Dranske

Here you’ll find travel reports about Dranske. Discover travel destinations in Germany of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

2018-08-03

August 3 in Germany

Packa ihop och åka igen. Större del av vägen var det små allévägar ute på landsbygden. Massor med småbyar och en kyrka i varje. Hittade fram utan större bekymmer även om GPSn ville åka färja och jag ville undvika den. Resulterade i några extra svängar.
    När vi kom fram pustade campingägaren ut. Vi hade missuppfattat bokningsformuläret och skrivit in längd för bil och husvagn. Men han trodde att vi kom med en 13,5 m husvagn.
    Campingen var lite besvikelse. Vi ser inte vattnet. Ingen höjdar strand och algblomning. På kvällen tog vi varsitt glas vin och gick ner för att se solnedgången.

2018-08-04

August 4 in Germany

Eftersom stranden inte var mycket att ha hade vi efter en slö morgon ställt in oss på att sitta vid husvagnen och läsa. Vi tog en promenad längs nått som såg ut som en banvall men med betongplattor istället för räls. Gissar att det är rester från 2.a världskriget. Längs vägen stod en tysk och spelade flöjt, med notställ och allt. Vi började prata. Sett visade sig att han hade pluggat med en svensk och passerat Gävle på en resa genom Sverige. Han tipsade om en bättre strand några km bort. Tog bilen och spanade in byn på GPSn. När vi kom fram fanns det inget som skvallrade om att det fanns en strand här möjligen att det var en del bilar som åkte samma väg. Det fanns ingen parkering bara några stugbyar med enkla och delvis förfallna baracker. Vi gick längs en skogsväg förbi en stuga som taket rasat in på och där det inte gjort det växte det träd och gräs. Vägen blev till en stig och vi började tveka, men kom vi till en trapp på säkert 50 höjdmeter och där låg en fantastisk strand. Blev en solnedgång även denna kväll fast på hemmastranden.Read more

2018-08-06

August 6 in Germany

Tog en tur till udden Akrona, Mysig liten by men rätt turistig. De flesta tittade på en fyr som inte var mycket att hurra för. Vi tankade och åkte till stranden istället. Mycket folk trots att det blåste
    På em bokade vi om färjan så vi åker från swinoujcie, kl 9 istället för Rostock 22.30 eftersom vi måste lämna campingen kl 11 och det bara är ca 3h resa så blev det dumt. En massa dötid och ser en 80 mils resa i Sverige. Nu blir det tidig morgon istället . Larmet på 04.00. Färja på dagen. Några timmar upp genom Sverige och övernatta där och ändå hemma tidigare.
    Packade allt som gick på kvällen. Vi till och med kopplade vagnen. Pratade en hel del med de nya tyska granarna som var mycket trevliga, synd att de inte kom lite tidigare.

2018-08-05

August 4 in Germany

Sämre väder idag, blåsigt och mulet. Vi tog en tur med bilen. Först länge ut på udden där vi trodde att det var ett naturreservat, men det var bommat och förbjudet att beträda. Enl några vi mötte som klättrat över en betongvägg ner till stranden så var det en gammal militär anläggning. Förbjudet skylten pratade dock om elektriska installationer. Åkte ner till färjan för att se hur det såg ut, kändes inte bra så vi bestämde att ta samma väg som vi kom när det är dags att åka.Read more

Gleich nach dem Frühstück haben wir unsere sieben Sachen gepackt und sind über die Rügenbrücke auf die Insel Rügen gefahren. Gabi wollte unbedingt mit dem Fahrrad die Insel kennenlernen. Gegen 12Uhr sind wir am Zeil angekommen, haben die Fahrräder gerichtet und sind losgefahren. Zuerst ging es nach Wiek in den Hafen, vorbei an hunderten von Kitesurfern, Richtung dem Ort Breege. Dort angekommen haben wir im Fischlokal „Zum alten Fischer“ gegessen und sind anschließend wieder bei starkem Gegenwind zurückgefahren zum Wohnmobil.Read more

Dranske