French Guiana
Guyane

Here you’ll find travel reports about Guyane. Discover travel destinations in French Guiana of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Kourou en Cayenne

September 6, 2017

Samen met Arjan, een Nederlandse jongen die op vakantie is in Suriname en als highlight naar de raket lancering gaat, reizen we naar Frans Guyana. Ons doel was om met de staatsbus (wat ongeveer € 1,- kost) naar de grens te rijden, maar blijkbaar moet je hier ook voor 05:00 uur in de rij staan, want alle bussen zijn om 07:00 uur al voor de hele ochtend vol. Helaas... We nemen een taxi naar een ander punt waar gedeelde taxi's rijden om hier een rit te regelen. Gelukkig heeft onze taxi-chauffeur verstand van zaken en hij biedt ons een rit aan naar de grens voor een redelijke prijs, dus we rijden heerlijk ontspannen door naar het grensstadje Albina. Eenmaal hier moeten we op zoek naar de douane, want blijkbaar steekt iedereen hier gewoon illegaal over. Men vind het zelfs vreemd dat we een 'uit'-stempel willen hebben. Maarja, aangezien we straks officieel met het vliegtuig Frans Guyana weer uit gaan, lijkt het ons wel verstandig om dit officieel te regelen.
    Vergeleken met de grensovergang in Guyana is het hier een oase van rust en voor we het weten zitten we in het bootje naar de overkant en betreden we Frankrijk! We zijn heel even terug in Europa, maar afgezien van de naam (en de prijzen), is er niets Europees aan. We moeten op zoek naar een bus of gedeelde taxi naar Kourou, onze eindbestemming voor vandaag. De schipper brengt ons wel even (voor veel te veel geld) en we stappen weer in de boot om letterlijk de hoek om te varen. Er staan hier meerdere busjes en we lachen om de prijs die ze vragen. Het lachen vergaat ons snel, want dit is toch echt de officiële prijs en blijkbaar is het hier allemaal extreem duur..

Om de kosten te drukken hebben we in Kourou hangmatten gehuurd, omdat het goedkoopste hotel al bijna ons dagbudget is. Bij aankomst blijkt dat de hangmatplaats, zoals het op Booking.com beschreven staat, helaas voor 1 persoon is en onze hangmatplaatsten zien er iets anders uit. Onze hangmatten hangen onder een carport tussen de was, zonder muggennet, waar nul komma nul wind komt.. Zwetend leggen we onze spullen neer en denken aan ons doel hier, namelijk een Ariane 5 raket lancering! Deze raket heeft twee satellieten, één voor een nieuw GPS systeem in Europa, Noord Amerika en Afrika en de andere satelliet is voor TV systemen in Japan. Sinds dat we plannen hadden om naar de Guyanas te gaan, was Robert al bezig met de planning van de lancering en met een beetje passen en meten hebben wij dus ook onze planning hier op aan kunnen passen!

De volgende dag moeten we ons om half 4 's middags melden en na wat wachten en een security check mogen we de bussen in, op naar het uitkijkpunt. Helaas rijden we het terrein zelf niet over dus we kunnen de raket niet van dichtbij zien, maar ach, we kunnen de lancering vast goed genoeg zien. Het uitkijkpunt is 7,5 km van de basis en vanuit de bus rent iedereen snel naar de rand voor een goed plekje. Echter duurt de lancering nog wel even dus we moeten geduld hebben. Iedereen is best zenuwachtig en alle camera's worden al klaargezet en getest. De schemering valt dus het is maar hopen of het licht nog goed genoeg zal blijven voor dé foto. Dan is het echt zover! Een halve minuut van te voren begint de countdown en we staan er klaar voor: 5, 4, 3, 2, 1... 1... 1... 1... Naast wat rook en een donderend geluid is er weinig beweging te zien en staat de raket toch echt nog op de grond. We hopen dat er misschien iemand zit te slapen die nog op een knopje moet drukken, maar ditmaal zijn we in Europa én de wereld kijkt mee, dus die kans zal klein zijn. Helaas, de lancering wordt in zijn geheel afgeblazen door een nog onbekende reden en na een excuus van de organisatie zit er niets anders op dan terug de bus in te gaan. Iedereen baalt enorm, maar we kijken naar Arjan in zijn nieuwe Ariane 5 Space t-shirt, waarbij het huilen helemaal nader staat dan het lachen. Hij mompelt nog van: "als het dan mis gaat, laat het ding dan tenminste ontploffen, dan zien we nog wat", en we lopen terug naar de bus. Vanaf het verzamelpunt krijgen we een lift van een Frans stel terug het centrum in, waar we nog een biertje mee drinken om ons bezoek in Kourou af te sluiten.

Na een warme nacht in de hangmat hopen we nog heel even dat de lancering vandaag nog een tweede poging zal krijgen maar helaas. Mogelijk zal dit pas eind september zijn. We pakken dus de bus naar Cayenne en bij het station worden we opgehaald door onze AirBNB host Henry. We krijgen eerst een korte tour door de stad en horen waar we wel en niet kunnen lopen 's avonds om vervolgens aan te komen in zijn appartement. We moeten even slikken, want het appartement ziet er net zo uit als de buurt, wat er uit ziet als een Braziliaanse favela. We durven vrij weinig aan te raken, maar het bed is gelukkig schoon en er is stromend drinkwater uit de kraan. We eten 's avonds nog iets met Arjan en nemen afscheid, want hij gaat terug naar Suriname voor het laatste deel van zijn vakantie.

Wij weten niet zo goed wat we de aankomende twee dagen hier moeten gaan doen. Voor de kust liggen een paar eilanden die vroeger gebruikt werden als gevangenissen, maar door de lancering zijn die zowel voor als na de lancering een paar dagen dicht. De overige tours zijn helaas voor ons een tikkie te duur, maar we lezen dat er een luiaard opvangcentrum is, net buiten de stad. Dieren kijken is altijd leuk! We vinden de weg door verschillende bussen te nemen en als we eenmaal voor de poort staan, hangt er een groot bord "gesloten". Wat beteuterd staan we er bij, helemaal omdat de bus terug waarschijnlijk voorlopig nog niet gaat. Leuk hier in Frankrijk! Gelukkig hoeven we niet extreem lang te wachten en het eerste busje brengt ons weer halverwege de stad in. We koelen even af in een winkelcentrum waar Robert een nieuwe zonnebril op de kop tikt (de vorige had het gooi en duwwerk van de buschauffeur in Guyana niet overleefd) en voor we het weten zitten we weer te 'wachten' in het appartement.

De laatste dag lopen we kort door het centrum en concluderen dat we echt wel klaar zijn met deze stad én land. Frans Guyana en Guyana zijn niet echt onze landen gebleken, ondanks dat er vast genoeg mooie dingen te zien zijn. Maar met het gestelde dagbudget zijn de echt mooie plekjes gewoon net iets te duur voor ons. Ondertussen hebben we wel alle hostels geboekt voor de aankomende weken in Brazilië en tellen ditmaal af voor de vlucht naar Fortaleza, die wél op zal stijgen. Vanaf nu gaat onze vakantie beginnen!

Guyane