France
Guillaumes

Le Cimet 3.020 m.

October 7, 2023 in France ⋅ 🌙 18 °C

Vi har jo lånt en bog om 3000-meter toppe i de sydlige Alper, af Jackys søster Janines tidligere mand Jean-Pierre. Så derfor havde vi fået øjnene op for toppen Le Cimet, som ligger lige nord for Mont Pelat, som vi var oppe på for et par dage siden. Toppen er ikke så kendt og populær som Mont Pelat, hvor søen Allos også er et trækplaster. Til gengæld er der måske lidt finere udsigt fra Le Cimet, da den ligger som den yderste top (længst mod nord) og dermed giver langt udsyn både mod nord og øst. Og så har man den - næsten - for sig selv!

Vi var kørt en lille smule længere op ad vejen siden i går, og over passet Col de la Cayolle. Og dalen lå så på den vestlige (modsatte) side af hvor vi gik i går, og det var en helt anden dal at gå ind af! Bred, solrig og med masser af græs, der nu er blevet gult. Fårene har nydt godt af det hele sommeren, nu har murmeldyrene det for sig selv! Fra passet Petit Col de Talon var der igen flokke af gemser på skråningerne. Det er så flot at se hvor let og hurtigt de forcerer sådan en stejl og stenet skråning, og her i nationalparken flygter de ikke helt så hurtigt, men er også lidt nysgerrige.

Vi gik forbi den blå sø Lac de Cimet og skulle så egentlig have taget en sti, der fortsatte lidt nedad og i en stor bue rundt, og op af ryggen på le Cimet. Men før vi nåede stien, så det bare så fristende ud at gå direkte mod ryggen på en grøn græsskråning, der strakte sig næsten helt op. Der var også nogle enkelte varder, så det er ikke kun dyrene, der bruger denne rute, men det var måske ikke nødvendigt at skyde genvej, som vi gjorde! Det var stejlt. Til gengæld var det også effektivt, og inden ret lang tid stod vi ved det lille kors; la Croix du Paris-Saigon, som står på ryggen lidt neden for toppen le Cimet. Korset er et mindesmærke for et fly og dets 42 passagerer, der styrtede ind i toppen Le Cimet den 1. September 1953. Flyet var på vej fra Paris til Saigon, med en mellemlanding i Nice, og alle ombord omkom.

Fra toppen tog vi den sydlige ryg ned og da vi nu havde “snydt” lidt på vej op, vandrede vi over til et andet pas; Col des Esbeliousses og drak eftermiddagskaffe, inden vi returnerede til Passepartout, der havde stået i skyggen hele dagen! Vi har selv haft endnu en varm dag med ikke en sky på himlen!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-cimet-v…

Vandre- og køretur ved Gorges de Daluis

October 8, 2023 in France ⋅ 🌙 18 °C

Det er søndag i dag, så det passer meget godt med en vandretur til den nedlagte landsby Amen! Der dog udtales: “Ame” med tryk på e. Vi er kommet ned i et helt andet vegetationsområde her ved Guillaume i 800 meters højde, så det er en noget anden verden at vandre i, end vi har været vant til de sidste uger. Ingen murmeldyr, græs og lærketræer. I stedet dufter det af alle Provence’ krydderurter, det er knastørt og stenet med tidsler og tornede buske, og samtidig er det virkelig varmt i dag, 27-28 grader.

På vej op mod Amen (som ligger i 1350 meters højde) tænker jeg, på det liv de mennesker har haft, som boede her i 1800-tallet. Her er så tørt og stenet, så det er slet ikke til at forstå, hvordan man kan finde på i sin tid at bosætte sig som landmand sådan et sted? Og det var landbrug med får, de levede af, kombineret med lidt arbejde i nærliggende miner. Den lille landsby havde (sammen med to andre små samlinger af huse) lidt over 100 indbyggere. Der var kirke og skole indtil 2. Verdenskrig. Derefter blev landsbyen stille og rolig forladt efterhånden som folk flyttede eller gik bort, og der blev aldrig bygget bilvej op til landsbyen. Kirken og et enkelt hus er bevaret i dag, resten er ruiner af gamle huse og især stendiger og terrasser.

I dag kan det måske virke meget eksotisk; helt uberørt, ingen trafikstøj, man skal gå for at komme hertil, flot udsigt over de røde klipper osv. Men de vidneudsagn/citater fra mennesker, der har boet der som barn, eller haft familie der har levet der, fortæller en anden historie. Det var et utroligt hårdt liv, ja, ligesom et helvede på jord, udtalte en gammel mand. Og i varmen i dag, kan jeg godt sætte mig ind i, hvordan det har været. At se udviklingen komme til byerne nede i dalen, med strøm, vand, handel og køretøjer, mens man selv bor 2 timers vandring opad, på en stenet bjergskråning, hvor kilden med vand måske løber tør om sommeren?!

Men det var en flot oplevelse i dag, og især vandreturen fra Amen og ned over de røde klipper, som bliver til slugten Gorges de Daluis længere nede. Da vi kom ned til vejen, kørte vi med Passepartout vejstrækningen med de 17 tunneller, og det er da et ret imponerende landskab. Og det kunne næsten se ud som om, at det har været let og sjovt at udhugge tunneler og bygge en vej igennem de bløde klipper.

Se vandreturen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/hameau-ame…

Guillaumes

June 2, 2019 in France ⋅ ⛅ 24 °C

Um 19 Uhr Ankunft in Guillaumes unserer heutigen Unterkunft. Total fertig zumindest ich!! Meine Knie sind dahin, tuen jetzt ( 23 Uhr ) immer noch weh bei jeder Treppe! Bei 6 Pässen! kein Wunder!!!
      Allerdings sind wir ein schönes Stück an der Cote d’Azur entlanggefahren und das war toll.
      Dann durch Nizza, Monte Carlo und Monaco. Gerade Monte Carlo und Monaco sind halt schon beeindruckend - die „schönen und die reichen 😊
      In Menton haben wir „Brotzeit“ direkt am Strand gemacht mit einer italienischen Platte - sehr lecker!! Wir sind einen Teil der berühmten Rally Monte Carlo über die Seealpen gefahren, unter anderem den Col de Turini. Wolfi war ganz glücklich 😀 auf der Passhöhe stärkten wir uns mit einem Kaffee Noisette und Wolfi bestaunte die Fotos berühmter Rally-Fahrer unter anderem Walter Röhrl.
      In Guillaumes haben wir ein Motorrad Pärchen aus Ulm getroffen die auf dem Weg nach San Remo sind. Mit denen haben wir zu Abend gegessen und uns sehr gut 😊 unterhalten!
      Morgen können wir ausschlafen weil unser Hotel zu einer Bar gehört die morgen früh geschlossen ist. „Schlüssel einfach in die Eimer“ hieß es.
      Da die Bar erst Mittags aufmacht haben wir heute Frühstück „vor‘s Zimmer“ bekommen 😊😂 Ein Tablett mit Leckereien stand vor unserer Tür, Kaffeemaschine ist im Zimmer.

Raus in die Natur ⛰

October 6, 2016 in France ⋅ 12 °C

Ein kleiner Wanderausflug darf bei unseren Urlauben ja auch nie fehlen. Diesmal ging es in die AlpesMaritimes. Sehr beeindruckend durch ihre roten Felsen. Diese sind bereits 270 Millionen Jahre alt und bekommen durch oxidierendes Eisen ihre verschiedenen Rottöne. Startpunkt war das süße Örtchen Guillaumes mitten im Var-Tal. Von dort kraxelten wir ins Flussbett der Var hinab. Man sollte sich auf jeden Fall vorab erkundigen, wie viel Wasser die Var aktuell hat, denn sonst gestaltet sich die Flussbettwanderung etwas schwierig. Voraussetzung sind dennoch Neopren-Badeschuhe, da es immer mal
      wieder kniehohe Stellen zu überwinden gibt. Auch sie Strömung in der Mitte des Flusses sollte man nicht unterschätzen. Unser Ziel war der Wasserfall Clue d'Amen. 2 Stunden von unserem Start entfernt. Auf dem Weg dahin kamen wir an der Pont de la mariée (Brücke) vorbei, von der, der Sage nach, eine Frau in den Tod gesprungen ist, um ihrer geplanten Heirat zu entgehen 👰. Am Wasserfall wären wir dann fast vorbei gelaufen, da es keine Beschilderung oder irgendetwas gab. Aber einfach immer ein bisschen auf das Wasserrauschen achten, dann taucht er bestimmt nach einer Biegung auf. Ein beeindruckendes Naturschauspiel, der die etwas andere Wanderstrecke auf jeden Fall wert ist.

Mont Mounier. Vandring ved Beuil

October 6, 2021 in France ⋅ ☀️ 13 °C

Selvom vi snart har vandret mange ture omkring Beuil, har vi ikke været på den højeste og mest kendte top i området endnu nemlig Mont Mounier. Det kom vi i dag! Det er en flot tur, hvor man først kommer over de græsklædte toppe og derefter op i stenene og de grå bjerge. Her så vi nogle dyr på afstand, og opdagede, da vi kom nærmere, at det var store fugle. Kæmpe gribbe og mindre krager der var landet i et område. Da vi kiggede med kikkerten så vi også en stor hund (en vagthund fra en fåreflok), der lå og spiste af et ådsel (en muflon?). De kan åbenbart godt kende forskel på vilde får og tamme får, som de jo ellers beskytter mod ulve. Gribbene sad og ventede på, at det skulle blive deres tur. På vej ned fra toppen så vi en flok mere, på nok 20-30 gribbe, der nu bare sad på jorden med deres vinger foldede ud i solen, som om de varmede sig. Her var også en stor flok græssende gemser (chamois). Så som sædvanlig masser af dyreliv!

Ruten på wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-mouni…

Fra toppen kunne vi også se, at der var kommet godt med sne i Les Ecrins og længere oppe i Alperne. Mercantour er dog stadig snefrit, og der er flot vejrudsigt for de næste dage. Vi er kørt ned til landsbyen Guillaume, og de sidste ture her i år bliver i Haute Var-dalen, som vi ikke har været så meget i før.

Guillaumes, جويلاوميس, Guilherme, Velaunium, Гийом, Гійом, 吉洛梅