Georgia
Telavi

Gergeti Trinity Church, Ananuri, Telavi

September 21, 2019 in Georgia ⋅ ☀️ 22 °C

De wind stak op in de vroege uurtjes, wat ons warme huisje des te gezelliger maakte. Toen de wekker ging, stond de zon al op de bergen en iets later ook op de kerk die we later zouden gaan bezoeken. Ons ontbijtje geprepareerd en met 10/10 uitzicht opgegeten.

De kerk zelf was heel indrukwekkend, het zicht op de besneeuwde top van de Kazbek berg (in Rusland) en de omringende bergen was adembenemend. Maar dat kan ook aan de zeer sterke wind hebben gelegen. De kerken zijn binnen heel sober, zeer kleine raampjes, geen versiering aan de muren behalve kaders met christelijke afbeeldingen - vaak met bladgoud. De enige verlichting is het licht van de kaarsjes.

Ik werd eerst buitengejaagd toen ik binnen wou: vrouwen mogen geen broeken dragen en moeten een sjaaltje dragen om het haar te bedekken. Een Duitser zag mijn verwarring en wees me naar enkele manden waarin rokken lagen en sjaaltjes. De resulterende foto is enkel te bezichtigen in familiale kring.

Op de parking werden we even weemoedig, toen we de grootste verzameling Mitsubishi Delica's zagen staan, een stuk of 20-30. We dachten direct terug aan onze trip in Kirgizië, met Ormon en zijn company car waarmee we het land doorkruisten, de Delica.

Hierna gingen we even terug naar waar we hadden overnacht, we waren de sleutel vergeten teruggeven,oepsie!
    Nadat we dit geregeld hadden, konden we verder richting Telavi, met tussenstop aan het Ananuri fort gelegen aan een stuwmeer.
    Bryan voelde zich helemaal thuis op de bergwegen!

Aan het fort hebben we een toren beklommen. Toen we boven kwamen en doorheen de kleine raampjes het zicht wilden bewonderen, moesten we eerst over enkele boomstammen stappen, die dienden als vloer. Als een vloer zou doorbuigen onder je gewicht en zou bewegen en rollen.
    Het was het wel waard!

Hierna nam ik het stuur over, richting Telavi in de Kakheti regio - bekend als wijnregio. We roken echter al onraad doordat we zagen hoeveel kilometers we moesten rijden en hoe lang dat ging duren. Het ging heel vlot tot ongeveer 70km voor we Telavi bereikten. Opeens stuurde google maps ons een weg op waar we geen enkele auto meer tegenkwamen. De weg was heel nieuw - geen markeringen, geen vangrails, niets. Enkel een lap asfalt - of dat dachten we. En dan opeens stopte de nieuwe weg en werd het een zeer hobbelige gravelweg. Dan weer een stuk asfalt - opnieuw gravelweg. Toen we erop begonnen letten merkten we dat deze gravelwegen vermoedelijk ooit wegen waren, maar waren weggespoeld. Dit werd bevestigd door delen waar de weg half was weggezakt en de uitvoerige werken die er aan het gebeuren waren. En de boomstammen aan de kant van de weg. De stukken gravelweg werden steeds moeilijker om op te rijden. En toen zei google maps 'hier naar links'. En wij dachten 'de afgrond in?!?'. Maar er was geen andere mogelijkheid, de weg stopte hier wegens te zware beschadiging. Achter ons kwam een Mercedes aangereden die zich dezelfde bedenking leek te maken maar dan een manoevre uitvoerde en toch de 'afgrond' in verdween. Blijkbaar was er toch een weg :P
    Ik nam de afslag en we zagen toch even niets wegens de steilheid van de weg. Op dit moment wou Bryan overnemen omdat hij dat heel plezant vindt, zo'n ''wegen''. Het ergste moest nog komen. Iets verderop wou hij dat ik een actiefoto nam van ons stalen ros, ik moest dus uitstappen. We stonden echter zo schuin op de helling dat ik zelfs niet kon blijven rechtstaan en continu uitschoof. Heb me aan de achterdeur moeten omhoog trekken om de deur vooraan de kunnen sluiten en dan naar beneden te schuiven, me vastklampend aan de rest van de auto.

Het landschap vlakte zich langzaamaan uit, van bergen naar heuvels, van heuvels naar glooiing. We waanden ons in mediterraans gebied, met zonovergoten wijnranken en cypressen. Het is hier ook redelijk droog en dor, de gigantische rivierbeddingen staan allemaal droog of er kabbelt maar een dun sliertje water door.
    Na nog enkele dorpen te hebben doorkruist - kwamen we aan in Telavi.

We vonden ons hotel niet direct (een rode draad door de reis tot nu toe) maar toen we het zagen, waren we verkocht. Het hotel oogde hip en gezellig. Het interieur was heel stylish en gezellig aangekleed. Bij het inchecken kregen we een leuke verrassing: een upgrade naar dé suite ipv onze standaard kamer. Onze kamer had 2 chaise longues en een terras dat even groot was als de kamer, met zicht op de Kaukasus. Weeral verwende nesten hé. We denken dat we die upgrade hebben gekregen doordat we in onze stoffige afritsbroek en Teva sandalen binnenkwamen, 'die mensen hebben nen upgrade nodig'.

Om te bewijzen dat we toch mensen van de wereld zijn, hebben we die avond de tweede duurste wijnfles van de kaart besteld (20euro). Het eten in het hotelrestaurant was heel lekker en verzorgd: Bryan bestelde een gegrilde forel en ik een brochette van varkensvlees op de bbq. We wisten alleen niet dat ze speciaal voor mij de bbq hadden opgezet, dus Bryan besloot mij te voederen door af en toe een stuk forel op mijn bord te zwieren. Ik denk dat ze dat in Georgië wel goed vinden. Ik deed dan hetzelfde met mijn brochette. Da's al iets progressiever!

Na 1,5fles wijn besloten onszelf uit te dagen en te schaken. Bryan wou de inzet nog verder verhogen en ging resoluut voor een glas Georgische cognac.
    Die eerste indruk hadden we dus dubbelen dik goed gemaakt!

Telavi

August 9, 2019 in Georgia ⋅ ⛅ 26 °C

City in the wine region. Large plane tree in pics 3&4 is a big deal here. Over 900 years old. The other pics are of the fortress and a King's statue

2. Etappe Ujarma - Telavi

May 18, 2018 in Georgia ⋅ ☀️ 26 °C

Auf den vielen Radfahrer-Blogs, die Flo zum Thema Radfahren in Georgien gelesen hat, stehen die Leute 5 Uhr morgens auf um loszuradeln. Bei uns startet der Tag gute 6 Stunden später. Wir haben den Vorteil, wach und frei von Augenringen zu sein, müssen aber auch den Großteil der Etappe in der prallen Mittagshitze fahren. Und das ist bei der Tour, die wir uns für Tag 2 vorgenommen haben kein Spaß. 700 Höhenmeter in 20 km. Das ist streckenweise ganz schön steil! Flo hat heldenhaft das Gepäck hochbefördert, Babs das Essen. Auf manchen Passagen mussten wir alle 500m halten, weil es einfach nicht mehr ging. Anerkennung gab es ca. 6km vor dem Gipfel von einem Engländer, der gerade den letzten Tag seines dreiwöchigen Radurlaubes durch Georgien hatte. Natürlich mit top Ausrüstung und riesigen Oberschenkeln. Von beidem können wir nur träumen. Babs hat ein Kissen auf ihren viel zu harten Sattel geklebt und transportiert das Essen in Jutebeuteln. Nix da Gepäckträgertaschen und Radlerhosen.
    Und nach guten 4 Stunden dann endlich der Gipfel. Es gibt sogar einen kleinen Laden. Im ersten Moment dachten wir, dass neben Kaffee auch Essen verkauft wird, dann stellt sich aber raus, dass die Familie des Ladenbetreibers einfach ein Barbeque macht. Und die georgische Gastfreundschaft (oder unser bemitleidenswerter Anblick) haben uns zwei volle Teller und zwei Becher Wein beschert. Den macht hier jeder selbst und es gehört sich nicht abzulehnen. Auch nicht mitten auf einer Radtour. Flo musste am Ende drei Becher trinken. Mit der Ausrede, dass uns die Abfahrt ja noch bevorsteht, konnte keiner was anfangen.
    Die Abfahrt war rasant und die großartige Belohnung des Tages. In Telavi haben wir noch eine schöne Unterkunft gefunden und entschließen uns sogleich einen Tag Regeneration einzufügen und verlängern auf zwei Nächte.

Geplant 45km
    Gefahren:
    Time 4h11m
    Avg 11 km/h
    Max 37,6km/h
    Dst 46,47km

Regeneration in Telavi

May 18, 2018 in Georgia ⋅ ⛅ 17 °C

An unserem Regenerationstag haben wir erstmal schön ausgeschlafen und sind dann bei strahlendem Sonnenschein in die wirklich süße Stadt Telavi. Es gab guten Kaffee, einen großen Obst- und Gemüsemarkt (gerade ist Erbeersaison in Georgien, lecker!!) und jede Menge süße Schweinereien. Wir haben uns aber für die selbstgemachte Muskelaufbau-Variante entschieden und schön Omlett gebraten.
    Am Nachmittag war es dann mal wieder Zeit, die Haarpracht zu bändigen. An sich nur bei Flo, aber als die Frisörin Babs' Haare gesehen hat, hat sie nur wild Richtung Waschbecken gestikuliert. Also waren wir beide dran. Bei Babs hat die Prozedur ganze 30 Sekunden gedauert. Wie viel soll ab? 5 cm. Alles klar. Schnipp schnapp. Fertig. 3 Euro. Gut, was erwartet man? Bei Flo hat der Haarschnitt schon etwas länger gedauert. Ergebnis ist in den Bildern zu sehen. Ein Hoch auf das deutsche Handwerk, auch wenn es schon besser war als in Namibia :)
    Abends noch jede Menge georgische Spezialitäten und dann ab ins Bett. Morgen soll es ja weiter gehen!

Telavi, Telawi, Ҭелaу, تلاوي, Горад Тэлаві, Телави, Thelavi, تلاوی, תלאווי, Թելավ, テラヴィ, თელავი, 텔라비, Telavis, تلوی, Телау, Телаві, 泰拉維