Georgia
Tbilisi Mosque

Narikali fortress

August 12, 2019 in Georgia ⋅ ⛅ 26 °C

Ancient fortress mostly in ruins. I didn't get to the upper part, but the lower part houses a small church that has been restored.
      First is the fortress from down below. Next are several pictures of the iconography in the church, including the iconostasis.
      The last 2 are of the old city wall. The last one looks down on a 5th century bastion recently excavated

Tbilisi : badhuizen en watervallen

May 19, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 22 °C

De vlucht naar Tbilisi duurt maar 2 uur en we landen rond 4.30 uur op het kleine vliegveld. Daar is het chaos bij de paspoortcontrole, omdat de meeste vluchten rond dit tijdstip aankomen. Een enorme mensenmassa staat redelijk ongecontroleerd in de rij. Het lijkt eerst megalang te gaan duren, maar dat valt uiteindelijk erg mee. Voordeel is dat de bagage al op de band ligt en we 5 minuten later in onze Bolt taxi (soort Uber) naar de stad rijden.

Het is niet druk op de weg en in 20 minuten staan we in de lobby van ons hotel. Onderweg hebben we zoals in veel oude Sovjet steden een mengelmoes gezien van oude vervallen gebouwen en nieuwbouw. De kamer ligt op de 13e verdieping en heeft een balkon wat prachtig uitkijkt over de stad, die tussen en op de heuvels is gebouwd. We slapen nog een paar uur en eten dan op het dakterras een laat ontbijt.

Het is een half uur wandelen naar het oude centrum en we kopen een simkaart om ook onderweg bereikbaar te zijn. Het is een beetje drukkend warm, maar in de schaduw goed uit te houden. De oude Zijderoute liep door Georgië en ook Tbilisi, waardoor er veel Europese,Turkse, maar ook Aziatische invloeden zijn. We kijken eerst wat rond bij de oude badhuizen, waarvan sommige honderden jaren oud zijn. Tbilisi betekent ook warme plaats en is vernoemd naar de vele hete bronnen die de stad rijk is.

We lopen dan door Leghvtakhevi Canyon Canyon naar de Leghvtakhevi waterval. Het pad is eigenlijk gesloten, maar iedereen negeert de hekken, dus wij ook. Het is bijzonder om een dergelijke waterval midden in de stad te zien. Boven de canyon hangen de houten huizen over de kliffen heen. Tbilisi is beroemd om zijn huizen met houten balkons. We lopen verder naar beneden om de rivier over te steken.

Tbilisi Mosque, Mosquée de Tbilissi