France
Île d’Yeu

Ile d'Yeu

October 13, 2018 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Samedi, 13 octobre 2018
      Il nous faut le réveil pour ce matin: départ des Suries à 8h. Le trajet en catamaran pour l'Île d'Yeu est qq peu difficile, la mer est très agitée. Contents de mettre pied à terre, nous prenons nos quartiers à l'Hôtel des Voyageurs avec vue sur le port. Une fois le pique-nique acheté, nous voici en route pour le Port de la Meule, les hommes à vélo, les femmes à pied. Suprise, surprise! Les piétonnes arrivent vers midi à destination, mais point d'hommes en vue. Ils ont rencontré Jaquot et ses copains en route, ce qui a passablement allongé leur trajet. De retour à l'hôtel et après une partie de cartes, nous rejoignons les quais, maintenant transformés en lieu de banquet. Un podium accueille à tour de rôle différents groupes de musiciens et chanteurs. A part un vent frisquet, c'est le top! Le thon, grillé juste devant nous, accompagné de pdt, est tout simplement sublime. Nous passons une belle soirée où fraternisent indigènes et touristes. L'heure de coucher n'est pas la même pour les femmes et les hommesRead more

L'Ile d'Yeu

October 22, 2020 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Man kan sejle ud til øen l'Ile d’Yeu fra Fromentine på 30 minutter. Der er nærmest ingen vind i dag, så det gør vi! Det var den ø, som Jacky og en kammerat var et par måneder på i 1976, da de lige havde købt den båd, som de så senere sejlede til Grønland med. Båden “Vieux Copain” var et gammelt tunfiskeskib fra l'Ile d’Yeu, og havde, som mange andre både derfra, fisket tun ved Azorerne. Men Jacky har mest set øen fra havnen dengang, hvor de skrabede og malede båden udvendigt og indvendigt. Vi lejer cykler (det er billigere end at få vores egne med færgen), og kører øen rundt. Det er en ret fin lille ø, som jeg godt kan forstå, er populær blandt franske turister. De har jo heller ikke så mange øer at vælge imellem! Men der er næsten ingen trafik. Kun cykler! Og alle nye huse (sommerhuse) bliver bygget i samme stil som de gamle. Små, lave, hvidpudsede med rødt tegltag. Og så har de jo som alle andre huse i Frankrig skodder for vinduerne, og det er her, at man så kan sætte sit eget præg. Nogle kører stilen hvidt på hvidt. Men ellers er det med farven på skodder og døre, at man kan bekende kulør! Mange holder det i forskellige nuancer af blå, men der er også rosa, grøn, grå og gul! Og endelig er naturen også flot. Nordsiden med sandstrande og landsbyer, sydsiden med klipper og overdrev, og jeg får associationer mod England og Wales, og der er vi jo i grunden heller ikke så langt fra nu.Read more

Île d’Yeu, Ile d'Yeu, IDY