France
Saint-Étienne-de-Tinée

Camping

September 9, 2019 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Endlich ohne Starkregen 😎 einen passenden Campingplatz haben wir auch gefunden, nach Zeltaufbau (Matthias und ich benötigen nur 15min ) wird was Gefuttert und Schorliert ! Morgen früh geht's weiter 👌 in diesem Sinne,macht's gut 🤗Read more

Roya bis St. Etienne de Tinée

July 2, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Um 6.30 Uhr gibt es Frühstück an der Gite, dann werden wir herzlich verabschiedet und bekommen noch einen Tipp für eine Variante, um den ersten Aufstieg zu verschönern - gute Entscheidung!
      Der Himmel ist wieder stahlblau und langsam geht es bergauf, wir sehen eine Schafherde mit Hirte und Hunden den Hang hinunter laufen - am 26. Juni war hier „Transhumance“, Almauftrieb, und überall sind jetzt die Herden unterwegs.
      Mitten in der Hitze erreichen wir unsere ersten 10.000 Höhenmeter!
      Nach einem Abstieg durch angenehm schattigen Wald erreichen wir den Touristenort Auron. Andere Welt: Montainbiker, die sich mit dem Lift, der im Winter die Skifahrer auf die Piste bringt, auf den Berg bringen lassen, um wieder hinunter zu brettern, Bergtourismus, andere Preise, andere Läden.
      Ein bisschen shoppen wir auch und kaufen Flipflops.
      Wir finden einen Waschsalon und waschen die Wäsche, auch mal wieder gut.
      In der Hitze steigen wir schließlich ab nach St. Etienne de Tinée, ein verrückter kleiner Ort, der zwar seine besten Zeiten wohl hinter sich hat, aber durch viele Gegensätze von alt und neu und seine kleinen Gassen seinen eigenen Charme hat.
      Heute ist Urlaubstag, beschließen wir und Zelten auf einem Campingplatz mit See, Dusche und Smoothie-Bar… 😊

Allen Part 2

August 7, 2023 in France ⋅ ☀️ 6 °C

Hi, I'm at Le Champ du Moulin campground 141km. Been an interesting day. Just after taking the photo of Lac du Lauvitel, I tripped as I turned around & sliced my little finger at the first join on a rock. Lots of blood but patched it up & walked the 8km to the campground, cleaned & bandaged it up, thinking nothing would be open on a Sunday. Anyway the woman at the campground phoned the medical centre at Les 2Alps & they said I should come in, in case it needed stitches. So a gondola ride up to Les 2Alps (very busy, commercial, tacky ski town), 4 stitches later & back down the gondola. I'll pick up a prescription tomorrow, they said I was ok to keep hiking but try not to fall over 😊. That was my day, hope yours was less eventfulRead more

Update from Allen Part 1.

August 7, 2023 in France ⋅ ☀️ 6 °C

[3/8, 7:27 pm] Allen Parsons France: Good on you. Been enjoying a beer with these lovely guys - Patrick & Patrice. We've been passing each other on & off the last few days. They speak as much English as I speak French & we get on great. Both retired & in their 60s (Patrick was farming) - a couple of old mates doing a trip in the alps.... One of those little human interactions that make your day & supercede even the grandeur of the Alps
      [5/8, 9:10 pm] Allen Parsons France: Meanwhile back on the Hexatrek ......till in des Ecrins National Park & still beautiful but also some very rugged, & steep, difficult terrain.
      Was quite taken with an area of slate (?) that was like something from a Game of Thrones set. Was raining when I went through, would be a bit nervy in high winds.
      Enjoyed the company of Patrick & Patrice these last few days - old mates, now retired, doing a multi day hike. Spoke as much English as I do French, but had a great time.
      And finally, tonight's bivouac spot.
      Need to time out for half a day to charge devices, resupply & catch up on general life stuff

SpOnTaNe ParKpLaTz PaRtY

September 10, 2019 in France ⋅ 🌧 7 °C

Um nach dem ersten Pass dem Col de la Bonette (Höchster asphaltierter Pass in den Alpen) eine kleine Verstärkung einzunehmen, haben wir uns in Saint Etienne ein Frühstück auf dem Grill gegönnt.
      Und auf einmal waren wir umringt von anderen Rally Teams. 🥳 Wuhuuuu 🥳

Tilbage til Mercantour

October 25, 2019 in France ⋅ ⛅ 14 °C

I går var endnu en rolig familiedag. Vi tog på svampetur i skovene bag Peyruis med Majorie, Anthony, deres dreng Dario og kusine Livia samt deres to jagthunde. Det blev til to fyldte kurve med Sanguin (den der på dansk vist hedder blodig eller velsmagende mælkehat) og et lækkert aftensmåltid!
      I dag er vi så kørt tilbage mod vores elskede Mercantour, da der er lovet flot efterårsvejr de næste dage. Vi tog til Digne og vejen mod Nice, forbi Entrevaux (en gammel middelalderby), og drejede så op ad dalen La Tinée. Forbi Isola, og hele vejen til Saint Etienne de Tinée, hvor vi her til eftermiddag/aften holder på en parkeringsplads ved en brusende elv. Gik en lille hurtig tur op mod Col d'Anelle og ned igen.

Saint-Etienne-de-Tinee og Isola

September 28, 2023 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Vi har givet Karin og Karin “fri” til at opleve Saint-Etienne-de-Tinee på egen hånd her i formiddag! Selv besøger vi Maison du Parc, et hus med udstillinger, bøger og information om nationalparken Mercantour, som plejer at have lukket, når vi ellers har været her. Og vi får også gået på den lille sti langs med floden Tinee, som vi de andre år enten har været for trætte til at gå (efter en lang vandretur), eller ikke haft tid til.

Om eftermiddagen kører vi sammen til nabolandsbyen Isola, og mens franskmændene holder siesta, vandrer vi rundt i den søvnige men også lidt charmerende gamle landsby. Gennem små, stejle gader, forbi pladsen med fællesvaskeriet (et overdække med flere stenbassiner som vandet løber til), små torve, forbi fine køkkenhaver og hen til det enkeltstående kirketårn fra 1100-tallet. Selve kirken blev revet væk af vand og stenskred i 1600-tallet, men kirketårnet undslap og blev bevaret, selvom byen fik en ny kirke.

Om aftenen tjekker vi en sidste gang op på situationen omkring Col de la Bonette. Passet er stadig lukket, da der er fare for at flere sten kan falde ned over vejen, og de arbejder med at få det sikret. Så vi bereder os på en tur tilbage gennem Italien, for at komme til Jausier i morgen.

Cime de la Bonette. 2.860 m.

September 27, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Det er vist godt, jeg ikke giver ordet til Passepartout i dag, for så tror jeg ikke, han ville have haft så meget pænt at sige om hverken os eller dagen! Men vi andre har nu haft en fin dag! Og endda besteget en top på 2.860 meter!

Vi kørte afsted i morges, ud af Saint-Etienne og op mod landsbyen Saint-Dalmas, Passepartout forrest, og den lille, smarte, hvide Audi A1 med Karin og Karin bagefter! I Saint-Dalmas gik vi en lille rundtur i den stemningsfyldte landsby. De fleste huse er ret velholdte, og der er også gang i restaurering af nogle af de mere forfaldne huse, så det er vist en populær landsby, både at bo i om sommeren, og også leje sit hus ud i. Landsbyen havde dog sin storhedstid i 1830erne, hvor der boede 785 indbyggere. I dag er der ca. 100 fastboende.

Vi fortsatte op af vejen, vi også havde kørt i går, og drak formiddagskaffe i en lysning i skoven, inden vi kørte videre mod passet Col de la Moutiere. Her er man over trægrænsen og har flot udsyn til Mercantours efterårsgule bjergskråninger, og vi fik udpeget de nysgerrige murmeldyr for Karin og Karin. Men her måtte vi så efterlade Passepartout! Vejen fortsætter nemlig 3 km opad, hvor den er meget smal og ikke asfalteret, inden den kommer ind til den rigtige vej over passet Col de la Bonette. Og selvom Passepartout aldrig har svigtet os, ville vi ikke byde ham det stykke vej (og man må heller ikke med autocamper!). Så hellere en ny udlejningsbil, som de siger de har fået total-forsikret!

Så vi fortsatte i Audien, op til Col de la Bonette, som er 2.802 meter højt, og hvorfra man så kan vandre de 58 højdemeter op til toppen Cime de la Bonette, hvor der er sådan et fint tabel d’orientation, hvor man kan se navnene på alle toppene 360 grader rundt!

Tilbage i Saint-Etienne holder vi dejligt ved floden Tinee, og kan høre kirkeklokken slå hver time, og det kan Karin og Karin også fra deres lille lejlighed!

Vandretur ved Saint-Dalmas

September 26, 2023 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Vi ville gå en rundtur i dag, som vi gik for 4 år siden, og som stadig står for os, som en af de fineste her i Mercantour. Lidt oven for landsbyen Saint-Dalmas-le-Selvage parkerede vi Passepartout, og gik så fra Sestriere Basse gennem den fineste gamle lærkeskov - vi har fået fortalt, at træerne er op til 300 år gamle her - forbi en yndig lille skovhytte op til passet Col de la Braissa. Da vi sad og hvilede ud i passet, opdagede vi på en bjergkam et godt stykke oppe til venstre, 3 store stenbukkehanner der vandrede målrettet afsted. Deres silhuet sås så tydeligt mod den blå himmel, og med kikkerten så vi flere mindre stenbukke i deres følge. Vi fulgte dem med kikkerten et stykke tid, og tænkte så, at vi ville prøve at gå over til et andet pas, og bag om, og op på en af de toppe, der var tættere på dem. Det gjorde vi så, men det tog lidt tid, og da vi kom op, og kunne kigge ned over der, hvor vi sidst havde set dem, var de ikke til at finde! Enten har de ligget i skjul et sted, eller også er de allerede gået videre, mens vi var på vej mod dem? På vejen op, og nu ned igen, fik vi dog overrasket nogle gemser, som også bare er utrolig elegante, når de flygter afsted over en stenet bjergskråning.

Nå, vi måtte så fortsætte vores planlagte tur, og da vi sad i det næste bjergpas og hvilede ud, kom endnu 4 flotte stenbukke hanner så gående bag os, og overlegent videre på tværs af en stejl klippe. Man skulle næste tro, at de tænkte: vi skal lige vise de der vandrere, at vi er her, men de kan altså ikke følge os alle steder!

Det var en rigtig fin dag, og foruden stenbukke og gemser så vi også et rådyr i morges, flere murmeldyr, og et egern på vej ned igennem skoven igen! Og så mødtes vi med Karin og Karin her til aftens i Saint-Etienne! Så hyggeligt at få besøg og kunne dele nogle af de steder hernede, som vi holder så meget af.

Tete de l'Enchastraye. 2.954 m.

October 7, 2022 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Endnu en dag med en masse dyreoplevelser, en flot top og fantastisk efterårsvejr!

Turen gik fra Camp des Fourches til passet Col de Poumac, på sti ind i Italien, og op på toppen Tete de l’Enchastraye. Udsigten fra toppen er virkelig flot, fordi der er langt til nabotoppene og dermed frit udsyn langt omkring. Fra toppen fandt vi en vej ned på bagsiden (off-piste og gennem en lille smule sne), og videre over til passet Pas de la Cavale. Her var vi for to år siden, hvor vi frøs! I noget mere sne og iskold vind, så det var dejligt at kunne nyde det lidt mere i dag.

Nede i Salso-Moreno dalen varmede solen jorden op, og de ældste murmeldyr sad udenfor deres huler og nød efterårets sidste solstråler. De vil lige have det sidste ud af dagene, før de skal i hi! De er blevet godt tykke nu, efter at have spist en hel sommer. Deres pels er tyk, og der skal virkelig meget til, at de forsvinder ned i deres huler, når vi kommer forbi.

Det samme med stenbukkene. De lå også dovent på klipperne og slikkede sol, og kiggede bare nysgerrigt efter os!

Muflonerne er mere på vagt, ligesom chamois, og vi måtte snige os ind på dem, og stadig er det med kikkerten man ser dem flottest, så det er svært at få rigtig skarpe billeder. Men vi spottede en flok på over 30 stk, på næsten samme sted, som vi så dem sidste år!

Se turen her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-pou…

Vi er nu tilbage i St. Etienne og prøver at få planlagt hvordan og hvornår vi skal videre mod Korsika og Sardinien…

Saint-Étienne-de-Tinée, Saint-Etienne-de-Tinee, سان إتين دي تيني, Sant Estève de Tinèa, Santo Stefano di Tinea, Fanum Sancti Stephani ad Tineam, Sant Estève de Tiniá, Сент-Этьен-де-Тине, Сент-Етьєнн-де-Тіне, FRETQ, سینٹ-ایٹیینے-دے-تنے, 圣埃蒂安德蒂内埃