Georgia
Tsqaltubo

Tskaltubo

November 1, 2022 in Georgia ⋅ 🌧 13 °C

Heute besuchen wir den Kurort Tskaltubo, der nur eine kurze Fahrt nördlich von Kutaisi liegt. Zur Aufrechterhaltung der sozialistischen Arbeitskraft der Sowjetunion wurden hier ab 1939 Sanatorien und Erholungsheime im Stil des Neo-Klassizismus gebaut; in einer zweiten Hochphase folgten 1970 Gebäude der klassischen sowjetischen Moderne. Arbeiter der Sowjetstaaten konnten sich hier und in anderen Einrichtungen innerhalb des Staatenbundes zu privilegierten Bedingungen erholen und sich auch kulturell bereichern lassen.

Nach dem Zusammenbruch der Sowjetunion fanden 10'000 der damals 250'000 Binnenflüchtlinge Platz in den Anlagen von Tskaltubo, mehrheitlich aus der nahen Region Abchasien. Dabei wurden auch die Parkanlagen rund um die Hotels und Sanatorien zu Garten- und Weideflächen umgenutzt, Bäume wurden gefällt und nicht gebrauchte Möbel verheizt. Dem Staat, dem die meisten der über fünfundzwanzig Gebäude gehören, konnte bis heute die Mittel nicht aufbringen, diese Flüchtlingskrise zu bewältigen und die Unterkünfte adäquat um- oder auszubauen; der bereits erwähnte Konflikt mit Russland in Südossetien hat die Lage weiterhin verschärft. Viele der Gebäude sind baufällig; nur eines scheint in Renovation zu sein und wird gerade ausgehöhlt.
      Aktuell wird nur noch eine der Anlagen aus der Sowjetzeit als Vier-Sterne-Hotel betrieben; ausserdem wurden einige der Bäder wiederhergerichtet. Die Stadt bemüht sich aber, den Tourismus anzukurbeln und hofft auf Investitionen der Regierung und ausländischer Investoren.

Für uns gibt es heute eine spezielle Art von Tourismus. Von aussen (manchmal weiter weg, manchmal ganz nah) staunen wir über die Dimensionen dieser Anlagen. Viele sind zugewuchert und umzäunt, einige haben sogar Wachleute stationiert. Andere könnten wohl betreten werden, obwohl wir das mit Eli natürlich nicht machen. Wiederum anderen sieht man die Nutzung als Wohnräume an und da wollen wir auch nicht stören. Die Anlagen liegen ziemlich weit verstreut in der Stadt und wir sehen deshalb nur einen kleinen Teil des ehemaligen Kurorts, während wir einige Stunden durch die Strassen und den grossen Park im Zentrum spazieren.

Viele streunende Hunde gibt es hier und ein Trio davon begleitet uns auf Schritt und Tritt, die ganze Zeit, die wir in Tskaltubo verbringen. Das ist auch immer wieder mühsam, wenn unsere Eskorte etwa Autos hinterherjagt oder sich mit anderen Hunden, die ihr Territorium verteidigen, in die Haare kriegen. Sogar an der Busstation warten sie mit uns, bis wir in die Matrushka Richtung Kutaisi steigen.

Im Internet gibt es aber viele Berichte zum Ort mit Bildern aus dem Inneren der Gebäude. Wer sich dafür interessiert, findet hier eine gute Aufstellung der verschiedenen Gebäude:

Tskaltubo: Medea sanatorium

May 22, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 23 °C

Wie denkt dat de rijke Sovjets hier kwamen kuren heeft het mis. De grondwet schreef iedere inwoner heb recht voor om te rusten. Doktoren schreven een verplicht bezoek aan een kuuroord voor in landen als Georgië, Litouwen of Kazachstan.

Het Medea sanatorium is architectonisch een van de mooiste van de stad. Via een reeks trappen kom je bij die ingang, waar een reeks zuilen boven staat. Binnen is het sanatorium in een zeer slechte staat. Veel van de oude gastenkamers zijn bewoond geweest door vluchtelingen, die hebben duidelijk hun sporen achtergelaten. Veel kamers liggen vol puin en allerlei gebruiksvoorwerpen. Toch staan er her en der nog meubels uit de Sovjettijd. Het zwembad wordt nu bewoond door een groep kikkers.

Kulturtour pur...🍇🏨⛲

April 3 in Georgia ⋅ ☁️ 25 °C

Nach einer etwa 30minütigen Fahrt von den Klostern erreichten wir eine kleine Weinkellterei 🍇🍷, die vor vielen Jahrzehnten der berühmte georgische Schriftsteller Otia 📝📖📚 Iosseliani gegründet hatte. Nach einer kleinen Weinverkostung besuchten wir das in unmittelbarer Nachbarschaft gelegene Sanatorium Medea ⛲🏨. Hierbei handelt es sich um ein riesiges verlassenes Spa-Hotel, dass in Folge des Zusammenbruchs der UdSSR und dem Bürgerkrieg in Georgien keine Gäste mehr empfing.Read more

Tskaltubo: in het spoor van WIDM

May 21, 2023 in Georgia ⋅ 🌧 19 °C

We rijden via de chaotische straten van Kutaisi naar Tskaltubo toe. Deze plaats was het belangrijkste kuuroord van de Sovjet Unie, dankzij het bewezen gezonde mineraalwater dat hier naar boven komt. Tientallen sanatoria zijn destijds gebouwd om een groot park heen. Op het hoogtepunt reden er dagelijks verschillende treinen vanuit Moskou en St. Petersburg hiernaartoe. Na de val van de Sovjet Unie viel in een klap de hele markt weg en sloten de sanatoria hun deuren.

Nu staan deze bijna allemaal leeg. Sommige zijn gebruikt voor de opvang van vluchtelingen uit Abchazie, een van de regio's die Rusland onder controle heeft. De laatste jaren zijn een aantal verkocht aan projectontwikkelaars, die bezig zijn ze weer in volle glorie te herstellen.

Wij slapen in het statige en slaperige Plaza Hotel, waar de grandeur vanaf druipt, al heeft deze zijn beste tijd wel gehad. We hebben een ruime kamer met apart zit en slaapgedeelte. Voor het diner besluiten we eerst een bezoekje te brengen aan sanatorium Gelati, waar je veelal vrij kunt inlopen. Buiten in de tuin is een oude speelplaats, waar muren nog deels met mozaïeken van dieren zijn bekleed. Ineens staat daar een politieagent achter ons die niets zegt.

Hij wenkt ons mee en geeft zonder een woord te zeggen een rondleiding door het gebouw, waar ook nog vluchtelingen wonen. Via een statige binnenplaats komen we uit in de voormalige lobby en gaan naar de eerste verdieping, waar je op het balkon uitkijkt op de binnenplaats. Er is een oude cinemaruimte, waar nog filmrollen liggen van destijds.

Zwijgend gaan we naar de bovenste verdieping, via de trap met een provisorisch getimmerde deur. De agent houdt de deur voor ons open. Waar zijn we nu toch weer beland?
      We kijken rond in de oude gastenkamers, waar soms het behang nog op de muren zit en meubilair, boeken en tijdschriften nog liggen uit de jaren 80. Best bijzonder om eens te zien. Verder is alles van waarde, inclusief tegels, leidingen etc. al lang uit het gebouw gesloopt. Het is bijzonder dat dit tot 40 jaar geleden een welvarende en bruisende stad is geweest.

We bedanken de agent en eten bij een lokaal restaurantje weer heerlijke gerechten. Kebab, aubergine met walnoten puree en een vlees/aardappel ovenschotel.

Tskaltubo: Sanatorium Shakhtiori

May 22, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 22 °C

De volgende ochtend eten we een heerlijk ontbijt. Ons doel is om in het sanatorium tegenover het hotel te komen, welke is verkocht door de stad aan investeerders. We gaan bij de poort kijken en daar is net de bewaker. Die wil tegen een steekpenning wel een rondleiding geven.

We snappen wel waarom dit gebouw is verkocht, de grandeur spat er vanaf. Brede trappen met houten balustrades, plafonds die nog intact zijn en grote raampartijen. Ook hier is alles van waarde gestript, inclusief veel deurposten. Zwijgzaam banjeren we achter de bewaker aan en komen in een grote ruimte met hoge zuilen en een prachtig plafond, waarschijnlijk is dit een eetzaal geweest. In een andere grote zaal ligt de vloer nog deels tussen de zuilen. In het grote theater hangen de doeken nog boven het toneel.

In veel kamers ligt puin en troep van tijdelijke bewoners. Op de weg terug glip ik nog even weg om aan de voorkant foto's te nemen van de statige voorkant van het gebouw en de lobby. Hier wil de bewaker ons niet hebben, uit vrees dat iemand ons vanaf straat ziet. We zijn blij dat we dit sanatorium nog hebben kunnen zien, voordat het wordt verbouwd.

Tskaltubo

September 22, 2021 in Georgia ⋅ 🌧 18 °C

Bei absoluten miesen Wetter lagen wir zunächst recht lange im Bett bevor wir uns auf den Weg nach Tskaltubo machten.
      Zur Sowjetzeit war die Stadt als Heilbad bekannt und es gab dutzende Hotels, Heilbäder und Badehäuser.

Ein Teil der verlassenen Häuser wird mittlerweile von georgischen Flüchtlingen aus Abchasien besetzt als Wohnungen genutzt. Andere Gebäude wie das absurd riesige Sanatorium Shakhtior sind mittlerweile abgesperrt und werden überwacht. Theoretisch sollen diese in der Zukunft wieder genutzt werden, zu sehen war hiervon jedoch noch nichts.

Mit etwas suchen konnten wir dann dennoch ein altes Hotel und zwei Badehäuser erkunden.

Tsqaltubo, Цхалтубо, Q227156