Faroe Islands
Fossdalsheyggjur

Nebel

August 5, 2021 in Faroe Islands ⋅ ☁️ 12 °C

Im Sprachgebrauch der Faröer Inseln gibt es 37 verschiedene Begriffe für Nebel, heute besonders schlimm, man sieht nichts, auf allen Inseln komplett verhangen. Bleibt nichts anderes als in Torshaven Einkaufszentrum und Museum zu checken.Read more

Haben wir noch was vergessen?

June 27, 2019 in Faroe Islands ⋅ ☁️ 11 °C

Nach dem wir heute ja schon sehr zeitig zur Fähre nach Klaksvík los sind, waren wir jetzt doch zeit für unser Nachmittagspäuschen 😊
      Die Zeit wo Andi sich bissle ausruht, nutze ich immer um Bilder zu sichten und sortieren. Und davon hab ich jetzt genügend und wir reden mal lieber nicht von zig Bilder von diesen super süßen Puffins gestern 😅🙈

Danach war noch die Frage, was machen wir noch? Haben wir noch was vergessen hier oben im Nördlichen Teil der Inseln?
      Den morgen ziehen wir ja um in unsere zweite Ferienwohnung im Westen.
      Also wird die Karte zu rate gezogen und geschaut welche Straßen wir noch nicht gefahren sind, ja genau auf der kostenlosen Karte der Färöer Inseln sind echt alle Straßen eingezeichnet! Sind ja nicht so viele 😉
      Wir entscheiden uns noch den Südlichen Teil unserer „Hausinsel“ Eystory anzuschauen - es geht daher erst nach Søldarfjør∂úr, dann nach Saltangará und Æ∂uvik und Nes nach Tóftir. So nebenbei, ich find die Schriftzeichen ja echt cool, aber auch echt schwer zu wissen wie man ausspricht!

In Æ∂uvik sind wir dann auch am südlichsten Zipfel von Estory, danach kommt so schnell nichts mehr. Da hier die Landschaft teilweise echt ganz anders aussieht, eher flacher und mit ganz vielen natürlichen und aufgestauten Seen, ist ein Fotostopp ein Muss.
      Andi lässt mich schnell raus und Er dreht während dessen um (hab mir wie immer eine eher unpassende Stelle zum parken raus gesucht...).
      Da ich von der Stelle neben dem Weg auf 3 Seen gesehen hab, laufen wir einfach mal querfeldein über die Steine zur einer höher gelegenen Stelle... mit mega Aussicht auf Seen und verschiedene Fjorde rechts und links!
      Beim Umdrehen, hat Andi noch einen Weg mit Rastplätzen in der Nähe von Windrädern gesehen. Die Straße sah spannend aus, wir haben ja einen 4x4, also los gehts. Und die Straße hält viel mehr als das was Sie verspricht, vorbei an zig Windrädern hoch und runter (definitiv Mario Kart😜) und dann eine super Aussicht auf Tórshavn und die mini Insel Nólsoy!

Auf dem Heimweg gehts noch als kurzen Abstecher in den Nachbarort von Leirvik, Fuglafjørdur.
      Fuglafjørdur liegt in einer etwas geschützteren Bucht umgeben von hohen Bergen und hat einen tollen dunklen Sandstrand.
      Hier finden immer viele Konzerte, Festivals und Kulturveranstaltungen statt. Mein Highlight ist ja das Strickfestival 😅

Tunnel mit Unterwasser Kreisverkehr

August 5, 2021 in Faroe Islands ⋅ ☁️ 12 °C

Ein Jahrhundertwerk, ein 13 Kilometer langer Tunnel unter der Wasseroberfläche des Nordatlantik, führt u.a. als Shortcut nach Torshaven. Der einzige Tunnel der Welt mit Kreisverkehr.

Gjógv en Eysturoy, Faroer eilanden, Denm

August 11, 2015 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 12 °C

Heerlijk geslapen van 11 pm tot 6,30 am in een ruk. We zijn al aan de Faroer eilanden als we wakker worden, even enkele foto's van het mooie ochtendlicht en dan naar de fitness.
      Als ik terugkom is het ontbijt al gebracht, we moeten een uitgebreid ontbijt nemen want er is geen tijd voor het middagmaal, onze uitstap vertrekt om 12 md. (Midday)
      Eerst wandelen we naar het stadje Runavik, slechts enkele straten en helemaal niet zoals gisteren. Eerder Noorse bouwstijl, houten lange woningen. We wandelen de hoofdstraat door waar enkele winkels zijn. Ik vind een winkeltje met soldes (útsøla) en koop daar een 3/4e broek aan 157 Deense kronen, aan de kassa besefte ik pas dat ik mijn portemonnee in de kluis had achtergelaten, dus in snelpas terug naar de Rotterdam. Dirk bleef een beetje slenteren aan de toerist info, maar het WiFi systeem werkte niet. Na een optreden van een lokale zanger, keerden we terug om de bus te nemen naar Gjógv op het eiland Eysturoy, waar Runavik ook op ligt.
      Het motregend een beetje en de wolken hangen laag. Faroer heeft 18 eilanden, Eysteroy wil zeggen oostelijk eiland. Op het eiland Fugloy is de hoogste klip, zeker in Europa en misschien wel ter wereld: 1750 m recht naar beneden! Faroer is van vulkanische oorsprong en stilaan zinkend naar oost en west. Er is een goede verbinding tussen de verschillende eilanden, er zijn enkele tunnels en een brug. Er zijn 50.000 inwoners in Faroer maar in Kopenhagen alleen wonen al 20.000 Faroerers.
      Normaal is de gemiddelde temperatuur in de zomer 13° als het warm is dan is het 18°, ooit was het gedurende enkele uren 28° en verschillende mensen moesten naar het ziekenhuis wegens zonnebrand, maar dit is al zolang geleden dat het een herinnering van oudere mensen is. In de winter wordt het hier max -10° en er ligt nooit sneeuw! Faroer ligt in de warme Golfstroom.
      Onze bestemming wordt uitgesproken: tjekv en geschreven Gjógv. Hier zijn geen bomen omdat de laag grond/aarde te dun is en ook geeft men voorkeur aan grasland voor de schapen.
      Om normale aardappelen te laten groeien steekt men het plantgoed half in de grond, men legt er een stuk papier over en laat dit 3 jaar groeien! Om gras te laten groeien duurt het 7 jaar eer het volgroeid is en dus zaad vormt!
      In Gjógv hebben we geluk gehad met het weer, de zon kwam er door en we konden prachtige foto's maken. Ik kon zelfs mijn blog verzenden vanuit het enige hotel.
      Er is een spijtig verhaal verbonden aan hun geschiedenis: een hele familie legde bijeen om een grote vissersboot te kopen, na een storm verging deze boot en er waren maar enkele vrouwen met hun kinderen die achterbleven. De vrouwen verboden hun kinderen om op zee te gaan en zorgden zelf voor onderwijs, daardoor zijn de meeste inwoners, zelfs nu nog, onderwijzer of bediende. Er zijn slechts 30 dorpsbewoners!
      Je ziet ook alleen maar schapen buiten, koeien zijn er wel maar die staan binnen want ze zouden het gras kapottrappen met hun hoeven en dan is er alleen maar rotsen en geen grasgroei meer.
      Na een uur stapten we weer op de bus en het begon weer te regenen. In Faroer hebben we alle seizoenen op één dag zei de gids.
      Terug op het schip om half vier waren we juist op tijd voor het vieruurtje, en daarna de farewell drink in het crow's nest, helemaal vooraan boven de kapiteinsbrug. Je ziet vanuit deze bar heel mooi welke richting we uitgaan, op het vertrekuur + als het dan nog regent is het wel overvol. Gelukkig vonden we nog een zeteltje om onze Margarita en Mojito rustig uit te drinken. Tegen dat we uit de bar vertrokken scheen de zon en konden we nog een uurtje in onze cabin van het uitzicht en de zon genieten.
      Vanmiddag geen lunch dus vroeg gereserveerd in 'La Fontaine': een tafeltje voor twee.
      We kiezen á la carte voor een cannelloni en een vissoep, toen de maître 'd hotel langskwam om te vragen of alles naar wens was lachte Dirk en zei dat de soep zo lekker was dat hij wel een tweede kop luste, en direct ging hij er nog één halen. Voor ons enthousiasme zei hij!
      De zalm en fettuccine waren ook overheerlijk. Een sundae en kaasschoteltje met een kop koffie achteraf maakte dit diner één van de hoogtepunten van deze reis betreffende tafelgenoegens tot hier toe.
      Ik ben bekaf en ga meteen naar bed, Dirk gaat nog naar de show, muziek en zang, wedden dat hij niet tot het einde blijft :-)

Fossdalsheyggjur, Q29100864