France
La Chambre

Vandring i Lauziere

September 2, 2022 in France ⋅ 🌧 17 °C

Vores højdetræning har indtil nu bestået i, at vi de sidste to nætter har sovet i 2000 meters højde! Men nu må vi også igang med at være fysisk aktive i højden!, så da vejret her til morgens ser ud til at være bedst her i passet, med skyer i dalene til begge sider, beslutter vi at starte med en lille tur bare lidt opad mod en top der hedder Cheval Noir.

Det er rigtig sensommer. Vi går i solen, græsset er gult, og luften er fyldt med dun af gederamsens frø, der blæser afsted med vinden. En enkelt marmot stikker af foran os. De er vist ikke så vant til mennesker lige her. Der er ikke så mange andre vandrere, for passet er mest besøgt af cyklister og motorcyklister, men det er en ret fin tur, og vi når næsten op på toppen, selvom det ikke var meningen! Det bliver lidt for meget klatring til sidst, men måske tager vi den en anden dag, fra dens ikke så stejle bagside?!

Nede i passet får vi en café au lait på caféen mens skyerne kommer nærmere, og vi kører ned igennem en rigtig regnbyge til byen la Chambre, hvor der er et fint sted at holde, lige ved siden af det lille mejeri med butik. Her køber vi en Tomme de Savoie og en Beaufort ost, og det ene vandrekort vi mangler i at have hele serien over Maurienne- og Haut Mauriennedalen. Solen kommer frem igen, og vi snupper de sidste stråler inden den forsvinder bag bjergene. Vi er nu i det område, vi skal være det næste stykke tid, og kan bare planlægge en dag af gangen, hvad vi skal!

Gråvejrsdag i Belledonne

September 9, 2021 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Vi havde udset os et par vandreture, fra dalen vi kørte ned igennem fra Col du Glandon, men dels var det ret overskyet i dag, og dels er vejene fra dalen op mod bjergmassivet Belledonne meget små fra denne side. Vi kørte op af en skovvej (route forestiere), som skulle være asfalteret hele vejen. Det var den også næsten. Men der var godt nok mange huller, og det var nok den smalleste vej, vi har budt Passepartout, at skulle kravle op af indtil videre! Efter et stykke, hvor der var en lille grøn vej, man kunne vende på, var vi klar til at køre ned igen, men så kom en lille Renault kassevogn (kun en smule mindre end Passepartout) kørende opad, og vi stoppede dem, for at spørge til vejens videre forløb? Det var ok, sagde de! To kvinder der var på vej op for at plukke blåbær, og havde kørt der før! Så vi vendte om og fortsatte efter dem, og kom da også hele vejen de 14 hårnålesving op!

Vi gik så en ret fin tur i noget af det mest øde vi har oplevet endnu. De to bærplukkere og en fårehyrde var de eneste, vi mødte. Vi kom også hele vejen op forbi Lac des Balmettes og op til Col du Montfosse uden regn, men med skyer, gråvejr og tåge. Gik en rundtur tilbage, og det er virkelig blåbærterræn, man går igennem. Hele bjergskråninger kun dækket af blåbærkrat og en lille smule lyng. På et tidspunkt kom en stor Chamois (gemse) løbende ned over bjergskråningen lige forbi os. Et virkeligt flot syn, som bare ikke var til at fotografere!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-des-ba…

Nede ved bilen kørte vi så de ca 8 km nedad igen; i første gear, og med en gennemsnitsfart på 15-20 km/t, kom vi ned uden skrammer! Så det var en fin dag, på trods af gråvejret, men vi har nu besluttet, ikke at skulle ud på flere “skovveje” lige foreløbig. De andre veje/ture vi havde udset os, ligner den fra i dag på kortet. Det bliver vist også gråvejr i morgen, så vi vil nok køre mod Grenoble, og så bagefter prøve at komme lidt op i Belledonne fra vestsiden (Grenoble) i stedet.

La Chambre, 73130