France
Roubion

St. Dalmas bis Hochebene von Longon

June 30, 2022 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Der Wecker klingelt um 5.00 Uhr, denn die Etappe wird lang. 24 km bei 1650 Höhenmetern rauf und über 1000 zuvor runter. Wir erreichen nach vier Stunden und einem Kaffee zwischendurch einen der am tiefsten gelegenen Punkte der Tour.
      In Saint Sauveur sur Tinée müssen wir weit unten im Tal einen großen Fluss überqueren, und hier im kleinen Tante Emma Laden versorgen wir uns nochmals mit Käse, Keksen und Orangensaft. Dazu gibt es Mandelkuchen und Kaffee.
      Der Aufstieg in der Mittagshitze geht in die Beine und lässt das Wasser, das wir trinken, sofort wieder verdunsten. Doch zum Mittagessen haben wir diese schwerste Teiletappe bewältigt und wir genießen den Schatten neben einem Trinkwasserhahn.
      Kurze Zeit später gehen wir ohne Gepäck durch ein Arboretum und sehen uns Gebirgsbaumarten aus aller Welt an. Nur noch 600 Höhenmeter, und das zunächst angenehm auf einem Forstweg durch einen Lärchenwald, dann steiler werdend bis zu einer Hochebene. Wir wussten bereits, dass die Refuge dort geschlossen ist und daher suchen wir uns einen Kilometer weiter einen Platz auf einer Hochebene, die aussieht, als ob jeden Moment eine Herde Büffel erscheinen könnte. Es ist herrlich und wir sind müde 😴

Cold night

August 8, 2023 in France ⋅ ☀️ 18 °C

We were camped pretty high so most of clothes on by morning.
      Nice views today looking into Italy. Countryside changing by the day. Weather hot and dry.
      Managed an omlette and beer at 3pm at refuge and walked on to wild camp.
      Visited by wild pig in the night. Had been warned about the wolves so relieved just a pig.

Hockendes Dorf-Col de la Bonette offroad

July 31, 2022 in France ⋅ ⛅ 23 °C

Der Weg führt der Vars entlang bis zum diesjährigen südlichsten Punkt der Tour nach Guillaumes, dem Ort am Eingang zur sehr sehenswerten Schlucht Gorges de Daluis. Vor Jahren sind wir der Schlucht mit seinen leuchtend roten Felsen bis ans Mittelmeer gefolgt. Das Ziel haben wir diesmal nicht.

Wir folgen der D28 nach Osten, passieren die Skiorte Valberg und Beuil und schauen uns den sehr sehenswerten Ort Roubion an. Allein die Anfahrt zum „Hockenden Dorf“ ist abenteuerlich. Das am Berg angeschmiegte Dorf lässt keinen Gegenverkehr zu. Luft anhalten und durch. Wir finden am Ende nach einem Tunnel eine Parkmöglichkeit  und besichtigen dieses Kleinod mit seiner Kirche Notre-Dame-du-Mont-Carmel aus dem 18. Jahrhundert mit romanischem Turm, der Kapelle Saint-Sébastien aus dem 15. Jahrhundert und der Kapelle Notre-Dame. Nicht schlecht für ein Ort mit 125 Einwohnern. Die Sicht vom höchsten Punkt ist phänomenal, wir durchstreifen diesen historischen Ort mit seinen Wandmalereien (die kennen wir als „Murales“ von Sardinien), alten Waschplätzen und steilen Treppen und lassen uns in der Auberge du Moulin hinter der Kirche direkt vor dem Tunnel nieder, um einmal mehr die regionalen Köstlichkeiten des Vioniene Tals zu genießen.

Wir haben wieder einmal schön getrödelt, also weiter. Wir biegen in das Tinee Tal nach Norden ein, wenn wir nach Süden abbiegen würden, wären wir nach 60km an der Mündung der Vars ins Mittelmeer. So passieren wir die Orte Isola und Saint-Étienne-de-Tinée und beginnen die spektakuläre Auffahrt zum Col de la Bonette. Die schmale Straße verbindet das Tal der Ubaye bei Jausiers (1240 m) mit dem Tal der Tinée bei Saint-Étienne-de-Tinée (1144 m). An der Südrampe passieren wir mehrere zerfallene Truppenunterkünfte und Stellungen, die noch aus dem 1. Weltkrieg stammen. Ab 1890 wurden zur Verteidigung diese Bauwerke errichtet, 1931-1940 wurden weitere Bunkeranlagen als Teil der Maginot-Linie errichtet. Das Fort Restefond auf der Nordrampe ist relativ gut erhalten. Wir stoppen auf dem höchsten asphaltierten Alpenpass auf 2.802m Höhe auf der Ringstraße und ich laufe zum Gipfelpunkt auf 2.862m Höhe. Ein gigantisches Panorame auf die umliegenden Täler und Gipfel erwartet mich. Wir stoppen am Fort Restefond und besichtigen die Verteidigungsanlage, die auf das Ubayetal ausgerichtet ist.

Genug Asphalt, etwas weiter oberhalb erwartet uns ein weiteres Offroad-Highlight: Die Abfahrt zum Col de la Moutière mit weiterer Überfahrt ins benachbarte Bachelard-Tal. Das ist natürlich ein Umweg aber wozu sind wir denn mit dem Landy hier?? Die Abfahrt beginnt vielversprechend. Durch die rauhe Kulisse führt die gute geschotterte Piste ca. 3km bis an die Kreuzung vor, wo gerdeaus eine geteerte Straße zum Col de Moutiere auf 2.454m führt. Ein kleines gleichnamiges Fort sollte diesen Übergang vor Angreifern schützen. Wir halten uns jedoch rechts und folgen der nun stark ausgewaschenen Piste mit anfangs engen Kehren hinab. Mittels nun weitläufigen Kurven unter permanentem Gefälle geht es in das idyllische Tal hinab. Nach weiteren 4km erreichen wir an einem Bach mit satten Weiden einen schönen Rastplatz, den wir auch für einen kurzen Stopp nutzen. Wir sind sowas von einsam hier, herrlich. Weiter fast geradlinig am Geröllhang entlag und später durch lichten Kiefernwald erreichen wir über Serpentinen Bayasse, ein paar Häuser und ein geschlossenes Ferienhotel. Wieder auf der D902 nehmen wir Kurs auf Barcelonnette und über die D900 erreichen wir flott Jaussiers. Hier finden wir im netten Familienhotel  „Les Bartavelles“  sehr zuvorkommende Gastgeber für die nächsten 2 Tage, denn wir wollen das Ubaye-Tal näher erkunden.

Vandretur fra Beuil

October 16, 2019 in France ⋅ ☀️ 10 °C

Vi vandrer en fin rundtur fra Beuil, gennem sæterlandskaber, lidt skov, og med udsigt til de højere fjelde i Mercantour. Ca 16 km i alt. Se vandreturen i detaljer på Wikiloc:

Peone og Montagne de l’Estrop 2.247 m.

October 9, 2023 in France ⋅ ☀️ 19 °C

De tre landsbyer Valberg, Peone og Beuil ligger med under 10 km imellem hinanden, og er alligevel tre vidt forskellige steder. Valberg er vi altid bare kørt igennem. Det er et skisportssted om vinteren, og selvom der også har været en landsby oprindelig, er den druknet i hoteller og hytter, restauranter og butikker (der er lukket om efteråret), og bjergene omkring har ikke virket så fristende at vandre i, med udsigt til skilifter- og pister.

Peone havde vi ikke været forbi før, men i dag havde vi udset os en vandretur herfra, op forbi gamle sætere, til toppen l’Estrop, og ned igen en lidt anden vej, men også ad markveje og forbi små tidligere beboelser. Turen var fin, selvom l’Estrop ikke er den højeste top i området! Lige over bagved ligger nemlig Mount Mounier, som er en rigtig flot top, og som vi var oppe på for 2 år siden fra Beuil.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/montagne-d…

Landsbyen Peone, som vi gik en tur i, da vi kom ned igen, er godt nok også et besøg værd i sig selv. Byens huse ligger tæt sammenbygget i en lille klump på en stejl skråning. De er i flere etager, og når man går rundt i de små gader, når tage og vægge sammen over hovedet på en, og det er en sand labyrint. Vi har aldrig oplevet en middelalderby med så snævre gader og sammenfiltrede huse! Der bor kun 100 mennesker fast i Peone og omegn, og jeg tror faktisk de fleste bor i omegnen! Men mange af husene er sat i stand, af familier der stammer fra byen og området, og benyttes som sommerhuse.

Sidst på eftermiddagen kørte vi så til Beuil, som vi har et ganske særligt forhold til. Det var et af vores første møder med Mercantour, da vi tilbragte nogle kolde og blæsende novemberdage på det lille hyggelige hotel l’Escapade, for 5-6 år siden, før vi fik Passepartout. Vi har været forbi ca hvert andet år siden, og fået vandret næsten alt hvad der er at vandre i området. Landsbyen har både en gammel bydel, men vidner også om et sted med flere aktiviteter. Det er her folk bor og lever (i modsætning til Peone og Valberg). Vi overnatter gerne på den hyggelige og lidt alternative campingplads, og vi er altid oppe og spise på Hotel l’Escapade hos det sympatiske værtspar.

Beuil, Frankrig

October 14, 2019 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Vi kører tilbage til motorvejen og vestpå mod Brescia. Derefter Piacensa, mod Turino og ned til Cuneo. Fra Cuneo kører vi mod vest og efter Vinadio op til passet Col de la Lombarde og ind i Frankrig. Vejrudsigten lover regn, blæst og torden i nat, så vi fortsætter af små veje først til Isola 2000 (skisportssted), så ned til Isola (landsby), videre mod syd til Saint-Sauveur sur Tinée, og derfra af rigtig små veje til Beuil. Det var efter denne tur, at vi syntes bilen havde fortjent sit navn Passe-Partout! Beuil kender vi fra tidligere som en rigtig hyggelig lille landsby, med gode muligheder for vandreture, så her vil vi gerne være nogle dage, også selvom vejret skulle blive dårligt.Read more

Regnvejr og vandring ved Beuil

October 5, 2021 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Mandag var en regnvejrsdag med byger, torden og en smule ophold indimellem.

I dag var stierne stadig våde, vandet løb og klipperne var glatte, men vi gik opad i lidt sol, damp og tåge. Vi startede på en tur, som vi gik noget af for flere år siden, hvor der var faldet lidt sne, og det blæste koldt. Så dengang afkortede vi turen, og frøs alligevel en del. I dag gik vi hele dens længde, plus toppen Les Cluots, og det var faktisk en ret speciel tur, for hele den første del går man i et rigtigt Middelhavsbælte hvad vegetationen angår. Tørre græsser og buske, krat med torne og masser af duftende timian. Når vi så efter en 10-12 km vender tilbage og opad mod Beuil, kommer man op på de for Mercantour så typiske store græssletter og afrundede toppe, med fåreflokke, svævende gribbe og udsigt til højere grå bjerge som de næste i rækken. Så turen ligger lige på grænsen mellem det maritime (Middelhavsklimaet) og Alperne. Flot og speciel tur! På vej ned gennem skoven hørte vi igen kronhjorte brøle, men det er ikke lykkes os at overraske en på nært hold endnu.

Se ruten på wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/corniches-…

Beuil

July 15, 2016 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Von Roya ging es dann nach Beuil, wo wir unseren 3ten Pausentag einlegten und Max wieder ausstieg. Wir dachten wir hätten das Thema Schnee hinter uns gelassen, jedoch lag weiter oben zunächst der Hagel vom Vortag und noch höher dann Schnee. Die höchste Querung an diesem Tag war so vereist, dass wir gemeinsam entschieden haben, diesen Weg nicht zu nehmen, somit mussten wir in ein anderes Tal absteigen. Wir kamen so in eine wunderschönes Dorf. Von dort hat uns der Hotelchef aus Beuil abgeholt, sehr nett. Allerdings hatten wir durch diese alternative Route ein paar Kilometer mehr gemacht... In Beuil im Hotel war das Essen fantastisch, insbesondere das Dessert, riesige Windbeutel:-) Wie immer haben wir auch hier wieder kräftig Wäsche gewaschen.Read more

Søndagsvandring ved landsbyen Roya

October 3, 2021 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Vi forlod stille og roligt Saint-Etienne-de-Tinee, (her vil vi altid have lyst til at komme tilbage), og kørte et lille stykke af vejen ned mod Nice, men drejede så fra i Bourguet op mod den lille landsby Roya, som ikke skal forveksles med kommunen Breil-sur-Roya som ligger længere øst på i Mercantour. Det var en meget smal vej på 7 km, men heldigvis mødte vi slet ikke nogle andre - så skulle der nok have været bakket et stykke! Utrolig idyllisk lille landsby med en kirke, en tidligere skole der var blevet til et guesthouse, og så ellers små huse/gårde med får, geder, høns og duer. Vi startede vandreturen i spredt sol, der dog hurtigt blev mere gråt, og da vi var kommet udenom en stor fåreflok og dens vagthunde, og op til passet Col de Crous, var der optræk til regn! Vi fik et par dråber, men kom ned nogenlunde tørre efter ca 4 timers vandring.

Se ruten på wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/tour-de-mo…

Vi kørte tilbage af den smalle vej, og videre sydover forbi Isola og ned til Saint-Sauveur-sur-Tinee, hvor vi kender den lille vej over mod Roubion og Beuil. Her regnede det på det meste af vejen, men i Beuil ligger en lille campingplads der er åben hele året rundt, og også vores favorithotel og restaurant i Mercantour; L’Escapade. Så der måtte vi hen og hilse på, og spise aftensmad, og så bliver vi her en nat eller to, for det skal også regne i morgen.

GR 5, 03. August, Refuge de Longon

August 3, 2023 in France ⋅ ☀️ 19 °C

Refuge de Longon

Heute war die Landschaft ganz anders. Richtig beeindruckend.

Das Refuge ist neu renoviert und sehr schön.
      Auch das Essen war hervorragend.

Bis 22 Uhr hatte ich noch ein Einzelzimmer mit 4 Betten.
      Dann kamen noch zwei junge Männer. Scheinbar hatten sie Kontakt mit den Hütehunden. Die waren scheinbar "Not amused" über die Leute nachts bei ihrer Herde. Angeblich gibt es hier tatsächlich Wölfe. Die Hunde hier sind auch ne Nummer größer. Auf dem Refuge waren sie alle super zahm. Auch tagsüber nie Probleme.
      Aber nachts auf der Weide wäre mir bei 4 Hunden um die 50 kg nicht ganz wohl.

Guten Morgen! Auf Nachfrage wissen die Viehhalter nichts von Wölfen. Die Hunde gestatten einfach nicht den Aufenthalt auf der Weide. Vermutlich würden sie einfach die ganze Nacht bellen.

Roubion, روبيون، الألب الجبلية, Robion, Rubio, Рубьон, Рубйон, 鲁比翁