France
Autrans-Méaudre en Vercors

Chartreuse und Vercors

July 24, 2021 in France ⋅ ☁️ 16 °C

Und noch einmal Thomas Mann: Es gibt geheimnisvolle Zusammenhänge zwischen dem Zauberberg, den brandenburgischen Konzerten und dem Kräuterlikör Chartreuse. Wir haben durch dessen Genuss alles entschlüsselt, aber leider kann ich nun keinen klaren Gedanken mehr fassen. Morgen werde ich Euch aber alles verraten. Was für ein Tag. Santé et bon degustation! ... So, und nun kommt die Auflösung. Man glaubt ja gar nicht, was sich alles hinter einem Best Western Hotel verbergen kann. Das Grand Hotel de Paris in Villard-de-Lans jedenfalls überrascht uns mit alter Pracht. Was immer die Geschichte dieses Hauses sein mag, man wird sofort 100 Jahre in die Vergangenheit katapultiert und Thomas Manns Zauberberg kommt in den Sinn. Keinesfalls würde es überraschen, wenn sich Hans Castorp im Nebenzimmer einquartiert hätte und dort schon seit einigen Jahren das Weltgeschehen an sich vorbeiziehen ließe. Alles ist in sich stimmig, Best Western hat wirklich nichts investiert, selbst die Fenster sind einfach verglast und haben noch Beschläge, die ein Foto wert sind. Und welches Hotel auf dieser Erde leistet sich - neben Frühstücks- und Speisesaal - noch einen mindestens 150qm großen Aufenthaltsraum? Man hört geradezu die Tür hinter der kirgisischen Gräfin Madame Chauchat mit lautem Knall zufallen, damit sie sich der ungeteilten Aufmerksamkeit aller Hotelgäste (und natürlich auch der von Hans Castorp) sicher sein kann. Dieser morbide und stehengebliebene Raum gehört uns zu später Stunde ganz allein (die überwiegend ebenfalls sehr alten anderen Hotelgäste sind schon zur Ruhe gekommen), und da wir zuvor sehr erfreulich durch das Massiv Chartreuse gerollt sind, beschäftigen wir uns ausgiebig mit dem hochprozentigen Kräuterlikör, den die Chartreuser Mönche in grün (eher kräftig) und gelb (eher aromatisch) herstellen, und von dem es auch noch eine 12 Jahre alte Variante gibt (eher teuer). Per Spotify holen wir die Klänge des 3. Brandenburgische Konzert in die heilige Halle, und die Zeitreise in die Vergangenheit ist perfekt.Read more

Kirsten Lewin

Ich bin gespannt. Bonne nuit 💋

7/24/21Reply

Meaudre Rhòne alp

August 13, 2019 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Sind vor 2 Stunden auf den Campingplatz Caravaneige les buissonnets angekommen. Liegt ca. 1200 Meter hoch.
    Unten in Grenoble waren es schöne warme 24 Grad
    Hier oben sind es nur noch 14 Grad.
    Aber eine wunderschöne Natur und Gegend.Read more

Erika Ifland

Berge....genau meine Kragenweite..!!!!!

8/14/19Reply
    Astrid Kleinhanß

Sieht so romantisch und ruhig aus.das tut sicher gut!!!

8/17/19Reply

Klitschnass in den Vercors

August 14, 2021 in France ⋅ ☀️ 27 °C

Es ist zehn Uhr morgens, die Sonne brennt schon unbarmherzig und der Schweiß tropft von meinem Gesicht auf meine Brille, meine Augen brennen. Ich schiebe mittlerweile mein Rad die unmöglich steile Straße hoch. Wenn das so weitergeht, kann ich umdrehen. Ich bin wirklich kurz davor, das erste Mal vor einem Berg zu kapitulieren. Unmöglich, das zu schaffen. Ich halte an und schaue auf meine Karte, ob ich anderswo fahren kann.

Gestern war ich in Grenoble angekommen und hatte mangels Alternativen ein billiges Hotelzimmer gebucht, das relativ nahe am Vercors liegt. Das Vercors ist ein Bergmassiv mit spektakulären Routen, das ich heute erreichen möchte. Dumm nur, dass heute mehrere Dinge ungünstig zusammenfallen: die Hitze, zunehmend müde Beine und müder Kopf, eine Steigung von gefühlt 30 Prozent.

Mangels sinnvoller Alternativrouten und auch aus Trotz schiebe ich mein schwer bepacktes Rad bis zum Ende der kleinen Dorfstraße hoch, während der Schweiß in Bächen an mir herunterläuft. Glücklicherweise geht's oben auf einer Hauptstraße weiter, die mit einer etwas menschenmöglicheren Steigung aufwartet. Dennoch brauche ich fast drei Stunden, ehe ich (schweißnass bis auf die Knochen) mit dem Fahrrad gemütlich in das Tal rolle.

Aus den Berichten über das Vercors hatte ich geschlossen, dass hier nicht allzu viel los sein würde. Der starke Verkehr während der Passüberquerung hätte mich schon misstrauisch machen müssen - hier macht vielmehr halb Grenoble Ferien. Ein Geheimtipp ist dieses Gebiet wahrscheinlich seit zwanzig Jahren nicht mehr. Ich fahre quer durch das Tal und klappere Campingplätze ab. Alle ausgebucht über Wochen. Normalerweise buche ich nicht im Voraus - bislang hat es noch immer irgendwie geklappt und man weiß ja nie, wie der Tag am Ende läuft. Heute muss ich aus der Not heraus wieder ein Hotelzimmer buchen, und dafür die gesamte Strecke durchs Tal zurückfahren. Angenehme Überraschung dabei: Mein Zimmerbalkon geht zum Rathausplatz, wo abends ein Open-Air-Konzert steigt. Das lasse ich mir natürlich nicht nehmen!

19 juli

July 19, 2017 in France ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag toen Patrick brood ging halen, zag hij dat er een markt was in Autrans. Na het ontbijt zijn we daar even gaan kijken, niks gekocht maar altijd leuk om te zien. We zijn ook een paar winkeltjes in gelopen. Het was best bewolkt weer, dus wij wilden een stuk gaan wandelen. We hadden een route gevonden die we konden lopen, maar het punt waar je moest beginnen was niet te vinden.

Uiteindelijk zijn we maar terug naar de camping gegaan en met Patrick zijn ouders naar de rodelbaan gegaan. We zijn allemaal een keer (of twee) naar beneden gegaan op de rodelbaan, was grappig om te doen. Daarna zijn we een stuk gaan wandelen, de zon begon door te komen dus het werd steeds zwaarder maar we hebben het gehaald. Rakker vond het ook best zwaar.

We hebben savonds lekker pasta gegeten, met rare pasta, een soort jurkjes. En daarna nog even een spelletje Monopoly gedaan (de kaarten variant). Snachts heeft het veel geregend, maar dat wisten we al gelukkig dus alles wat niet nat mocht worden hadden we al in de tent gezet.

Dagje rond de camping

July 18, 2017 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan. In de ochtend heeft Patrick weer heerlijk stokbrood gehaald bij de lokale bakker in het dorp.

In de middag zijn we het zwembad gaan verkennen. Het buitenbad is best koud maar wel lekker. Binnenbad was wat warmer. Daarna zijn we naar de andere kant van de berg terug gereden om een supermarkt te gaan zoeken.

In de avond hebben we mie gegeten en een kleine wandeling in de omgeving gedaan.

20 juli

July 20, 2017 in France ⋅ ☀️ 21 °C

Vanochtend had Henny alvast broodjes voor ons gehaald, na het ontbijt hebben we bij de tent niet veel gedaan. We hebben boodschappen gedaan om 14.30 (de supermarkt is tussen 12.15 en 14.30 dicht), het plan is om te gaan barbecueën. Weer terug op de camping zijn we gaan wandelen, we hadden gisteren een pad gezien die omhoog liep naar de olympische skischans. Daar zijn we omhoog gewandeld (geklommen), het was best zwaar maar zeker de moeite waard! Prachtig mooi uitzicht over Autrans en de bergen.

Terug op de camping was het inmiddels etenstijd, we wisten dat er regen op komst was dus wilden we op tijd gaan eten. Uiteindelijk regende het tijdens het barbecueën al, dus zijn we binnen in de voortent van de caravan gaan zitten. Na het eten hebben we nog een potje Kolonisten van Catan gespeeld, Monique had gewonnen. We eindigde om 23.00 dus zijn we gaan tanden poetsen en dan lekker gaan slapen.

Camping Au Joyeux Réveil

July 17, 2017 in France ⋅ ☀️ 28 °C

Wij zijn vanochtend lekker rustig aan opgestaan, om 10 uur vertrokken wij richting de Alpen. De reis verliep goed, weinig verkeer alleen op de route de Soleil was het drukker. Rond 2 uur kwamen we aan op de camping. Een half uurtje later zijn ook Patrick zijn ouders aangekomen, zij zitten schuin tegenover ons. Wij gaan vanavond lekker barbecueën met zijn allen en nu zit ik lekker op de Lamzac in het zonnetje een stukje te schrijven!

Wij hebben in de avond nog even bij Patrick zijn ouders in de voortent een spelletje Carcassonne gespeeld, het koelt buiten best snel af. Daarna lekker naar bed, het schijnt vannacht erg koud te worden, maar dat merken we vanzelf.

21 juli

July 21, 2017 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Vanochtend niet veel gedaan, we wilden vandaag naar grotten gaan. Na een hele mooie route door de bergen waren we daar zo rond 13.45. Wij gingen mee met de tour van 2 uur, was nog best een klim naar de ingang van de grot. Ze hadden ons een Nederlandse vertaling van de tour mee gegeven, dat was erg handig. Het was niet zo'n hele lange grot, maar wel heel ruim van binnen met een meer. Het duurde ongeveer een uur, er was ook een mooie lichtshow binnen. Eenmaal buiten zijn we weer terug gereden, het begon intussen al een beetje te regenen. Op de camping begon het steeds harder te regenen, uiteindelijk hebben we in de regen moeten koken en het binnen in de tent op gegeten. Later zijn we nog even wat spelletjes gaan spelen met de ouders van Patrick.Read more

22 juli

July 22, 2017 in France ⋅ ☁️ 20 °C

Vanochtend hebben we op tijd ontbeten zodat we sochtends nog even naar de supermarkt konden gaan. Terug op de camping zijn we in Autrans gaan kijken, daar was een Amerikaanse braderie met mooie auto's, trikes en motors. Er waren nog niet veel auto's maar toch best leuke/mooie dingen om te zien, er stonden ook kraampjes. We hebben op de camping alvast een beetje opgeruimd en de luifel alvast ingepakt, morgen gaan we richting de tweede grote camping. Het weer zag er een beetje dreigend uit, dus uiteindelijk zijn we in de caravan gaan koken. Na het eten is Patrick nog even met zijn drone gaan vliegen bij de zomer rodelbaan. Tot het ging onweren, toen zijn we weer terug naar de camping gegaan. Henny en Monique hadden iets lekkers meegenomen omdat we morgen weggaan, een soort tompoes wat lastig was om te eten maar wel heel lekker. Daarna zijn we gaan slapen om morgen op tijd op te staan om de tent en de auto in te pakken.Read more

Autrans-Méaudre en Vercors, Autrans-Meaudre en Vercors