France
Lectoure

5. Etappe: Lectoure (Nachtrag)

November 2, 2022 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Noch ein paar Impressionen vom morgendlichen Start in Lectoure muss ich nachreichen, denn die Stadt ist wirklich hübsch und wird offenbar auch von vielen Belgiern und einigen Deutschen sehr geschätzt (vielleicht wegen des Thermalbades?) - zumindest schließe ich das aus den Autokennzeichen im Ort.
      Nach einer erholsamen Nacht hab ich mich morgens etwas mit der Gastgeberin verquatscht. Ihr Hobby ist die Fotogarfie und sie traut sich langsam einige Werke in ihrem Zuhause auszustellen - wunderschöne Detailaufnahmen, die aussehen wie abstrakte Malerei. Die Gite ist also in jedem Fall eine Übernachtung wert, auch wenn ich keine "Beweisfotos" gemacht hab.

Lectoure

May 26, 2023 in France ⋅ ☀️ 26 °C

Der hübsche Ort Lectoure summt vor Leben - und vor Pilgern! Als Hanneke, die mir bereits länger bekannte Niederländerin, und ich uns auf die Suche nach einem kalten Bier machen um auf die lange Etappe anzustoßen, laufen wir vor einer Bar wieder direkt in einen Tisch voller Pilger hinein, die wir alle schon kennen.
      Gegen 19 Uhr müssen wir beide aber zurück in unsere Herberge, da wir dort Abendessen bekommen. Das fällt heute für mich leider enttäuschend aus: während die Nicht-Vegetarier einen lecker aussehenden mit Käse überbackenen Auflauf aus Fleisch und Kartoffeln bekommen, muss ich mich mit Nudeln und Fisolen begnügen. Das schmeckt ungefähr genau so aufregend, wie es klingt. Immerhin gibt es anschließen wieder "Fromage" und zum Dessert Apfelmus und Kuchen. Trotzdem bin ich froh, dass das hier eine Spendenherberge ist und ich deshalb nicht den üblichen Preis von 35-40€ für die Halbpension zahlen muss...

Dag 9: Lauzerte - Lectoure

October 16, 2016 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Afgelegde afstand: 85 km
      Totaal gefietst: 633 km
      Afstand tot Santiago: 1148 km
      Weer: Zondags grijs maar toch 22 graden
      Emotie: 😳

Een dag met ups en downs, vooral als je ze niet verwacht. Kijkend naar het te verwachte hoogteprofiel zou vandaag een lange maar vergelijkbare dag als gisteren worden. Maar dat blijkt onderweg heel anders.
      Weer met pijn in het hart ga ik weg uit mijn auberge wat echt meer een hotel is; gedekte bedden, eigen kamer, douche en toilet, handdoeken, een ontbijt waar ze bij menig hotel iets van kunnen leren, ongelooflijk uitzicht en een beheerder die dat dus zijn levenswerk gemaakt heeft. Alleen hiervoor ga ik nog eens pelgrimeren. Bij het ontbijt spreek ik Marc uit Parijs die voor priester aan het leren is, en afgelopen week net als ik heeft ontbeten met de paters in Conques. Mooi hoe een IT netwerk specialist besluit om zijn leven in het teken van anderen te stellen. Boven in de stad kom ik de enige andere fietser op de Le Puy route tegen, ik heb hem woensdag nog ingehaald! Hij fietst door naar Saint Jean en dan fietst hij terug naar huis in Bordeaux.
      Vandaag geen telefoon, WhatsApp of muziek. Even hier zijn. Het weer en de route werken niet echt mee aan mijn stemming. Het is saai grijs en het landschap met zijn eindeloze kilometers omgeploegde akkers en zijn hele stukken kaarsrechte op en neer weggetjes halen de energie bij me weg. En hoe leuk, elk dorp ligt op een heuvel waar je tot met 16% naar toe mag trappen. Uiteindelijk komt natuurlijk de vraag 'wat doe ik hier eigenlijk?'
      Als ik de blogs moet geloven is een fietsende pelgrim toch net wat minder dan een lopende. Maar daar merk ik niks van, want iedereen is hartstikke nieuwsgierig naar mijn tocht en verbaasd over wat ik al heb gefietst in deze periode. Het verhaal dat ik naar Santiago fiets in drie weken om daar met mijn meisje tegelijk aan te komen vindt iedereen in elk geval prachtig. Op één Duitser na is er niemand die nog naar Santiago door gaat gezien het seizoen. Voor mij in ieder geval genoeg redenen om te blijven trappen ook al is vandaag een erg lange dag. Bij 85 km is het wel op en vind ik weer een mooie plek in het centrum van Lectoure. Helaas ben ik de enige pelgrim dus weinig aanspraak maar wel weer eigen kamer en badkamer.
      Inmiddels komt het eind van Frankrijk in zicht, woensdag ben ik als het goed is in Saint Jean Pied de Port en ga ik naar Spanje, het begin van de Camino del Norte...

Lectoure, Leitora, Lactora, 32700, Лектур, 莱克图尔