France
Privas

• Day 450

Le Payre cycle way

June 16, 2020 in France ⋅ ☁️ 23 °C

We travelled from Viviers to the small marina of La Cruas completing another lock, were old hands now. We decided to stop at La Cruas so we could complete the Le Payre cycle way, it’s an old railway route linking Le Pouzin with Privas and in its day was used to transport iron ore to the River Rhône. We had to do a 10km section of the Viarhona first to get from Cruas to Pouzin. The Viarhona goes all the way from Port Saint Louis to Lake Geneva. The very small section we completed took us through orchards of pears, apples, apricots and kiwis. Must confess I hadn’t ever seen a kiwi tree before. The Payre route was beautiful, all the old aqueducts, viaducts and underpasses had been restored, the stonework was beautiful and the whole 20 km journey was without motorised transport, excluding electric bikes, there were a lot of those. On our way up, well actually the whole 20km route apparently only ascended 420m and descended 230m, we stopped for coffee and cake at Chomerac to rest our weary bums, this enabled us to actually see the largest aqueduct that we would be riding over. Privas town, the administrative capital of the Ardèche, it a lot bigger than I expected and although the old town is pretty it is a very small percentage of the town itself. We looked at the obligatory church and Hôtel de ville and also walked up to the Montoulon view point, great views, and white mulberries to be scrumped, before riding more slowly back to the boat and stopping to photograph the bridges and read the information boards. We also picked a lot of wild plums that I now have to decide what to do with.Read more

• Day 5

Vive la France

October 18, 2021 in France ⋅ ☀️ 19 °C

Auf unserer Reise nach Spanien verbrachten wir 3 schöne Tage in Frankreich. Unser erster Stopp war nach rund 560 km die Kleinstadt Privas, wo wir am Folgetag eine knapp 50 km lange Radtour auf einer alten Bahntrasse machten.

300 km weiter landeten wir dann auf dem direkt am Strand liegenden Stellplatz in Leucate Plage. Das Wetter war herrlich und so machten wir uns gleich zu einem kleinen Strandspaziergang in das Örtchen auf. In der Hochsaison ist es hier bestimmt rappelvoll, aber um diese Jahreszeit sind die Bürgersteige bereits hoch geklappt und der Strand fast menschenleer.

Wir freuten uns sehr, als wir dann mit dem "La Terrasse" doch noch ein offenes Restaurant entdeckten. Frisch gestärkt machten wir uns dann noch auf den Weg zum Hochplateau. Dieser Abstecher hat sich absolut gelohnt. Von hier oben hat man herrliche Ausblicke auf den Strand und die Steilküste. Außerdem haben wir noch 2 Geocaches gefunden 👍.

Wie immer sind wir von Frankreich und den Franzosen, die wie nie anders als nett und hilfsbereit kennengelernt haben, begeistert. Wir geben uns immer Mühe unsere (rudimentären) Französisch Kenntnisse zusammen zu kratzen und das wird immer honoriert. Oft haben wir schon erlebt, dass sie dann doch englisch oder sogar auch ein bisschen deutsch sprechen können 😉.

Leider eignet sich die Jahreszeit nicht so gut für eine Reise durch Frankreich und deshalb geht es nun weiter nach Spanien ...

• Day 2

Camping Ardeche

August 3, 2015 in France ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag zijn we rond 10 uur vertrokken richting de Ardeche. Onderweg hebben we 3 files gehad tussen Lyon en de camping waar we nu zitten. Onder het rijden hebben we verschillende campings zitten bellen voor plek, helaas was alles al vol rond de Vallon pont d'Arc. Toen we van de tolweg af kwamen zagen we borden van een hyper u. Daar zijn we heen gegaan om alvast wat eten te halen voor vanavond. In de hyper u kwamen we een Nederlands stel tegen en Patrick sprak ze aan met de vraag of er een camping in de buurt was en of ze wisten of er plek was. Ze antwoordde dat ze op hun camping vrije plekken hadden gezien en vertelde waar het was.

We kwamen uit bij camping Ardeche. Een 4 sterren camping. Wij waren het al zat om campings te zoeken en zijn daar gaan vragen of er plek was. De vrouw achter de balie was erg vriendelijk en zei dat ze een plek had voor 5 dagen. In ruil voor mijn college kaart hebben een plattegrond gekregen waar de plek was en mochten gaan kijken. Mooie plek naast het zwembad een fris en schoon toilet gebouwd en de prijs van 34€ per nacht deed het hem.

We liepen terug naar de balie we kregen een formulier mee en mochten gelijk naar de plek! Niks betalen gewoon doorrijden en kom maar zo terug met het formulier met onze info.

Formulier gelijk ingevuld en terug gebracht, we hoeven zelfs pas te betalen 1 dag voordat we weggaan. Tent opgebouwd en gelijk het zwembad ingedoken. In de avond lekker macaroni gegeten met Hollandse smac en straks live muziek die wij vanaf onze plek kunnen horen.

• Day 3

Dagje rust

August 4, 2015 in France ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag zijn we voornamelijk op de camping gebleven.

Vanochtend hadden we een paar spetters maar dat was met deze temperatuur niet erg want alles was in 5 minuten droog.

In de middag boodschappen gedaan voor eten en drinken voor de komende paar dagen. En lekker het zwembad in gegaan.

In de avond wraps gemaakt met een mega champignon er in. En zo naar de bar voor een lekker ijsje.

• Day 4

Dag 3

August 5, 2015 in France ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag hadden wij het plan om te gaan kanoën, dus we hebben rond 11 uur onze spullen gepakt en zijn met de tom tom naar Vallon Pont d'Arc gegaan. We wisten alleen niet dat de tom tom ons over alle tussendoor weggetjes dwars door de bergen zou sturen dus we hebben naar 800 meter hoog op een berg geklommen en dan weer met smalle weggetjes naar beneden.

Toen we aan kwamen hebben we onze trip betaald, een ton gekregen en instructies hoe we bij de kano's kwamen. We hebben een mooie tocht gemaakt van 8 kilometer met natuurlijk de Vallon Pont d'Arc op de route. Aan het eind gingen we weer terug met de bus die voor ons klaar stond naar de parkeerplaats. We zijn nu via een andere minder enge route naar de camping gegaan waar de tom tom nog steeds rare wegen wilde nemen maar hielden stug de borden aan naar Privas.

In de avond hebben we pannenkoeken gegeten, ze bakten niet zo geweldig maar uiteindelijk waren ze wel lekker. Na het eten hebben we nog even een duik in het zwembad genomen om af te koeken

• Day 6

Laatste dag op camping Ardeche

August 7, 2015 in France ⋅ ☀️ 31 °C

Ook vandaag hebben we niet veel gedaan, zoals het ook hoort op vakantie. Vanochtend na het ontbijt wilden we onze kleding gaan wassen, er staat hier een mooie wasmachine in het toilet gebouw. Jammer genoeg wilde iedereen wassen 's ochtends dus werd het 12.00, maakt niet uit want het is hier warm en waaierig dus de was is zo droog. Het was zo warm dat we even gingen afkoelen in het zwembad, toen we eruit kwamen was de was klaar en konden we het ophangen. Na de lunch zijn we nog even naar het beekje gegaan, we hebben een stuk naar beneden gelopen, heel voorzichtig want je loopt op grote losse, gladde keien. Het water was lekker koel dus we hebben er even in gezeten om af te koelen. Daarna zijn we nog een keer het zwembad in gedoken. Als avondeten wilden we gehaktballetjes in satésaus eten op stokbrood, we hadden alleen in de supermarkt niet goed opgelet, het waren gehaktballetjes in curry saus. Hadden we allebei nog nooit van gehoord maar was toch wel lekker. In de avond hebben we alvast onze spullen opgeruimd zodat we morgen ochtend makkelijker de auto in kunnen laden. We hebben nog even ijsjes gehaald en straks is er een goochelshow, eens zien wat dat voorstelt.Read more

• Day 5

Dag 4

August 6, 2015 in France ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag waren we niet zo veel van plan. Patrick had vanochtend croissantjes en een stokbrood bij een bakker gehaald in plaats van op de camping, die smaakte een stuk beter. We zijn na het ontbijt even naar de MC Donalds gereden om te internetten en een ijsje te eten. Ook hebben we met internet opgezocht waar we volgende week gaan kamperen. De rest van de dag hebben we vooral bij de tent gezeten en we zijn nog even wezen zwemmen in het zwembad. De camping voor komende zaterdag tot en met donderdag is ook alvast geboekt. Als avondeten hebben we hamburgers, aardappels en blik groente gegeten. 'S avonds nog even naar een dansshow gekeken maar dat stelde niet veel voor. Morgen alles alvast een beetje opruimen en dan vertrekken we zaterdag richting de tweede camping.Read more