France
Saint-Sauveur-en-Rue

Begegnungen am Wegesrand - Teil 7

May 3, 2023 in France

Ein Mann mit Hut, Rucksack und Wanderstöcken bleibt am Straßenrand neben dem Rastplatz stehen, wo Andrea, Martin und ich es uns gerade für die Mittagspause bequem gemacht haben. Eindeutig ein Pilger - aber er ist aus der falschen Richtung gekommen.
      "Bonjour", sage ich.
      "Griaß eich, geht's ihr nach Santiago?", kommt im feinsten Kärntner Dialekt zurück.
      "Ja, und wo gehst du hin?", fragt Andrea.
      "Nach Jerusalem", sagt der Mann leichthin. "Von Finisterre bin ich vor zwei Monaten los, Ende des Jahres sollte ich ankommen."
      Wir staunen nicht schlecht, während uns Gustav, wie der Kärntner heißt, ein wenig über seine Pläne erzählt. Vor uns steht ein echter Jerusalempilger und dann auch noch aus Österreich!
      Wie es der Zufall will, bin ich Gustav sogar schon bei seiner letzten langen Pilgerreise, von Klagenfurt über Wien nach Santiago vor fünf Jahren, auf Social Media gefolgt.
      Bevor er sich verabschiedet, gibt uns der Jerusalempilger noch ein paar Unterkunftstipps für die kommenden Tage und wir legen ihm Freds Gîte wärmstens ans Herz.
      "Euch eine schöne Zeit noch", sagt er, als er sich zum Gehen wendet.
      "Und dir einen guten Weg!", wünsche ich ihm. Dann setzt er seine Reise fort, in die Richtung, aus der wir gekommen sind, während ich mich im Angesicht eines solch gewaltigen Vorhabens wie dem des Jerusalempilgers ganz klein fühle.

Saint Sauveur 28 km

July 28, 2017 in France ⋅ 22 °C

Superschöne Tour, praktisch den ganzen Tag hochgelaufen. Es fehlen jetzt noch ca. 4 km bis zum höchsten Punkt. Heute schlafe ich auf einem Campingplatz. Super Wanderwetter, mein befinden top, probleme keine.Read more

Frokost på Chateau de Bobigneux

November 1, 2019 in France ⋅ ☁️ 14 °C

Om morgenen kører vi forbi kirkegården i Saint Vallier, og stiller en stor krukke med krysantemum på Jackys mors grav. Det er skik at gøre her i Frankrig omkring Allehelgens dag (La Toussainte).
      Derefter kører vi nordvest på til Bourg-Argental og videre mod den lille landsby Bobigneux, Her ligger "eventyrslottet" Chateau de Bobigneux, som kræver sin egen lille fortælling: Kokken Jacques Labére var kok i Grønland (Nuuk og Ilulissat) i mange år, hvor Jacky kendte ham. På et tidspunkt så han en annonce i et fransk mad-magasin, om at de søgte en kok på et lille slot i Frankrig. Han besøgte stedet på sin ferie, og aftalte at komme tilbage, når han var færdig med hans sæson/kontrakt i Grønland. Det gjorde han, han blev også forelsket i den kvindelige ejer af slottet, og i dag driver de sammen med deres to nu voksne døtre, det lille foretagende! Og det er virkelig et lille og meget hyggeligt, eventyrslot. Vi har overnattet i et tårnværelse der, for en del år siden! De er nu stoppet med overnatning, men har frokost- og middagsrestaurant, med rigtig lækker fransk mad. Ikke det der meget "forfinede"/Michelin-køkken, men gode, traditionelle retter, med lokale råvarer. Proffesionelt og hyggeligt på samme tid. Det er hermed anbefalet som et godt frokost-stop, og det er ikke lige på den slagne turistrute!

Unwetter hinterlässt Spuren

August 26, 2023 in France ⋅ ☁️ 18 °C

Während ich ich so laufe und im Wald unterwegs bin, wird mir erst bewusst, wie krass es letzte Nacht wohl Gewittert und gewütet hat…
      Ganz viele Blätter, Äste etc von den Bäumen auf dem Boden… es richt dadurch richtig Waldig/Tannig…
      Dann immer wieder überbleibsel vom Hagel… es Weihnachtet schon fast… es könnte auch Schnee sein… und es scheint nicht schmelzen zu wollen… so abgekühlt hat es…
      Zudem sind die Wege gant ausgewaschen und immer wieder treffe ich Erdausläufe an, die die ganzen Wege kräutzen… da ist wohl die Menge an Wasser durchgeflossen…
      Evt. Ist auch nicht alles von diesem Ungewitter… doch es scheint, als wenn es hier mal Regnet, dann gerne mal ordentlich!

Rhonedalen,familiebesøg,Chateau Bobineux

October 29, 2023 in France ⋅ 🌬 13 °C

Søndag morgen kører vi ned til den lille by Saint-Naziare-en-Royans, finder en bager der har åbent, og drikker morgenkaffe med croissanter ved floden Isere sammen med nogle ænder og et par drenge der fisker!

Vi kører videre ned til Valence ved Rhonefloden, hvor Jackys niece bor. Her bliver vi budt på rigtig traditionel couscous, og vi tilbringer et par hyggelige timer sammen med hele hendes familie. Om eftermiddagen kører vi sammen forbi hendes far (og Jackys brors) grav, og stiller en stor krukke med crysantemumblomster, som det er skik og brug at gøre her i Frankrig op til Allehelgens dag (la Toussaint). Derefter fortsætter vi op til Saint-Vallier ca 30 km længere nordpå i Rhonedalen, og gør det samme ved Jackys mors grav.

Vores plan for de næste dage er at køre videre mod vest, ind i Ardeche og besøge Jacques og Daniele på deres lille slot Bobineux og derfra videre mod Auvergne. Efter at have snakket med dem, passer det bedst at vi kommer her til aftens, så vi skynder os videre og når frem lige mens det bliver mørkt. Vi har jo mistet en time med lys til vintertiden her i dag!

Det bliver en hyggelig aften med en masse snak om Grønland, hvor Jacques har arbejdet som kok fra 1973-91 (i Nuuk og Ilulissat). Han har ikke været der siden, men følger med i hvad der sker og snakker stadig lidt dansk! Og så har de bare sådan et eventyrslot her i Ardeche, med en virkelig udsøgt restaurant, som de sammen har bygget op siden han kom tilbage til Frankrig, og som deres to døtre nu er ved at overtage driften af, stadig med god hjælp fra forældrene.

Saint-Sauveur-en-Rue, Sant Sauvador jos Rua, Sant Salvador, Сен-Совер-ан-Рю, سین-سویر-ین-رے, 吕埃地区圣索弗