France
Saint-Michel-d'Aurance

Dag 1: Huis - Valence - Saint Michel d'A

October 8, 2016 in France ⋅ 🌙 9 °C

Kilometers: dik 900 tot Valence, 52 fiets, 14 met de auto. En nog geen kilometer Camino!

Emotie: 😃

Een echte pelgrim loopt de camino. Lopen is langzaam, lopen is bewust je omgeving ervaren, lopen is herhalen en in een flow kunnen komen. En natuurlijk is lopen de authentieke manier om een camino te doen.

Hoe anders is fietsen! Die verschillen heb ik vandaag wel mogen ervaren. Maar de dag begon vanmorgen 950 kilometer noordelijker; klokslag half 8 stond Marielle aan de deur om mij naar Brussel te brengen. Ruim op tijd was er nog genoeg gelegenheid om een kaffeetje en een muffin te bestellen. Met drie tassen en een grote kartonnen doos wurm ik me om kwart over 10 de TGV in. Naast de stoel een rekje waar de fiets precies op past, dat had Saint Jacques alvast goed geregeld.

Na een comfortabele 4 uur stap ik uit in Valence en op zoek naar een mooie plek om de fiets in elkaar te zetten. Gelukkig mag je in Valence twee keer met de lift en een keer met de roltrap om het station uit te kunnen. Zo'n lift waar net 3 man in kunnen...precies!

Op het voorterrein schroef ik mijn fiets in elkaar, waarbij ik heel onbeleefd mijn kartonnen doos aan de SNCF geschonken heb (sorry er was echt geen container).

En dan echt aan de slag. Om kwart voor vier op weg, eerst door Valence, wat een puinhoop voor fietsers, heb hele stukken trottoir gepakt uit veiligheid en bij gebrek aan duidelijkheid. Maar dat is gauw vergeten als ik de Rhône over fiets en voor me het Centraal Massief zie liggen. Enigszins onder de indruk koop ik gauw bij de boulangerie nog een Vienoise en twee pain au chocolat. En dan de relatief lage bergen in. De eerste 25 kilometer gaan voorspoedig met maximale hellingen van 6% over de doorgaande weg en de uitzichten worden al snel indrukwekkend. Ik voel me goed en geniet van het landschap. Twee colletjes hoger ga ik een eindje naar beneden wat lekker is maar vaak houdt dat er nieuwe hellingen aankomen. Zo ook nu, maar ik had er niet op gerekend dat de hellingen kilometers lang tussen de 11 en 14% zijn. Mijn batterij raakt snel leeg nu, maar trap nog even stug door ondanks dat mijn benen in brand staan. Op 45 kilometer stuur ik de eigenaar van mijn B&B een SMS dat het wat later wordt. Het is inmiddels 19.30 en het wordt donker, wat in het Centraal Massief al snel stikdonker inhoudt. Spontaan biedt ze aan mij te komen halen, wat een genot! Ik zat al redelijk stuk en de laatste 14 km blijken minstens net zo pittig te zijn. Ze vertelt dat richting Le Puy de weg vergelijkbaar is en dat doet me besluiten Le Puy maar over te slaan helaas. Maar als ik morgen de hele dag nodig heb om daar te komen raak ik te veel tijd kwijt, en aangezien ik een man with a mission ben ga ik morgen proberen verder op de camino terecht te komen...

Gelukkig is de B&B heerlijk met een fijn bed en goede douche (morgen gewoon nog een keer). Ik kook mijn rijst in de brander in de wasbak en zoek mijn spullen uit voor morgen. Wat een vage dag! Ik merk dat ik nog even moet aarden maar het voelt goed!

PS ja het concept is gejat inderdaad 😄

Saint-Michel-d'Aurance