France
Le Brévent

Martigny, Chamonix, Mont Blanc

August 11, 2022 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Es ist mal was Anderes, wenn man sich ausgeschlafen an den Tisch setzt und am Frühstücksbuffet bedient - auch nicht schlecht!
      Unser Bus brachte uns nach Martigny, von wo aus wir mit dem Mont Blanc-Express unseren ersten Zügele-Trip starteten. Ziel war Le Chatelard und die Strecke war atemberaubend. Auf den steilen Teilstrecken erhielt das Bähnle Verstärkung von der Zahnstange zwischen den Gleisen und rechts und links gab es keine Böschungen, das waren alles durchweg WÄNDE, ob nach oben oder nach unten! Unser Busfahrer erwartete uns schon und fuhr die letzten 20 km nach Chamonix.
      Dort gab es zwei Möglichkeiten, sich dem Mont Blanc-Gipfel zu nähern: mit der großen Seilbahn auf über 3.800 m, die mussten wir verwerfen, weil auf Stunden im Voraus ausgebucht einschließlich festgelegter Talfahrt. Also ging es gegenüber mit der eindeutig effektiveren Ski-Gondelbahn ohne Anstehen auf den Le Brévent mit seinen 2.525 m Höhe und einem Panoramablick auf das gesamte Mont Blanc-Massiv incl. des 4.807 m hohen Gipfels.
      Das Wetter meinte es gut mit uns - Sonne, gute Sicht und selbst auf dem Berg kurzärmelig bei 22°C ohne Wind. Die Kehrseite dieses Wohlfühlerlebnisses sahen wir aber auch: der Rückgang der Gletscher war selbst für uns Laien erschreckend sichtbar.
      Im Ort führten wir uns noch einen Eisbecher zu Gemüte und dann ging es in 2-stündiger Busfahrt wieder ins Hotel zurück.

Voie Frison Roche

June 30, 2019 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Slecht geslapen! De kudde koeien bleef maar rondlopen en het geluid van hun bellen was verschrikkelijk. Ook de hitte en de helling waarop we lagen waren niet fantastisch, we gleden van ons matje en moesten ieder uur we weer wat omhoog kruipen.

Na een croissantje en een chocoladekoek rijden we terug naar Chamonix voor onze eerste klimdag. Het is er super druk aangezien er vandaag ook een marathon is. Na even zoeken raken we onze auto kwijt en wandelen we naar de lift. We hebben onze zinnen gezet op een super klassieker, de goed behaakte route voie Frison Roche op de Brévent. Eenmaal boven is de route eenvoudig te bereiken, we vertrekken door een sneeuwveldje en dalen vervolgens een steile couloir af die naar de inklim leidt. Onze route loopt eigenlijk vlak onder de lift en komt bijna letterlijk op het bijhorende terras uit. We dalen nog wat verder af tot we een grote groep mensen zien staat… er zijn nog 5 cordéés voor ons. We wachten in de schaduw en genieten van het uitzicht. We staan op ongeveer 2300m en het is rond 10u al bakken in de zon. Na een uurtje is het aan ons. Dimitri vertrekt voor de eerste touwlengte, een eenvoudige 5b met één pas 6a, ideaal om wat te wennen aan de rots en het klimmen met rugzak. Aan de relais is het steeds druk, we moeten wachten op een groep Duitsers voor ons, achter ons zit dan weer een Franse gidse met haar Amerikaans client. Toffe mensen en leuk om mee te babbelen. De route gaat verder via 5b en 5c om dan uiteindelijk in een langere 6a te komen. Ik ga het terrein verkennen en krijg na enkele minuten iets in m’n oog. Heel vervelend zo midden in de route! Uiteindelijk ga ik verder en klim ik via een steile hoekversnijding met barst naar omhoog. Pittig stukje, maar daarna is er een mooie standplaats met relais. Dimitri komt vlotjes achter en is in geen tijd bij mij.

De laatste lengte is de mooiste, een 30 meter lange barst tot aan de top. Het is een prachtige 5c! Dimitri klimt voor, hoewel ik hem ook graag had gedaan, gun ik het hem volledig. We gaan nog genoeg kunnen klimmen deze week.

Boven op de top eten we wat brood met kaas en nadien dalen we weer af naar de vallei. Op de camping halen we er de kaarten bij en beginnen we plannen te maken voor de volgende dagen. We willen graag onze tent opzetten aan Lac Blanc en van daaruit een paar dagen klimmen.

Le Champex

September 13, 2022 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Some pics not all taken by me but of the group at places we are trekking.

GR5, 5. Juli, Tete de Bellachat

July 5, 2023 in France ⋅ ☁️ 11 °C

Ein anstrengender Tag. Unglaublich wie sehr die paar Kilometer auszehren. Die Altschneefelder waren auch nicht zu verachten. Zum Glück hatte ich wenigstens die Stöcke.
      Das Unwetter ist ausgeblieben bisher. Es ist wohl schwer hier das Wetter vorherzusagen. Von oben gesehen ist es in einem Tal bedrohlich schwarz am Himmel, im anderen doch eher unspektakulär.
      In jedem Fall gehört ein Biwaksack in den Rucksack. Nicht auszudenken irgendwo am Hang ein paar Stunden abwettern zu müssen.
      So, waschen, Zelt nochmal abspannen und dann au morgen warten. Es soll aufklaren. Der Mont Blanc steht vor der Zelttür.

Le Brévent, Le Brevent