France
Aussois

Lac de la Partie

September 6, 2022 in France ⋅ ☁️ 15 °C

Lac de la Partie - Col de Chaviere og navnløs top (2.794 m.)
      Det skulle bare være en lille rundtur i dag, op til en sø og ned igennem en anden dal.

Vi tog en rigtig fin rute op til søen udenom den markerede GR rute, hvor vi fandt små fårestier næsten hele vejen, og videre fra den grønne sø; Lac de la Partie, udenfor sti næsten op til passet Col de Chaviere. Her gik vi lidt højere op, og fandt et sted med læ, hvor vi kunne sidde og kigge ned i en dal, vi også havde kigget over i sidste år, men fra et andet punkt. Det er et ret imponerende område, med så mange forskellige farver på klipper og sten: En hel hvid pyramidetop, som ikke er hvid af sne! Gule kratere, gråt smuldrefjeld, og sorte lagdelte bjergsider.

På vej retur, går man så ned igennem en anden dal til en gammel sæter; Polset, med stenhytter med flotte skiffertage. Herfra troede vi, at vi var smarte, og tog en genvej tilbage til parkeringen i stedet for at gå på grusvejen. Men det blev en lang opstigning på 300-400 højdemeter ekstra gennem skov, inden vi kom ud, og fik en meget fin udsigt over Modane og fjeldene på den anden side, hvor Jacky gik med sin far som barn/ung, inden det gik ned igen til Passepartout på parkeringspladsen. Så vi er lidt trætte i aften, men det er vel sådan, man kommer i form…?

Dagens tur på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-de-la-…

Nu holder vi ved et øde skisportssted, La Norma, på den anden side af dalen. Som ikke var bygget dengang Jacky boede i Modane, men som ligger på vej op mod fjeldet med samme navn, som er det han har vandret på som barn. Så må vi se, hvor langt op vi kommer i morgen?

Trdnjava sv. Gobain

July 29, 2023 in France ⋅ ☁️ 23 °C

Sva zavila z glavne ceste na stransko, da bo še bolj razgledna... In najdeva polno posutih trdnjav ob njej!

Se ustaviva in glej ga zlomka - ohranjena v muzej ponuja veselje velikim fantom 🙂

Jaz seveda not, Helena pa z Baciotom čaka zunaj na toplem.

Od tu dalje verjetno pupam ne bo zanimivo.
      ....................
      Trdnjava je bila del Maginotove linije. V celoti ohranjena, le ta dobre stvari so pobrali ven: topove, šnelfajerce, jogije...

Skoraj eno uro traja ogled od sobe do sobe, kjer vidiš od električnih agregatov, delavnic, wc in kopalnic, sobe za urejanje zraka, kuhinje, bolnice... In potem še štirje obrambni bloki, eden skopan nevemkolk metrov globoko, drugi kontra visoko, lifti za strelivo, hodniki povsod.

V glavnem... Zanimivo 🙂 Vidiš pa eno in to je to. Veliko njih naju še čaka na raziskovalnih potkah, predvsem z bicikli...

Rateau d'Aussois. 3.131 m.

September 8, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Det er næsten præcis et år siden vi var her sidst! Den 4. September 2021 har jeg det samme billede af søen Plan d’Amont, som vi har taget i dag. Sidste år gik vi langt ind i en dal, op til et pas og udsigtspunktet; Point d’Oberservatoire. I år gik vi op på toppen Rateau d’Aussois, vores første 3000-meter top i år!

Sammenlignet med turen i går, føltes det ret nemt, og var også på kun 1080 højdemeter. Vi havde tæt tåge nede i dalen i morges, men havde en tro på, at det ville lette deroppe, og det gjorde det også på vej op! Sådan har vi gået mange gange i sommer i Grønland, op ad et fjeld, med forhåbning om at det ville klare op! Forskellen er, at i Grønland har vi næsten aldrig en sti at holde os til, og vi skal altid vurdere, om vi vil kunne finde op, eller ned igen, hvis tågen bliver ved eller bliver værre. Hernede er der næsten altid en sti eller varder at følge, og man kan gå turene i næsten al slags vejr, hvis man vil.

Men i dag var der utrolig dejligt på toppen. Solen kom frem, og skyerne kom og gik under os, mens vi sad i læ og spiste madpakke. Senere skulle vi fotografere en lille stenbuk-unge, som også prøvede at finde en plads i solen, og så skulle vi også lige bygge en varde, da det gør alle åbenbart på denne top. Vi lavede en flot “Inuusuk” - grønlandsk varde, der ligner et menneske. Og så var der gået en times tid, og vi slentrede stille og roligt ned, og er nu kørt tilbage til Aussois, hvor vi holder på en lille parkering udenfor landsbyen, og nu hvor mørket sænker sig, er der bare gult lys i de spredte gadelamper, og i den lille kirke.

Dagens tur på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/rateau-dau…

La Norma. 2.922 m.

September 7, 2022 in France ⋅ ☁️ 13 °C

Jacky har fortalt hvordan han som barn, gik fra hans hus med hans far og deres hund, klokken halv fem om morgenen, direkte opad igennem skoven. Kom ud ved en sæter, når solen kom frem, og fortsatte opad på græs, hvor de samlede Edelweiss, helt op til en top på næsten 3.000 meter!

Det var det vi havde som mål i dag, men vi havde dog kørt de ca. 300 højdemeter op til skisportstedet La Norma, som ikke var der dengang, men som er det længste man kan køre op i dag. Der er ikke så meget charme over lige det sted, da alt er bygget engang sidst i 1970erne, og der var ikke en gammel landsby i forvejen, så det virker lidt kunstigt - og spøgelsesagtigt - nu om sommeren. Men vi fandt en sti i skoven, og begyndte at gå opad - dog ikke klokken fem, men ved 9 tiden!

Jeg havde frygtet lidt de mange højdemeter vi skulle opad, men de første 700 meter gik forbløffende let, på en blød sti dækket af grannåle, der zig-zaggede sig vej mellem trærødder og nedfaldne grankogler, som egern havde gnasket lystigt i, og til en beroligende duft af grannåle og skovbund. Ude ved sæteren, som lå der endnu, var et lille bassin med rislende rent og koldt kildevand, hvor vi holdt en lille pause, inden vi fortsatte opad, nu i zig-zag på græs, hvor et par tykke Marmot kiggede overrasket på os. Vi var de eneste vandrere på dette fjeld i dag!

Jeg må tilstå, vi ikke har taget så mange billeder af hverken op- eller nedstigningen. Har haft nok at gøre med at vandre! Lige under toppen overraskede vi 6 ryper i sommerdragt, men de lettede for hurtigt, til at de blev fotograferet! Men fra selve toppen, som vi var oppe på ved 13:30 tiden, var der imponerende udsigt i alle retninger, og derfra er de fleste billeder i dag.

Turen ned gik i roligt tempo, så alle vores knæ er intakte, og klar til endnu en tur i morgen! Vi er kørt over mod Aussois, en lille landsby ca. 10 km længere ind af dalen end Modane, hvor vi har været før, så det er ikke mange kilometer vi flytter os med Passepartout i øjeblikket.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/toppen-la-…

Mont Thabor området. Vandring

September 5, 2020 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Det var virkelig marmotternes land, vi gik igennem i dag. Men også et meget flot landskab, hvor vi hurtigt var omgivet at høje fjelde hele vejen rundt. Ruten gik mod et pas; Col de la Vallée Etroite, derefter Refuge du Mont Thabor, op til foden af toppen le Cheval Blanc og videre til passet; Col des Bataillères. Her fortsatte vi så udenfor sti hen af kanten til den højeste top, og derfra ned til den fineste lille, flaskegrønne sø, som vi badede i (2.700 m.o.h.)! Og herfra så ned gennem dalen på den anden side af, hvor vi var gået op. Her kom vi forbi en lille sæterhytte, flot restaureret, hvor to ældre mænd stod udenfor, og gerne ville snakke. Så vi fik en masse historie, både om området, og deres egen. De var fætre, og det var en bedstefar der havde bygget hytten og levet som bonde. I 1945 havde tyskerne brændt gårdene/hytterne i området af, da de flygtede over fjeldet, men den ene var ikke brændt, og den anden havde manden her så bygget op igen som ung. Nu slappede de af og nød at både malkekøer og fjeldvandrere var ved at vende tilbage til området. Ved parkeringen hvor vi overnattede kunne vi købe ost fra køerne i området. Mælken fra køerne i Savoie og Haut Savoie bliver bl.a brugt til Beaufort-osten, så den har vi købt et stykke af!
      Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-lavoir-…

Ja, og så er vi kørt over på den anden side af Modane til landsbyen Aussois, hvor vi igen holder med en smuk aftenudsigt.

Aussois. Hviledag

September 6, 2020 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Vi holder på et vindblæst plateau med en flot udsigt lige uden for landsbyen Aussois, så Jacky kunne hente croissanter hos bageren i morges, på hans nye cykel! Ellers skulle vi bare have en rolig dag, så vi gik en rundtur op til et udsigtspunkt, hvor der var et signalhus fra Napoleonstiden! Tænk, den franske hær havde et system med signalposter mellem Paris og Milano, så de kunne sende beskeder ved hjælp af forskellige stillinger på masterne. De kunne altså se med kikkert fra den ene til den anden, og kunne sende en besked fra Paris til Milano på 24 timer! Ellers gik turen rundt i en fyrretræsskov med flere Monolitter - klippesøjler der står op i landskabet, fordi det omkringliggende materiale er blevet eroderet væk.

Se vandreturen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/aussois-le…

Lanslevillard - Modane - Aussois

September 3, 2021 in France ⋅ 🌧 12 °C

Vi har taget en rolig dag ned i gennem dalen Haute-Maurienne forbi Jackys barndoms- og ungdomsminder.

I Lanslevillard var vi oppe forbi huset La Taniere, som har tilhørt Pierres familie, og hvor de som unge stod på ski i weekender og ferier, på og uden for pisterne! Vi holdt også nytår der for nogle år siden. Længere nede af vejen ved Bramans, fortalte Jacky, at under den der bro ved floden l’Arc, havde han som barn fanget sin største fjeldørred på 505 gram! I Grønland plejer vi nu ellers at angive størrelsen i kilo! Lidt længere fremme var der en grusvej, der førte op i skoven, hvor han kunne huske, at de plejede at samle hindbær og skovjordbær. Og endelig nede i Modane, gik vi rundt i byen, hvor han udpegede sin gamle skole, markedspladsen hvor han solgte ost, de forskellige butikker, mest slikbutikkerne! Og hans frisør - der hvor han helst ikke ville klippes for meget!

Vi har haft tørrevejr indtil sidst på eftermiddagen, så kom der lidt regn, og vi er kørt op på et lille plateau ved landsbyen Aussois, hvor vi også var sidste år. Holder nu ved en stor græsmark fyldt med de fine lilla Høsttidløs i blomst i stille regn.

Refuge de la Fournache

July 2, 2016 in France ⋅ ☀️ 15 °C

Zum Refuge de la Fournache mit Steinbock, leider aber auch Schäferhunde, die Ihre Schafe vor uns beschützen wollten, sehr bedrohlich! Im Refuge, wurden wir um 9 Uhr aus der Gaststube vertrieben, weil ein paar Leute in der Gaststube schlafen mussten... Aber da war das EM-Spiel Deutschland gegen Italien und uns wurde von Franks Vater über SMS und tel. "Livebericht erstattet:-) Also zogen wir auf die Terasse in die Kälte. Egal, hat sich ja rentiert:-)Read more

GR 5, 20. Juli, Aussois /Camping

July 21, 2023 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Heute mal rund um den Campingplatz.
      Ich denke es war eine gute Wahl, nicht nach Modane zu gehen. Das scheint mir dort etwas zu "industriell" zu sein.
      Hier gibt es eine gewaltige Befestigungsanlage zu besichtigen. Ist das Tal mit seinen Flüssen und Schluchten nicht schon Hindernis genug, wurde es auch noch massiv befestigt.

Ansonsten, futtern und die Beine ausruhen.

GR 5, 19. Juli, Aussois

July 19, 2023 in France ⋅ ☀️ 26 °C

Der Weg vom Refuge zum Campingplatz in Aussois verlief unspektakulär.
      Gleich ging es hungrig in den nächsten Laden. Leider waren die Grillhähnchen alle reserviert. So gabs halt wenigstens mal Schinken.Read more

Aussois