France
Aiguille des Chamois

Op weg naar Lac Blanc

June 30, 2019 in France ⋅ ⛅ 23 °C

Op het terras van de camping komen we er al snel achter dat de Flégère lift naar Lac Blanc gesloten is wegens renovatie werken. Een serieuze streep door onze rekening. We bespreken alle mogelijke alternatieven… Aangezien we beiden niet veel zin hebben om dagelijks dikke euro’s uit te geven aan liften naar hoger gelegen gebieden, komen we al snel tot de conclusie dat naar boven wandelen onze beste optie is. Geen van beiden heeft daar eigenlijk zin in, we hebben net geklommen en het is meer dan 30°C in de vallei. Uiteindelijk overtuig ik Dimitri om bij valavond te vertrekken. Eerst nog eens fris douchen, goed te eten in het dorp en dan zijn we er klaar voor. Het belooft een zware tocht te worden met 900 hoogte meters en een zware rugzak.

We rijden naar Col des Montets waar we de auto achterlaten en vertrekken voor onze klim naar 2300m. We zijn beiden zwaar beladen, maar de tocht gaat vlot. De avond biedt wat koelte en we maken mooie progressie. De wandeling is prachtig, we starten in de begroeiing, zien de bomen verdwijnen om uiteindelijk tussen de sneeuwvelden uit te komen. Onderweg passeren we enkele steenbokken die rustig naast het pad grazen. Wat later zien we in het Mont Blanc massief een hevig onweer losbarsten dat stilaan onze kant lijkt uit te komen. Gelukkig blijven we op een paar druppels na gespaard. Enkele minuten later kleurt de lucht en het landschap prachtig oranje rood. We staan enkele minuten stil om te genieten van dit prachtige fenomeen.

Het wordt snel donker… In de verte zien we de lichtjes van de Refuge de Lac Blanc branden. We passeren Les Lac de Chéserys waar al enkele tentjes opstaan en waar iedereen al klaar lijkt om te gaan slapen. Wij moeten nog een kleine klim doen door de sneeuw. Na ongeveer 3u stappen komen we uiteindelijk in het donker aan en zetten we onze tent op. Het is even zoeken naar een vlak plekje met wat gras, maar uiteindelijk vinden we wel iets. De wind steekt op en het is tijd om te gaan slapen. Uitgeput van een zware dag vallen we onmiddellijk in slaap.

Aiguille des Chamois