Gambia
Kotu Stream

Banjul - Hotel Bakotu

November 14, 2022 in Gambia ⋅ ☁️ 29 °C

Na een goed ontbijt zien we apen over het terrein lopen. De kat is niet bang en weet zelfs de staart van de aap te pakken te krijgen. De aap springt weg en gaat verder met de afvalbak leeg te eten. We checken uit en rijden naar Serakunda en genieten direct van de relaxe sfeer bij het Bakotu hotel. Veel krekels en vogels die zich laten horen in en om de tuin van het hotel. We treffen een Nederlandse mevrouw op het pleintje die hier al 8 jaar komt en een lokaal gezin heeft ‘geadopteerd’. Ze vertelde dat hun community alles deelt. We vragen of ze behoefte hebben aan ehbo koffertjes. Heel graag! Ze vertellen dat ze nog naar een schooltje gaan. We geven ook de laatste gasterra rugzakjes, pennen en keycords mee. Ze zijn er erg blij mee.
      Om 12.00u zijn we terug in Lemon creek voor het officiële slot van de Challenge. Iedereen krijgt een certificaat overhandigt, dat heeft de organisatie leuk gedaan. Tonny en Marleen hebben gezorgd voor ‘een mandje dankbaarheid’ voor elk van de 5 leden van de organisatie. De lokaal gekochte mandjes zijn gevuld briefjes met persoonlijke krabbels door alle deelnemers geschreven.
      We lunchen met Bowy en Marleen op het strand, het eten laat op zich wachten, wij hebben geen haast. We gaan met z’n op pad om een grote reistas te kopen. Er zijn een aantal spullen uit de auto die we mee terug naar NL willen nemen. We hebben een straat als mogelijke optie gekregen. In file rijden we daar maar zien geen tassen winkels. Tonny gaat vragen en krijgt als instructie ‘ga hier rechts, naar het babycenter en daarna ergens rechtsaf, een wit gebouw’. Niet geheel helder, maar we gaan wel rechtsaf. We worden verwezen naar de markt. En voordat we daar zijn zien we tassen op de stoep uitgestalt. Gelukt, het duurt even, de bewuste grootste tas moet uit de andere shop gehaald worden. Helemaal prima, 2 tassen voor nog geen €14,-. We rijden via een achteraf straat weer terug naar de hoofdstraat waar we ‘rooswood bakery en patisserie’ met terras hadden gezien. We hebben zin in een koffietje. Helaas, een fantastische zaak, binnen alles schoon en leeg. De zoon zegt ‘everthing finished today maam’. Moeder die op de bank ligt te slapen wordt wakker ‘sorry, pasterie chef is ill’. Het komt zoals het komt.
      Bij het hotel halen we de auto leeg. Tonny gaat spullen sorteren voor wat naar het ziekenhuis gaat. En er zijn 2 bakken, 1 met etenswaren om weg te geven en 1 met dito kampeerspullen. Robert heeft fantastische uurtjes met alle mannen die de auto willen kopen. Ze willen korting op de auto. I am a good driver but a need that car. En er zijn er die zeer geïnteresseerd zijn in de losse spullen. Hij heeft de schep, emmer, 3 losse planken en de stoeltjes weggeven. Alles met een lach en geduld. Ze hebben met z’n 4en kwijlend onder de motorkap gestaan. Één man wees naar het luchtfilter en vroeg of dat de turbo was. De andere corrigeerden hem luidkeels.
      Met z’n 4en bij de het eettentje om de hoek, lokaal gegeten. Was erg gezellig. Nog een stroomstoring meegemaakt, alles en iedereen in het echte donker. Al snel wordt led noodverlichting op batterij aangeschakeld.

Banjul, hotel Bakotu

November 15, 2022 in Gambia ⋅ ☁️ 28 °C

Perfecte plek voor de laatste paar dagen. Met fan op de kamer en een écht goede douche (veel water met druk en op temperatuur). Gewekt door apen die takken in de boom afbreken en op het dak gooien. We nemen de tijd voor ontbijt en om tassen in te pakken. Doen bij ons terrasje een nespresso. De mannen rijden om en om de auto’s naar de autowasstraat waar voor €8,- elk, binnen en buiten gedaan wordt. En dat was zeker nodig. Ze weten een machtig stuk taart te bemachtigen (en komen met lege handen bij Tonny en Marleen terug, zo jammer). Bowy kreeg ter plekke nog een bod op zijn auto, en de man tovert een enorme stapel aan bankbiljetten uit zijn boodschappentas. Hij is er niet op ingegaan en heeft aangegeven dat hij zaterdag naar de veiling kan komen. Op de terugweg van de carwash naar het hotel moeten ze stoppen bij een wegafzetting omdat de president voorbij kwam met loeiende sirenes en militairen in pickup trucks. All americain style.
      We lopen langs de winkeltjes en nemen een aantal souvenirs mee. Verder de middag op een strandbedje aan de oceaan. Het is niet druk, we genieten! We worden met een mooie zonsondergang getrakteerd, zijn onder de indruk van de vele workouts door de locals op het strand. We eten bij een strand-hotel. Het taart-incident wordt volledig uitgekauwd; hoe kan het zijn dat de heren zelf taart aten zonder een stukje mee te nemen voor de dames. Bij de hotelkamer maakt Robert nog even een vuurtje en verstookt alle kopieën van de belangrijke papieren. Dat scheelt morgen weer een aantal kg aan papier in de bagage.
      Het was een mooie slot avond van een prachtig avontuur!!! We willen nog niet naar huis!

Serrekunda

April 17, 2012 in Gambia ⋅ ☀️ 31 °C

Zum Start meiner Reise durch Gambia und den Senegal habe ich mich für die ersten 4 Nächte im kleinen, aber sehr schönen und liebevoll gepflegten Hotel, Sunset Beach eingebucht. Nach der Ankunft letzte Nacht, stand Heute erste Eindrücke sammeln auf dem Programm.Read more

Kotu Stream