France
Saint-Dalmas-le-Selvage

St Etienne

August 6, 2023 in France ⋅ ☀️ 14 °C

An easier day today. Just 5 hours walking. Think we are starting to get quite tired.
      Easy walk up to col and steep down to beautiful village.
      Then another col and long downhill to St Etienne. Very hot afternoon at campground.
      Saw a sign to Nice today. makes it feel close now.

Cime de Pal. 2.818 m.

October 6, 2022 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Så er vi igang igen, og det blev en af de længere ture i dag! Vi spurgte vores gode veninde på turistkontoret i St. Etienne (som vi har besøgt flere gange), om vi mon kunne køre fra St. Dalmas og op af vejen i dalen Gialorgue. Det mente hun godt, men advarede om at grusvejen har en del bump og huller! Vi kom ca. 3 km op, så syntes vi ikke, vi kunne byde Passepartout mere, og det var trods alt en god hjælp.

Det næste der nær havde stoppet os var tre store Mastiff (hunde) som kom os gøende i møde. Normalt har vi det ok med Patou hundene, som altid er sammen med fåreflokkene, og der hænger også skilte til vandrere alle steder, om hvordan man skal forholde sig, når man møder en flok får med Patou-hunde, som ikke er hyrdehunde, men hunde der beskytter fårene mod især ulve. Men vi har oplevet at Mastiff hundene gør ret aggressivt, og de her havde sådan nogle “kamp-halsbånd” med pigge på! Så vi vendte faktisk om, men da de havde indhentet os, holdt de op med at gø, og spillede ret uinteresseret i os. Så vi vendte forsigtigt om igen, snakkede pænt til dem, og fortsatte på vores tur, og heldigvis, for det blev en rigtig flot tur!

Op igennem en tyndtbevokset lærkeskov. Igennem en dal der tidligere har været flittigt benyttet til sæterdrift og hø-slet. Op til passet Col de Gialorgue, hvor vi også var sidste år, men fra den anden side (Estenc og Var-dalen). Videre til næste pas, og op på den store, flade top; Cime de Pal, hvorfra der er en virkelig flot udsigt over et rigtigt typisk Mercantour landskab. I dalene på bagsiden af toppen græssede flokke af chamois, i et område som vandrere normalt ikke kommer i gennem, og vi kunne også bare kigge ned på dem med kikkert.

For en gangs skyld valgte vi at gå samme vej ned, da turen var så lang, at vi ikke lige havde overskud til at eksperimentere med alternative ruter, og det var vist meget godt i dag, for der er ikke rigtig nogen anden vej retur. Men det var også meget flot at gå hele vejen ned gennem Gialorgue dalen igen, i aftensol og efterårsfarver.

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-pa…

Mont Malinvern 2.938 m

September 25, 2023 in France ⋅ 🌙 10 °C

Vi havde ikke de store forventninger til dagens tur, da Isola 2000 er et rent skisportsted, og lidt af en spøgelseby resten af året. Den rigtige (gamle) landsby ligger 20 km længere ned og i under 1000 meters højde. Isola 2000 ligger i 2000 meters højde - heraf navnet! Men vi havde fundet en lille rundtur deroppe fra, som gik op til nogle søer og et pas ind til Italien, væk fra alle skiliftene og pisterne, og tænkte det ville være en fin lille tur.

Det var en RIGTIG fin lille tur! Endnu en dag med sol og en knaldblå himmel. Lidt kold vind oppe i passet fra Italiens siden, men der var også en sti videre op mod en top, så den fulgte vi. Efter et lille stykke måtte vandrestavene spændes fast på rygsækken, for at vi kunne tage hænderne til hjælp! Men sådan nogle toppe har vi heller ikke haft nogle af endnu i år (som kræver lidt småklatring), så det var sjovt. Og op kom vi, til det traditionelle kors, der vist er på alle italienske toppe, og til en flot udsigt. Mont Viso lå tydelig som en ensom majestæt, men vi kunne stadig også se gletscherne ved Bare des Ecrins, og Mont Blanc langt ude i horisonten!

Og på vej ned, fik vi så årets første nære møde med en lille stenbukkefamilie. To hunner og en unge gik lige så stille nedad på stien foran os. De var slet ikke bange og havde ikke spor travlt, så vi var bare 8-10 meter fra dem, inden vi fik kantet os rundt om dem, og lod dem være alene tilbage i solen, mens vi fortsatte ned. Det er ofte sådan på ture, hvor man ikke forventer så meget, så bliver man overrasket!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-malin…

Vi kørte så til Saint-Etienne-de-Tinee. Det er så hyggeligt at gense et sted, vi kender så godt, og har været mange gange. I morgen aften kommer Karin og Karin! Men inden da, er vi kørt til Saint-Dalmas-le-Selvage, for at gå en tur i et af vores ynglingsområder i morgen.

Saint-Dalmage-le-Selvage. Halv hviledag

October 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Vi tilbringer formiddagen i Saint-Etienne-de-Tinee, hvor der er marked og hyggelig stemning omkring det lille torv. Der er konkurrence om, hvem der har dyrket de største roer, sellerier og græskar. Ved en anden lille bod står nogle ældre i deres folkedragter og rister korn (byg), som de derefter kværner og brygger “kaffe” på. Vi smager en kop, og får en lille snak med den ældre dame, der fortæller hvordan de høstede med hånden, da hun var ung. Vi spørger også til de gamle terrasser vi gik ned imellem i går, hvor der i dag vokser store træer på de fleste og lidt græs/høslet på enkelte. Jo, der havde hun gået op og ned som barn, og båret mælk ned på ryggen om sommeren, når køerne var oppe på sæteren!

Vi kører lidt tilbage af vejen mod Col de la Bonette, til den lille samling af huse der hedder Bousieyas, for at gå en let eftermiddagstur. Opad mellem spredte lærketræer til den lille top, Tete de Vinaigre. På vej ned søger vi lidt længere ned gennem den åbne lærkeskov i håb om at møde en kronhjort eller to. De går og brøler til og for hinanden, men vi ser dem ikke. Kører til landsbyen Saint-Dalmas-le-Selvage og går tur i den lille landsby. Den er mindre end Saint-Etienne og mange af husene er sommerhuse eller små guesthouses, men der er også nogle fastboende, og der er meget aktivitet med at renovere og sætte gamle huse i stand. Vi holder på en lille fredelig parkeringsplads i landsbyen og har en rolig lørdag aften.

Start 4. Tag

September 7, 2021 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Im verschlafenen Bergdorf Saint-Dalmas haben wir die Nacht verbracht. Jetzt geht es in aller früh los Richtung Cote D'Azur!

Saint-Dalmas-le-Selvage, سان دالماس لي سيلفاج, Sant Dalmaç lo Selvatge, Fanum Sancti Dalmatii Nicaeensium, Sant Darmàs lo Selvatge, Сен-Дальмас-ле-Сельваж, Сен-Дальма-ле-Сельваж, سینٹ-دالماس-لے-سلواگے, 圣达尔马莱塞尔瓦格