Berlin Prenzlauer Allee

Touribus

October 8, 2021 in Germany ⋅ ⛅ 13 °C

Wir haben mal „zweimal Einheimisch“ bestellt. Da poltert der Busfahrer: „einheimisch bin ikke hia. Eene aussterbende Rasse!“ - dann weiß man auch gleich was los ist. Aber alles mit einem lächeln. Berlin ist bis jetzt sehr freundlich.

Ein Gutschein für eine Touribus Rundfahrt ist und bleibt immer ein super Weihnachtsgeschenk.

Touribus ist ‚must have‘

10/10/21Reply

Checkpoint Charlie

October 8, 2021 in Germany ⋅ ⛅ 15 °C

Der Checkpoint Charlie war einer der Berliner Grenzübergänge durch die Berliner Mauer zwischen 1961 und 1990. Er verband in der Friedrichstraße zwischen Zimmerstraße und Kochstraße (beim gleichnamigen U-Bahnhof) den Sowjetischen mit dem Amerikanischen Sektor und damit den Ost-Berliner Bezirk Mitte mit dem West-Berliner Bezirk Kreuzberg.

Hier standen sich am 27.10.1961 die Panzer mit geladenen Rohren Auge in Auge.

8: Tunnelbana och donuts

April 20, 2022 in Germany ⋅ ☁️ 7 °C

Efter "skoldagen" och när vi blev avsläppta på egen hand, hände mycket. Jag, Louise och Jakob hoppade av bussen på Alexanderplatz. Jag var riktigt toanödig och törstig när vi anlände, så jag var väldigt desperat att uppfylla dessa behoven. Att hitta en toalett och vatten var dock svårare än vad man kan tro. Jakob kände väldigt mycket för att köpa en läderjacka så en stor del av tiden gick åt åt att hitta en (vi lyckades inte).

När vi kände oss färdiga på Alexanderplatz tog vi kontakt med Elsa och Elna som var på Mall of Berlin. Jag, Louise och Jakob insåg till vår förfäran att det smidigaste sättet dit var med tunnelbana. Det mesta lyckades vi lista ut själv (rättare sagt listade de ut grejer medan jag stod och tänkte på annat men vi kan väl låtsas som om jag var delaktig). Vi fick även hjälp av någon som jobbade där, så vi lyckades slutligen köpa biljett och hamna på rätt perrong. Det blev dock lite panik när dörren stängdes när endast Jakob stigit på och vi andra var bakom. Som tur är lyckades Louise stoppa sin fot i dörren så vi kunde tränga oss igenom. Det gick tillslut bra förutom att vi möttes av blickar från varenda människa som satt i vår vagn.

Vi hittade i allafall Elsa och Elna på köpcentret där vi valde att dela upp oss. Jag, Elsa och Jakob skulle gå till ett donutställe för att köpa berliner. Till vår besvikelse sålde de endast vanliga donuts :(. Därefter återförenas vi igen förutom Elna som valde att lämna oss för att gå och äta med ett ocoolare gäng än oss. Vi fyra som var kvar promenerade i allafall mot hostelet för att hitta en restaurang på vägen. Tillslut hittade vi en bar där vi slog oss ner och åt schnitzel. Mycket trevligt var det bortsett från faktumet att det inte kom någon sås med våra schnitzlar :(.

Nice! Ich bin ein Berliner! (google it 🙂)

4/20/22Reply

så mycket ni får uppleva!!!

mums!!!

4/21/22Reply

wow, så stor! nu blir jag jättehungrig!

10: Vandring

April 21, 2022 in Germany ⋅ ☁️ 11 °C

Jag vaknade upp den tredje dagen och morgonen flöt på som vanligt. Förmiddagen följdes endast av promenader vilket var lagom påfrestande på de redan ömma fötterna. Det var dock roligt och vi passerade många sevärdheter. Vi började att kolla på riksdagshuset som brann ner 1933. Det var en fräsig och flott byggnad men tyvärr gick vi aldrig in. Därefter begav vi oss mot ett romskt monument till minne av förintelsen. Den bestod av en rund damm med ett fåtal blommor. Sedan gick vi till ännu ett sovjetisk monument, brandenburg tor och platsen där Hitlers bunker låg. Bunkern är dock sönderbombad så vi möttes bara av en skylt.

Därefter begav vi oss mot förintelsemonumentet som bestod av en stor massa olika stora rätblock med olika gångar däremellan. Vid monunebtet fanns även förintelsemuseet som vi besökte. Medan vi köade insåg jag dock att jag bar på en gul lågstadiesax i min väska. Eftersom det var stenhård kontroll insåg jag att det vore en bra ide att ta fram saxen. När jag nådde säkerhetskontroll lämnade jag stolt ifrån mig saxen och skickade väskan på rullbandet för att scannas. Helt plötsligt säger vakten "you have a another scissor". Jag började rota i min väska bara för att hitta en större och betydligt vassare sax i mitt pennskrin. Det var ju lagom sus. Jag fick dock gå in i museet tillslut.

Tyvärr fick vi inte lång tid på oss i museet så jag hann inte läsa och kolla på allt. När vi var färdiga stod vi och väntade på de två sista, men de var för tusan 45 minuter försenade! Och där stod jag med en skrikande mage!

Fyfy.

Du och dina saxar!!! 🤣🤣🤣

4/22/22Reply

Den minnesparken var jag också i senast jag var i Berlin. Men inte på museet.

4/23/22Reply

6: Monument och korv

April 20, 2022 in Germany ⋅ ☁️ 8 °C

Efter fängelset åkte vi buss mot ett sovjetiskt monument som ställdes upp strax efter andra världskriget. Vi strosade runt och fick olika frågor att svara på. Jag och tre andra tappade dock bort tiden och blev sena (whops). Speciellt Louise blev jättenojig och trodde alla skulle döma oss när vi gick på bussen. Jag var dock lite mer cool över situationen. Monumentet var också en bra upplevelse bortsett från regnet. Statyerna den bestod av var riktigt stora, och frågorna vi fick handlade om att tolka dessa.

Sedan körde vi mot ett annat ställe där vi fritt fick gå iväg och äta lunch. Jag och några andra drog till ett kebabställe där jag beställde currywurst: korv med curry och ketchup. Det låter inte som höjdare, men det var godare än vad jag trodde.

Currywurst är en tysk klassiker!! 😋

4/20/22Reply

currywursten såg inte så aptitlig ut 🤣😘

4: Mycket hipperi

April 19, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 7 °C

Efter vår city tour fick vi välja att antingen åka med bussen tillbaka till vårt hostel eller stanna där vi blev avsläppta. Jag och ett udda gäng av Louise, Simon, en som satt nära mig i bussen och några hippare jag inte vet namnet på gick iväg och åt på en restaurang. Jag beställde en tysk pastagratäng "käsespätzle". Restaurangen var dock dyr (förlåt mamma och pappa), men jag beställde inte alkohol trots att jag lagligt sätt har möjligheten. Maten var mycket mumsig och det var ett väldigt trevligt ställe vi hamnade på.

Därefter gick vi skilda vägar och jag, Louise, Simon och Jakob gick till checkpoint charlie på tillbakavägen hem. Det var dock en stor besvikelse och levde inte upp till hypen. Elsa och Alexandra satt dock på en Mcdonalds några bit bort så vi hämtade upp dem och tog dem med oss. Vi gick till en souvenirbutik där vi petade på allt men inte köpte något. Man kunde även köpa en liten bit av Berlinmuren i affären. Dessutom drog vi till Lidl där jag och Jakob köpte brieost.

Vägen från restaurangen till hostelet var ca 3,5 km, med stopp på vägen. Så det tog ganska långt tag innan vi slutligen anlände till vårt hostel igen. Där spelade vi kort med ännu fler hippare, men sen drog jag, Louise och Elsa till våra rum.

Berlin är en mycket fin stad med väldigt fräsiga byggnader, samt en lugnet med chill gatomusik. Mycket trevligt, mycket trevligt.

Det var slutet på första dagen. Godnatt.

Vilken toppendag? Sparar du brieost till mig? 🙂

4/20/22Reply

Klart du ska unna dig lite lyxig mat!

12: Emotional rollercoaster

April 21, 2022 in Germany ⋅ ☁️ 10 °C

Kvällen gick verkligen upp och ner.

Jag, Louise, Elsa, Simon och Jakob gick till en souvenirbutik där jag köpte två souvenirer. Därefter gick jag, Louise och Elsa och åt på Vapiano där jag beställde pasta med någon sås. Det var gott mebmn jag blev äckligt mätt och jag åt inte ens upp min mat. Därefter gick jag med rejäl magont tillbaka till vårt hostel och mitt mående låg på 0.

Besöket på vårt hostel blev väldigt kort då vi nästan direkt begav oss mot Edeka. Medan vi gick runt i affären sa jag: "Jag saknar Japans livsmedelsbutiker, och jag saknar deras..." och PRECIS när jag skulle avsluta meningen med "onigiri" såg jag vad som stod framför mig i kylskåpet. Ni gissade rätt. EN ONIGIRI. Jag blev såååå hyper och skuttade runt i affären. Jag betalade även tidigare bara för att kunna gå ut och äta upp den.

Med måendet uppe på en 10 begav vi oss mot vårt hostel igen där vi satte oss i en lobbyn. Vi spelade bordfotbollsspel där jag ensam mötte Louise och Elsa. Vem som vann är ett samtalsämne som inte behöver tas upp. När jag skulle dra mot rummet för att packa upptäckte jag det som jag fruktade mest. Min rumsnyckel var borta! Under hela resan hade jag den i min strumpa men nu var den inte där! Jag letade på alla möjliga ställen, men utan någon framgång :(

Nu ska jag i allafall sova. Godnatt.

Hsr du hittat din nyckel??

Nej, men som tur är behövde jag bara betala 2 euro

4/22/22Reply

Jag vill också ha Onigiri!!!!

Berlin ALLEMAGNE DAY 1 part 3

May 18, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 25 °C

Mémorial Aux Juifs d'Europe Assassinés

Le Mémorial aux Juifs assassinés d'Europe, également appelé Mémorial de l'Holocauste, est un monument situé au centre de Berlin, entre la porte de Brandebourg et la Potsdamer Platz, en Allemagne, perpétuant le souvenir des victimes juives exterminées par les nazis au cours de l'Holocauste appelée en hébreu Shoah.

2 711 blocs de béton de hauteurs différentes composent ce bijou architectural en mémoire des juifs assassinés d'Europe, souvenir de l'un des épisodes les plus sombres de l'histoire de l'humanité.
      Les stèles font 2,38 mètres de long et
      0,95 mètres de large, tandis que leur hauteur varie de l'une à l'autre. Entre l'inclinaison de ce champ de dalles et les variations irrégulières de leur hauteur, on a cherché à provoquer une sorte de sentiment de confusion et d'incommodité, lorsque l'on se déplace en marchant entre les stèles.

En-dessous des stèles, il y a un espace souterrain dans lequel on vous explique la politique de l'extermination qui a été conduite de 1933 à 1945, on trouve aussi des témoignages de victimes de l'Holocauste. Et il y a ce mur sur lequel on peut lire tous les noms des victimes avec leur date de naissance et de mort.

Je ne ferai aucun commentaire sur cette publication tant mon émotion et ma douleur sont immenses.

Je dédie ce post à un ami très cher qui se reconnaîtra.
      Je m'adresse à toi, en toute humilité :
      "Que la mémoire de ta famille soit une bénédiction "
      "יהי זכרם לברכה"

#IStandWithIsraël

Cette partie de l histoire sur l extermination des Juifs me bouleverse a chaque fois

5/19/22Reply

idem.. c'est abominable... je n'arrive pas à concevoir le pourquoi, le comment... c'est juste insupportable.

5/19/22Reply

Race day

September 29, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 14 °C

Heute war es soweit. Es gilt: Ich gegen die Strecke.
      Wecker gestellt, ein kleines Frühstück. Zusammenpacken und nur nix vergessen!

Schon beim Aussteigen aus der S-Bahn wird dir erneut die Dimension dieser Veranstaltung bewusst. Da wälzt sich eine Lawine an Menschen Richtung Startgelände.

Dann, im Startblock des Hauptfeldes: du siehst unbeschreiblich viele Menschen, die auf das gleiche warten wie du: den Startschuss.

1 Stunde(!) nach dem Profis sind wir endlich dran und die Meute H wird losgelassen. Das Wetter ist angenehm kühl, aber zwischendurch regnete es ordentlich und der Wind machte es zeitweise extrem kühl ☔❄️

Lange ging es ziemlich nach Wunsch. Erst die letzten 2-3 Kilometer waren eher mühsam. Aber da muss man durch. Stehen bleiben geht bei km 40 gar nicht 😅 Lieber langsam dahintuckern, das Feeling genießen gleich durch zu sein und Zeit nehmen für ein Foto mit dem Brandenburger Tor im Background.

Als Goodie gibt's bis Mitte der Woche einen ordentlichen Muskelkater.

Vorest werde ich das Laufen wieder zurück schrauben . Und vier Marathons sollten doch genug sein 🤐

Bravo! Gratuliere!

Herzlichen Glückwunsch 🍾🎉😉

Bravo und herzlichen Glückwunsch

• Jun7

... Berlin, Berlin, Berlin

June 7, 2021 in Germany ⋅ ☀️ 24 °C

Bevor ich in Berlin angekommen bin, hab ich noch einige Kilometer - auch über einige Seen - zu paddeln gehabt. Rückblickend betrachtet, hab ich mir einfach eine viel zu lange Etappe für meinen fünften und vorläufig letzten Tag auf dem Boot vorgenommen.
      So finde ich mich dann am Donnerstagnachmittag erschöpft am Rand der Dahme - einem Nebenfluss der Spree - wieder und mache Pause, um für mich zu überlegen, wie ich weitermache. Ursprünglich wollte ich zu einem Campingplatz zu dem ich noch 9 km zu paddeln hätte, doch mein Körper und letztlich auch mein Kopf waren da strikt dagegen - immerhin ging ihnen ebenso wie dem Boot schön langsam die Luft aus 🤦

Laut meiner Karte soll es in der Nähe bei einem Ruderverein die Möglichkeit geben für eine Nacht sein Zelt aufzuschlagen. Dort angekommen traf ich auf Kinder und Jugendliche, die zum Training hier waren. Leider meinte deren Trainerin, dass Zelten aufgrund von Corona derzeit nicht möglich sei. So überlegten wir eine Weile hin und her - bis schließlich ein 12-jähriger anbot, er könne seine Mutter fragen, da sie Ferienwohnungen vermieten würden. So rief er sie neben uns an und begann mit den Worten: "Hallo Mama, da ist so ein verwahrloster Mann ..." - ich musste innerlich schmunzeln und seine Trainerin begann sofort zu relativieren und meinte, dass ich mich ja lediglich nicht rasiert hätte, der Junge älter aussehe als er sei und das noch nicht richtig einschätzen könne undundund 😄
      Aus der Ferienwohnung wurde nichts, allerdings boten mir seine Eltern an mich zum nächsten Campingplatz mitzunehmen 🤗 Letztlich war es genau dass, was ich in diesem Moment brauchte und so durfte ich den Abend an einem wunderbaren See ausklingen lassen 🙏

Am Freitag packte ich dann wieder meine Sachen und machte mich die letzten Kilometer - nun wieder zu Fuß - nach Berlin auf. Ich ging durch verschiedene Vororte bis ich schließlich am Abend bei Georg in Rixdorf, Neukölln angekommen bin.
      Georg ist ein Musiker aus Wien, der mittlerweile seit fast 10 Jahren in Berlin lebt. Er war ein ehemaliger Mitbewohner in der früheren WG von Claudia und erklärte sich, als sie ihn fragte, sofort dazu bereit, dass ich letztlich nicht nur eine Nacht sondern einfach gleich das ganze Wochenende - sogar ganz für mich alleine - in seiner Wohnung verbringen durfte. Unglaublich großzügig! Und noch dazu hatte ich echt spannende Gespräche mit ihm und er hat mir Einblick in seine künstlerische Arbeit gegeben - sehr faszinierend!
      Danke dir, Georg! 🙏

In Berlin verbrachte ich einen Großteil des Samstags mit Besorgungen und Organisation. Berlin ist wirklich groß und so sind die Wege sehr, sehr weit. Georg hat das so treffend beschrieben: "Wenn du eine Karte aus Österreich gewohnt bist, dann musst du in Berlin davon ausgehen, dass das doppelt soweit ist." - und ja das spürte ich dann immer wieder auch in meinen Beinen 😅

Berlin ist eine unfassbar vielfältige und so wie ich sie kennengelernt habe - und das obwohl es derzeit ja kein Club-Leben gibt - eine sehr lebendige Stadt. Es war sicher auch das schöne Wetter, dass dazu beitrug, aber es war wunderbar zu sehen, wie die Menschen gemütlich Zeit auf öffentlichen Plätzen verbringen - einfach so! Hier scheint es völlig normal zu sein sich auf eine Bank im Park zu setzen und mit Freunden etwas zu trinken. Das hat ein sehr angenehmes und gemütliches Flair vermittelt und so war ich auch gern Abends unterwegs, um die Sehenswürdigkeiten - mit all der Geschichte, die Berlin in sich trägt -, die unterschiedlichen Kieze und die kulturell divers geprägten Straßen kennenzulernen.

Ich spürte allerdings auch in mir selbst, dass ich schon sehr erschöpft war und bin. Von der neuen Beanspruchung des Paddelns der vergangenen Woche, aber wohl auch von den vorhergehenden Wochen.
      So versuche ich gerade mir ausreichend Pause zu gönnen und gut in mich hinein zu spüren, was ich brauche und was jetzt gut für mich ist, um dann zu sehen, wann, wohin und vor allem auch wie es, weitergeht.

Ich werd' euch natürlich weiter auf dem Laufenden halten und wünsche euch, dass es euch gut geht! 😊

Aaawww! ❤️ wie schön!

6/7/21Reply

Hallo verwahrloster Mann😀 so schnell kann es gehen und trotzdem ist es zum Lachen. Erhole dich gut in Berlin und lass die nächsten Abenteuer in Ruhe auf dich zukommen! Lg Georg 😀

6/7/21Reply

ja ich fand's auch sehr, sehr lustig 😂

6/13/21Reply

Tatsächlich bis nach Berlin gepaddelt ... wow.

6/9/21Reply

Berlin Prenzlauer Allee