France
Sainte-Foy-lès-Lyon

May 10, 2023 in France ⋅ 🌙 13 °C

Der letzte Tag, an welchem ein Ausflug statt fand. Wieder fing es um 9.00 Uhr los, diesmal in Richtung Basilika. Sehr eindrücklich und wunderschön. Danach fuhren wir mit dem Bus in die Stadt von Lyon. Dort fand ein Rundgang statt, bei welchem auch die Traboules entdeckt wurden. Danach hatten wir den ganzen Nachmittag Zeit, Lyon auf eigene Fast zu entdecken. Nun findet das letzte Abendessen im Hafen von Lyon statt, bevor es morgen auf die Heimreise geht.Read more

Lyon - goddag og på gensyn

May 19, 2018 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Tiden i Charlon Sur Saône var ren afslapning. Byen og øen midt i Saônen, “Ille Saint Laurent”, blev gennemtravet på kryds og tværs. Vi cyklede en dejlig tur i et helt fantastisk golf - og sportsområde med bakker, træer, rosenbede og et edderkoppespind af cykel - og gangstier. Tror, at vi cyklede omkring 15 km. En bænk, lidt brød, vin og lækker solskin var vores førstepræmie.
      Indrømmet, vi er nok blevet en smule behagelige, måske nærmere betegnet lidt dovne. Vi tager gerne en overliggerdag mere her og der, og sejlturene er vi hurtige enige om ikke skal strække sig meget længere end til omkring frokosttid. Og her vil jeg lige rose franskmændene - nemlig, de siger og understreger - du har PLIGT til at holde frokost, min. 1 times tid.
      Eftermiddagen tager hurtig fart, Leif mener, at det er en menneskeret at blunde en halv og gerne en hel times tid, og så samles vi omkring et krus kaffe og hertil en efterfølgende gåtur til Fridas store begejstring.
      Lige nu sidder vi jo lange nede i Frankrig og tænker ofte på, hvor priviligerede vi er.
      Ind i mellem synger vi “I Danmark er jeg født” og griner lidt af hinanden. Frida kigger underligt på os og lægger ørene bagud - hun tænker sikkert, at de er lidt småtossede, de der forældre.
      Vi har nu sejlet små 200 km ned ad Saône - og besøgt bl.a byen Macon, en flot gammel by. Her blev der også travet og kigget på. Det blev lørdag, og der skulle handles ind, men hvor? Spurgte en kvindelig politibetjent om vej til nærmeste supermarked, ak og ve sagde hun, der er langt på gåben.
      Imidlertid øjnede jeg et ægtepar med et par indkøbsposer under armen, og lagde mig i slipstrømmwn på dem. Og hvad skete der, de førte mig til det mest fantastiske marked med alt hvad hjertet begærer, blot et par husblokke derfra. Vejrede lige markedsstemningen og kopierede de franske “madammer”. Blev dog lige forvist ( høfligt, men dog bestemt) til køens start ved slagterboden, der dog viste sig at være meget lang - troede faktisk de stod i kø til både bager og pandekagemanden. En venlig franskmand oplyste mig senere, at netop denne slagter var markedets “superior”.
      Vejret har været dårligt den sidste uges tid - har misundt jer det danske vejr. Vi har så til gengæld haft megen regn og kulde, ja et par dage med blot ni til ti grader. Håber, I har nydt det gode vejr hjemme.
      Vi er nu kommet til Lyon - en flot by. Saônen løber lige gennem byen og det er en flot oplevelse at sejle igennem. Saônen er pt meget strømfyldt pga rigelig mængder regn, men flot at skue.
      Lyon er byen, hvor vi sætter komma for turen og vender snuden mod nord. Det har hele tiden været vores mening at stoppe det sydlige træk her, men nu føles det underligt. Planen et nu i store vendinger Schweiz, Koblens, Luxemborg, Kassel, en vinterhavn?, og så hjem til næste år.
      Jeg har forresten en hemmelig jeg gerne vil dele med jer - altså på en betingelse - at I lover aldrig at sige det til nogen - er det en aftale? Godt.
      Når man sejler i andre lande et det høfligt at vise vedkommende lands flag som gæsteflag. Og det gør vi selvfølgelig også i de lande vi besøger, såsnart vi passerer grænserne. Til disse lejligheder har vi medbragt passene flag med hjemmefra.
      Nu er der bare det, at nogle flag til forveksling ligner hinanden i farve og form og eventuelle sygdomme som farveblindhed mm ikke kan undskylde en eventuel forveksling. For at sige det meget kort, ja så har vi sejlet med det franske gæsteflag i Holland og det hollandske i det franske - farverne er ens, men vendt på “hovedet” - meget pinligt. Husk nu - sig det ikke til nogen.
      Flaget er nu vendt.
      Vi har nydt Lyon, travet, cyklet en masse og løbet en “lille smule”. Byen har virkelig overrasket os positivt. Her er meget at se og opleve, og de lokale Lyoner er meget venlige og nysgerrige.
      Vi har nu været her i 4 dage og vender stævnen mod nord i morgen.
      De bedste hilsner
      RASMINE

Tag 53 und 54 Stadthafen Confluence Lyon

July 30, 2021 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Um 08:00 Uhr verließen wir "Ghost Town". Wurde aber auch Zeit. Auf dem Weg nach Lyon gab's noch zwei Schleusen. Alle waren schon geöffnet, als wir eintrafen. Wahrscheinlich wurde mein Blog vom Chef des "VNF" gelesen. Der Strom der Rhone liess nach und wir glitten mit 7 km/h durchs Wasser. Wir erreichten um 15:00 Uhr den Hafen Confluence. 322 km Rhone und 15 Schleusen liegen in unserem Kielwasser. Avignon und Valence bleiben als tolle Städte in unserer Erinnerung und natürlich auch unser Abenteuer bei der Einfahrt in den Hafen Cruas. In Weiteren, sicherlich schönen Orten, konnten wir nicht anlegen.
      Jetzt sind wir in der Saone und widmen einen ganzen Tag der Altstadt Lyons. Und die hat es wirklich in sich. Eine Fähre bringt und für 5 € pro Person dort hin. Auch diese Altstadt ist auf jeden Fall einen Besuch wert. Ich kann jedem empfehlen, der sich auf der Durchreise befindet, einen Stop einzulegen. Enge Gassen und mit Liebe restaurierte Häuser werden ihn erwarten. Auch "Notre-Dame de Fourviere" suggestiert dir, doch noch einen Tag länger zu bleiben. Bitte einmal googeln.
      Unser Hafen, mit seiner erstklassigen Sanitäreinrichtung, kostet nur 19 € am Tag und liegt mitten im Einkaufszentrum. Dieses ist ähnlich dem CentrO aufgebaut. Um den Hafen herum sind etliche Restaurants wie an einer Perlenkette aufgezogen. Wir haben die Qual der Wahl und dementsprechend bleibt an beiden Tagen die Küche kalt.

June 15, 2018 in France ⋅ 🌙 19 °C

Nu har vi varit ute en vecka. Kraftiga strömmar; hårda vindar, mycket bråte i vattnet och avverkat 11 slussar😎Sitter nu i Lyon och har utgått från Rhone och in i Saone! Vacker byggnad i Arles, konst från Van Gogh museet, strida strömmar och stora slussar. Vackra vingårdar och nu en fin kväll i Lyon🖒Read more

June 1, 2022 in France ⋅ ⛅ 22 °C

Stadtrundfahrt mit Besuch der Basilika, Altstadt Seidenweberviertel, Kathedrale St. Johann, Gericht und feinem Mittag in der Altstadt

Sainte-Foy-lès-Lyon, Sainte-Foy-les-Lyon, سنت فوآ للیون, Beauvais-l'Isle-Barbe, サント=フォワ=レ=リヨン, 생트푸아레리옹, 69110, Сент-Фуа-ле-Лион, Сент Фоа ле Лион, Сент-Фуа-ле-Ліон, سین-فوے-لیس-لیوں