France
Gaule narbonnaise

Lac Vallonet bis Lac St.Anne

July 5 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Gegen halb 6 geht‘s wieder los- erstmal mit Kaffee, Porridge und Zelt abbauen. Rafaela hat gestern Abend so tief geschlafen, dass Reinhard sie nicht mehr wach bekommen hat, als 2 Steinböcke in der Nähe den Hang hinunter polterten…
      Wir steigen gemütlich im Schatten ab nach Fouillouse. Dort warten wir lange am Laden, dass uns eine alte Dame Proviant für heute verkauft. Einen Kaffee gibt‘s dann nochmal am Ortsausgang. 9 km auf einer kleinen Straße liegen vor uns. Wie jeden Tag wiederholen wir die bisherigen Stationen unserer Reise- es ist schon ein kleines Spiel geworden…😊
      Badepause für Rafaela am Fluss, dann bis Maljasset zu einem sympathischen Restaurant/ Refuge, wo wir uns nochmal mit Getränke und Kuchen stärken. Der bisher steilste und unschönste Aufstieg ( zumindest die ersten 400 Höhenmeter) liegt vor uns, 800 Höhenmeter bis auf 2699m!
      Das zweite Hälfte ist schöner und oben erwartet uns traumhafte Aussicht- zum ersten Mal auch schneebedeckte Berge und ein Gletscher in der Ferne.
      Bis auf 2400m steigen wir wieder ab und bleiben für den Abend und die Nacht am Lac de St.Anne. Nicht alleine, aber dennoch mit traumhafter Kulisse und einem weiteren schnellen Bad für Rafaela!

beim Kuchen strahlt mein Bruder .Tolle Tour bisher l.g Ricki

👍

Oh Ella so cool

😇

Lac St. Anne bis Ceillac

July 6 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Heute ist Pausentag. In den letzten Tagen seit St. Étienne, wo wir am Sonntag gestartet sind und die letzte Dusche hatten, haben wir schon wieder 4500 Höhenmeter geschafft, davon mehr als die Hälfte an einem Tag. Drei Übernachtungen an Seen mit jeweils mehr als 2400 m haben zudem unsere Zehner-Punkteskala der schönsten Plätze nach oben hin erweitert.
      Nachdem es Reinhards Verdauung in den letzten drei Tagen jedoch alles andere als gut ging (war es die Majonäse?), beschlossen wir, nach drei Stunden hier in Ceillac auf dem Camping Municipal zu rasten. Wäsche waschen, in einen 13 km entfernten Ort per Anhalter fahren, um die dortige Apotheke aufzusuchen. Nebenbei die Kaffee Vorräte auffüllen und nun einfach Pause machen.
      Der Queyras ist wieder ganz anders als die südlicheren Berge. Es gibt neue Landschaften zu entdecken, wir freuen uns auf die beiden kommenden Tage bis nach Briancon, wo bereits die Hälfte der Alpenkilometer und auch Höhenmeter geschafft sein werden.

Gute Besserung, Reinhard

7/7/22Reply
      Pura-Vida

wow, sooo tolle Landschaft👍

7/9/22Reply

Ceillac. Vandring

September 25, 2021 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Vores billeder fra i dag viser virkelig hvordan vejret kan skifte på ganske få timer. Vi kørte til landsbyen Ceillac i morges, der ligger i en ny dal i Queyras, men bare 1/2 times kørsel fra Ville-Veille, hvor vi overnattede i går. Og vi startede med dagens opstigning gennem skov i lidt diset sol. Ude af skoven klarede det op, og ved den lille grønne sø Lac Miroir, var der et magisk lys, og jeg forestillede mig, at sådan ser der ud i Canada, med en sø i skoven og høje bjerge (Rocky Mountains) i baggrunden! Men vi er stadig i Queyras, og da vi kom ud af skoven og op i stenene lignede det sig selv! Vi fortsatte forbi den næste sø Lac Sainte-Anne mod passet Col Girardin, hvor vi hurtigt spiste vores madpakke, for disen blev mere og mere afløst af grå skyer, der også så ud til at kunne give regn. Vi besluttede derfor at droppe de sidste 200 højdemeter op til en gammel udsigtspost, der ligger på en top øst for passet og i stedet vandre ned i skoven og tørvejr. Det nåede dog kun at blive til nogle enkelte regndråber og så en masse mørke skyer.

Nu holder vi for en gangs skyld på en rigtig campingplads ved landsbyen Ceillac. Der er udsigt til regn i morgen, så vi holder weekend her!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-miroir…

Queyras - Pointe de la Saume

August 7 in France ⋅ ⛅ 15 °C

1e journée de rando dans le Queyras où nous allons faire un 3000 chaque jour. Le démarrage pique un peu mais tout est vite oublié par les paysages.
      Nous démarrons depuis Ceillac et montons au belvédère de Mourière par le bois du Moulin. Une belle traversée nous conduit à Pra Frances d’où nous remontons un large vallon pour atteindre le sommet panoramique de la pointe de la Saume. Retour à Ceillac par le même itinéraire. Nuit en gite.Read more

Weekend i Ceillac

September 24 in France ⋅ 🌧 7 °C

Det regner stille i løbet af natten og også om morgenen. Sidste år havde vi også en nat på den kommunale campingplads i Ceillac, som er ret hyggelig, billig og ligger så fint lige uden for landsbyen. Vi får ladet lidt op med strøm, nu det er overskyet, og vi skal spare på vores gas.

Vi har udsigt til de får, der er kommet ned fra de omkringliggende bjerge de sidste dage, og som græsser i midlertid opstillede folde på markerne lige udenfor landsbyen. Om eftermiddagen er der lidt boder og telte, hvor en beslagsmed bl.a. viser hvordan han sætter sko på en hest! Og om aftenen er der fællesspisning i forsamlingshuset, hvor vi får meldt os til.

Det er sjovt at opleve sådan en aften. Det kunne på mange måder, lige så godt have været et sted i Danmark. Vi er samlet 130 mennesker, en blanding af lokale, tilflyttere og turister ved lange borde i et gammeldags forsamlingshus. Det er en lokal restaurant der har lavet maden, men en forening af frivillige der har arrangeret det. Vi sidder ved et bord med 6 “lokale”, der dog også er tilflyttere fra forskellige steder i Frankrig, og jeg tænker, at det ligeså godt kunne have været i Hårbølle på Møn! Det er hyggeligt og vi får en fin menu - selvfølgelig med lokalt lam og kartofler. Vi får også snakket lidt om Grønland, med dem vi sidder sammen med, og det slår mig, som så ofte når man på rejser møder helt fremmede mennesker, hvor ens vi også er, og hvor meget man har tilfælles, med nogle man slet ikke kender!

Søndag morgen klarer det op. Regnen er faldet som sne på de bjergtoppe der dukker op af skyerne! Der er marked i Ceillaq, med bedømning/dyreskue af får og lam. Der er boder med værktøj, kobjælder i alle størrelser, (ikke dem til turister, men de rigtige til dyrene!), uld- og trævarer, ost og mad. Vi handler lidt, gør så klar og kører langs floden Guil ned fra Ceillac.

Vejen ned til Guillestre er en af dem, der var problemer med i gamle dage. Den blev ofte skyllet væk og raseret af stenskred, og gjorde at forbindelsen til Queyras var så begrænset og besværlig. Vi kan se, på store bunker af grus og sten langs siderne i hårnålesvingene, at det stadig kræver noget oprydning en gang i mellem. 1957 var et katastrofeår for hele Queyras, med store oversvømmelser og mange omkomne i flere af dalene og landsbyerne. Marker blev dækket af et tykt sten- og gruslag, og der var indsamlinger i hele Frankrig, og frivillige rejste også til Queyras, for at hjælpe med oprydningen.

Jeg har virkelig fået et specielt forhold til Queyras, og ser allerede frem til at komme tilbage til næste år. Ligesom jeg har fået det til Mauriennedalen, og ligesom vi har haft det med Mercantour i flere år. Hvor er det dejligt, med et hus på hjul, så man kan flytte sig rundt mellem de forskellige steder man holder af!

Looks great....

10/5/22Reply

Col Fromage og Crete des Chambrettes

September 23 in France ⋅ ☁️ 9 °C

En meget fin og varieret dagstur fra den hyggelige landsby Ceillac. Fra passet Col Fromage er der ikke langt over til det næste pas, og ned til Saint-Veran, og før de fine bilveje blev bygget i Queyras, forgik rigtig meget transport og handel via de små bjergpas.

Men vi fortsatte fra passet og op ad bjergryggen Crete des Chambrettes. På dens højeste punkt ligger en lille stenhytte, der for 100 år siden, blev benyttet som signalpost. I Aussois i Savoie har vi tidligere været forbi en signalpost fra Napoleonstiden, men denne her er altså ikke helt så gammel! Man havde ellers opfundet den elektriske telegraf og morsealfabetet, men på øde steder supplerede man (den franske hær) med enten brevduer eller optisk telegraf som denne, hvor det er et system af spejle, der sender budskabet videre til næste signalpost. Vi kunne faktisk med kikkert se over til den næste på linjen, ved Tete de Girardin, hvor vi var sidste år, men i perioder var den næsten væk i tåge fra dalen, så det forekommer mig, at det ikke har været det mest sikre kommunikationsmiddel her i Alperne. Ikke desto mindre står der, at man kunne sende en besked fra Geneve til Nice på 3 minutter! Hm, der skal så ikke være nogle, der falder i søvn på sin post!

Vi gik hele dagen igennem de flotteste efterårsfarver, med nærmest bordeaux-røde bjergskråninger, røde hyben og rønnebær, og bjergtoppe blandet med små tågeskyer i horisonten. Lærketræerne er stadig grønne, kun de øverste toppe er ved at blive gule, af den nattefrost vi nu har haft i et par dage.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-fromag…

Nede ved Ceillac kom vi forbi den gamle kirke, der ligger for sig selv lidt udenfor byen. Her gik vi en tur ind på kirkegården, og fandt tilfældigt gravstenen for Philippe Lamour, som var borgmester i Ceillac fra 1965-83, hvor han var manden bag en samling af Queyras og dannelsen af den regionale naturpark, og udviklingen af turisme for hele området. Jacky læste en bog om hele Queyras’ historie sidste år, og der bliver han fremhævet som lidt af en helt for hele området.

Nå, men i dag var måske den sidste dag i denne omgang med det smukke og relativt lune septembervejr. Der er lovet regn i nat og de næste par dage, men i morgen (og søndag) er der også et lokalt marked med optræden og demonstration af gamle traditioner, og får der kommer ned fra sæterne her i Ceillac. Så vi bliver lige og ser tiden an!

Pic de Chateau Renard. 2.989 m.

September 22 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Jacky vandrede alene i dag op til toppen Pic de Chateau Renard og stjerneobservatoriet med samme navn. Det er et højt og langstrakt bjergmassiv, der fra Saint-Veran-siden er beklædt med græs, og ikke så stejlt, så jeg tænker det også må være et virkelig spændende langrend/turski-område. Det er der en del af her i Queyras.

Jacky beretter om 1000-vis af Edelweiss på bjergskråningen! Flere end han nogensinde har set i hele Savoie! Og så kunne han kigge ned i dalen med passet Col d’Agnel, der går til Italien, og hvor vi vandrede og overnattede sidste år, og han kunne også kigge ind i den dal fra Saint-Veran, hvor vi ellers havde snakket om at tage på tur i dag, men som jeg var for træt og sløv til i morges!
      Se ruten her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pic-de-cha…

Stjerneobservatoriet er i sin tid blevet bygget af lokale amatører fra Queyras, men den perfekte placering højt, og i et område (Queyras) med ikke ret meget lysforurening, gør at det i dag, er velbesøgt af folk fra hele Europa.

Inden vi forlod Saint-Veran, var vi også lige en tur på det lille museum “du Soum”, som er byens ældst bevarede hus fra 1641. De har deres helt egen byggestil i Queyras, med nogle virkelig store huse, hvor grundmurene er af sten, men overbygningerne og terrasser/altaner og tage er af træ. Hovedrummet i huset var til både mennesker og dyr (køer og høns), hvor alt foregik! Man sov, spiste, malkede køer, forarbejdede uld, arbejde med træ og levede her hele vinteren! Korn, hø og brænde blev tørret på de overdækkede altaner. Jeg kunne skrive meget om Queyras’ spændende, og også barske historie!

Vi har nu bevæget os ned til den sydligste dal og landsbyen Ceillac, hvor vi også var sidste år. I år har vi brugt lidt mere tid, og både genset steder og udforsket nye, og jeg synes stadig virkelig godt om området, og kunne sagtens forestille mig at tilbringe mere tid her, forår/efterår såvel som vinter.

Ceillac, Hotel La Cascade

July 9, 2016 in France ⋅ ☀️ 22 °C

Durch herrliche Landschaft nach Ceillac ins Hotel La Cascade, wo unser 2ter Ruhetag war inkl. Wellnessbereich mit Sauna und Whirlpool:-)

Gaule narbonnaise