France
La Grave

Alpe d'Huez

March 24, 2023 in France

Today the weather was quite poor: the forecast predicted rain and snow only above 2500m. Therefore we decided to visit the ski resort of Alpe d'Huez instead of La Grave since it offered more options.
      However, also there the it rained a lot and the snow was quite heavy. We tried to make the best out of the day and Luggi provided some ski exercises to improve our technique. Beside of that we could listen to cool electronic beats since the Tomorrowland Winter Edition took place in parallel in Alpe d'Huez.

La Grave - Day 1

March 21, 2023 in France ⋅ ☁️ 5 °C

First day in La Grave after ten years. Back in the days I was studying in Grenoble. The whole resort of La Grave is still pretty unique, just a gondola that brings skiers to 3400m to the glacier - but no groomed and guided way down. You need to find your own run. However, our guide Luggi shows us the way down:
      In the top section on the glacier there's still untouched fresh powder, a bit lower the mogul runs start whereas at the very bottom of the resort the snow is missing. In those section, unfortunately we need to slide through gras to get back to the gondola.

La Grave - Day 3

March 23, 2023 in France

Today it was cloudy but still super super warm. Actually we planned a descent from the glacier on the backside of the mountain towards Saint Christophe. Unfortunately the visibility was quite poor so we decided to ski some couloirs in La Grave. We rode even two times the famous couloir Banane.Read more

Refuge Promontoire

July 8, 2020 in France ⋅ ☀️ 13 °C

Vandaag staat de aanloop naar de refuge du Promontoire (letterlijk de hangende hut) op het programma. Over 10 km moeten we ongeveer 1300m stijgen. Onze topo spreekt over een 5-tal uur en dat lijkt ons zeker haalbaar. Wat meteen ook wil zeggen dat we in de voormiddag tijd hebben om onze rugzak te maken en ons tentzeil te laten drogen in de ochtendzon.

Aangezien we de komende nachten in de hut gaan slapen kunnen we redelijk veel gewicht besparen. Onze rugzak moet zo licht mogelijk zijn, we willen immers geen onnodige kilo’s door het hooggebergte zeulen. Toch gaat dat niet allemaal zo efficiënt… want hoeveel friends nemen we ook alweer mee? En welke maten? Of hoeveel setjes per persoon, etc… het is een beetje afstemmen op elkaar en wikken en wegen. Uiteindelijk zijn de rugzakken gepakt en kunnen we vertrekken. Juist nog insmeren… helaas komen we er snel achter dat onze vers gekochte zonnecrème één of ander dik wit spul is dat niet meer van je lijf te krijgen is. Loïc en ik zijn helemaal wit. Als we ons de komende dagen niet kunnen wassen gaat dat echt een vuile bedoening worden! Uiteindelijk kiezen we ervoor om in een klein kruidenierswinkeltje een ander flesje factor 50 te kopen. Er is maar één soort, dus het is te nemen of te laten. Voor een veel te dure prijs krijgen we een spray waar een oranje, olieachtige, vloeistof uitkomt. Het is in ieder geval iets properder en hopelijk doet het wat het moet doen.

De weg naar boven is mooi, eerst door de bloemetjes en langs de rivier om geleidelijk de sneeuwgrens te bereiken. Rond ons heen storten de watervallen van de kliffen naar beneden. We dragen elk een beperkte hoeveelheid water en plannen om hogerop uit de rivier te drinken. Iets voor halfweg komen we ook de refuge du Châtelleret tegen (2225m), waar we iets eten en onze water reserves kunnen bijvullen.

Vanaf de refuge du Châtelleret is het iets steviger stijgen tot aan de Promontoire (3092m). Nu loopt het pad volledig door de smeltende sneeuw, waardoor we voor iedere twee stappen er ook eentje terugglijden. Met onze wandelstokken banen we er ons een weg doorheen en met het nodige zweet raken we uiteindelijk boven. Het zicht is prachtig! Het terras van de hut zweeft letterlijk boven rotsen en we kijken uit op de vallei waar we omhoog stapten.

Alvorens we aan ons avondmaal beginnen snuisteren we nog door enkele topo’s en studeren we onze route. Het is belangrijk om morgen geen fouten te maken. ’s Avonds zien we de zon verdwijnen achter de bergen en aanschouwen we de mooie rode kleuren. Voor het slapengaan is het nog even aanschuiven om naar het enige toilet te gaan, best fris om buiten in de kou te wachten. Rond 9u kruipen we in bed en hopelijk vallen we snel in slaap, morgen zal het vroeg dag zijn!

Le Râteau par l’arête NE

July 9, 2020 in France ⋅ 🌙 5 °C

Iets voor drie loopt de wekker af. Ik ben nog maar een paar seconden wakker wanneer Loïc me vraagt of ik kan helpen om een vastgelopen oordop uit zijn gehoorgang te verwijderen. Hij zit diep en met m’n vingers raak ik er niet bij. Gelukkig zit er een pincet op m’n zakmes en met wat wrikken krijg ik hem eruit. Eerste euvel van de dag overwonnen, snel aankleden en door naar het ontbijt.

Na wat getreuzel hebben we rond kwart voor vier onze stijgijzers aan en vertrekken we in de sneeuw. Ook op de rotsroutes naast ons zien we reeds de eerste lichtjes flikkeren. Met de pikkel in de hand doorkruisen we een eerste sneeuwveld en stijgen vervolgens naar de brèche de la Meije (3357m). Ik vind het lastig en vervloek mezelf dat ik me opofferde om het touw te dragen. Eenmaal op de brèche komen we terug op adem en binden we ons in om opnieuw af te dalen naar de glacier de la Meije. Het is nog even opletten, maar door de ochtendkou is de sneeuw nog keihard en bijten onze stijgijzers en pikkel zich stevig vast in de sneeuw. Tot slot moeten we over de rimaye springen (i.e. gletsjerspleet tussen de bergflank en de gletsjer) en daarna staan we stevig op de gletsjer. Het zicht op de vallei van La Grave is schitterend! De zon gaat over enkele minuten opkomen en het schouwspel van kleuren is indrukwekkend. We zijn blij om, als drie uitstekende vrienden, op deze indrukwekkende plek te staan en getuige te zijn van dit prachtige fenomeen.

In het oranje ochtendlicht stijgen we tot 3600m. We moeten even zoeken, maar na enkele minuten vinden we een gepaste plaats om de gletsjer te verlaten en een korte maar steile rotswand te beklimmen (3b). Hoewel dit eenvoudig hoort te zijn, zijn we blij met het aanwezige statisch touw. Sowieso is het met stijgijzers een stuk moeilijker klimmen en daarnaast zijn onze vingers koud van de strakke wind die plots is komen opzetten. Na wat geploeter door met sneeuw gevulde grepen bereiken we de graat. We lopen over het lemmet verder omhoog richting de top. Links en rechts zien we de vallei diep onder ons. Het zicht is geweldig! Omdat het niveau niet zo heel hoog is, kunnen we genieten van de vergezichten. Na een tweetal uur bereiken we een valse top en snel nadien, via een klein sneeuwveldje en opnieuw een stukje graat, uiteindelijk de echte (3809m)! We genieten van het uitzicht en besluiten dat dit de perfecte plek is om van ons middagmaal te smullen.

Ons plan is om vanaf hier af te dalen naar de volledig afgelegen Vallon de la Selle. We hebben die nog niet gezien en je kan ze enkel te voet bereiken, het lijkt ons dus leuk om via deze weg onze tocht verder te zetten. Het eerste deel van de afdaling verloopt vrij eenvoudig over sneeuwvelden, juist even opletten dat we op de steilere stukken niet uitglijden in de papperig sneeuw. Het grootste ‘gevaar’ komt echter van Dimitri’s darmen… niemand weet wat de hoogte daar heeft aangericht, maar Dimitri durft vandaag weleens verdomd stinkende scheten laten! In cordee is er geen ontkomen aan en de laatste uren lijkt het niet te verbeteren. Niet veel later houden we een noodgedwongen sanitaire stop en kan er wat druk van de ketel.

Naast dit niet-best-geparfumeerde voorval verloopt de afdaling bijzonder vlot. Nog een korte graat afklimmen en twee rappels later staan we op de glacier de la Selle. Vanaf hier is het min of meer een rechte lijn naar de refuge de la Selle (2672m) waar we de nacht gaan doorbrengen. Rond een uur of drie ploffen we in de strandstoelen die voor ons op het terras lijken gezet te zijn. Met een welverdiend stukje cake en een aangename verfrissing genieten we van de namiddagzon en blikken we terug op onze prachtige tocht. Tot slot spelen we nog een spelletje Jeuneffe, drinken een lekker wijntje en aanschouwen we een helikopterredding aan de hut waar een vrouw met een verstuikte(?) enkel wordt opgepikt. ’s Avonds liggen we er vroeg in en vallen we met een voldaan gevoel in slaap.

Dzięki za jagody!

August 11, 2022 in France ⋅ ⛅ 22 °C

Tiaaa, Pani w informacji turystycznej wczoraj nie kłamała, źródła z wodą na trasie wyschnięte. Miałam 3 litry i mi zabrakło, ponad 5 km musiałam przejść o suchym pysku w 30 st. upale.
      Uratowała mnie polana z jagodami 😅

Day 13 sadly homeward bound

July 2, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Well if I could I would have stopped in Rome longer as the time I gave myself doesn't do this city any justice. However now I've been I will certainly come back and the hotel was really really good, close to things to see and as I found out last night a really really good restaurant 😜

Well it's home to the rain I suppose until my next trip in eight weeks 😜

Kuźwa...co za końcówka dnia

August 11, 2022 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Przeszłam dzisiaj samą siebie, nazwyzywałam się od największych idiotek, był etap wkurwu, łez, walenia kijkami - komplet.
      Doszłam do La Grave .... spoko stara wioska, nawet zahaczyłam o kościół ... klimatyczny na tle lodowca. No luzzzz. Stąd zostały mi teoretycznie króciutkie dwa etapy, jeden 1 h i drugi 54 min. Była 18:21 - eee, myślę, dojdę, tym bardziej, że trasa miała być przyjemna. Nom... gówno, a nie przyjemna.
      Wg przewodnika i Komoot wzdłuż rzeki i po płaskim. Rzeczywistość okazała się inna. Musiałam się wdrapać znowu na wysokość 1600 m, żeby potem grzecznie zejść na dół. Doczłapałam...ledwo, ledwo. Zjadłam pycha szamkę i wbiłam na partyzanta na camping, recepcja zamknięta, wywieszone info camping completed. Jakie completed, jak mnie jeszcze nie ma 😅.
      Ps. W końcu się wykąpałam 😜

PODSUMOWANIE:
      Kroki - 50 105
      Kalorie - 1 720
      Dystans - 33 km
      Trasa - Col de Sarenne - Besse - Plateau D'Emparis - La Grave - Villar D'Arene

Col du Lautaret

July 2, 2023 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Wir haben die Strecke über Grenoble und dann den kurzen Weg über den Lautaret und Briancon genommen.
      Landschaftlich schön, Strasse ab Bourg d Oisans etwas enger mit Anhänger. Aber kürzer als über Gap und erheblich günstiger als durch den unverschämt teuren Frejus-Tunnel bei Modane/Bardoneccia. Und nicht so hoch wie über den Galibier. Diese kürzeste Verbindung haben Wolfgang und Chris genommen, weil sie schon Richtung Frejus-Tunnel unterwegs waren.....Read more

Etappe 7: Col d'Ornon - Villar-d'Arêne

July 14, 2022 in France ⋅ 🌙 16 °C

In Erwartung der richtigen Tour de France wurde der Wecker heute früher gestellt und so kamen wir gegen kurz nach 8 Uhr los. Den Col d'Ornon hinab, in der boulangerie mit Snacks und Getränken eingedeckt und dann ging es gegen 9 Uhr nach Alpe d'Huez hoch.
      Hier erlebten wir dann eine Völkerwanderung zu mit Fußgängern, Radfahrern und Autofahren, gefühlt war halb Frankreich auf den Beinen. Mit der Anfeuerung der Zuschauer schwebten wir quasi die 21 Kehren hoch. Vor allem in der Holländerkurve war bereits ein gewaltiger Auflauf an Fans und gendarmerie.
      Nun hieß erst mal einige Stunden warten, ein Großteil davon in der prallen Sonne. Gegen 16 Uhr kam dann die Karawane und die verteilte allerlei unnützes Zeugs (Kofferanhänger, Kugelschreiber, Bleistifte, Schlüsselanhänger, Waschpulverproben). Leider fiel für uns vom einzigen brauchbaren Wagen (Haribo) nichts ab.
      Das überlastete Internet hat unsere Wartezeit nicht gerade verkürzt, so konnten wir den Anstieg zu Alpe d'Huez nicht am Handy verfolgen. Als die ersten Fahrer dann ankamen, kam etwas Stimmung auf, jeder Fahrer wurde frenetisch angefeuert. Das ganze Spektakel war dann innerhalb weniger Minuten vorbei und wir machten uns über den Col de Sarenne auf die Weiterreise zu unserem Etappenziel in Villar-d'Arêne. Speziell die Abfahrt vom Col de Sarenne bleibt in Erinnerung, da diese nicht gerade den besten Fahrbahnbelag aufwies, dafür aber recht steil war. Am Ende durften wir uns nochmal 20km und 500 Höhenmeter bergauf kämpfen.
      Nach einer schnellen Dusche ging es in Vorfreude auf ein völlig verdientes Abendessen (tagsüber gab es nur Baguette und ein Pizzastück) zum Marktplatz. Leider hatten die beiden Restaurants im Örtchen schon die Küche geschlossen. Wir mussten mit einem Nachtisch (Bananensplit), das wir noch raushandeln konnten und 2 Stückchen Baguette, das uns der Nachbartisch mitleidsvoll überließ, leben.
      Mit der Hoffnung auf ein ausgiebiges Frühstück geht es nun gleich ins Bett.

Pain au chocolat Counter: 11

La Grave, La Grava, Ла-Грав, 拉格拉夫