France
Villaron

Bessans

July 12, 2020 in France ⋅ ⛅ 26 °C

Nach einigen Tagen in der Provence haben wir beschlossen, über die französischen Alpen den Heimweg anzutreten.
      Der erste Pass, den wir mit unserem Seppl überquerten, war der Pass des Mont-Cenis. Eigentlich wollten wir am Lac du Mont-Cenis nächtigen, aber der war ziemlich vollgeparkt. So sind wir weiter in Richtung Val d'Isère. In Bessans entdeckten wir ein ruhiges Tal, wo wir ziemlich einsam am Ufer eines Baches stehen konnten. 2 Tage wandern und radeln waren angesagt.Read more

Bonnevalle-Sur-Arc

July 30, 2022 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Sprememba plana. Boštjan: ugani zakaj? Totalno kjut kemp za 15,44 €. Kje je teta našla ta znesek??? Nisva šla proti dol s Cenisa, ampak proti gor. Ne bova hikala jutri na 2.909 metrov, bova poskusila bajkat na 2.756. Če sva že tukaj, moram Majo peljat na najlepši vzpon, ki sem ga ever prevozil. Plus Bonnevalle je ena lepših vasic tod okrog. Sva na 1.700 metrih na čudoviti temperaturi. Kalma plus🤩

Odbit kemp čist. Kakšni modeli. Pravzaprav zelo nomadski kemp sredi nikjer, pol se pa pripelje tip s Porshejem in začne postavljati šotor, pogreje večerjo in sedi pred šotorom. Naju zanima zgodba. Zakaj bi tip s Poršem spal na tleh in si v lončku grel večerjo??? Pol pa obrneš glavo in ob drugem šotoru kolesar, ki dela joga asane. Zanimivčki.

A ti ni bil letos že Tour de France zadosti?🤪

7/30/22Reply

Se spomnim, ko smo tam vedrili in čakali, da neha padat. In dočakali... 😁😁😁

7/30/22Reply

če sva že tuki... In glede na to, kakšni so spomini, sploh na ta zadnji vzpon... moram Maji to pokazat. Sej drugače ne bi 😜

Etappe 8: Villar-d'Arêne - Bessans

July 15, 2022 in France ⋅ 🌙 16 °C

Ohne über Nacht verhungert zu sein ging es mit ordentlichem Hunger zum Frühstück. Die Speicher wurden mit Baguette, Eiern, Haferflocken usw aufgefüllt und so waren wir gegen 10 Uhr startbereit.
      Der erste Dämpfer ereignete sich nach 100 Metern, da im einzigen Tante Emma Laden des Dorfes die pain au chocolat ausverkauft waren und wir mussten uns mit pain au lait begnügen. Trotz diesem schlechten Omen lief der Aufstieg über den Col du Lautaret auf den Col du Galibier recht gut. Im Vergleich zu vor 3 Jahren war auf der Passhöhe deutlich mehr los und auch die Schneewände wie beim letzten Mal waren nicht mehr vorhanden.
      Nun folgte eine 35km lange Abfahrt, die nur kurz durch den Gegenanstieg zum Col du Télégraphe unterbrochen wurde, hinunter nach Saint Michel de Maurienne. Hier kehrten wir aus Traditionsgründen in die Pizzeria mit der Pizza Mayonese ein (Gruß an Sebastian Ö. 😄). Genau wie beim letzten Mal lief die Einkehr nicht ganz so optimal. Nachdem uns ein Tisch mit wackligem Sonnenschirm zugewiesen wurde, der bei jedem Windstoß umfiel, konnten wir zwar die Bestellung aufgeben und die gute Pizza genießen, jedoch wurde danach der Betrieb in dem Laden quasi eingestellt. Nach ca. 1,5h haben wir es dann geschafft, noch ein Dessert zu bestellen und zu zahlen.
      Mit vollem Bauch und bei 35 Grad in der prallen Sonne wurde dann der restliche Teil der Strecke (50km und 1000 Höhenmeter Anstieg) begonnen. Wie bereits fast jeden Tag war heute mal wieder überhaupt keine Wolke am Himmel zu sehen. Hatte uns der Wind beim Mittagessen noch fast in den Wahnsinn getrieben, half uns nun der kräftige Rückenwind bis zu unserem Zielort in Bessans (bei 1-2 prozentiger Steigung 30km/h).
      Zwei Kilometer vor dem Ziel kühlten wir noch in dem Bergflüsschen Arc ab und erreichten dann unser Zielort Bessans, der in halber Höhe zum Col de l'Iseran liegt.
      Zum Abendessen gab es die Region typische Tartiflette und danach ging es noch in die Crêperie auf einen Crêpe mit Eis und dazu Cidre.

Pain au chocolat Counter: 11

La Punta Nera. 3.046 m.

September 11, 2022 in France ⋅ ☀️ 14 °C

Det er en meget dejlig følelse, når ens fødder glider ned i vandrestøvlerne om morgenen, og bare sætter sig som støbt i dem! I dag var der også sol overalt fra morgenstunden, og ikke en eneste lammesky byggede sig op undervejs på den blå himmel. En hel perfekt dag at gå til toppen af Punta Nera på, en top vi har haft kig på og lyst til længe, især efter at vi har været oppe på den legendariske Mont Thabor ved siden af, som alle går op på.

Punta Nera er ikke nær så besøgt. Den ligger faktisk i Italien, så vi startede med at gå op til passet Col de la Roue, der ligger på grænsen, og så en lille smule ned i Italien, for derfra at gå på kanten af Punta Nera hele vejen til dens top. I modsætning til i går, hvor vi havde rigtig kold vind på de udsatte steder, var det næsten vindstille i dag, og når det blæste, var det en lun sensommerbrise. Fra toppen kunne vi så se alle de områder og toppe vi efterhånden kender så godt, og faktisk stod Mont Blanc også knivskarpt mod den blå himmel uden en eneste sky omkring sig. Så det havde også været dagen at bestige den på i dag!

Fra toppen kunne vi kigge over mod passet Col du Frejus, og for at komme ned igennem en anden dal på vej tilbage søgte vi så den vej ned. Først på lidt sti, nogle gange udenfor sti og til sidst på sti igen op igennem det lille pas Col du Petit Argentier og retur over græsmarker med malkekøer og murmeldyr til Le Lavoir.

Det var lidt vemodigt at gå tilbage med fri udsigt over det dalområde med alle dets bjergpas, som vi kender så godt, og som vi nu har gennemtravet på kryds og tværs, og ikke ved om vi kommer tilbage til. Hvis vi gør, vil det være for at gå en tur, som vi allerede har gået, da vi stort set har været over det hele, men det er altså også et meget fint område…

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-punta-n…

Da vi kom ned til Modane og internetdækningen, så vi, at de næste to dage også skal være gode, inden det måske bliver mere ustadigt og blæsende, så vi skyndte os at købe brød og køre videre op af dalen, nu Haute Maurienne, til Bessans. Det er den næstsidste landsby før Col de l’Iseran, med et stort langrendsområde og skiskydningsanlæg om vinteren, og en spændende dal; Vallee d’Averole, som skulle være en af de allermest uberørte dale i Savoie.

Passepartout

Så har Carsten svaret! Bjerghøsommerfugl. Det er da et flot navn!

9/12/22Reply

Lac du Grand Mean. En gletscher sø

September 13, 2022 in France ⋅ ☁️ 17 °C

I går var der meget tekst, og ikke så mange billeder. I dag bliver det omvendt!

I dag vil vi lade billederne tale, for en af de fineste ture vi har gået endnu i år. En stor kontrast til den snævre og lange dal vi gik i i går, da vi kom op på et lille udsigtspunkt og foran os lå en stor cirkusdal, der for bare 100 år siden var fyldt op med en gletscher. Nu var der smeltevandselven og små morænevolde, og så rester af hængende gletschere øverst på skråningerne.

Men vi kunne fortsætte op til søen Grand Mean, der er en lille miniature af vores hjemlige landskab i Grønland, med en gletscher der kælver ud i søen. Så vi følte os pludselig meget hjemme! Og da vi så fortsatte langs med søen hen til gletscherkanten, og et stykke opad langs med den, kom vi op på en knold, hvor vi kunne sidde helt for os selv og betragte stenbukkene, som også var trukket herop i fred for andre vandrere. Jeg tror det er de største/ældste hanner vi endnu har set, for deres horn var fantastisk store og kraftige, og det må være virkelig voldsomt at se, når de slås og afgører hvem der er den stærkeste! Men i dag græssede de sammen med hunner og unger i en ørken af sten.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-du-gra…

VTT Haute Maurienne

August 2, 2022 in France ⋅ ⛅ 21 °C

C'est parti pour 3 jours de VTT dans la Haute Maurienne à la découverte de l'histoire baroque de la région sur le "chemin du petit bonheur". Dodo dans un refuge d'exception !
      Au rocher du Château, des peintures rupestres jalonnent votre parcours. A Bessans, une rencontre avec le diable au détour d'un bois sacré : celui sculpté par le « Chapoteur ». Puis, après le repas au restaurant, une visite étonnante de l'église et de la chapelle médiévale Saint Antoine. Ensuite la piste toute tracée de «Sa majesté Charbonnel sur lit d'Avérole», menant au refuge. Le panorama est grandiose, le refuge d'Avérole (2210 m) étant situé entre l'Albaron (3637 m) et la pointe de Charbonnel (3752 m), les plus hauts sommets de la Haute-Maurienne.Read more

Col de l'Autaret. 3.072 m.

September 12, 2022 in France ⋅ 🌙 12 °C

Fra den lille landsby Bessans, går en vej på ca 5 km. ind til husene Vincendieres. Herfra må man ikke køre længere, men den lille asfaltvej fortsætter ca. 3 km. til husene Averole. Så i dag spændte vi cyklerne af, og forcerede denne lille stigning på cykel, især for at have dem at køre ned på, når vi kom tilbage efter en lang tur!

Hameau Averole er en idyllisk samling af stenhuse. I 1600tallet blev landsbyen totalt ødelagt af laviner, men husene blev bygget op igen, og i starten af 1900 tallet boede der 80 personer hele året rundt. Landsbyen havde både skole og kirke og befolkningen levede af landbrug med køer, får, og geder samt lidt handel med Italien. Der var sågar et postkontor, der håndterede post til/fra Italien. De sidste fastboende flyttede i starten af 1960erne, da der blev bygget en vej ud til Bessans, men i dag er husene stadig velholdte, og der bliver holdt får til malkning.

Nå, men vi havde jo udset os dalen Vallee de la Lombarde, som strækker sig fra Averole og 10 km op til passet Col de l’Autaret og den italienske grænse. Det føles som en meget lang dal, når man går igennem den. Nok også fordi der ingen sæter er undervejs, men kun en enkelt hytte til en hyrde. Frem til slutningen af 1950erne græssede der køer om sommeren, men de kom først op i dalen i starten af august, og ned igen allerede 23. September! For enden af dalen, og på toppen af skråningerne langs siderne ligger også rester af gletschere, så man forstår godt at sommersæsonnen er kort her, men i dag gik vi nu med en brændende sol, og kun den friske vind, gjorde det behagelig køligt at vandre.

Det er en flot vandretur, og efter hytten, og i sær de sidste 400-500 højdemeter, bliver dalen mere og mere barsk og stenet. Passet er langstrakt, og det sidste stykke klatrer man op gennem et virvar af sten, grus og ler, som om der lige har ligget en gletscher her! Det var selvfølgelig også her, vi mødte en stenbukkemor med to unger!

Men ellers har Col de l’Autaret også lidt af en smuglerhistorie! Passet har været kendt for handel siden middelalderen, både lovlig og ulovlig! Italienerne kom op efter salt, og franskmændene fik til gengæld sukker, kaffe og cigaretter! Jeg synes det er en meget lang vej at gå, efter disse ting! Vores tur i dag endte på 27 km. frem og tilbage (inkl. 6 km på cykel) og over 1500 højdemeter.
      Turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-lau…

På vej retur gik vi på den anden side af elven, og passerede her en flok på 1700 får, en hyrde, og tre meget agtpågivende vagthunde! Og så er vi ellers kørt det sidste stykke ind til landsbyen Bonneval-sur-Arc, som er den sidste landsby i Haute Maurienne dalen, og om vinteren ender vejen blindt her, når passet Col de l’Iseran er lukket.

Enden af dalen Val d’Isere. Vandring

September 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Floden Isere har sit udspring fra en gletscher (Glacier des sources de l’Isere), der ligger for enden af den dal vi gik ind af i dag. Lige på den anden side af gletscheren, og det bjerg den hænger på, ligger refugiet Le Carro, hvor vi var forbi sidste år. Og ikke langt fra det, har floden Arc sit udspring. Det er lidt vildt at tænke på, at de to floder (Arc og Isere), som løber gennem de to dominerende dale af Savoie (Tarentaise og Maurienne), og som løber sammen til en flod helt ude ved Aiton over 120 km længere nede, udspringer næsten sammen sted!

Det var en slags kongeetape i dag, fra Pont Saint-Charles indtil Refuge de Prariond, videre op til passet Col de la Galise og endelig toppen Grand Cocor på 3.034 m. Der var sol og kold modvind, især lige under passet. I selve passet var det forbløffende stille, men skyerne kom drivende fra Italien, så vi kunne ikke se så meget den vej. På Frankrigs-siden blev det ved med at være klart, og vi så et par springende stenbukke, og en chamois der lå og hvilede sig - det plejer at være omvendt!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/gorges-du-…

Vi er åbenbart ved at være i form, for turen var slet ikke så hård, som vi havde troet, og vi var tidligt nede, og havde god tid til at køre op igennem passet Col de l’Iseran og ned til landsbyen Bonneval-sur-Arc. Her var vi også sidste år, og det er hyggeligt at komme tilbage til noget man kender lidt, og så er det også bare en rigtig charmerende og stille lille landsby. Sidste år var der jo meget lukket ned pga. Corona. I år har vi kunne sidde på en lille fortovscafe og spise pandekage med blåbærsyltetøj, og i morgen er det vist hviledag!

Villaron