France
Hautes-Pyrénées

Here you’ll find travel reports about Hautes-Pyrénées. Discover travel destinations in France of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day16

Sobota 3

July 7 in France

Počasí: polojasno, odpoledne a k večeru déšť

Po vydatné snídani jsme vyrazili do kopce. Stejnou trasou vedl běžecký závod, kterého jsme se nedobrovolně účastnili a závodníkům se trochu pletli. Museli jsme uskakovat, když byli náhodou rychlejší. Na chatě Bayssellance, kde jsme měli původně spát, měli občerstvovací stanoviště. Abychom netrhali partu, dali jsme si dřívější oběd - polévku a omeletu. Vtipné bylo, že nám probíhající závodníci přáli dobrý den a dobrou chuť.
    Zbytek dne jsme už jen klesali, což je daleko horší, než jít do kopce. Ubytování jsme sehnali v hostelu Oxygene v městečku Gavarnie. Využili jsme toho, že jsme v civilizaci a zašli na večeři do restaurace.

7:15 - 16:00
    Trasa: chata Refuge des Oulettes de Gaube (2151m) - přes Refuge de Bayssellance (2651m) - Gavarnie (1365m)
    Stoupání: 650m
    Klesání: 1485m

• Day15

Pátek 3

July 6 in France

Počasí: slunečno, ne vedro

V této oblasti je problém se signálem, proto jsme si včera nechali zavolat z chaty na chatu v Bayssellance, kde jsme plánovali spaní. Bohužel měli plno. Rezervovali jsme si spaní na chatě Refuge des Oulettes de Gaube, čímž jsme si zkrátili původní trasu o 2,5 h. Tady měli sice volnou jen jednu postel, ale i to se vyplatí, hlavně Víťovi.
    Ráno jsme naskočili do mokrých bot a vyrazili na cestu pěkným údolím s horskými borovicemi podél potoka. Díky kratší trase jsme se mohli flákat. Měli jsme dvě delší zastávky vždy u jezera, kde jsme posvačili a následně poobědvali. K chatě jsme klesali po sněhu, což šlo dobře a rychle, obzvlášť Víťa měl originální lyžařský styl. Na chatě se ukázalo, že mají volné postele pro všechny, což byla dobrá zpráva. Před večeří jsme stihli vyprat, vyrobit originální sušící systém a vypít dvě piva.
    Večeře byla zahájena aperitivem a malou show, kdy nám jmenovitě představili personál a pak dlouho povídali o něčem, čemu jsme nerozuměli - bylo to ve francouzštině. Hlavně že nám chutnalo.

8:15 - 15:00
    Trasa: Refuge Wallon - Refuge des Oulettes de Gaube (2151m)
    Stoupání: 950m
    Klesání: 530m

• Day14

Čtvrtek 2

July 5 in France

Počasí: většinou mlha, ale když se rozplyne, je jasno

Dnešní den začal úspěšně. Pavlíček se snažil zapomenout svou mikinu (novou!) na chatě, ale já jsem ji náhodnou objevila pod polštářem, čímž jsem ji zachránila.
    Túru jsme zahájili klesáním a následně pak stoupáním krásným údolím podél potoka lemovaným rozkvetlými azalkami. Poté jsme se dostali do skalnatého terénu s mnoha sněhovými poli. Opět jsme nepoužili mačky, které neseme na zádech, protože sníh byl dost měkký a tak to šlo i bez nich. Odpoledne začalo drobně pršet a do chaty jsme docházeli v bundách a pláštěnkách.

8:15 - 17:30
    Trasa: Refuge de Labbiret (2070m) - Refuge Wallon (1866m)
    Stoupání: 1200m
    Klesání: 1350m

• Day17

Neděle 3

July 8 in France

Počasí: ráno zataženo, pak polojasno, večer sprchlo

Ráno bylo chladno, ale rychle jsme se zahřáli při stoupání. Cestou jsme se zastavili u chaty, kde se pásli oslíci. Jeden nám sežral slupky od banánů. Dnešní nejvyšší bod bylo sedlo (2430m). Zbytek dne jsme už jen klesali podél potoků a řeky. Na konci údolí byla přehrada a u ní malé občerstvení (pivo, palačinka). Do Héas jsme došli po silnici. Spíme v jurtě, kterou nám včera Vítek vyjednal po telefonu.
    Zítra nás čeká dlouhá etapa (10h čistého času), proto jdeme spát ještě před desátou.

8:15 - 16:30
    Trasa: Gavarnie (hostel Oxygene) - Héas (Auberge de la Munia)
    Stoupání: 1150m
    Klesání: 1000m

• Day20

Středa 3

July 11 in France

Počasí: polojasno, večer déšť

Dnes byla slabší snídaně, samé průmyslové výrobky (pitíčko, muffin balený po jednom, mini buchtičky také samostatně balené).
    Hned ze začátku jsme stoupali podél potoka. Chvílemi jsme potokem šli. Najednou Vítek uklouzl a vyválel se v bahně. V místě, kde se sbíhaly 3 potoky jsme opustili značenou cestu a cestu vůbec, v tu chvíli jsme byli závislí jen na GPS a popisu z prûvodce. Vystoupali jsme do sedla (2683m) po hromadě kamení, kde bylo roztomilé jezírko a pěkný výhled na okolní vrcholy. Snědli jsme oběd z vlastních zásob (zapomněli jsme si objednat piknik). Pavlíček při tom vysypal sušené ovoce a oříšky do trávy (při přemisťování vzduchem).
    Spaní máme v chatě přímo u přečerpávací elektrárny. Dorazili jsme velmi brzy a to bylo dobře, protože asi dvě hodiny za námi přišla úplně promočená skupina lidí. Kvůli nim byla posunutá večeře asi o 1,5 h, což bylo poněkud nepříjemné, poněvadž jsme měli velký hlad. Večeře a 1/2 l vína nám ovšem spravil náladu.

7:45 - 15:30
    Trasa: Refugio de Viados - Refuge de la Soula (1690m)
    Stoupání: 1000m
    Klesání: 1070m

• Day19

Wow what a day and the kind of day I could only dream of when planning this trip. Some of the most incredible scenery I've ever seen let alone riden alongside and all under perfectly blue sky.

The day started with a steep ascent out of Argeles-Gazost on the way to the first and biggest climb of the day at 1,474 metres to Cor du Soulor and used regularly in the Tour de France. After the initial steep climb it was a steady ascent until the last 6 miles where it hit an average of 8.5% with parts upto 12%. You know it's steep when you go to change gear but you're already in the granny gear. My big worry for the day was my knee but the rest, stretching and icing for the last week has seemed to pay off and despite feeling it very slightly is didn't cause any major problems.

After arriving at the top of Col du Soulor it was time to head over the top and onto the Cirque du Lit a pass along a steep rockface. As you will see not your average ride with a sheer drop off one side and steep rockface above. The plan was to ride onto Col d'Aubisque but the road was impassable half way due to rocks brought down by the melting snow and snow that had not yet melted so it was time to turn back but an incredible couple of miles.

After arriving back at the top of Col du Soulor it was time to ride back down the last steep 6 miles and despite taking nearly an hour ride up I was down in just a few minutes. It was then time to head up Col des Borderes and onto Lake d'Estaing for some more postcard scenery. After a days climbing the 12 miles back to town were all down hill and wow what a ride.

In summary - 43 miles riden, over 5,000 feet of climbing and the same descending, over 3,000 calories burnt, a top speed of 48.5mph (to the 4 women in my life it was really only 18mph!) and 1 banana and Nutella and 2 x ham and cheese baguettes oh and one cracking photo at the top of Col du Soulor of me taken by the only other cyclist at the top!

I'm afraid after today I will definitely one of those lycra clad 40, 50 and hopefully 60 years old. Who's up for joining me? I'm looking at you Purv, Moz, Mikey, Francis!

• Day18

After yesterdays emotional day today was a bit of a rest and relax day. A short easy 11 mile ride along the valley to Argeles-Gazost where I will be basing myself for a couple of days to tackle a few of the climbs in the Pyrenees made famous by Le Tour.

A quick stop off at Pic du Jer a cable car that takes you 1000 meters up and gives a great view into the Pyrenees and some of the climbs to come.

Staying at Au Primerose Guesthouse tonight a place very much set up for the cyclist with its own cyclist package and everything you'd ever need in their bike garage.

After a fascinating dinner chatting to a veteran French cyclist in broken English and the owner bringing me an extra bowl of pasta after I told him where I was planning on riding tomorrow it was time for an early night fully carbed up.

• Day17

Time to leave the coast behind and head in land and to the Pyrenees. Following the advice of a fellow cyclist the day started with a nice 10 mile ride along the coast to Bayonne where I caught the train to Pau. Nice place Pau and ex host of the French GP on its Street circuit and still host to Formula 3 which they were setting up for in a couple of weeks so second race track I've now riden round.

After leaving Pau it was 26 miles of a steady incline to Lourdes at the foothills of the Pyrenees. As the Pyrenees started to come into view it reminded me a lot, for people who have done it, of when after about 40 miles cycling from London to Brighton Ditchling Beacon appears on the horizon and you think sh@t I've got to climb that.

Arriving into Lourdes a place if I am honest I knew little about apart from it was an important place for Catholic pilgrimage but with 6 million visitors a year this place is popular! A bizarre place which apart from the church and old fort is very tacky with every shop being nic nac stores selling Virgin Marys. However the evening service which is attended by several hundred people all carrying candels is something to be witnessed and very moving.

After saying a few words for a friend of the family my own thoughts couldn't help but turn to my very good friend Brian who was Catholic and my dad who are both sadly not with us. Brian and my dad were both huge Leicester fans so being where I was and the thoughts that were going through my head it couldn't have been more apt that due to Spurs drawing Leicester completed the miracle and won the Premier League. I know two people who will be having a party tonight!

• Day20

I wasn't sure what to do today but after waking up and opening the shutters to another perfectly blue sky it had to be another day riding in the Pyrenees.

Fully fuelled after breakfast I decided to head up the Route de Luz that cuts through a deep gorge steadily climbing as you follow the river full of rapids. More stunning scenery on both sides opens up once you reach the small town of Luz-Saint-Sauveur where two valleys meet. From here you can continue to the famous Col du Tourmalet but with the climb still closed due to the snow I will have to come back for this one!

After a cycle round and a long lunch I descended back down the gorge to base and despite a more relaxed day than yesterday it would be rude not to spend an hour in Argeles-Gazost thermal spa! No board shorts allowed though so a pair of speedos purchased from the front desk it was. Not much left to the imagination in them things!

Can't wait to come back on the carbon and really take on these mountains. Pyrenees I will see you soon. Bring on the Alps!

• Day69

Pyrennes

September 10, 2017 in France

Snapshot
    Where - The Pyrennes National Park
    Weather - overcast

We spent a couple of days travelling through the Pyrennes - some narrow, winding roads as we travel up into the snow line, through mountain passes. It was all quite exciting really.

We really didn't go anywhere in particular, just visited some of the little villages nestled high in the mountains. We stayed in one of these villages overnight where the church bells rang every hour (fortunately they stopped at about 9pm - starting again at 7am). You begin to wonder what the people do in these little villages?

One mountain pass rose to around 2400m and near the top there was a man shouting instructions to his dog who was busy rounding up sheep. Look closely at one of the snow pictures. There were also crazy people riding pushbikes up. Indeed, this is one of the notorious mountain passes that frequently is used in the Tour de France. Not my idea of fun.

After the Pyrennes our intention was to travel along the French Riviera (Monaco, Nice etc.) and then into Italy to Florence, Venice etc., however the thought of negotiating our way through city traffic is just too stressful that we have changed our minds and are now going to go through Switzerland. Besides, we figured the Italian cities and French Riviera could be picked up on a cruise ( now that sounds like a good excuse to go on another cruise, doesn't it)

Département des Hautes-Pyrénées, Departement des Hautes-Pyrenees, Hautes-Pyrénées, Altos Pirineos, Alti Pirenei, Altos Pirineus