France
Petit Rhin

RASMINE - fra Basel til Strassbourg

July 2, 2018 in France ⋅ ⛅ 28 °C

For en kort bemærkning sagde vi på gensyn til Frankrig og sejlede fra Mulhouse til Basel i Schweiz med et par overnatninger undervejs i skønne omgivelser.
      Basel var en smule skuffende - eller måske var vores forventninger for høje. Den gamle bydel er ikke længere så gammel, idet nye og kønsløse bygninger har fået lov til at klemme sig ind og overtage det oprindelige bybillede - ærgeligt!
      Basel er byen hvor tre lande støder sammen - Schweiz, Tysklandog Frankrig. Leif skulle en dag ud og handle og da han kom tilbage, spurgte jeg hvor han havde handlet. Hos Lidl - altså i Tyskland, svarede han grinende.
      For at komme til Basel med båd, skal man på Rhinen. Rhinen løber fra syd mod nord og strømmen kan være barsk. Inde i selve Basel er strømmen stærk, men det betyder ikke noget for en svømmegal schweizer. De smider tøjet, putter det i en vandtæt pose og kaster sig ud i den rivende flod - van(d)vittigt.
      Farvel til Basel og nu er kursen igen nordlig. Vi er jo på Rhinen og indimellem sejler vi afsted i "susende" fart, ofte over det dobbelte af hvad vi plejer. Grænsen mellem Tyskland, på den højre side og Frankrig på den venstre side, løber lige midt i Rhinen, så det ene øjeblik er vi der og det andet her. Der er meget få steder at overnatte på Rhinen, så det skal lige planlægges inden afgang. Første stop blev Breisach og det blev til et par hyggelige dage. Byen har som alle andre byer selvfølgelig også en kirke, en af den helt store af slagsen. Denne kirke var dedikeret en helgen, som efter sigende elskede hunde, så Frida var meget velkommen og fik lov til at komme med ind i kirken - i andre kirker er det forbudt for hunde.
      Byen Colmar (til venstre), som ligger 25 km oppe på en lille, men meget smuk kanal skulle besøges. Hele vejen langs med kanalen var der en endeløs veksling mellem vilde kirsebær, blomme - og valnøddetræer. Var der et hul i "hækken" sås den flotteste udsigt til bjergene i flotte duseblå farver. Byen Colmar er en virkelig eventyrby, men det betyder (desværre) også, at der er mange turister. Ikke bådturister - som vanlig var vi den eneste gæstebåd i havnen, men til gengæld holdt der 50-60 store campere på parkeringspladsen.
      Nu havde vi fået nok af byer og mennesker, så ud på kanalen igen, hvor vi fandt en dejlig bro, hvor vi blev et par dage og her var vi helt alene. Frida nød at være på græs hele dagen, legede og snuste i et væk. Men da jeg så en slange i vandet, ja så havde jeg fået nok af naturen og mente, at det var tid til at komme lidt videre. Næste stop blev denne gang til højre, en lille havn med navnet Lahr. Et skønt sted og det blev til flere lange cykelture og et par løbeture. Løb forøvrigt en morgen en lille omvej til Frankrig😊, men ellers blev det til flotte løbeture langs Rhinen.
      Rhinen var en smuk oplevelse, meget ren og iklædt en flot smaragdgrøn farve og så var den ofte stille og rolig. På dage i modvind (og strømmen med sig) kan det være en barsk affære og mødet med de store pinischer laver også en hel del ridser i vandet. Rhinen er heldigvis reguleret af 12 vandkraftværker og 8 kæmpe sluseanlæg fra Basel i syd til Lauterbourg i nord, en strækning på ca 200 km. Der produceres årligt 8 milliarder kWH strøm - ikke lige indenfor min fatteevne.
      Drejede skarpt til venstre for her ligger Strassburg, lige rundt om hjørnet inde bag en lille sluse. Ligger nu i en havn tæt på centrum og venter på besøg hjemmefra om 8 dage. Camilla, Jens og pigerne kommer. Vi glæder os bare så meget til at hygge med dem alle - har savnet dem så meget.
      Vi har lige rundet lidt af den indre by (Petit France) på cykel og den ser bare så spændende ud - den glæder vi os til at udforske.

For øvrigt er de allerede begyndt at høste hernede - uha, det går stærkt.

De bedste hilsner
      fra os og RASMINE

Jetzt los

July 15, 2019 in France ⋅ ⛅ 24 °C

Gestern NM endlich das Fahrrad bekommen, dann auf dem SP nach Kehl am Rhein gefahren und gleich eine Probefahrt gemacht... Schön hier. 👍 😎
      Jetzt fahre ich ins Elsass die Kanäle entlang.

Petit Rhin