France
Le Touquet-Paris-Plage

Le Touquet Paris Plage

September 8, 2020 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Le Touquet Paris Plage. Het is een naam die tot de verbeelding spreekt. En ja, ooit was hier de beau monde die het mooie weer maakte en de stad draagt er dan ook nog volop sporen van. Er is zelfs een luchthaven!

In de eerste wereldoorlog waren hier de ziekenhuizen gevestigd die de gewonden van het front verzorgden. In de tweede wereldoorlog zat het hier vol Duitsers die er de Atlantik Wall bouwden. Sporen zijn er nog volop aan te treffen.

Waarom we uitgerekend hier zijn beland? Wel, het is eerst en vooral “weg van huis” want dat was efkes nodig na maandenlang thuis werken. Er is maar één landsgrens over te steken wat ook wel meevalt in Pandemietijden. Het verandert ook zo snel allemaal!

Het eten is hier ook geweldig, de plateau royal is echt buitenaards lekker. De Franse wijntjes daarbij, ook very nice indeed, chéries!

Vandaag hebben we de buurt verkend met onze fiets en zijn we vervolgens op een terras beland bij Pérard, die ons echt de allerbeste zeevruchtenschotel EVER heeft laten proeven. Ben niet vlug onder de indruk, maar nu toch zeker wel. Well played indeed.

Par monts et par vaux, édition Touquet

September 9, 2020 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag was het een dagje van overal en nergens. Fietsen doet dat wel meer. Je rijdt dan je neus achterna en op elk kruispunt kies je de richting die je het meeste aanspreekt. Gelukkig hadden we een richting, dankzij onze geweldige gastheer, halve Belg, die ooit nog de Hilton in Brussel heeft geleid. Het is een schatje en hij legt ons echt in de watten, met weetjes, leuke insider tips, en om te beginnen een heerlijk ontbijt.

Na het ontbijt, quelle délice 👌, zijn we naar la Canche gereden, de grote (delta-) monding van de gelijknamige rivier waar je een geweldig uitzicht hebt over de heuvelende landschappen errond. En we zijn blijven doorrijden, tot over die rivier, en keken onze ogen uit. Pittoresk wordt afgewisseld met kitsch, er zijn hier ook wel wat vergane gloriën te bewonderen. Niet vergeten: le pays des Ch’tis is niet zo heel ver hier vandaag. Margi margi margiieee!

Bij die (vergane) gloriën zitten ook wel wat architecturale pareltjes, die aan restauratie toe zijn, maar die nog altijd iets uitademen van wat het hier ooit moet geweest zijn. Mondain, het centrum van waar de high society graag verbleef, maar waar nu dus niet veel meer van te bekennen is. Een weetje dat tot de verbeelding spreekt: als Macron moet stemmen, doet hij dat blijkbaar hier in Le Touquet.

Wat ook absoluut opgemerkt werd: de villawijken hier rondom zijn ontzettend mooi en rustig. Heel veel exclusieve pied-à-terres, maar nu wel wat verlaten, het seizoen is voorbij.

Qua eten en drinken doen we ons hier niets tekort. Ben zelf nogal gek op alle soorten visjes en zeevruchten, dus dat is echt genieten geblazen als je ‘t hier voorgeschoteld krijgt, vers uit het zeetje. En van wijn kennen de Fransen ook wel iets natuurlijk. Hmm mm.

Prisoner on the loose.

September 7, 2023 in France ⋅ ☀️ 18 °C

Hello maties, Bertie ere, long time no spake? I ay bin very well wot with flashing lights on me dashboard an things so finally he got me sorted at big expenses at a Murke Sades Garage so fingers crossed I'm OK now. So wim off to France to give me a good run out. After an early start we have a good journey down to the M25 only to find Junction 7 - 8 closed. He gets his map out med of paper old school fer you googlling youngsters, and we reroute around Canterbury and rejoin the motorway. We arrived in plenty of time hoping to be put on an earlier train but no such piggin luck. Extra security checks are in place due to an escaped alledged terrorist who might be clinging to me undersides. After being called to embark, we then have a 2 hour wait as our train had to leave without us due to the schedule. Shittin arseoles it's hot sitting waiting! .Finally crossed under the water and cruised down the motorway and arrived at our first overnight stay at Le Touquet at about 8pm . A long day. But no flashing lights on me display so he's a happy bunny. Nighty night.Read more

Le Touquet-Paris-Plage, لي توكيوت, لو توکه, LTQ, Ле-Туке-Пари-Плаж, Ech Toutchet-Paris-Plache, Ле-Туке-Парі-Плаж, 勒图凯巴黎普拉日