France
Fort Charles-Albert

La Norma. 2.922 m.

September 7, 2022 in France ⋅ ☁️ 13 °C

Jacky har fortalt hvordan han som barn, gik fra hans hus med hans far og deres hund, klokken halv fem om morgenen, direkte opad igennem skoven. Kom ud ved en sæter, når solen kom frem, og fortsatte opad på græs, hvor de samlede Edelweiss, helt op til en top på næsten 3.000 meter!

Det var det vi havde som mål i dag, men vi havde dog kørt de ca. 300 højdemeter op til skisportstedet La Norma, som ikke var der dengang, men som er det længste man kan køre op i dag. Der er ikke så meget charme over lige det sted, da alt er bygget engang sidst i 1970erne, og der var ikke en gammel landsby i forvejen, så det virker lidt kunstigt - og spøgelsesagtigt - nu om sommeren. Men vi fandt en sti i skoven, og begyndte at gå opad - dog ikke klokken fem, men ved 9 tiden!

Jeg havde frygtet lidt de mange højdemeter vi skulle opad, men de første 700 meter gik forbløffende let, på en blød sti dækket af grannåle, der zig-zaggede sig vej mellem trærødder og nedfaldne grankogler, som egern havde gnasket lystigt i, og til en beroligende duft af grannåle og skovbund. Ude ved sæteren, som lå der endnu, var et lille bassin med rislende rent og koldt kildevand, hvor vi holdt en lille pause, inden vi fortsatte opad, nu i zig-zag på græs, hvor et par tykke Marmot kiggede overrasket på os. Vi var de eneste vandrere på dette fjeld i dag!

Jeg må tilstå, vi ikke har taget så mange billeder af hverken op- eller nedstigningen. Har haft nok at gøre med at vandre! Lige under toppen overraskede vi 6 ryper i sommerdragt, men de lettede for hurtigt, til at de blev fotograferet! Men fra selve toppen, som vi var oppe på ved 13:30 tiden, var der imponerende udsigt i alle retninger, og derfra er de fleste billeder i dag.

Turen ned gik i roligt tempo, så alle vores knæ er intakte, og klar til endnu en tur i morgen! Vi er kørt over mod Aussois, en lille landsby ca. 10 km længere ind af dalen end Modane, hvor vi har været før, så det er ikke mange kilometer vi flytter os med Passepartout i øjeblikket.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/toppen-la-…

Rateau d'Aussois. 3.131 m.

September 8, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Det er næsten præcis et år siden vi var her sidst! Den 4. September 2021 har jeg det samme billede af søen Plan d’Amont, som vi har taget i dag. Sidste år gik vi langt ind i en dal, op til et pas og udsigtspunktet; Point d’Oberservatoire. I år gik vi op på toppen Rateau d’Aussois, vores første 3000-meter top i år!

Sammenlignet med turen i går, føltes det ret nemt, og var også på kun 1080 højdemeter. Vi havde tæt tåge nede i dalen i morges, men havde en tro på, at det ville lette deroppe, og det gjorde det også på vej op! Sådan har vi gået mange gange i sommer i Grønland, op ad et fjeld, med forhåbning om at det ville klare op! Forskellen er, at i Grønland har vi næsten aldrig en sti at holde os til, og vi skal altid vurdere, om vi vil kunne finde op, eller ned igen, hvis tågen bliver ved eller bliver værre. Hernede er der næsten altid en sti eller varder at følge, og man kan gå turene i næsten al slags vejr, hvis man vil.

Men i dag var der utrolig dejligt på toppen. Solen kom frem, og skyerne kom og gik under os, mens vi sad i læ og spiste madpakke. Senere skulle vi fotografere en lille stenbuk-unge, som også prøvede at finde en plads i solen, og så skulle vi også lige bygge en varde, da det gør alle åbenbart på denne top. Vi lavede en flot “Inuusuk” - grønlandsk varde, der ligner et menneske. Og så var der gået en times tid, og vi slentrede stille og roligt ned, og er nu kørt tilbage til Aussois, hvor vi holder på en lille parkering udenfor landsbyen, og nu hvor mørket sænker sig, er der bare gult lys i de spredte gadelamper, og i den lille kirke.

Dagens tur på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/rateau-dau…

Fort Charles-Albert