France
Ceillac

Lac St. Anne bis Ceillac

July 6, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Heute ist Pausentag. In den letzten Tagen seit St. Étienne, wo wir am Sonntag gestartet sind und die letzte Dusche hatten, haben wir schon wieder 4500 Höhenmeter geschafft, davon mehr als die Hälfte an einem Tag. Drei Übernachtungen an Seen mit jeweils mehr als 2400 m haben zudem unsere Zehner-Punkteskala der schönsten Plätze nach oben hin erweitert.
      Nachdem es Reinhards Verdauung in den letzten drei Tagen jedoch alles andere als gut ging (war es die Majonäse?), beschlossen wir, nach drei Stunden hier in Ceillac auf dem Camping Municipal zu rasten. Wäsche waschen, in einen 13 km entfernten Ort per Anhalter fahren, um die dortige Apotheke aufzusuchen. Nebenbei die Kaffee Vorräte auffüllen und nun einfach Pause machen.
      Der Queyras ist wieder ganz anders als die südlicheren Berge. Es gibt neue Landschaften zu entdecken, wir freuen uns auf die beiden kommenden Tage bis nach Briancon, wo bereits die Hälfte der Alpenkilometer und auch Höhenmeter geschafft sein werden.

Lac St Anne

August 2, 2023 in France

Had a shorter day today. Couple of hours into town called Ceillac. Lovely ski town. Ended up there for 2 hours. Visited both boulangerie and a cafe.
      Steep climb to follow. Up to Lac Mirroir for lunch. Very crowded.
      Then up to Lac St Anne.
      Watched a shepherd ride up and bring sheep and goats home. The sheep are protected by dogs called Patou. Collars made of metal with spikes. Can be very ferocious.
      Really windy night.... not forecast. Very little sleep

Col Fromage og Crete des Chambrettes

September 23, 2022 in France ⋅ ☁️ 9 °C

En meget fin og varieret dagstur fra den hyggelige landsby Ceillac. Fra passet Col Fromage er der ikke langt over til det næste pas, og ned til Saint-Veran, og før de fine bilveje blev bygget i Queyras, forgik rigtig meget transport og handel via de små bjergpas.

Men vi fortsatte fra passet og op ad bjergryggen Crete des Chambrettes. På dens højeste punkt ligger en lille stenhytte, der for 100 år siden, blev benyttet som signalpost. I Aussois i Savoie har vi tidligere været forbi en signalpost fra Napoleonstiden, men denne her er altså ikke helt så gammel! Man havde ellers opfundet den elektriske telegraf og morsealfabetet, men på øde steder supplerede man (den franske hær) med enten brevduer eller optisk telegraf som denne, hvor det er et system af spejle, der sender budskabet videre til næste signalpost. Vi kunne faktisk med kikkert se over til den næste på linjen, ved Tete de Girardin, hvor vi var sidste år, men i perioder var den næsten væk i tåge fra dalen, så det forekommer mig, at det ikke har været det mest sikre kommunikationsmiddel her i Alperne. Ikke desto mindre står der, at man kunne sende en besked fra Geneve til Nice på 3 minutter! Hm, der skal så ikke være nogle, der falder i søvn på sin post!

Vi gik hele dagen igennem de flotteste efterårsfarver, med nærmest bordeaux-røde bjergskråninger, røde hyben og rønnebær, og bjergtoppe blandet med små tågeskyer i horisonten. Lærketræerne er stadig grønne, kun de øverste toppe er ved at blive gule, af den nattefrost vi nu har haft i et par dage.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-fromag…

Nede ved Ceillac kom vi forbi den gamle kirke, der ligger for sig selv lidt udenfor byen. Her gik vi en tur ind på kirkegården, og fandt tilfældigt gravstenen for Philippe Lamour, som var borgmester i Ceillac fra 1965-83, hvor han var manden bag en samling af Queyras og dannelsen af den regionale naturpark, og udviklingen af turisme for hele området. Jacky læste en bog om hele Queyras’ historie sidste år, og der bliver han fremhævet som lidt af en helt for hele området.

Nå, men i dag var måske den sidste dag i denne omgang med det smukke og relativt lune septembervejr. Der er lovet regn i nat og de næste par dage, men i morgen (og søndag) er der også et lokalt marked med optræden og demonstration af gamle traditioner, og får der kommer ned fra sæterne her i Ceillac. Så vi bliver lige og ser tiden an!

Weekend i Ceillac

September 24, 2022 in France ⋅ 🌧 7 °C

Det regner stille i løbet af natten og også om morgenen. Sidste år havde vi også en nat på den kommunale campingplads i Ceillac, som er ret hyggelig, billig og ligger så fint lige uden for landsbyen. Vi får ladet lidt op med strøm, nu det er overskyet, og vi skal spare på vores gas.

Vi har udsigt til de får, der er kommet ned fra de omkringliggende bjerge de sidste dage, og som græsser i midlertid opstillede folde på markerne lige udenfor landsbyen. Om eftermiddagen er der lidt boder og telte, hvor en beslagsmed bl.a. viser hvordan han sætter sko på en hest! Og om aftenen er der fællesspisning i forsamlingshuset, hvor vi får meldt os til.

Det er sjovt at opleve sådan en aften. Det kunne på mange måder, lige så godt have været et sted i Danmark. Vi er samlet 130 mennesker, en blanding af lokale, tilflyttere og turister ved lange borde i et gammeldags forsamlingshus. Det er en lokal restaurant der har lavet maden, men en forening af frivillige der har arrangeret det. Vi sidder ved et bord med 6 “lokale”, der dog også er tilflyttere fra forskellige steder i Frankrig, og jeg tænker, at det ligeså godt kunne have været i Hårbølle på Møn! Det er hyggeligt og vi får en fin menu - selvfølgelig med lokalt lam og kartofler. Vi får også snakket lidt om Grønland, med dem vi sidder sammen med, og det slår mig, som så ofte når man på rejser møder helt fremmede mennesker, hvor ens vi også er, og hvor meget man har tilfælles, med nogle man slet ikke kender!

Søndag morgen klarer det op. Regnen er faldet som sne på de bjergtoppe der dukker op af skyerne! Der er marked i Ceillaq, med bedømning/dyreskue af får og lam. Der er boder med værktøj, kobjælder i alle størrelser, (ikke dem til turister, men de rigtige til dyrene!), uld- og trævarer, ost og mad. Vi handler lidt, gør så klar og kører langs floden Guil ned fra Ceillac.

Vejen ned til Guillestre er en af dem, der var problemer med i gamle dage. Den blev ofte skyllet væk og raseret af stenskred, og gjorde at forbindelsen til Queyras var så begrænset og besværlig. Vi kan se, på store bunker af grus og sten langs siderne i hårnålesvingene, at det stadig kræver noget oprydning en gang i mellem. 1957 var et katastrofeår for hele Queyras, med store oversvømmelser og mange omkomne i flere af dalene og landsbyerne. Marker blev dækket af et tykt sten- og gruslag, og der var indsamlinger i hele Frankrig, og frivillige rejste også til Queyras, for at hjælpe med oprydningen.

Jeg har virkelig fået et specielt forhold til Queyras, og ser allerede frem til at komme tilbage til næste år. Ligesom jeg har fået det til Mauriennedalen, og ligesom vi har haft det med Mercantour i flere år. Hvor er det dejligt, med et hus på hjul, så man kan flytte sig rundt mellem de forskellige steder man holder af!

Ceillac. Vandring

September 25, 2021 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Vores billeder fra i dag viser virkelig hvordan vejret kan skifte på ganske få timer. Vi kørte til landsbyen Ceillac i morges, der ligger i en ny dal i Queyras, men bare 1/2 times kørsel fra Ville-Veille, hvor vi overnattede i går. Og vi startede med dagens opstigning gennem skov i lidt diset sol. Ude af skoven klarede det op, og ved den lille grønne sø Lac Miroir, var der et magisk lys, og jeg forestillede mig, at sådan ser der ud i Canada, med en sø i skoven og høje bjerge (Rocky Mountains) i baggrunden! Men vi er stadig i Queyras, og da vi kom ud af skoven og op i stenene lignede det sig selv! Vi fortsatte forbi den næste sø Lac Sainte-Anne mod passet Col Girardin, hvor vi hurtigt spiste vores madpakke, for disen blev mere og mere afløst af grå skyer, der også så ud til at kunne give regn. Vi besluttede derfor at droppe de sidste 200 højdemeter op til en gammel udsigtspost, der ligger på en top øst for passet og i stedet vandre ned i skoven og tørvejr. Det nåede dog kun at blive til nogle enkelte regndråber og så en masse mørke skyer.

Nu holder vi for en gangs skyld på en rigtig campingplads ved landsbyen Ceillac. Der er udsigt til regn i morgen, så vi holder weekend her!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-miroir…

Ceillac, Celhac, Сейак, Сејак, Сеяк, 塞拉克