France
Mont Blanc du Tacul

Up and up we go …

October 3, 2022 in France ⋅ ☀️ 8 °C

Crossing the border we venture into France… and what a glorious day for it ☀️

Mont Blanc Express to the border
      Bus to Chamonix
      Cable car up to Aiguille du Midi - 3,842m

Amazing views of the surrounding mountains including Mont Blanc 🏔️

On the way back down we had to have an acclimatisation stop at the bar for a hot beverage ☕️

What an ideal setting for the rest stop.

10/5/22Reply

Jour 11 - Aiguille du Midi/Mer de Glace

August 23, 2022 in France ⋅ ☀️ 13 °C

Première journée complète à Chamonix. Le ciel était bleu, aucun nuage, gros soleil....le scénario parfait pour l'Aiguille du midi. Avec notre réservation de 9:25, nous avons à peine attendu 5 mins pour la télé-cabine. En 20 minutes, nous étions rendus à plus de 3800m d'altitude. La vue sur le massif du Mont Blanc était à couper le souffle.

Pour l'après-midi, c'était la montée en train vers la Mer de glace. Une fois en haut, nous avons descendu au niveau du glacier pour aller y visiter une grotte à l'intérieur de celui-ci. Ce qui nous a le plus marqués de cette visite est probablement de voir la vitesse à laquelle le glacier fond. Des pancartes d'années ont été apposées le long de la descente pour nous démontrer à quel point il fond rapidement.

De retour au village, nous en avons profité pour faire un peu de shopping et se ramasser quelques saucissons et fromages pour notre souper. La vie à la française quoi!!

Coup de coeur: Aiguille du midi (Antoine et Mathieu), l'ambiance de Chamonix (Nadia), grotte de mer de glace (Élodie)

Expedition Mont Blanc

June 24, 2017 in France ⋅ ⛅ 6 °C

Mein nächstes Abenteuer steht bevor: Vom 17. bis zum 21.7.2017 eine Hochtour mit Ziel Mont Blanc. Nach den 7 südlichsten Viertausender der Alpen im Jahre 2015 stand der Mont Blanc schon lange auf meiner Wunschliste und dieses Jahr soll es nun soweit sein.

Der faszinierende Berg ist klettertechnisch nicht allzu schwierig zu erklimmen. Die Herausforderungen werden eher bei der Höhe und der Ausdauer liegen. Die eigentliche Tour zum Gipfel am 20.7. (Ausweichdatum bei schlechtem Wetter 21.7.) wird sich gemäss Planung auf etwa 12 Stunden belaufen. Und so ist momentan vor allem Konditionstraining angesagt 😅

Wikipedia: Der Mont Blanc [mõˈblɑ̃] (auch Montblanc, italienisch Monte Bianco [ˌmonteˈbi̯aŋko], übersetzt ‚weißer Berg‘) zwischen Frankreich und Italien ist mit 4810 m Höhe der höchste Berg der Alpen und der EU. Ob dieser oder der Elbrus (5642 m) im russischen Kaukasus der höchste Berg Europas ist, hängt von der Definition der innereurasischen Grenze ab.

Boah! Das klingt nach sehr dünner Luft!

7/2/17Reply
      Guido Kaufmann

... im wahrsten Sinne des Wortes 😛

7/2/17Reply

Pointe Lachenal - Voie Contamine (6b)

July 4, 2019 in France ⋅ ☀️ 13 °C

We bundelen ons materiaal en besluiten één rugzak met gletsjer materiaal en bottines achter te laten. Daarna begin ik te klimmen. Voor het eerst een écht lange route met mobiele zekeringen. Gelukkig zijn de barsten ideaal om overal Friends in te pompen. Het gaat goed en het geeft vertrouwen. De graniet is bijzonder ruw en de barsten zijn vlijm scherp. Je hand kan er op sommige plaatsen volledig achter en dat laat je niet meer los. We vorderen gestaag en klimmen alternerend. Af en toe moeten we ons wat inhouden om de touwgroep voor ons niet op de hielen te zitten. De Italianen naast ons gaan op hun gemakje verder en zien er bijzonder relax uit. Zo relax zelfs dat ze continu aan het lachen zijn en de ene luid klinkende scheet na de andere laten. Hun voorklimmer maakt zich geen zorgen en blijft uiterst efficiënt tempo maken op de moeilijke stukken. Wat een fenomeen!

Wat hogerop besluit ik de touwgroep voor ons niet meer te volgen. Zij traverseren naar rechts, maar ons lijkt dat niet de meest geschikte route. Ik besluit dus maar om schuin rechts omhoog te gaan richting een kleine overhang. Het is een uitdagend stuk en ik weet niet goed of we wel juist zijn. Uiteindelijk zie ik een paar haken in een schoorsteen naast de overhang. Oef, we zijn juist! Aan de volgende relais komen we weer samen met de andere groep en horen we hen klagen over hun gekozen traject. Ik ben blij dat ik m’n gevoel heb gevolgd.

We staan nu ongeveer halverwege in de route en moeten beginnen aan het moeilijkste gedeelte, twee touwlengtes 6b. Dimitri laat me voorgaan en ik volg een lange smalle barst. Het is technische klimmen en zeker in het begin zijn er weinig echt goeie grepen. Ik plaats redelijk wat materiaal en ben blij als ik eens een achtergelaten blokje tegenkom dat muurvast zit in de barst. Nadat ik de relais bereik komt Dimitri vlot achter (met rugzak!). De tweede lengte is meer van hetzelfde,… een smalle barst waarin je soms je hand moet klemmen of aan één kant moet uithangen. Het ziet er moeilijker uit dan het eigenlijk is en ook hier raken we zonder veel problemen boven.

De volgende lengtes zijn eenvoudiger. Jammer genoeg zagen we de afgelopen uren het voorspelde namiddagonweer boven de Italiaanse Alpen vormen. Hopelijk blijven de dreigende wolken nog even weg. Rond om ons heen zien we echter iedereen afdalen. Vlak voor de laatste lengte (een 4’tje) besluiten we uiteindelijk ook om af te dalen, dit gaat immers ook nog even duren. Héél efficiënt en als een geoefend team rapellen we de ene lengte na de andere. Het is top!

Terug op de grond steekt de wind op en wordt het snel koud. De zon is ook al even verdwenen achter de wolken. We binden ons opnieuw in en beginnen in cordée terug te stappen. Eénmaal in beweging krijgen we het snel warm aangezien we nu een kleine 300 hoogte meters moeten overbruggen tot aan de Refuge des Cosmiques, onze slaapplaats. Het is opnieuw prachtig, de zon schijnt af en toe door de wolken en we zijn zo goed als alleen op pad. Voor ons ligt de Refuge, in gedachten kunnen we het eten al ruiken.

Wanneer we aankomen zit de hut propvol (±100 man). Gelukkig hebben we gereserveerd en kunnen we met de tweede shift eten. We bespreken nog eens onze plannen voor morgen en bekijken nog eens goed de topo’s. Na het eten verliezen we geen tijd en gaan we onmiddellijk slapen. Hopelijk slapen we goed, want we liggen op 3613m.

Wachten op de lift

July 4, 2019 in France ⋅ ☀️ 8 °C

De wekker staat vroeg. We ontbijten en breken snel onze tent af. Gepakt en in vol ornaat rijden we naar Chamonix om er de eerste lift (7u10) naar de top van de Aiguille du Midi te nemen. Wanneer we aankomen zien we echter dat we niet de enigen zijn die vroeg willen vertrekken…. Een gigantische rij van alpinisten staat aan te schuiven om een ticketje te bemachtigen. We beseffen dat eigenlijk beter gisteren al eentje hadden kunnen kopen.

Na veel tijdverlies en lang aanschuiven zijn we elk €63 lichter en kunnen we uiteindelijk instappen. In amper 15 minuten stijgen we iets meer dan 2700m naar de top van de Aiguille du Midi (3777m). Vandaar verdrukken we enkele Aziatische toeristen en banen we ons een weg door een doolhof aan tunnels naar de ‘sortie alpinisme’ om de Vallée Blanche te betreden. In de donkere tunnel doen we onze stijgijzers aan en binden we ons in. Vervolgens kruipen we over het hek en zien we terug het daglicht. We zijn eindelijk vertrokken! Op de sneeuwgraat naar beneden gaat het traag en worden we opgehouden door toeristen met hun gids die langzaam afdalen in de sneeuw. Voorbijsteken is moeilijk maar uiteindelijk laten ze enkele groepen passeren en kunnen we het tempo optrekken. In cordée dalen we af en lopen we richting de Col de Rognon om uiteindelijk rechts Pointe Lachenal te vinden. Het is een prachtige rotswand met indrukwekkende barsten. Onze D-schoenen met stijgijzers gaan uit en maken plaats voor de nauwe klimschoentjes. Best fris om die op het ijs neer te zetten! Door onze vertraging aan de lift zijn we niet alleen en moeten we een groep Italianen laten voorgaan. Ook naast ons staan drie enthousiaste Italianen klaar om in een moeilijkere route (met bovenaan een passage 7a+) te beginnen. Dat belooft een spektakel te worden.

Mont Blanc du Tacul