France
Saint-Martin-Vésubie

Die Aufgaben des Beifahrers

September 10, 2019 in France ⋅ 🌧 13 °C

Während der Fahrer nur Auto fahren muss, hat der Beifahrer anspruchsvolle Aufgaben: Karte lesen, Richtung vorgeben, Warnhinweise geben, für Essen und Trinken sorgen, Bilder machen, Campingplätze suchen, den Blog füllen... Um alles gleichzeitig zu schaffen, muss man Multi-Tasking-Fähig sein. Das schaffen also nur Frauen - das hat sich bei uns auch schon gezeigt. Daher fährt Markus die meiste Zeit und die Teamchefin macht den Rest.Read more

Panneaux - aus?!

September 10, 2019 in France ⋅ 🌧 12 °C

Wir haben den 1.Gang wiedermals verloren, was in den Bergen schlecht ist ... auf zur Werkstatt aber wo?!

Le Boreon. Søernes dag. Vandring

September 30, 2020 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Det er den sidste dag i september måned, og vi har talt, at vi har haft 20 vandredage (21 med i dag) siden vi forlod Danmark d. 28. august. Det er dejligt at føle sig i form, at tanken om at skulle gå 1.000 (eller mere) højdemeter opad fra morgenstunden ikke virker uoverskueligt, men bare som en fin start på dagen... “At vandre er menneskets oprindelige bestemmelse...”
    Vi nyder skovens kølighed og ro ad stien op mod Col de Salese. Derfra videre mod Col de Fremamorte gennem sten og med spredte grantræer som eneste vegetation. I passet, hvor vi kigger ned i Italien, beslutter vi lige at tage de sidste 130 højdemeter op til toppen (Cime de Fremamorte 2.731 m). Det sidste stykke er stejlt, og lige før toppen ser jeg et hoved med gevir rage op foran mig. Først tror jeg det er en chamois, men den bliver så roligt liggende, og det er en meget ung stenbuk - meget sød og med et meget lille gevir! Stenbukkene flygter ikke som chamoiserne. De er altid meget rolige og overlegne i deres bevægelser, når de flytter sig! På vej ned forlader vi stien (men finder en lille umarkeret sti), ned mellem en masse små søer. Det er et flot og vildt, stenet landskab, og sjovt når landskabet er til, at man bare kan finde sin egen vej at gå.
    Så vi er stadig i le Boreon. Det er en lille perle, vi har fundet en dejlig skov-parkering og måske får vi en dag mere uden regn!

Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/vacherie-de-salese-col-de-salese-col-og-cime-de-fremamorte-lacs-de-fremamorte-halv-rundtur-le-boreo-57836618

La Madonne de Fenestre. Vandring

September 28, 2020 in France ⋅ 🌙 5 °C

Vi har set Mouflon! Jeg ved ikke engang, hvad de hedder på dansk. Muflon = vildfår?! De ligner meget almindelige får, men hannens farve er lidt som en Chamois, og han har flotte snoede horn. Siden vi så stenbuk første gang, har vores næste ønske været at se mouflon. Nogle steder (Auvergne, Massif Central) er de vist mere almindelige, men her i Alperne og Mercantour er det et sjældent syn, og vi er meget stolte/glade!
    Vi kørte i morges tidlig fra Sospel af en lille bjergvej mod St. Martin-Vesubier. Der er flere nord-syd gående dale i Mercantour med ok veje op igennem, men hver gang man vil flytte sig fra den ene dal til den anden, uden at køre helt ned til Nice, skal man ud på små tværgående veje over små pas, og hvor det næsten ikke er til at forstå, at man har kunne bygge en vej! Men landsbyerne ligger flot, og vi kom nu igennem kastanje-områder, og de er lige ved at være klar til at samle!
    Ved St. Martin-Vesubie drejede vi ind i dalen, der går mod la Madonne de Fenestre, en lille kirke, der ligger for enden af vejen, sammen med et Refugie (lukket) og et Vacherie (en sæter med malkekøer). Her har vi gået en flot tur for 4 år siden i november måned, og nu gik vi en anden fin tur, op til Col de la Fenestre, det danner grænse til Italien. Faktisk kunne man se ned over en del af den store, flade Po-slette, og høje, sneklædte toppe bag den mod nord - De Italienske Alper. Vi gik vide til næste pas (Pas de Ladres), der vender ind mod Frankrig, og derfra videre op på en lille top - Cime de l’Agnellieres, med fantastisk udsigt, og her kunne vi se kysten - Middelhavet, og sågar et skib med kikkerten! Og det var så på vej ned herfra, at der var et par chamoiser, og sørme også to moufloner (en hun og en han) da vi kiggede efter med kikkerten.
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-madonne-de-fenestre-col-de-fenestre-pas-des-ladres-cime-de-lagnelliere-rundtur-57834927

Så en hel fantastisk dag her d. 28. Sep. (Jackys fødselsdag!), og nu er vi kørt et lille stykke ned af vejen, og har fundet et plant sted under træerne lige på grænsen til nationalparken, hvor vi har endnu en vandretur liggende klar for fødderne af os i morgen!
    Og så er mit næste ønske at høre en ulv hyle, for Mercantour er jo kendt for sine mange ulve!

La Madonne de Fenestre. Vandring dag 2

September 29, 2020 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Dejligt at det er blevet lidt lunt igen, her hvor vi er nu, og man kan slappe af i pauserne, uden at skulle skynde sig for ikke at blive kold! Vores tur i dag skrev sig lige ind i top 4 af mine favorit-vandreture i Mercantour! Op igennem en hyggelig skov, mellem svampe og over sten og trærødder, ud af skoven på en fjeldryg, og så ellers videre hen over toppe på højderyggen, med udsigt hele vejen rundt. Ned til 5 små søer; sidst vi var ved dem, var der is på, og vi kunne gå på dem. I dag badede Jacky i den ene! Og endelig ned mellem enlige træer, en chamois krydser vores spor, og vi er tilbage til parkeringen. Vi kørte en lille tur tilbage til den lille landsby St. Martin, og er så flyttet op i en lille sidedal ved Le Boreon.

Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-madonne-de-fenestre-baisse-de-ferrisson-cime-de-la-valette-de-prals-lac-des-prals-rundtur-57835975

St. Martin

June 5, 2018 in France ⋅ ☀️ 26 °C

Bei der Fahrt in die Berge begann es dann leider zu regnen, dann war auch noch eine Umleitung und irgendwie hatte sich dabei unser Navi verschluckt 😉 Wir fuhren noch bis St. Martin und hier ging es irgendwie nicht mehr weiter - also musste die Karte raus - wir fütterten das Navi mit einem neues Ziel mit dem Ergebnis, dass wir ca 8 km zurück fahren mussten, aber das war zu verschmerzen - die Strecke ging wohl ein Tal östlicher über die Berge.....Read more

Saint-Martin-Vésubie, Saint-Martin-Vesubie