France
Chalon-sur-Saône

Here you’ll find travel reports about Chalon-sur-Saône. Discover travel destinations in France of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

16. Etappe Besancon 125 km

April 16 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Heute war es regnerisch angesagt. Beim Start um 8 Uhr dreißig Uhr hat es auch leicht geregnet. Hatte aber großes Glück, es hat aufgehört und die ganze Tour über über habe ich fast nichts abbekommen, bin trocken geblieben. Kaum dass ich da war in Besancon, hat es wieder angefangen zu regnen . Und ich hatte Rückenwind, herrlich wie es lief. Obwohl ich erst um 8 Uhr dreißig Uhr gestartet bin und schon um 16 Uhr in Besancon war, kam ich auf 125 km. Quasi ein Ruhetag, was will man mehr .Read more

Letzter Halt: Chalon-sur-Saone

September 28 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Unser letzter Halt bevor es morgen nach Deutschland zurückgeht ist Chalon-sur-Saône in der Bourgogne. Ein kleines Örtchen das sich perfekt für den Stopp von der Côte d‘Azur nach Deutschland eignet. Eigentlich hatten wir Lyon geplant aber nach Marseilles hatten wir nicht Lust auf noch eine große Stadt und da wir sowieso nur den Abend hatten, haben wir uns noch einmal umentschieden. Im Hotel De La Colombiere ** checkten wir ein erhielten von der netten, deutschsprechende erhielten wir einen Stadtplan und Tipps zum Essen: „alles sehr lecker nur nicht ins Moules Frites“ sagte sie uns. Wir zogen los und kamen endlich in das Gässchen mit den versch. Lokalen - eines lockte uns besonders, denn es standen Schnecken und Froschschenkel auf der Karte, die wir bisher noch nicht gegessen hatten. Also kurzerhand rein gesetzt und bestellt. Erst beim genaueren umsehen haben wir festgestellt, dass wir nun genau in dem Restaurant saßen, dass uns NICHT empfohlen worden ist. Es gab kein Zurück mehr und was soll man sagen, das Essen und vor allem die Schnecken waren ganz hervorragend 😂. Als Aperitif probierten wir dann auch endlich den weit verbreiteten Pastis, der Peter sehr gut schmeckte. Krönender Abschluss war dann ein zufälliges Live-Konzert in einer Bar, bei dem die Franzosen auf ihre Landslieder lautstark mitgesungen haben - und wir mittendrin, ohne Sinn und Verstand 💓Read more

"Rasmine" på de franske kanaler

May 8, 2018 in France ⋅ ☀️ 28 °C

Efter en uge i vinterhavnen Nevers med klargøring og hyggestunder sammen med dejlige sejlervenner, sagde vi
    på gensyn til en dejlig by. Vender tilbage sidst på sommeren og henter vores bil.

Vores plan er at sejle til Decize, en by ca 35 km med håb om at der findes en kran og mulighed for at få Rasmine op.
    Det lykkedes dagen efter vi ankom. Det må dog siges at være en af de dyreste adgangsbilletter til en tur i luftgyngerne - 250 euro og så kunne vi desværre alligevel ikke reparere den irriterende lyd fra stævnrøret. Fik dog konstateret, at der ikke var noget alvorligt galt. Til gengæld fik vi hende spulet rent i 65 graders varmt vand, og hun så ud til at nyde et dejligt bad.

Efter sådan en “tivolitur” er det med at komme hurtigt ud til de gratis overnatninger og mere rolige omgivelser - herligt.
    Selvfølgelig skal vi også besøge nogle af de små byer langs med kanalerne, og når man nu frivilligt vælger at lægge til kaj midt i byen, ja så må man også tage del i livet. Vi besøgte byen Digoin, stille by, alt åndede fred og ro, indtil aftenstilheden blev brudt af de lokale unge. Og så skal jeg love for, at vi blev “budt indenfor “ til åbningfest af det lokale diskotek, lige på den anden side af kanalen og her “festede” vi så til den allerlyseste morgen. Gud, hvor var vi trætte.

Men på kanalerne - her er der stille - tænker en gang imellem om verden er holdt op med at eksistere. Der er dage hvor vi ikke møder en eneste båd. Men alt ånder fred og ro, og det håber vi også gælder resten af verden.
    Vi sejler på to kanaler, Canal lateral la Loire og Canal de Centre. Vi pejler på floden Saône. Inden vi når så langt skal vi passere 99 sluser på en strækning på små 200 kilometer. De første 63 sluser skal vi op, og vi når 309 meter o.h. De resterende sluser går det nedad, de er de nemmeste, men de er nu fredsommelige alle sammen. En del af sluserne er betjente og andre klarer vi selv.

De der slusefolk er lidt specielle, flinke jo vist, men de smækker så hårdt med “dørene”(sluseportene). Heldigvis smiler de meget og der lyder aldrig et ondt ord (eller vi kan ihvertfald ikke forstå det). Et mærkeligt liv, tænker jeg. Far, mor og børn i et lille slusehus langt væk fra alfavej, der lever de livet året rundt, kun afbrudt af en turist eller to, når vejen falder forbi. Slusehuset tæller dog ofte andre familiemedlemmer såsom hund, hønsehold, et får eller to, ja sågar et æsel. Familien smiler og vinker, så livet leves helt sikkert som de ønsker det.

Landskabet er meget smukt. Store vidder med bakket terræn. Vi ser den ene kvægbesætning efter den anden - hvide Charolais køer i kontrasten til alt det grønne, så smukke går de bare der med deres små kalve og græsser, tygger drøv og nyder livet. De enorme græsarealer er på flotteste vis inddelt i små firkanter, omkranset af levende hegn - bare så smukt. Duften, kan jeg selvfølgelig ikke gengive, men forestil jer er en blanding af hvidtjørn, syren og vilde blomster - snus gerne ind.

Nu fortæller jeg jo mest om alt det pæne vi ser og oplever, men helt ærligt - der er jo også nogle grimme ting der dukker op, men lad os aftale, at tale om det en anden gang.

Vi er nu kommet til Chalon Sur Saône - en smuk by ved floden Saône. Her slapper vi af nogle dage inden turen går syd på til Macon og Lyon.

Chalon-sur-Saône, Chalon-sur-Saone, شلون-سور-سون, Côme-la-Montagne, שאלון-סור-סון, シャロン=シュル=ソーヌ, Шалон-сюр-Сон, 샬롱쉬르손, Cabillonum, شلون سور سئون, 71100, 索恩河畔沙隆