Georgia
Liberty Square

Weihnachten, Klappe die Zweite

January 7 in Georgia ⋅ ⛅ 9 °C

Das Christentum ist in Georgien Staatsreligion und Weihnachten einer der größten Feiertage. In Georgien feiert man Weihnachten am 07.01. Hier wird nach dem julianischen Kalender gerechnet. Nach diesem fällt die Geburt Jesu auf den 7.1. Nach nächtlichen Gottesdiensten vom 6. auf den 7.1. (julianischer Kalender), findet in Tbilisi am 7.1. die Alilo-Prozession statt. Hier gehen die Menschen durch die Straßen, begleitet von Musik (leider nur durch Lautsprecher). Sie tragen Ikonen und Fahnen bei sich. Auch die Tiere der Krippe dürfen nicht fehlen. Ochs und Esel sind wirklich unterwegs und Giraffe, Schildkröte und Elefant als "künstliche" Tiere. Es werden Lebensmittel gesammelt, die dann an Bedürftige abgegeben werden., z.B. an Waisenhäuser und Altersheime.Read more

Animals in Georgia

June 12, 2019 in Georgia ⋅ ☀️ 33 °C

There are cows every 50m on Georgian roads, but pretty much the whole farm will cross your path: pigs, turkeys, ducks, goats, cat, dogs, horses

I've met also small snakes and turtles during hikes and one wild cat in Vashlovani NP.

Tbilisi - Barbarestan

October 4, 2019 in Georgia ⋅ ☁️ 20 °C

Lekker uitgeslapen en gebruncht op ons appartement. Hierna vertrokken naar de Dry Bridge flea market waar ze allerlei kunst en Soviet snuisterijen (paspoorten, medailles, etc) verkopen. Vervolgens de brug over gestoken richting de Fabrika.

De Fabrika is een voormalige naaifabriek die nu door kunstenaars, vegan restaurants, een alter hostel en pop-up winkeltjes is ingenomen. Een gezellige sfeer met kunstgrafiti op de fabrieksmuren.

Bryan heeft hier zijn haar en baard wat laten bijwerken aangezien ze ons als Israëlieten begonnen identificeren en we 's avonds chique gingen eten. De barbier was enthousiast toen hij wist dat we van België waren gezien hij volgend jaar naar Tomorrowland gaat proberen komen. 2500 USD voor 4 dagen...

Aangezien ik me wat ziekjes voelde, zijn we hierna terug naar ons appartement gegaan om even bij te rusten. Een badje onder kaarslicht met een muziekje genomen waardoor alles al wat beter ging.

Vervolgens terug naar Old Town om de gezellige straatjes verder te verkennen, alsook de sulfur baden en het fort te bezichtigen. Hierna met veel moeite vervoer gevonden naar het restaurant Barbarestan gezien het verkeer in de stad muurvast zat. Dit weekend zijn er festiviteiten voor de stadsverjaardag waardoor er vele stukken afgesloten waren.

Bij aankomen in het restaurant waren we direct op ons gemak. Een gezellig interieur, attente bediening en een geel parkietje dat af en toe een leuk deuntje floot. Het restaurant gebruikt een oud kookboek dat ze in de Dry Bridge flea market hebben gekocht en maakt daaruit gerechten met een moderne twist. Aangezien onze gekozen wijn niet voorradig was, boden ze ons een alternatief aan. Exact dezelfde als onze eerste fles in Telavi. De cirkel was rond 😊! De sommelier deed de wijn in een decanter met een heel ritueel, proefde eerst zelf en liet Bryan dan proeven. Heeel formeel allemaal. Stiekem toch leuk af en toe.

Na het hoofdgerecht kreeg ik het terug moeilijk dus zijn we ons bed gaan opzoeken. Morgen om 6.30 de wekker. Terug naar den Belgique via Istanbul!

Tot binnenkort en vaarwel gastvrij en mooi Georgië.

End of our roadtrip: Tbilisi

October 3, 2019 in Georgia ⋅ ☀️ 26 °C

's Morgen weer een overvloedig ontbijt gekregen bij onze guesthouse. Na wat Frans te oefenen met onze gastheer zijn we vertrokken richting Tbilisi (onze eindhalte). Normaal moesten we onze auto binnendoen op de luchthaven. We hebben echter contact opgenomen met Avis om de auto in het centrum binnen te doen gezien dit megadicht bij ons appartementje was.

Avis was gelukkig flexibel. De auto binnengedaan zonder problemen. Ons appartement was super modern, mooi en gezellig wat je niet zou zeggen op basis van de trappenhal. Een kleine oase in de stad.

Na ons even op te frissen zijn we de stad in getrokken om te lunchen. In de buurt was er een wijn bar met lekkere gerechtjes. Bryan pakte meatballs met za'atar gekruide couscous en limoenslagroom. Ook zijn ongefilterde saperavi wijn (15%!) was uitzonderlijk.

Na de lunch zijn we via de winkel/cafeetjesstraat richting Old Town getrokken. Het is duidelijk een hippe en levendige stad met veel oude huizen die gezellige binnenpleintjes en druivelaars hebben. We zijn ook aan het plaatselijk poppentheater gepasseerd aangezien deze een scheve kunstige toren heeft (zie foto). Gezellig!

Vervolgens weer terug naar het appartement om ons voor het avondeten te prepareren. Onderweg nog in een craft beer café gestopt voor een biertje en spelletje trivia/truth or dare waar we weer wat meer over elkaar te weten zijn gekomen.

Een Bolt (soort uber, mega cheape taxiservice) genomen naar het Schuchmann wine restaurant and bar waar we smakelijk gegeten hebben. We hadden gekozen voor een Khvanchkara wijn (zogenaamde parel der Georgische wijnen) die toch net iets te zoet bleek naar onze smaak. Als nagerecht pakte ik de Vinoterra chocalate cake en Bryan een bord met puree. Ja puree die echt megalekker was. Spijtig genoeg kwamen ze 10 min later melden dat de puree op was. Snik snik...

Ten slotte een Bolt teruggenomen en ons bedje ingekropen!

Liberty Square