France
Arrondissement de Forcalquier

Gorges de la Meouge und Sisteron

July 27 in France ⋅ 🌙 19 °C

Geplant ist ein recht kurzer Fahrtag nach Sisteron mit Zwischenstopp in der Schlucht von Meouge, um in den dortigen Gumpen zu baden. Das Navi führt uns allerdings hartnäckig über die kleinsten Straßen (dreistellig mit Buchstabe = supereng), so dass wir zwischenzeitlich in Rosans landen und später noch den Col Reychasset zu überwinden haben. Irgendwann schaffen wir es dann aber doch noch ans Wasser, und dann sogar ins Wasser. Ich bin davon überzeugt, dass der häufigste Satz an diesem Flüsschen lautet: "Wenn man einmal drin ist, ist es wirklich schön." Aber vorher ist es das eben nicht. - Die Mädels jedenfalls üben sich im Synchronschwimmen, dieser zauberhafte Sportart, die es nur alle 4 Jahre bei olympischen Spielen gibt, bei der wunderschöne Frauen ihr Gesicht mit einer Nasenklammer entstellen und bei der man nie weiß, ob das eigentlich anmutig oder komisch ist, was die Badegruppen so vorführen. Norbert und ich spielen anschließend eine Szene aus dem weißen Hai nach, insgesamt fällt die Optik infolge unserer präferierten Badehosenfarbe aber etwas zu grün aus. - Abends schließlich erklimmen wir die Zitadelle in Sisteron und beschäftigen uns fotografisch und per Wikipedia mit Napoleon. Schließlich schießen wir das vermutlich einhundertmillionste Foto des sehr schön gefalteten Felsens auf der anderen Flussseite ("Durance") von Sisteron, das dennoch das Startfoto des heutigen Blogs wird, denn auch wenn sich das Bild in jedem Führer findet, so ist und bleibt die Szenerie schlichtweg beeindruckend.Read more

Nicola Breier

Ich bin begeistert, diese Grazie:-)

7/27/21Reply
    Barbara Eufinger

Ich würde sagen Gold für die Mädels.

7/28/21Reply

Rastlos

December 13, 2019 in France ⋅ ☀️ 9 °C

Bonjour!
    Die vergangenen vier Tage haben wir fast ausschließlich fahrend verbracht. Nachdem wir am Montag Mittag von Moravské Toplice in Slowenien aufgebrochen sind, ging es einmal quer durch Österreich, Norditalien über die westlichen Alpen nach Frankreich.
    Da wir es aus verschiedenen Gründen vermeiden Autobahnen zu befahren benötigten wir für die 1100 km fast vier Tage 🙈😂
    Während unserer "Reise" in den 14 Grad warmen Teil im Südosten Frankreichs (genauer gesagt südlich der Stadt Manosque nahe dem Fluss Durance) machten wir immer wieder Halt. So besuchten wir beispielsweise auf einen kurzen Abstecher Bozen und ließen es uns nahe der Stadt Asti nicht nehmen eine italienische Pizza zu
    essen🍕. Auch wenn wir die letzten Tage hauptsächlich im Sitzen verbracht haben war das Fahren doch sehr kräftezehrend und wir sind froh wieder "angekommen" zu sein.

Michael Gold

Pommes-mit-Currywurst-Pizza?

Elena Schuster

Habt ihr auf jeden Fall mehr schnell gesehen als wir 🙈😂 💖

Verena Schuster

Ja war echt ganz schön viel, da hatten wir Glück, dass es zu dem Zeitpunkt nicht geschneit hat und die Straßen frei waren. Sonst hätten wir vermutlich Probleme gehabt über die Berge zu kommen 😂❤️

Verhuizen

September 8 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Vanuit de bergen vertrokken naar een plek waar nog droog en warm weer werd verwacht. Op onze oude plek zou het 3 dagen gaan regenen. Nu zitten we dus in de Provence, 7 uur rijden verder. Eerste indruk: dor en droog. Dat krijg je ervan. Morgen maar eens kijken wat hier eigenlijk te doen is 😀
    Onderweg kwamen we nog langs het pre-middeleeuwse stadje Carcassonne, even gestopt voor een foto.

Authon - Mezel - Peyruis

September 16 in France ⋅ 🌧 23 °C

Efter nattens regn- og tordenbyger fortsatte vi af den lille vej D3 forbi landsbyen Thoard og ned til Digne. Vi tog en afstikker op til landsbyen Mezel, hvor den biavler bor, som vi plejer at købe lavendelhonning af. De andre år, har vi købt honning af hende på markedet i Forcalquier, men i år blev det direkte fra hendes hjem. Hun har travlt med at flytte bierne rundt om sommeren, til de områder med blomster og træer, som de skal lave honning af. Hun flytter dem om natten, og hendes lavendelhonning bliver lavet på det store plateau Valensole, som vi også kørte hen over sidste år, og som er fyldt med store lavendelmarker. Om vinteren står alle bifamilierne nede ved Middelhavet, hvor det næsten altid er godt vejr, så man må sige, at bierne lever et meget behageligt liv i bjergene om sommeren og ved havet om vinteren! Selvom de jo også arbejder en del ind i mellem! På trods af Coronarestriktioner, lukkede markeder og færre turister er det gået godt for hende med at sælge honning, og hun har travlt med at følge med og få produceret nok honning til at kunne sælge hele vinteren og foråret.

Nå, men vi fortsatte hen til Peyruis og Jackys storesøster, hvor vi nu bliver et par dage. Det er hyggeligt og afslappende lige at være det samme sted et par dage, og blive forkælet med god, sydfransk mad!

Peyruis

September 18 in France ⋅ ☀️ 22 °C

17.09 og 18.09
    Vi kan godt mærke, vi er kommet lidt længere mod syd og ned fra højden. Vi får lige et par, for os, varme og solrige sommerdage. Tidligere på sommeren har de haft hedebølge med op til 40 grader i området, så for dem er det blevet efterår, men for os er det sommer. Der er heller ikke mange lokale mere ved den lille badesø Lac de Buissonnades syd for Oraison, men det passer os fint, og vandet er betydeligt varmere end i starten af august i Danmark, hvor vi nåede at bade tre gange på Møn!

Ellers får vi vasket tøj, og set alle Jackys søstre og deres børn og børnebørn. Vi samles en aften til spisning i hans forældres gamle hus, hvor lillesøsteren Martine nu bor. Jackys bror i Valence er ikke rask, og indlagt på hospitalet der, og vi afventer derfor hvornår, det er bedst at besøge ham.

Vandring ved Jarjatte. Devoluy

September 15 in France ⋅ 🌧 16 °C

Det er faktisk et ret flot område vi er i, med nogle meget markante bjergtoppe og især lange bjergrygge med flere toppe, lodrette vægge og stejle græsskråninger. Det er en del af et større område, der hedder Devoluy, og hvor vi sidste år, var på toppen Pic de Bure længere øst herfor. I dag ville vi starte ved den lille landsby Jarjatte, hvor vi først måtte 400 højdemeter op igennem skov, og derefter 350 højdemeter mere op af græsskråninger, før vi var rigtig oppe ved de flotte bjergrygge, pas og toppe. Men hele opstigningen var en kamp med de mørke skyer, som drev i modsat retning af vinden nede ved jorden. Ved den lille sø Lac du Lauzon måtte vi opgive at gå højere op, da det begyndte at buldre lidt med torden, og vi fik en meget kraftig vind - dog heldigvis i ryggen! Vi nåede næsten lige at komme ned til den øverste kant af skoven, da det også begyndte at regne, og vi kunne sidde lidt i læ under træerne, inden vi fortsatte ned. Så det blev en kort tur på bare 4 timer, men alligevel en del skridt og højdemeter.

Jeg vil gerne tilbage hertil engang og lave en lang tur i klart vejr, men nu kørte vi videre ned mod Sisteron, i skiftende regnbyger og opklaring. Stoppede for at bage pandekager til eftermiddagsteen ved elven Buech! Ved Sisteron tog vi den lille vej D3, som var en virkelig spændende rute op i baglandet øst for Sisteron. Et øde landskab med græs, får, klipper og overdrev og to-tre landsbyer undervejs, helt op i 1200 meters højde. Vi holder nu ved den lille landsby Authon, hvor der stadig kommer nogle heftige regnbyger en gang i mellem, og så er det jo godt, man har en tæt bil at sove i!

Pass de la Graille

August 18, 2020 in France ⋅ ⛅ 25 °C

Ubs wo ist denn das Passschild.... Ahhhh doch noch 3 km weiter weg 🤪

Und schon wieder Splitt auf der Straße... So circa 20 km lang downhill 🙈🤪 help me mimimimi
    Wenn ich noch einmal so ein beschissenes Schild mit "Attention gravier" sehe, schreie ich
    Park die Vespa am Straßenrand und geh ins Museum.... Zu Fuß egal wie lang das dauert....

So ein feiner Tag und dann....

August 19, 2020 in France ⋅ 🌙 25 °C

Was war das heute für ein feiner Tag. 🙃 Herrlich, breite Straßen, genüsslich fahren ohne Schrecken, kein Splitt,.
    Zeit zu lesen, herumstromern, fotografieren... Landschaft genießen.

Und dann
    Abends kurz vor neun,
    Alles verstaut für morgen, alles safe und startklar. Abenddämmerung und alle lesen....

Machts n rumpler und 2 tiroler Menschlein schauen erst sich gegenseitig und dann meine Sunny an.
    Ist die doch glatt von selber umgefallen. Benzin auch noch ausgelaufen 🙈, wozu braucht man auch so einen doofen Tankdeckel. Der war nicht richtig zu. Eingesackt ist sie und hat sich dann schlafen gelegt 🛵🙈😌
    Und das wo doch erst morgen die große Tour ist.....
    Scheinbar alles heil geblieben dank Sturzbügel.

Der Don meinte: Man hätte eigentlich ein Foto machen müssen.
    Nene, man macht auch kein Foto von einem Verkehrsunfall, also brauchts auch keine Fotos von umgefallenen Vespas.

Rolige sensommerdage i Peyruis

September 24, 2020 in France ⋅ 🌧 15 °C

Dagene 22., 23. og 24. september.
    Alle vejrudsigter har de sidste dage sagt; at nu er det slut med sommer i Frankrig, og det skal regne og i Alperne vil der komme sne! Men det er ligesom om det bliver ved med at trække lidt ud, og vi har bare lidt skyer der bygger op i løbet af dagen og lyn og tordenskrald om aftenen, men indimellem er det stadig solrigt og varmt. Og vi slapper af i haven hos Jackys søster og niece, der bliver spillet fodbold under oliventræerne, spist pandekager i solen, og vi når også en tur op på det lokale fjeld Ganagobier, som vi har nået næsten hver vinter i de foregående mange år! Der ligger et kloster på toppen, og der er rigtig flot udsigt over Durancedalen, men også en helt speciel stemning på de små stier mellem lave, krogede egetræer, klostermuren, brændestabler og duft (på denne årstid) af æbler, timian og lavendel fra klosterhaven. Jeg kan nemt forestille mig en kutteklædt munk vandre på stien foran os, med en stok og et æsel ved siden...Read more

Museum

August 25, 2020 in France ⋅ ☀️ 31 °C

Nachmittags Museumsbesuch
    Erst ins Museum Gallo-Romain De Sisteron
    Bissl die Römer besucht und dann noch die Ausstellung von Jean-Marc Calvet besichtet. Ufff schön, gruselig, hat was....

Dann das Museum Musée Terre et tembs besucht. Spannend was sich der Mensch so alles ausgedacht hatte um die Zeit zu messen.Read more

Arrondissement de Forcalquier