France

Top 10 Travel Destinations Arrondissement d’Angoulême
Show all

Bonnes

May 8, 2023 in France ⋅ ☁️ 21 °C

Vanochtend zou ik voor vertrek een potje sudocrem kopen maar de winkels waren dicht ivm een feestdag, daar weten de Fransen ook wel raad mee.. verder vandaag iets nieuws want ik had gisteren, op mijn rustdag een boeking gedaan bij mensen thuis en dat zou ik na ongeveer 61 km na vertrek uit Angoulême bereiken... enfin de teller gereset en gaan. Ik was Angoulême nog niet uit of ik trof NL-Bart op een bankje aan zijn ontbijt. Ff een selfie voor NL- Mark en bij gebabbeld en door... Ik was lekker uitgerust maar was weer snel op dreef.....helling/heuvel op en af.. pfff en dat gaat maar door, soms na een bochtje nog een 2e trapje naar boven en ben je weer bezig met grensverleggende activiteiten... 😀 het vreet energie en het zweet loopt me alweer snel over de rug. Ik merk dat de 2e helft van de middag ik meer stops moet maken om even bij te komen, het zij zo.... vandaag wat omgevings plaatjes en natuurlijk mijn verblijfplaats. Morgen weer op met vanavond nog een reservering in de pocket want dat reist wel wat relaxter...
      Volgens mij ben ik de 1200 km bijna gepasseerd en dat betekent over de helft.
      Gisterenavond nog hard geprobeerd om bij een mooie afstand een chambre te vinden...... en dan ga je bellen, ja met dubbel nul de landcode en de eerste nul weglaten..... en dan is er dus iets loos met de aansluiting.......enfin dan kom ik uit bij booking.com en weet ik een lokatie veilig te stellen.. ik heb slecht geslapen en het was koud. Nu weer aan het inpakken en het begint te regenen, ik doe mijn regenpak aan en ik denk dat het de hele dag zal regenen..

Camping Devezeau

May 4, 2022 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Aangekomen op de camping na redelijk wat gekreun. Heuvels vallen pittig tegen. Vanaf een uur of 2 hangt er een dreiging van regen. Dat fietst ook niet helemaal relaxed. We willen in ieder geval naar een camping. Beetje kosten compenseren. De camping is klein, ontspannen en groen. De tent staat snel eb we fietsen even snel richting het dorpje voor wat eten. Met een paar blikjes uit de buurtsuper, vergezeld met een stokbroodje, moet lukken. We hebben besloten morgen geen wekker te zetten. Tent moet toch eerst drogen. Weer terug op de camping komen we Louis en Corine tegen, twee Santiago-fietsers die we ook al net boven Poitiers hadden gesproken. Zo nog een wijntje in de bar en dan waarschijnlijk vroeg op bed.Read more

Thé

May 5, 2022 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Kwart over 10 vertrokken van de camping. Gemarteld met de tent, kletsnatte onderkant, past natuurlijk niet meer in de foedraal. Even onderweg, trek in thee. Stopje in Fauldes, wat blijkt, keuze uit meer dan 100 soorten thee. Dat verwachten we niet.Read more

Angoulême rustdag

May 7, 2023 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Gisteren besloten om vandaag een dag te rusten. Heb zojuist een ander hotel gevonden, mijn bagage in de kamer gezet en relaxed de stad in gefietst, hoewel relaxed....met al die verhogingen, plateaus... nu aan de espresso even niets... met dichtbij donkere wolken...uiteindelijk waait het over. Wat een drukte al, de Fransen in de stad houden er wel van om gezien te worden, eropuit te gaan met vrienden...hapjes en vooral veel wijn, de Franse nectar zal ik maar zeggen. Wat ook zichtbaar is zijn de zwervers. Ik ken het Franse sociale systeem niet maar ook kleine groepen jongeren die om geld vragen.. nog wat foto's genomen van de stad..
      Ik zit nu in een foodhall, wat een diversiteit aan maaltijden en het zit vol... de Fransen zijn levensgenieters, mooi om te zien.
      Vanmiddag maar een extra rustmoment ingebouwd, het voelde trouwens vreemd vanochtend dat ik na het ontbijt niet op de fiets hoefde maar vond de rust die ik even hard nodig had zeer welkom.
      Zonet uiteindelijk een overnachtingsplaats voor morgenavond kunnen reserveren, wat was ik blij, ben namelijk helemaal klaar met die last minute mogelijkheden..... nu weet ik dat ik morgen na ongeveer 61 km een plaatsje heb voor de nacht. Ik stap morgen dus met een gerust hart op de fiets. Dat moet ik dan dus op deze manier gaan plannen.

Angoulême

May 6, 2023 in France ⋅ ☁️ 23 °C

Nou, eerst maar eens terug naar de plaats waar ik naar toe werd gebracht door een alleraardigste man nadat duidelijk was geworden dat er in zijn dorp geen overnachtingsmogelijkheden meer waren...... Civray. Een plaats die ook niet op de St Jacobsroute lag.... een B & B genaamd Hermitage en gerund door Mikki, een Vlaamse dame en haar NL vriend Wim. Ik werd ontvangen aan de lange keukentafel in een jaren 70 keuken. Het was een artistiek stel en zo ook de woning ingericht. We zaten ontspannen aan de tafel en ze vroegen of ik mee wilde eten, het werd konijn van gisteren met pasta, gewoon lekker, met een pruimensmaak erdoor, niks mis mee.
      De ochtend erop het ontbijt, samen met nog een andere Frans stelletje en toch proberen met elkaar te praten.... en daarna mijn spullen weer gepakt en mijn weg vervolgd.
      Vandaag richting Angulême en het lukte zowaar. Het was een pittige trip en de steile heuvels telde ik maar niet, dat werkte ook niet motiverend, jeetje zeg het hield niet op. Ik merkte ook wel in de namiddag dat ik wat vaker mijn fiets even aan de kant zette om wat te drinken en bij te komen om vervolgens weer verder te gaan. Over het landschap niets dan moois.
      De man die me weg bracht was een leraar aan de basisschool. Hij vertelde dat hij wel eens op vakantie in Scandinavië ging en dan door Nederland heen reed. Ik zei dat het ook via Duitsland kon en dat was duidelijk geen goede opmerking. Het is opvallend dat de 2e WO nog dwars zit. Zoals ik ook al eerder zei, de vele oorlogsmonumenten in de dorpen met de Franse vlaggen erbij en deze week ook her en der wat bloemstukken.......
      Enfin in Angulême maar weer een stempeltje gehaald. Ik heb er na vandaag 2 weken opzitten en ik ben helemaal bij. Heb nu wel een andere route maar na Bordeaux volg ik weer de geplande route.
      Tot slot nog dit.... ik had er mijn verslag ook mee kunnen beginnen want de gedachten waren er ook vanochtend maar vandaag precies een jaar geleden werd Glenda geopereerd. Het heeft me vandaag op vele momenten bezig gehouden...

Tourette am Hippodrome

February 3 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Nach einer seeehr ruhigen Nacht, ging es gegen 8 Uhr bei fiesem nasskalten Wetter weiter. Das Motto heute lautete "Meter machen". Nach anfänglichen Unstimmigkeiten zwischen Navi und mir lief es ganz gut. Am Ende ließ ich satte 398 km hinter mir. Der ausgesuchte Stellplatz erwies sich als nicht kompatibel, da er nur mit maximal 4 Tonnen Fahrzeugen besucht werden darf. Da spielt der Düx in einer anderen Liga. Aber, nur wenige Meter zuvor fiel mir bei der Zufahrt bereits dieser riesengroße Parkplatz visavis des "Hennesy's Hippodrome" ins Auge, der optisch nicht mit dem letzten Platz konkurrieren kann, aber dafür ebenfalls recht ruhig gelegen ist. Menschen mit Hunden, solo Spaziergänger, Jogger und Radfahrer zogen an mir vorbei, nicht ohne neugierige Blicke auf das fremde Feuerwehrauto und dessen Kennzeichen zu werfen. Der Samstagabend klingt aus mit lecker Eintopf von zu Hause und dem Gestalten meiner "Reiseblogs".Read more

Roullet-Saint-Estèphe

June 12, 2023 in France ⋅ ☁️ 26 °C

Heute heißt es "Agur Euskadi". Wir verlassen das Baskenland 😢😢😢 und fahren einen längeren Streckenabschnitt durch Frankreich als eigentlich geplant.

Geplant war, wieder in Capbreton anzuhalten der Stellplatz dort in den Dünen des Atlantiks hat uns schon auf der Hinfahrt sehr gut gefallen.

Da aber heute fast überall in der Nouvelle-Aquitaine schwere Gewitter angesagt sind, entschließen wir uns spontan, weiterzufahren.

Nach 400km sind wir heute Nachmittag auf dem Stellplatz am Rande eines Naturparks in Roullet-Saint-Estèphe angekommen, immer noch in der Nouvelle-Aquitaine, aber schon ein ganzes Stück nordöstlich von Bordeaux.

Die tiefschwarzen Gewitterwolken scheinen uns zu verfolgen, aber bis auf ein paar kleinere Regenschauer kommen wir wohlbehalten in dem kleinen Ort an.

Aus unserem geplanten Spaziergang wird aber leider nichts, da die Gewitterwolken es letztendlich doch schaffen, uns einzuholen.

Auch nicht schlimm, dann ist halt das Ausruhen vor der morgigen 2. Etappe durch Frankreich angesagt. Weiter 'oben' sieht's wettertechnisch besser aus...

Es geht heimwärts

May 10, 2023 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Für einen Sonnenuntergang hat es gestern nicht ganz gereicht, ein paar Wolken haben sich noch davor geschoben. War trotzdem schön.
      Beim schlafen gehen stellte ich fest, dass ich eindeutig nicht mehr in Portugal oder Spanien bin. Normalerweise warte ich auf die Abkühlung, gestern musste ich mir die Decke nehmen, wie ungewohnt 😀
      Habe aber gut geschlafen und bin erst spät aufgewacht. Schönes Frühstück in der Morgensonne ( bei Temperaturen unter 20° kann man das genießen) und danach noch einen schönen Spaziergang zum Meer und um den daneben liegenden Golfplatz durch den Pinienwald gemacht.
      Dann gepackt, gekramt, nach Ameisen gesucht, aber die habe ich entweder alle erwischt oder der Rest ist geflohen. Keine einzige mehr zu sehen. Sollte ich gewonnen haben?
      Ich mache mich auf den Weg Richtung Heimat, 1.180 km sind es noch, also los. Bis kurz vor Bordeaux fahre ich noch über kleine Straßen und an kleinen Orten vorbei, dann geht es auf Autobahn und im Stop and Go Verkehr um Bordeaux herum. Danach führt mich das Navi auf eine Nationalstraße Richtung Angoulème, dann setzt auch stärkerer Regen ein. Nö, das muss nicht sein und so fahre ich kurz vor Angoulème ab und nehme mir einen Stellplatz in Roullet, kleines Nest, 1 km von der Nationalstraße und sicher ruhiger als in einer größeren Stadt. Außerdem war der schnell während der Fahrt gefunden. Vor Ort angekommen nutze ich die Entsorgungsstation. Ich überlege kurz in den Ort zu gehen , als ein Gewitter mich davon überzeugt, erst zu kochen...
      Danach geht es aber raus, wenigstens eine Ortsbesichtigung muss sein. Das Gewitter ist weiter gezogen, es kommt sogar die Sonne raus. Wie zu erwarten ist der Ort jetzt keine Schönheit, hat aber die wichtigsten Dinge. Kirche Friedhof Bäcker Tante Emma Laden und Friseur. Aber immerhin. Und für den Weg nach Hause kann es auch einfach praktisch sein. Noch 850 km, Freitag sollte ich zu Hause sein.

Le Petit Lion des Tourbières

May 5, 2022 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Was best een zware dag. Lijf sputterde tegen, wij sputterden terug. Wilden zeker niet tot het gaatje gaan. Kleine stukjes zijn ook stukjes. We vermijden de grote stad Angoulême. Dan op zoek naar camping. Dat valt nog niet mee. Rond Villebois-Lavalette vinden we er twee. Een net ten noorden, en dus dichterbij, maar een heuvel op en iets meer van de route. Beetje alternatief waar de beheerster je ook graag masseert. Mmmm, toch liever niet. We gaan voor degene iets verder ver, net ten zuiden van Villebois-Lavalette, drie sterren en we kunnen langs de Super-U, grote supermarkt waar Mario ook een nieuwe zonnebril kan kopen. Hij heeft zijn bril stuk laten vallen. Ondanks dat we zo toch iets meer gefietst hebben als gepland, zijn we er wel blij mee. Krakkemikkig als we zijn, beginnen we beetje bij beetje steeds meer te genieten van de prachtige omgeving en de ontzettend vriendelijke mensen. Je hoeft maar twee tellen stil te staan en er wordt je al gevraagd of je hulp nodig hebt. Echt heel lief.Read more

Laag zonnetje

May 6, 2022 in France ⋅ ☀️ 10 °C

Zonnige plek? Zeker! Alleen wel een zeer laag hangend zonnetje waardoor de tent tot nu toe eigenlijk grotendeels in de schaduw lag. Net opgestaan, tanden gepoetst, zo ontbijtje doen en dan weer inpakken.Read more

Arrondissement d’Angoulême, Arrondissement d'Angouleme