Jandaan en Marleen

Op weg naar Ulanbataar

September 6, 2015 in Russia ⋅ ☀️ 14 °C

Baikalmeer

September 1, 2015 in Russia ⋅ 🌙 18 °C

Het Baikalmeer is het grootste zoetwatermeer van de wereld. Je kunt zelfs de hele wereldbevolking er 30 jaar met schoon drinkwater van voorzien en 60% van de flora en fauna zijn uniek. Daar moeten we heen en dan gaan we in de adventuremodus door te hiken. Zo geschiede zo gedaan. De start is Listvyanka. Een schattig rustig dorp aan het meer en de laatste soort van levendige plaats voor onze hike. We zitten als enige in een guesthouse waar de engelse taal in communicatie volledig ontbreekt. Dat is dus veel handen. Veel voeten. Geduld en een glimlach. De huizen zijn allemaal van hout. Her er der wat spaanplaten. Sowieso afgewerkt met flinke puntdaken. Blijkbaar is dat de gangbare esthethiek. Om de veiligheid op elk terrein te waarborgen heeft elk erf een hond. Die van ons lijkt meer op een leeuw. Een enorme lobbes. Luistert naar Djiek. Scheiten doe je in een hok. In de tuin. Op de nalatenschap van eerdere hikers. Neus dicht en zitten maar. We slapen heerlijk en de volgende morgen start de tocht naar Bolshie Koty. Eerst nog een permit halen. 3 mannen in een hok aan het baikalmeer zitten uiterst quasi interessant en drukdoende hun parkmonitoring op te voeren. Zoals wel meer zaken in rusland met een geveinsde ernst worden uitgevoerd. 'Of er beren zijn in het park?' De zeer agressieve grizzly op foto's is toch het onderzoeken waard. 'Da!' 'Wat moeten we dan doen als we een ontmoeting hebben die we liever niet wensen?' Stilte. Daarna gebulder van het lachen, ze maken zich groot, maken kabaal, en grommen flink. Voor zover de berenvoorbereiding. Enigszins beduusd en met de permit in de hand kunnen we op pad. Het pad is op en af en bedraagd ongeveer 24 km langs het Baikalmeer. De realiteit van dat getal was na 8 uur lopen duidelijker. Verrot en voldaan komen we aan na een schitterende natuurexplosie langs het Baikalmeer. Aankomst Boshie Koty. Verlaten. Op wat honden, een koe, paarden, een rus die een lange ketting achter zich aansleept in een wolkje wasem (is de stilte hem teveel geworden) twee super sjacherijnige wijven bij een soort van minimarket en natuurlijk ons guesthouse. Maar waar? Gelukkig hebben 2 franse reizigers ons kunnen helpen. We deelden het huisjescomplex blijkbaar. De bewaarder van de hutten is Liuba. Een klein kazachstaans vrouwtje. Aan weerszijde van haar hoofd hangen twee prachtige grijze staarten. Haar rechterarm trilt constant. Ze vliegt over het complex met een soepele tred en quote wijsheden als 'life is beautiful, but many people sleep en dont see it.' Voor zover Liuba. Als ze in de Middeleeuwen leeft is ze zeker een heks. Ik mis de grote kruidenpan op hoog vuur. Boshie Koty is stil, verlaten, nog stiller en enkel jezelf is de aanwezige aktiviteit. Twee nachten zijn we er gebleven en toen weer de 24 km terug. Dit tot tevredenheid van Liuba. Walking is good. Nature is good. Keeps you strong. Na afscheid en goed karma over en weer gewens stappen we voort. Terug naar Listvyanka. Terug naar het scheithok. Terug naar de Backpacks. Terug naar Djiek.Read more

Herfstvakantie

August 31, 2015 in Russia ⋅ 🌙 13 °C

Twee weken op pad en het gevoel van het reizen begint langzaam in te dalen. Na 48 uur in de trein. Een wat melancholisch afscheid reflecteert dit het abstracte gevoel van op weg zijn. Mensen ontmoeten. Mensen ontdooien. Tijd is daarvoor het middel. De katalysator. Nu zijn we in Irkutsk aanbeland. De stad laat zich vrij vertalen als het Parijs van Siberie. Laat dat nou precies de plek zijn waar we moeten zijn. Een russische stad met zeer veel aziatische invloeden. De chaos. De geuren. Het hurken op straat. En dat alles in een ongeschreven kader van goed en fout. Heerlijk. Het is nu wel echt begonnen. Kriebels in de buik. Wodka met verse cranberries en koken in hostel Dostoevski. Wat gaat er allemaal nog komen?Read more

Tobolsk

August 27, 2015 in Russia ⋅ ⛅ 12 °C

Na een zeer korte nacht in slaaptrein waarin we twee dingen hebben geleerd; Allereerst drinken in de trein is verboden maar uiteraard kan je bij de wagondamesch, een soort wagonbeheerders, alcohol aanschaffen. Voor een toerist onmogelijk. Dus maak je vrienden. Ten tweede je kunt beter machinist zijn in rusland dan tandarts. Het spoor berijden levert twee keer zoveel op leerde alex ons. Een tandarts die machinist is geworden. Eindelijk waren we daar : Tobolsk die je deginieert als: Het bruisende centrum heeft een kremlin. De straten zijn uitgestorven en niemand spreekt engels. Nadat Marleen dr tas is opgemeten in de bus, copy copy praktijken 😂, we in een montypythonachtig incheck cabaret zijn beland is een kamer vinden gelukt. Nu ff opfrissen en de twee straten verder uitpluizen. Op dit moment schalt er niggah niggah muziek uit getuned russisch ijzer op wielen. Het belooft een mooie dag te worden. Foto's hieronder zijn nog van yekaterinburg met onze gids en hostelhulp yanna, headquatres KGB, streetartist en de kerk is te Tobolsk = gelijk de hoofdattractie hier. Mzzl.Read more

Next stop Jekaterinenburg

August 25, 2015 in Russia ⋅ ☁️ 8 °C

Syndroom

August 24, 2015 in Russia ⋅ 🌙 11 °C

Omdat Moskou zo fraai is...

August 23, 2015 in Russia ⋅ 🌙 16 °C

Heerlijk cultureel geflaneerd. Moskou met al haar scherpe paradoxen, politieke incorrectheid, uber voordringers, oude vrouwtjes die de hele dag de roltrap in de gaten houden, beeldschone kunst en nog zoveel meer. Op naar de nachttrein.

Wat een stad Moskou..

August 23, 2015 in Russia ⋅ ⛅ 23 °C

-- Waar de metrostations ware kunsthallen zijn, tientallen meters diep onder de grond. We hebben ons laten vertellen dat Stalin ondergrondse paleizen wilde creeren voor zijn werkende klasse.
    -- Waar de straten akelig schoon zijn. De hele dag door rijden oranje traktors rond om de straten schoon te spuiten. De slapende zwerver op t bankje op de stoep wordt bruut wakker gemaakt door een plens water over zich heen. De bestuurder kijkt niet op of om.
    -- Waar we onze ogen uit kijken naar alle tonnen kostende auto's. Ferrari's, Bentley's, Rolls Royces en Porsches gebruiken de wegen als racecircuits.
    -- Waar de Russische vrouwen rondstappen in mooie jurken en hele hoge hakken. De man ernaast valt een beetje in het niet. Onze gympen steken mooi af.
    -- Waar met name 's nachts de straten bruisen. Overal straatartiesten; balletklasjes, kunstskaters verkleed als fruit en bandjes.

Vanavond pakken we onze eerste Russische trein. Na twee nachten en een dag stappen we uit in Yekatarinaburg. We dachten eerst maar eens te beginnen met de derde klasse ;). komt neer op 50 man in een hok.
    Laatste dag Moskou nog wat zien van de stad en zeker een flesje wodka inslaan om te delen met onze treingenoten. Smaakt vast goed samen met de stroopwafels.

Bye bye berlin hello moscow

August 20, 2015 in Russia ⋅ ☀️ 10 °C

4 dagen zijn voorbij gevlogen. Tempelhof ontbijtjes. Fietsen. Hipster berliners. Gutes pilsch. Branderburger. East side. Verdwaald tijdens tour op tempelhof. Gedwaald. Gezwierd. Lelijke gebouwen. Ouwe meuk. Technoverall. Geluk in cafe Engels. Nijntje checked 😝

Never miss updates of Jandaan en Marleen with our app: