France
Talloires-Montmin

Col de la Forclaz

July 23, 2019 in France ⋅ ⛅ 27 °C

Biketour zum Col de la Forclaz

Endlich wieder in den Bergen. Es geht auf den Col de la Forclaz oberhalb vom Lac d Annecy. Leider ist die Auffahrt durch zu viele stinkende Fahrzeuge die dort hochfahren sehr unangenehm. Dort oben ist die Startrampe für alle Gleitschirmflieger die sich bequem mit dem Druck auf das Gaspedal nach oben quälen und dann gemütlich mit ihrem Gleitschirm nach unten schweben. Was für ein Sport, welche körperliche Höchstleistung ?Read more

Tag 12 – Col de la Forclaz

July 27, 2016 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Frühstück 7:30 Uhr Abmarsch 8:00 Uhr

Zuerst will ich nach Seythenex zur Grotte und Cascade (Wasserfall). Dort angekommen stelle ich fest, dass die „Attraktion“ erst 1 Stunde später aufmacht. Also – war wohl nichts mit Touristenrummel. Weiter geht es nach Faverges. Dort komme ich zuerst zum Schloss/Burg das aber nicht besucht werden kann. Ist wohl ein Heim oder Sanatorium. Also weiter den Weg hinab in die Stadt. Ich brauche nämlich einen Geldautomaten, meine Barreserven sind alle. Ich nehme die erste Bank an der ich vorbei komme und hebe Geld ab. Aus der Bank heraus, stehe ich auf der Hauptstraße mitten im Marktgeschehen. Heute ist Markttag in Faverges und da wird die ganze lange Hauptstraße dafür benützt.
    Es gibt nichts, was man hier nicht kaufen kann. Schon interessant. Wenn man aber erst gefrühstückt hatte, locken die Köstlichkeiten und Düfte die in die Nase steigen kaum. Ich laufe langsam an den Ständen vorbei und beobachte auch die Leute.

Aus der Stadt raus geht es einige km auf einem zweispurigen Radweg entlang. Also die Franzosen sind schon fahrradverrückt! Was mir da alles entgegen kommt oder von hinten überholt. Dann biegt mein Weg ab vom Radweg und schwenkt in eine Schlucht ein, die dschungelartig zum Teil wild aussieht.

Das Wasser des Baches geht wohl öfter über die Ufer, denn es gibt Wegüberschwemmungen und die nötigen Umgehungen dazu. Dann zieht der Weg endlich den Berg hinauf. Irgendwann musste er ja kommen – der Anstieg auf den Col de la Forclaz. 3 1/2 Std. sollte das nun aufwärts gehen. Dann überholt mich ein Mann mit seinem Paraschirm auf dem Rücken. Ich sage Bon Jour aber er erkennt wohl gleich, dass ich Deutscher bin und wir kommen ins Gespräch. Er heißt Peter und ist Schwabe aus Ludwigsburg und hier allein um zu Fliegen.
    Wir laufen eine ganze Weile hintereinander und er hatte viel zu erzählen. Als es dann wieder steiler wird, kann ich sein Tempo nicht mehr halten und er zieht alleine weiter. Nach einiger Zeit dringt das Geräusch von Autos an mein Ohr. Es kann also nicht mehr weit sein. Die Stimmen der Leute werden auch immer lauter und es ist ein riesen Spektakel auf diesem Pass.
    In einer Bar ein paar Meter oberhalb der Passstraße setzt ich mich auf die Terrasse unter einen Sonnenschirm und bestelle mein obligatorisches Cola+Bier.

Schnell will ich dem Trubel wieder entkommen und verschwinde auch bald wieder nachdem ich noch einige Fotos aufgenommen hatte. Es ist richtig angenehm dem Lautstärkepegel wieder zu entkommen und in die Einsamkeit der Savoischen Hochtäler einzutauchen. Noch einige Höhenmeter, da sagt mein Smartphon „Sie haben Ihr Ziel erreicht“ und ich stehe vor dem „Refuge de Pre Verel“.

Diese Hütte hatte ich mir ausgesucht um dort zu übernachten. Dort steht aber auch ein Schild in französisch „Wir machen Pause bis 18 Uhr“. In der Küche ist aber noch jemand beschäftigt und ist so freundlich, mir noch etwas zu trinken zu geben. Ich nutze die Gelegenheit auch gleich Bett, Abendessen und Frühstück zu klären. Denn das Frühstück morgen wird mein Geburtstagsfrühstück sein. Jetzt aber zum Abendessen. Das war der Hammer! Es gab Filetstückchen auf Kartoffelbrei und gedünsteten flachen Bohnen mit einer herrlichen dunklen Soße und danach noch eine feines süßes Dessert. Herrlich! Dazu ein Viertel Rosewein und ein Cafe wie ihn die Franzosen trinken. Ein gelungenes Menü am Vorabend zu meinem Geburtstag.

Annecy

September 15, 2019 in France ⋅ ⛅ 24 °C

Švýcarsko jsme profrčeli rychle, nebyl tam internet ani moc míst na spaní. Objevujeme další startovacku nad jezerem Annecy, hromada lidí,ale všichni milí,snadné stopování, Ondřej se drží ve vzduchu fakt dlouho a obleti všechny kopce v okolí, Francouzi tady mluví alespoň trochu anglicky, všichni mají super lehkou vybavu a hodně jich chodí nahoru pěšky, trochu jim zavidime, koupání v nejčistším jezeře v Evropě,ani nebylo tak studené...Read more

Op weg naar Frankrijk

July 6, 2019 in France ⋅ ⛅ 26 °C

Ik heb vannacht heel slecht geslapen, maar toch staan we op tijd op. We pakken de laatste spullen in en rijden om iets voor 4:00 uur weg. De reis gaat goed. In Luxemburg ga ik tanken en daar kunnen we ook meteen ontbijten. Daarna verder door naar Frankrijk. Het valt mee met de drukte, we hebben geen file. Ik heb weer kersenpannenkoeken gebakken en dat smaakt onderweg erg goed. Om 15:00 zijn we op camping L’Horizon in Talloires. Hier heb ik vroeger een aantal jaren met mijn ouders gestaan, dus ik vind het wel leuk om met Pleun en Tijn hier terug te gaan. En het is een mooie omgeving om te wandelen.

Ondanks dat het toch hoogseizoen is, is het helemaal niet druk op de camping en we kunnen zelf een plaatsje uitzoeken. We gaan onderaan de camping, langs het hek staan. Dat ligt wel wat dichter bij de weg, maar je hebt er een heel mooi uitzicht over het meer. We zetten de tenten op en lopen daarna naar het dorp om wat te eten. Eerst wil ik nog even naar het haventje lopen. Het is natuurlijk wel wat veranderd, maar het blijft een mooie plek, deze baai aan het meer.

We vinden in het dorp niet echt een geschikt restaurant, dus ik ga de auto halen en we rijden naar Angon, een dorpje bij Talloires. Daar eten we bij de Tiki bar. Het is een eenvoudig restaurant, maar ze hebben pizza’s en friet. Ik vind de pizza niet zo goed, er zit niet veel smaak aan. Jammer dus. Na het eten gaan we terug naar de camping waar we nog even koffie drinken. We zijn allemaal behoorlijk moe van de reis, dus we gaan op tijd naar bed.

Zonsondergang op Col de Forclaz

July 7, 2019 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Na het eten rijden we naar Col de la Forclaz, een col met een mooi uitzicht over het Lac d’Annecy. We parkeren de auto op de col en lopen nog een stukje verder de berg op. Daar is een startplateau voor paragliders waar net twee paragliders vertrekken. Het is mooi om te zien hoe ze vertrekken en hoe ze daarna door de lucht vliegen gebruikmakend van de thermiek. Maar beneden, bij het restaurant op de col, heb je een mooier uitzicht over het meer. Dus we lopen snel terug, voordat de zon ondergaat. Op het terras drinken we een cola en genieten van het uitzicht met de ondergaande zon.Read more

Cascade d'Angon

July 8, 2019 in France ⋅ ⛅ 22 °C

Ik ben weer vroeg wakker en ga brood halen in het dorp. Na het ontbijt gaan we naar Angon, een dorpje vlakbij Talloires, voor een wandeling naar de Cascade d’Angon. De wandeling is niet zo lang, maar vanaf het begin is gaat het behoorlijk steil omhoog. En we moeten natuurlijk nog wennen aan het lopen in de bergen, dus het kost nog behoorlijk wat moeite. Na bijna een uur klimmen, komen we op een smal pad langs de rotsen. Dan zijn we ook bijna bij de waterval, die groter is dan ik in gedachten had. We rusten even uit, eten een koekje op en lopen dan verder.

We kunnen dezelfde weg terug, maar we kunnen ook via Rovagny terug. Dat laatste doen we. Eerst door een bos en daarna door open velden naar Rovagny. Daar is een boer het gras aan het maaien en veel roofvogels cirkelen er om heen, steeds een duikvlucht makend naar wegvluchtende diertjes. Erg leuk om te zien. Het laatste stuk gaat weer steil omlaag, terug naar Angon.

Afkoelen

July 8, 2019 in France ⋅ ⛅ 29 °C

In de middag gaan even naar het haventje van Talloires om daar wat aan het water te liggen. Het is lekker rustig bij het haventje en we liggen daar een paar uur. Ook gaan we soms even het water in om een beetje af te koelen. Omdat ik hier vroeger met mijn ouders kwam, heb ik erg leuke herinneringen aan Talloires, het haventje en de bergen. Leuk om hier weer even terug te zijn.Read more

Beklimming naar Col des Frêtes (1584m)

July 10, 2019 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Het wordt tijd om een echte wandeling maken, dus ik heb een wandeling uitgezocht naar de Col des Frêtes, een bergkam onder aan de Dents de Lanfon. Dit is een rotspartij die we vanaf de camping zien en de bedoeling is om tot aan de voet van de rotsen te lopen. We rijden een stukje de berg op, naar een parkeerplaats. Het begint met een wat breder pad wat rustig omhoog loopt. Daarna moeten we even op zoek naar het goede pad naar de Dents de Lanfon. Dat pad loopt steeds steiler de berg op, geen enkel stukje vlak. Wel lopen we steeds in de bossen, wat lekker is met dit warme weer. Het laatste stuk is wel boven de boomgrens, met een pad waarlangs veel bloemen groeien.

Na 2 uur klimmen zijn we boven op de kam. Het uitzicht is erg mooi. We lopen ook nog even naar de rotsen om die aan te raken. Er worden wat foto’s gemaakt en daarna lopen we weer naar beneden. Het is best een steil pad, dus het is uitkijken dat we niet uitglijden over de bladeren. Onderweg rusten we even uit en eten wat stokbrood met kaas en worst.

Na de wandeling gaan we weer terug naar de camping, even lekker uitrusten en relaxen bij de tent. Ik probeer nog wat te slapen, maar dat lukt niet. Vandaag halen we een pizza in de buurt, die we bij de tent opeten. Deze pizza vind ik veel lekkerder dan die van een paar dagen geleden.

Beklimming van La Tournette (2351m)

July 12, 2019 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag ga ik met Tijn de Tournette beklimmen. Pleun blijft thuis. De Tournette heb ik vroeger vaker beklommen en ik vond dat altijd een hele mooie beklimming. Het is ook de hoogste berg uit de omgeving, met mooie uitzichten. We staan vroeg op, nemen brood, kaas en worst mee en rijden naar Chalet du L’Aulp. We eten een stuk stokbrood op en rond 7:00 uur gaan we met de klim beginnen. Het eerste stuk over de kam vind ik altijd wat minder en kan in de zon erg zwaar zijn, maar omdat we al op tijd aan de beklimming zijn begonnen, kunnen we het eerste stuk in de schaduw lopen.

Als je boven bent, volgt een wat vlakker gedeelte. Er is daar een (niet meer gebruikte) berghut en ook komen we langs een prachtige ijstunnel, gevormd door een riviertje. Dan gaat het pad weer steil omhoog. De uitzichten zijn prachtig en we rusten regelmatig om de omgeving te bekijken. Ook zien we een aantal steenbokken. Er volgen nog wat steile passages, waar je je moet omhoog trekken aan staalkabels. Na 2,5 uur klimmen zijn we op de top. Het is helaas wat bewolkt en heiig, dus je kunt minder veel van het uitzicht zien zoals ik gehoopt had. We eten nog een stokbroodje op de top, maken foto’s en genieten van het uitzicht. We zijn zelfs nog een moment alleen op de top, wat ik nog nooit eerder meegemaakt heb.

Daarna gaan we weer terug naar beneden. We zien weer wat steenbokken onderweg die over het pad lopen. Rond 12:00 uur zijn we weer bij Le Chalet du L’Aulp, waar we wat drinken en een frambozentaartje eten. Een mooie afsluiting van deze prachtige tocht.

Dagje relaxen

July 13, 2019 in France ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag doen we het rustig aan. Gisteren hebben we veel gewandeld en morgen rijden we weer terug naar huis, dus vandaag gaan we wat uitrusten. Ik loop wel weer even naar de bakker om stokbroodjes te halen. Ook rijden we nog even naar de supermarkt in Annecy. In de middag gaan we naar het haventje om wat te zwemmen en in het gras te liggen.

Na het eten rijden we naar het kerkje bij St. Germain, niet ver van de camping. Ik weet van vroeger dat dit een mooi kerkje is in de bergen. Maar helaas is het kerkje gesloten. We lopen daar even rond en gaan weer terug naar de camping.

Talloires-Montmin