France

Top 10 Travel Destinations Saint-Paul-sur-Ubaye
Show all

Und wieder der Var

July 5, 2023 in France ⋅ ☁️ 13 °C

Von der anderen Seite wie heute morgen, ein anderer Pass…
      Und gegenüber den anderen Pässen von heute:
      Komfort, breit, zügig, zum Abschluss nochmal richtig laufen lassen, Kurven für den 3.Gang😄

Und 18:00 wieder gut zurück.
      Tagesausbeute: 235 km
      4 Pässe < 2000 m bzw 5 weil der Var 2 mal gefahren wurde

Zum Abendessen gab’s übringens:

Salatteller
      Lamm mit Kartoffen mit Bohnen und Salat
      Käseplatte
      Tiramisu oder frischer Obstsalat

Tagesausklang auf der Terrasse wie gewohnt👍

Le Bec Roux 3.013 m.

September 20, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Det danske sprog har ikke så mange nuancer, når det gælder bjergtoppe. Det har vi ligesom ikke haft brug for at udvikle! På fransk har jeg fundet frem til 7 forskellige ord, man sætter foran navnet på en bjergtop, for ligesom at beskrive dens form eller facon, og nogle af dem er måske også egnsbestemt? Der er sikkert også flere endnu, men her skal nævnes:

Pic
      Aiguille
      Cime
      Pointe
      Tete
      Mont
      Puy

I går var det Tete de la Frema, vi var på, i dag havde toppen sit helt eget, og lidt atypiske, navn: Le Bec Roux. Den ligger faktisk nærmere Fouillouse, end den tur vi tog i går, og det passede meget godt med, at det måske skulle blive regnvejr ud på eftermiddagen. Den er ikke nær så besøgt. Der er ikke rigtig sti til toppen, men det er nu meget nemt at gå derop, og så mødte vi chamois! Det bekræfter bare, at det er godt at udvælge sig de ture, der ikke er de mest populære og opreklamerede (som den i går), for i dag var også rigtig flot, og vi havde den helt for os selv og så med dyr! Først så vi en enkelt gemse i det fjerne, senere nogle stykker i en bred slugt, der viste sig at være en hel flok på 12-15 stk, da de begyndte at løbe. De er altid sådan på vagt, når vi ikke er inde i en nationalpark, hvor de er vant til mennesker.

Skråningerne op døbte vi også til Edelweiss-ruten. Der var utrolig mange, i kæmpe klaser og også enkeltstående. De er så smukke, selv nu hvor de er afblomstrede. Vi ser jo ikke så mange andre blomster på denne årstid, men Edelweissen står så tydeligt. Vi fik næsten lidt sol på toppen, men skyerne trak længere ned på vej retur, og de første regndråber faldt da vi kom tilbage i Fouillouse. Så vi pakkede og tog vejen ned gennem tunnel og over bro igen - sådan Passepartout!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-bec-rou…

• Day 1,011

Queyras - Pointe de la Saume

August 7, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

1e journée de rando dans le Queyras où nous allons faire un 3000 chaque jour. Le démarrage pique un peu mais tout est vite oublié par les paysages.
      Nous démarrons depuis Ceillac et montons au belvédère de Mourière par le bois du Moulin. Une belle traversée nous conduit à Pra Frances d’où nous remontons un large vallon pour atteindre le sommet panoramique de la pointe de la Saume. Retour à Ceillac par le même itinéraire. Nuit en gite.Read more

Nach Chiaperra

September 11, 2020 in Italy ⋅ ☁️ 16 °C

Am Morgen machen wir mit dem Sherpabus einen Sprung Richtung französischer Grenze und starten vom Sorgenti di Maira unsere Tour in das kleine Dorf Chiaperra, wo wir in der Locanda la Provenzale zwei Nächte bleiben. Sibylle hat uns einen Ruhetag spendiert. 😂
      In dieser Gegend gibt es viele grenzüberschreitende Wanderwege und die Menschen sprechen italienisch und französisch.
      Unsere Tour führt uns vorbei am Lago di Visaisa. Dort gab es früher ein herrliches Rifugio, das heute nur noch eine Ruine ist. Da es bereis regnet, hätten wir gern einen Unterstand. Die Erlösung kommt nach einer weiteren Wegstunde - das Bivako Bonelli. Wir haben Glück, das Bivako ist offen und herrlich eingerichtet. Es bietet bis zu 12 Wanderern Unterkunft. Hier warten wir auf besseres Wetter, doch nach einer Stunde wandern wir dann in kompletter Regenmontur weiter. Auf dem weiteren Weg ins Tal, reißt endlich die Wolkendecke auf und wir kommen trockenen Fußes und zufrieden ins Tal.

3. Etappe

September 8, 2016 in Italy ⋅ ☀️ 20 °C

San Michele- Ussolo- Coletto Seresin - Ponte Maira

Gehzeit: 6h 40 m
      Kilometer: 16,5
      Wetter : Sonnig, 28 Grad
      Höhenmeter: Aufwärts 1130m , Abwärts1250m

Nach'm Frühstück starten wir um 8.45Uhr .
      Von Anfang an geht's glei ganz schee nauf! A leichte Schwäche vom Vortag merkt ma scho, aber ma is dann doch relativ schnell eiglaffa!:)
      Mim Woidsteig geht's los, dann über Weide -wies'n und Feldweg. Und imma homma an sensationellen Panoramablick!!
      Nach da Pause ziagt's uns de Höhenmeter nauf ....geh , i glab i spinn! Do samma scho a bissl g'schafft! Aber da Ausblick: Wahnsinn!
      Jetz samma in a urigen Unterkunft und hom erste Schmerzanzeichen: Hüft- Knie und Sprunggelenk und da Christoph hod hoid doch de erste Blos'n am Fuaß:(
      Aber mia hom ois verarztet und ei'gschmiert und as Essen riacht scho guad..... und mit a Flasch'n Rotwein jeden Omd pack ma des scho!

Haute-Ubaye. Vandring

September 27, 2021 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Jeg begynder at forstå betydningen af bjergpas. Hvor vigtige de har været for de folk, der levede for enden af en lang dal dengang muldyr og heste var de eneste transportmidler. I forgårs vandrede vi fra Ceillac op til passet Col Girardin på ca 3 timer. I går kørte vi så i bil ud af dalen over et lavere pas og ind for enden af en anden dal, ca 50 km, som det ville have taget mindst 2 dage at gå. Og i dag har vi så gået op til passet Col Girardin fra den anden side - også på ca 3 timer! Altså 5-6 timers vandring i stedet for 2 dage!

Det var bedre vejr i dag end i forgårs, og en af grundene til at vi gerne ville op i passet igen, var den højderyg og lille hytte, vi havde undladt sidst på grund af udsigt til regn. Det irriterede os lidt! Men dalen Haute-Ubaye vi er kørt ind i, er også meget flot, og meget mere uberørt og vild end ved Ceillac. Så det blev en rigtig flot tur fra denne side, hvor vi så en kæmpe flok på ca 20 Chamoix’er (gemser) der lå i solen og slappede af. Dem har vi ikke set så mange af endnu. Og så er det sjovt at se, at præcist som sidste år da den første sne faldt, har Marmotterne (murmeldyrene) pludselig fået travlt med at samle tørt græs til deres huler. De ænsede os overhovedet ikke i dag, og lavede ingen advarselsskrig. Til gengæld sad de og fyldte munden med tørre græstotter, som de så hoppede hen til deres huleindgange med.

Vi fik også lavet en ægte rundtur ud af dagens pas-vandring, for efter den gamle signalpost-hytte på højderyggen fortsatte vi videre til Tete de Girardin, hvorfra vi fandt en nedgang i løse skærver og på bedste Chamois-maner kom ned til stien fra nabopasset og dermed ned til den lille samling af huse; Maljasset.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-barge-c…

Så hentede vi Passepartout og kørte op til en parkering lige her udenfor Maljasset, for på dagens tur fik vi også kig på en sidedal der går herfra, og som ser meget spændende ud. Så det er planen for i morgen.

Ruhetag

September 12, 2020 in Italy ⋅ ⛅ 15 °C

Was macht man an einem Ruhetag?
      Wir entscheiden uns für eine Wanderung und wollen bei herrlichem Wetter den Hausberg von Chiaperra, den Rocca Provenzale, umrunden. Der herrliche Morgen lädt uns ein zum Staunen und um einmal tief durchzuatmen. Irgendwie prickelt die Luft nach dem Regen von Gestern und die Berge scheinen ganze Nah. Nicht ganz, denn wir drücken uns doch wieder einige Höhenmeter in die Oberschenkel.Read more

Col de Vars

September 9, 2019 in France ⋅ ☀️ 14 °C

Und ein weiterer Berg wurde erklommen. 💪💪🗻 Col de Vars 2108 Höhenmeter

Regnvejrsdag og opklaring. Ceillac

September 26, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Vi holdt os indendørs hele formiddagen til lyden af regndråber mod taget af Passepartout af og til iblandet kraftig vind og tordenskrald. Jeg har siddet og lagt vores vandreruter op på wikiloc.com, og Jacky har læst om Queyras’ historie i en bog vi har købt.

Jeg får mere og mere sympati for området her. Queyras har historisk set været et tyndt befolket og meget isoleret område fra resten af Frankrig. I 1830 boede der ca 8.500 i hele Queyras, og det var hovedsaglig landbrug og skovbrug de levede af og enkelte steder lidt minedrift. 100 år senere (i 1930) var indbyggertallet faldet til 3.500. Så der har været massiv fraflytning og udvandring. Men på trods af de svære levevilkår og dårlige veje, har der også været livlig handel og trafik med muldyr over passene både til Italien og det øvrige Frankrig. I passet Col Lacroix, der i dag bare er en vandresti mellem Frankrig og Italien, passerede der i 1868 op mod 26.000 folk igennem på en sommer med over 5000 tons handelsvarer! Og der lå allerede dengang mange små refugier langs stierne til overnatning for de handelsrejsende og deres æsler og muldyr.

I 1957 indtraf en naturkatastrofe, som, hvis den skete i dag, ville være blevet betragtet som et resultat af den globale opvarmning. På det tidspunkt var det nok mest en kombination af en meget snerig vinter, et sent forår, og en masse regn i juni måned, der gav enorme oversvømmelser i hele Queyras og faktisk også oppe i Maurienne-dalen i Alperne. I landsbyen Ceillac, hvor vi gik tur, da det klarede op i eftermiddag, blev flere huse skyllet væk og landsbyen der lå tilbage var dækket af tykke lag af sten og grus, som vandet havde ført med sig.

Men som de øvrige landsbyer i Queyras, er Ceillac forblevet forholdsvis uspoleret. Selvom der er en enkel skilift i bunden af dalen, og en nyere bydel med flere store hytter og hoteller i hyttestil, er den gamle bydel hel intakt, og her lever landbrug, transhumance med får og turisme tilsyneladende fint side om side. Det er ligesom i Grønland, lige nu tidspunktet hvor fårerne bliver hentet ned fra bjergene. De bliver så, som vi så det i dag midt i Ceillac, læsset på lastbil og kørt til deres vinterresidence nede i Provence og Camargue.

Det blev en smuk aften med opklaring og sol, og ved fem-tiden kørte vi ud af dalen, ned forbi Guillestre og videre mod syd af dalen mod Vars og Col de Vars. Vi kørte forbi landsbyen Saint-Paul-sur-Ubaye og op i Ubaye-dalen. Vi holder på et lille fladt stykke mellem to hårnålesving med udsigt til en bro vi heldigvis ikke skal over i morgen! Vi skal lidt længere op af Ubaye-dalen som ligger på grænsen mellem Queyras og Mercantour.

Col de Vars 2.111 m

July 4, 2017 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Über den Colle Maddalena / Larche als Verbindungstück mit gut befahrbaren, breiten aber eben landschaftlich nicht spektakulären Strassen ging es wieder zu unserem Hauspass. Dieses Mal von Nord nach Süd
      Sue musste nur noch ein klein wenig weinen

Hier die Abfahrt vom Ort Vars Richtung Guillestre

Saint-Paul-sur-Ubaye