France
Marseille 02

Martigues - Marseille

July 30, 2021 in France ⋅ ☀️ 27 °C

Von Martigues nahmen wir gegen Mittag den Bus bis Marseille. Obwohl an der Bushaltestelle die Zeiten unseres Busses aufgehängt waren, fragte ich noch kurz bei einem Chauffeur nach - prompt mussten wir zu einer anderen Haltestelle laufen. Natürlich wurde das Platten-Fahrrad schön geschoben und dann im Bus unten verstaut. Marseille empfing mich mit Restübelkeit der Busfahrt und gefiel mir so garnicht. Der "Repair and Run" reparierte innert 30 Minuten meinen Platten und dann fuhren wir zur Unterkunft. Marseille ist nicht wirklich für Velofahrer geeignet...
      Am späteren Nachmittag spazierten wir am Vieux Port entlang, genossen ein paar Drinks, lasen viel und auch hier gings dann wieder früh zu Bett.

Energieproblem bei👩🏽+🚌

July 20, 2021 in France ⋅ ☀️ 26 °C

Nachdem die Nacht kurz war, war ich dann doch bissl fertig und mein Auto ließ mich auch da nicht im Stich und machte mit. Die Batterie hinten war mal wieder fast leer Weils nicht ausreichend Sonne gab die Tage davor..bin dann also in da früh erstmal auf nen Parkplatz wo ich Strom hatte und hab geladen, ich hab nochmal geschlafen. Wollte eigentlich heute Richtung Camargue weiter aber da die Batterie mal wieder super langsam geladen hat bin ich dann nur n Stück weiter Richtung Meer und dort auf nen Parkplatz mit Strom um über Nacht nochmal zu laden. War dann am Strand und hab mal bissl geschaut was ich überhaupt noch vorhab in Frankreich und Spanien☺️

Foto is von gestern 🙊

Tweede en laatste dag Marseille

November 19 in France ⋅ 🌙 11 °C

Het Mucen St. Jean stond op het programma. Toen ik daar een online ticket voor kocht gisteren had ik de mogelijkheid om voor 5,70 een ticket er bij het kopen voor Chateau d'If, dat leek me wel wat, het ligt op een klein eilandje voor de kust en werd vroeger gebruikt als gevangenis.
      Eerst maar naar het Chateau dan want het was zonnig vanmorgen maar ze voorspelden bewolking.
      Aangekomen op de haven waar de boot naar het Chateau vertrekt bleek de boot niet te gaan want het waaide te hard en de zee was te woest. Ticket inleveren kon niet maar het was een jaar geldig. Wat vervelend nou, moet ik weer terug naar Marseille 😂
      Dan maar naar het Mucen. Wat een prachtig gebouw is het met de omhulling van een soort kantdesign van beton. Alleen daarvoor wilde ik er al heen. Maar natuurlijk ook naar de expositie. De vaste expositie ging over eten en de aarde. Met name onderzoeken van na de tweede Wereldoorlog wezen uit dat mensen rond de Middellandse Zee veel gezonder waren dan hun noordelijke buren. Vooral het cholesterolgehalte was veel lager.
      Dat was te danken aan hun manier van eten met veel olijfolie. Daar waren de olijven weer, in een filmpje lieten ze zien hoe ze olijven oogsten, maar dat wist ik natuurlijk al. Verderop waren er filmpjes van het maken van gerechten geheel met de hand. Te beginnen met het graan waar meel van gemaakt werd. Daarna met de hand kneden, wat een prachtige filmpjes. Er werd ook geschreven dat vandaag de dag die bezigheden meer en meer verdwenen omdat vrouwen ook gingen werken en omdat de mechanische landbouw en het fabrieksmatig vervaardigen van levensmiddelen in opgang kwam. Een voorbeeld daarvan is couscous, Fatma vertelde gisteren dat haar moeder dat nog zelf maakt omdat ze dat lekkerder vindt dan de couscous die ze in de winkel koopt. Op één van de filmpjes in het Mucen zie je een vrouw couscous maken, wat een werk zeg! Maar wat mooi om te zien!
      Dat was nou net wat ik gisteren besprak met Fatma en waarom ik zo graag deze werkzaamheden wil vastleggen.
      Het was net of vandaag de hele cirkel van mijn reis rond was. Olijven plukken en perserij van olijfolie bezoeken, zelf verse pasta maken in Villafranca Sicula. Olijfolie voor de zeep in Marseille en de ontmoeting met Fatma en nu deze expositie over het geheel handmatig maken van gerechten met meel en olijfolie. Ik hoop dat ik net zulke mooie fotos kan maken in Tunesië als ik van deze filmpjes heb geprobeerd te maken.
      Vanaf het museum kun je over een brug naar Fort St. Jean waar vandaan je een mooi uitzicht hebt. Natuurlijk ook weer op de toren geweest voor een nog mooier uitzicht 😃
      Nog wat rondgelopen in de stad en daarna naar het hostel want ik moest naar de wasserette want ik had geen schoon ondergoed meer.
      Daar ontmoette ik een man die zijn was aan het doen was. Hij was geen Fransman maar een Marseillaan of hoe zeg je dat eigenlijk? Hetzelfde als Italië en Sicilië. Ik vertelde dat ik de stad zo leuk vind met al die beschilderingen. Hij vroeg waar ik geweest was, maar dat weet ik niet, ik loop gewoon maar wat. Ik liet de foto's zien en ja hoor daar vertelde hij dat dat buurten zijn die niet ongevaarlijk zijn. Nou ik heb er niets van gemerkt en wel erg van genoten. Er was ook een jonge vrouw die me informatie gaf hoe en waar naar de Calanque Sugiton te gaan, dat is dan voor de volgende keer.
      Morgen met de trein naar Frankfurt en overmorgen via een bezoek aan mijn moeder op huis aan.

oooo doet raar zeker dat je reis op zijn einde loopt

Wat een prachtige foto,s van het Mucen, St Jean, een mooie afsluiting van je reis ,

Wat een reis, Tonnie 👌👌

Tonnie, wat een prachtige reis heb je toch gemaakt! Ik heb heel erg genoten van je mooie reisverhalen en foto's! Geniet nog even lekker van Marseille en voor morgen een fijne reis terug. 🍀

Last but not least Marseille

November 17 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Wat ben ik blij dat ik Marseille op het laatste moment toch nog ben gaan bezoeken. Het stond al lang op mijn lijstje, wat een leuke stad. Dat zeg ik iedere keer maar telkens heb ik dat gevoel opnieuw.
      Vandaag was het Zeepdag. Marseille is bekend om zijn zeep en daarom wilde ik graag naar het Zeepmuseum. Al lopend onderweg steeds afgedwaald, oa bij een expositie binnengelopen waar ik langskwam. Prachtig werk en ook een bijzondere entree met die verf op de rode loper.
      Daarna koffie gedronken op de haven en met een ferry (€0,50) naar de overkant van de haven.
      Het Zeepmuseum was zeer de moeite waard. Het blijkt dat zeep per ongeluk is ontstaan toen ergens olie en caustic soda bij elkaar kwamen. Er ontstond een kleverige koek. Dat zijn nog steeds de ingrediënten die gebruikt worden voor de zeep. Die koek wordt vervolgens in stukken gesneden, gemalen en daarna platgewalst. Daarna nog een keer gemixt, waarbij dan de verschillende ingrediënten toegevoegd kunnen worden om de zeep verschillende geuren te geven. Vooral de lavendel is een hele beroemde.
      Het was leuk om de verschillende verpakkingen te zien. Bij de sunlight zeep bedacht ik dat wij vroeger 1x in de week in de teil gingen en dat mijn moeder onze haren en ons lijf er mee waste. Volgens mij gebruikte ze het ook voor de was, maar dat weet ik niet zeker. Zal het aan haar vragen want de 21e ga ik op de terugreis naar Texel even bij haar langs.
      Daarna was er een workshop waarbij ik de enige deelnemer was.
      Maar voordat die workshop begon kwam ik in contact met twee vrouwen uit Tunesië. Zij wilden de workshop niet doen want hun tante maakte zelf zeep in Tunesië. Ze doet dat met de olie die overblijft en opgespaard wordt van het eten bereiden.
      Ik zag mijn kans schoon, wat is dat bijzonder, dat zijn de dingen die belangrijk zijn en doorgeven moeten worden om te blijven bestaan.
      Ik vroeg gewoon of ik een keer naar Tunesië kon komen om dat te fotograferen en met een verhaal erbij in een boek uit te geven. En misschien wisten ze ook andere dingen die zelf thuis gedaan werden die in de vergetelheid dreigen te raken.
      Degene met wie ik sprak heet Fatma en ze was direct heel enthousiast. Haar moeder maakte allerlei verzorgingsproducten zelf en ze wist nog wel wat andere dingen.
      Ik hoefde maar te bellen en ze zou alles regelen. Toen ik zei dat ik dan misschien met mijn campertje kwam zei ze dat dat niet hoefde want ze vonden het juist leuk als ik kwam en bij de mensen thuis verbleef.
      Nou dat is dan de volgende uitdaging, het blijkt in Zuid-Tunesië te zijn, dat is niet naast de deur. Misschien ga ik toch maar niet met mijn campertje maar neem het logeeraanbod aan.
      Weer even terug naar de zeep. Er blijken nog 4 fabrieken over te zijn van de meer dan 70 die er in Marseille waren. Ze zijn verdrongen door de opkomst van de synthetische zeep.
      Ik had het gevoel dat ik mijn zeeptocht nog af moest maken door bij een fabriek op bezoek te gaan en dat bleek te kunnen. Een rondleiding van een uur, maar pas om 15.00 uur. Het was een half uurtje lopen dus ik begon wel vast die kant op te gaan. Daar was opeens een expositie waar je naar toe kon. Het bleek te gaan over de onderzoeken in de wateren rondom Marseille dat al heel wat jaren werd gedaan. Het begon met een tentoonstelling van artiesten die met gebruikte materialen werken. Prachtige groene kwallen waren echt de blikvanger. Wat waren ze mooi gemaakt van groen plastic, plastic flessen en kettingen in het midden.
      Van metaal scholen vissen als een soort mobile, echt prachtig!
      Verder was er een film die liet zien hoe het onderzoek gedaan werd. En er waren interactieve ruimtes waar je oa kon zien hoe iets er uitziet als het onder een microscoop ligt, filmpjes activeren van de verschillende onderzoekers die in de loop der jaren er aan gewerkt hebben.
      Dat was een geweldige tijdvuller.
      Maar weer op weg naar de zeepfabriek. Ik kwam in een wijk waar je volgens mij van in de reisgidsen leest dat je er beter niet naar toe kon gaan, maar wat een leuke wijk is dat. Overal kunstwerken op de muren, op garagedeuren, wat een kleurenpracht!
      En allerlei exotische winkeltjes met veel Afrikaanse invloeden.
      Het gekste dat ik zag was een Afrikaanse man die in een lang gewaad gekleed was, hij liep in het midden van de straat en werd begeleid door twee Afrikaanse mannen die achter hem liepen. Eén ervan was in compleet camouflage uniform met groene baret, de andere was ontzettend gespierd.
      Hij liep alsof alles om hem heen hem toebehoorde, ik kreeg er een beetje kippenvel van.
      Het is tijd voor de rondleiding in de zeepfabriek. Leuk om te zien dat er nog steeds hele oude machines gebruikt worden en dat het procede weliswaar wat sneller gaat, maar nog steeds hetzelfde is.
      Leuke, enthousiaste jonge man die de rondleiding deed, de overige tijd werkt hij daar gewoon.
      Deze fabriek heeft helemaal geen uitstoot en kan daarom gewoon in de stad blijven. Het is de kleinste van de vier en alles wordt nog handmatig gedaan. Ze produceren 300 kg zeep per dag. De andere fabrieken zijn veel groter en liggen buiten de stad, het procede is ook anders, veel meer computergestuurd en daar maken ze hele grote hoeveelheden zeep.
      Ze zijn dus wel met minder fabrieken maar de productie is veel meer dan vroeger.
      Op weg terug naar het hostel weer door de leuke wijk, een andere weg en daar kwam ik langs hoge trappen. Toen ik wilde weten hoe het er vanaf boven uitzag bleef ik steken bij een groepje dat muziek aan het maken was, waarvan een videootje.
      Zo meteen even naar het happy hour in de hostel een biertje drinken.
      Morgen nog een dagje in Marseille, heerlijk!

Geweldig!

zalig. ik las net vandaag nog een heel artikel over de Marseillezeep en zijn geschiedenis. wil ik ook es naar toe.

Wat weer een mooi verhaal

En mooie foto’s

She is ready

February 22 in France ⋅ 🌬 9 °C

And so am I.

Priznam, da sem bil nadpovprecno nervozen na poti do marseilla, ki kotira visoko med najbolj nasilnimi oz nevarnimi mesti v Evropi. V Afganistanu bi se verjetno bolj varno pocutil kot na poti iz Milana v Marseille.
      Med sprehodom med postajo busa in pristaniscem sem si dal gor motoristicno jakno, kapo dol da se vidi pobrita glava, vzravnana poza in mrk pogled. A se bo res kdo sel zaj@#*%^@ z dvometrskim skinheadom??? Priznam, da mi je to kar prav prisli na mnogih potovanjih...

Bo motor tam? Je vsa prtljaga res tam?

Yesssss, it's all good.

Zahvala gre Tilnu iz Desertsoula, ki se je zmenil s krasnim clovekom v pristaniscu in vse je stimalo. Se kavico so mi skuhal. Que bonne!

Zdaj pa v Spanijo v vasice med prijazne ljudi s katerimi lahko se vsaj kako recem!

tko tud doma kdaj gledas 🤣

On? Saj ga je sama dobrota! [Mateja]

2/22/22Reply

no no, da se ne bosta prevec vzivele!

2/22/22Reply

Give us a smile baby! [Z]

2/23/22Reply

Stadtbesichtigung in Marseille

August 15 in France ⋅ ☀️ 30 °C

Evelin startet den Tag mit Wecker zur Eichhörnchen Beobachtung. Sehr erfolgreich, sie jagen sich durch die kante.
      Pool, mittag für evi, erst 13 Uhr auschecken aus campingplatz und sightseeing in Marseille steht an. Pünktlich checken wir aus und düsen los. Wilma hat ganz schön zu kämpfen bei den langgezogenen Hügeln. Schließlich sind wir kurz vor Ziel, sind dann plötzlich doch irgendwie falsch abgebogen direkt in einen Tunnel - der uns direkt dahin führte wo wir gerade mit wohnwagen nicht sein wollten: direkt in der Innenstadt von Marseille, mehr mittem drin hätte es nicht sein können. Fußgänger, Rollerfahrer, city Rollerfahrer und wer noch alles macht hier was er will. Nach 20 Minuten Umweg fahren sind wir schließlich am geplanten Parkplatz. Von dort aus starten wir zu Fuß zum Bus zur Metro zurück in die Stadt. Dazu haben wir ein 24h XL Ticket für uns drei geholt, für jeden macht das 5,20€. Das hatte benny ganz praktisch vorab recherchiert. Von der Nutzung der Fahrräder wird aufgrund der Hügel eher abgeraten. Wie sich rausstellt:zurecht. Gegen 15 Uhr sind wir tatsächlich da wo wir sein wollten, nämlich an der ersten Attraktion: altstadthafen. Zu Fuß durch die alte Innenstadt. Landen schließlich in der ersten Kirche, pünktlich zur Zeremonie. Heute ist Nationalfeiertag. Viele Geschäfte haben daher zu. Somit wird es wieder mal schwierig Schuhe für Evelin zu kaufen. In den Bus als nächstes weiter hoch zur nächsten Kirche. Leider treffen wir dort kurz nach 18 Uhr erst ein und diese wird pünktlich geschlossen. Vor allem benny ärgert es, nicht eintreten zu können. Wir genießen trotzdem die Aussicht über ganz Marseille und das Meer. Weiter geht's in die Innenstadt zum Hafen zurück, der anscheinend dreh und Angelpunkt des öffentlichen Verkehrs hier ist. Evi hat Hunger. Wir suchen und finden einen kabab-laden. Mit dem Döner wie wir ihn kennen hat das leider nichts zu tun, schmeckte solala, macht satt. Weiter geht's mit der straßenbahn zum Park, tolle riesige Brunnenanlage, leider nicht in Betrieb vermutlich aufgrund der dürre. Hier genießen wir die letzte Stunde, bevor es weiter geht zurück zum Auto. Evi muss noch auf Toilette, finden eine kostenlose öffentliche, automatische, die uns eine Weile beschäftigt. Da wir mit dieser Aktion den letzten Bus verpassen, weil mittlerweile der Nachtverkehr hier waltet, schmieden wir Plan B, fahren noch eine Station weiter mit der Metro und laufen noch restliche 15 Minuten zum Auto. Dort finalisieren wir auch den Plan für heute und morgen: wir bleiben die Nacht hier, nutzen den Morgen erneut für die Schuhkaufaktion und einen erneuten Versuch die Kirche zu besichtigen und fahren danach weiter zum Campingplatz, der uns hoffentlich aufnimmt. Eigentlich sollten wir dort schon ab früh 8 Uhr anfragen, schauen und hoffen wir mal das wir Glück haben.Read more

Ameisenplage, Eichhörnchen und Airhockey

August 13 in France ⋅ ☀️ 28 °C

Aufstehen: Ameisenplage im Kühlschrank! Evi entdeckt Eichhörnchen in den Bäumen und versucht diese fotografisch einzufangen. Der Kühlschrank wurde unterdessen von uns komplett ausgeräumt und ausgewaschen, sprühzeug vom Nachbarn bekommen. Pool, klitzekleine fahrradtour ostwärts durch Villenviertel. Stopp eingelegt an sandstrandbucht. Versuch von Mama zu tauchen, leider gen null, sogar evi war auch mal mit im wasser zum plantschen. Sandburgenbauen.
      Am. Abend war die Musik im Camp so laut, dass wir mal schauen gegangen sind: airhockey gespielt, Motorrad gefahren, dart gespielt, evi total happy und auch wir hatten unseren Spaß. Zusammen im Bett noch Geschichte gelesen und geschlafen.

Fahrradtour nach Westen und Wellenreiter

August 14 in France ⋅ ⛅ 28 °C

Evi wollte den morgen mit Eichhörnchen-Besichtigung beginnen, sie hatte sich extra einen Wecker gestellt. (Was sie nicht weiß: Mama hat ihn am Morgen mehrfach weggedrückt und schließlich ausgeschalten, weil sie wollte das evi fit ist) evi ist entsprechend sauer. Sie sieht dennoch ein paar Eichhörnchen und ist unterm Strich happy. Der Plan wird dann halt auf morgen gelegt (mit dem Kompromiss, den Wecker etwas später zu stellen: statt 6:16 Uhr besser 7 Uhr.)

Für heute ist regen und Gewitter angesagt. Bis dahin nutzt evi erstmals noch die Zeit am Pool, bis die schwarzdunklen Wolken schließen bei uns sind und die ersten dicken Tropfen fallen. Wir haben bereits alles nach dem Frühstück wetterfest gemacht und verkrümeln uns nur noch im QEKi. Mama macht Avocado-bzw. Zuckernudeln für alle, die wir dann auch zusammen noch im QEKi essen, während draußen ein wildes Gewitter und Regen tobt. Auch haben wir wie so oft evis Buch weitergelesen. Danach war das Gewitter vorüber und der Tag konnte weiter gehen. Wie geplant satteln wir unsere Fahrräder und fahren ein Stück westwärts die Küste ab. Gerade haben wir wieder Sonnenschein pur und kommen trotzdem recht angenehmer Strecke schnell ins schwitzen. Nach 20 Minuten Fahrt halten wir schließlich an einer sehr wilden bucht mit hohen Wellen. Evi will hier nur halten weil sie keine Lust hat weiterzufahren und weil es hier einen sandstrand gibt. Wir ketten die Fahrräder an und laufen bzw klettern den Strandabschnitt ab. Schließlich ziehen wir auch unsere badesachen an, wobei Mama anfangs aufgrund des Windes und der hohen Wellen sehr skeptisch war. Wer hätte schon gedacht, dass wir alle drei, also auch inklusive evi beim Wellenreiten landen der ultra Spaß machte? Wir konnten an der Stelle gute 200m in das Wasser reinlaufen, mit Sandstrand unter uns, die Wellen waren gut einen Meter hoch und wir sprangen und stürzten uns in die Wellen. Wenn auch mit etwas Vorsicht: selbst evis hats gefallen und mitgemacht.

Nach gut 2h wellenreitspaß und sandburg bauen fuhren wir schließlich wieder gen Heimat zurück. Eigentlich wollte Mama nochmal an einem ruhigem schnorchelspot halten, da aber wieder dunkle Gewitterwolken aufzogen und die Luft sich deutlich abkühlte, fuhren wir weiter nach Hause. Duschen, Abendbrot essen, und eine lustige spielerunde folgten. Stichwort: "Gabel und Grab". Im Bett waren alle müde und wir schliefen wie so oft zusammen ein.

Notre-Dame de la Garde

August 31, 2019 in France ⋅ ☀️ 30 °C

...im Volksmund La Bonne Mère – „die gute Mutter“, ist eine Marien-Wallfahrtskirche in Marseille.

Sie wird jährlich von zwei Millionen Menschen besucht. Das neuromanisch-byzantinische Gotteshaus steht auf einer 161 m hohen Anhöhe und ist ein weithin sichtbares Wahrzeichen der Stadt.

Wow

9/4/19Reply

Wahnsinn🤔, jedoch nicht so prunkvoll wie in Rom.

Unser kleiner Schelm😘😉

Marseille

August 12, 2019 in France ⋅ ⛅ 27 °C

Heute ging es in die älteste Stadt Frankreichs.

Fazit Woche 1:
      Meine Entscheidung auf dem Schiff anzuheuern bereue ich keineswegs.
      Das Leben an Board ist völlig anders als zu Hause. Es herrscht zwar ein leicht militärischer Ton und es gilt unzählige Regeln zu beachten aber nichts desto trotz ist die Arbeitsatmosphäre entspannt und kein Tag gleicht dem anderen.
      Jeden Abend erhalten wir voller Spannung den Dienstplan des darauffolgenden Tages und dann heißt es "Ja, ich fahre nach Cannes" oder "Bei mir geht es mit dem Segway durch Nizza"... Super cool. Aktuell werde ich noch für die klassischen Routen eingeteilt damit ich alle Reiseziele kennenlerne aber ich hoffe, dass die wirklich aufregenden Touren bald folgen werden. :-)
      Nach den Ausflügen können wir uns in die Hängematten auf dem Crewdeck legen und die Seele baumeln lassen. Nachdem das Schiff aus dem Hafen ausgelaufen ist, muss dann noch kurz im Office etwas Papierkram erledigt werden bevor eine von etlichen Abendveranstaltungen besucht oder das Fitnessstudio aufgesucht werden können.
      Auch habe ich mich mittlerweile mit meiner Mikro-Kabine gut arrangiert und finde sie sogar sehr gemütlich. Irgendwie hat es was abends das Bettchen runterzuklappen und hochzuklettern. :-)
      Das Essen ist übrigens der absolute Hammer. Man fühlt sich wie im Schlaraffenland und kann sich rund um die Uhr am Buffet, welches keine Wünsche offen lässt, bedienen oder sich direkt vom Koch etwas Spezielles zaubern lassen. Es ist somit nur eine Frage der Zeit, wann die Uniform eingehen wird. ;-)

Es freut uns, dass du deine Entscheidung keineswegs bereust, trotz Mikro-Kabine 🤪 aber dort verbringst du ja nur wenige Stunden des Tages. Das Essen und die zahlreichen Ausflüge mit all den schönen Eindrücken entschädigen dich ja dafür. Wir verfolgen jeden Tag mit Spannung Deine Reiseberichte und wünschen dir noch ganz viele aufregende Touren, die dann hoffentlich bald kommen werden. LG Ute & Uwe

8/13/19Reply

Wow, das klingt alles super. Ich wünsche weiterhin viel Spaß (bin auch ein wenig neidisch! :-))

8/14/19Reply

Marseille 02, 13002