Germany
Helmstedt (district)

Top 10 Travel Destinations Helmstedt (district)
Show all

Scheepslift...

August 12, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 25 °C

Bij het opstaan is het weer mooi weer...wat worden we verwend!

We vertekken op de bekende tijd 08.50 uur en na slechts 800 meter varen over de schitterende Elbe gaan we stuurboord uit om via het Elbe-Seitenkanaal naar de schepenlift te varen, vanaf dit punt gaan we in de herhaling...het alternatief zou over zee via de Duitse bocht zijn maar onze ervaren zeezeilers raden dat ten sterkste af...
      Na een uurtje varen arriveren we om tien uur bij de schepenlift Lünenbürg-Scharnebeck, er vaart net een vrachtschip in de bak, wij leggen aan en drinken koffie.

Het Elbe-Seitenkanaal werd tussen 1968 en 1976 gebouwd, de totale kosten om het kanaal aan te leggen waren 1.7 miljoen DM waarvan alleen al 152 miljoen DM voor de scheepslift.
      Omdat het kanaal voor grote delen hoger ligt dan het omringende land, moet er jaarlijks 6 miljoen kubieke meter water worden ingepompt, al 4 weken na de opening van het kanaal, op 18 juli 1976, deed zich een catastrofe voor, er brak een dam en 4 miljard kubieke meter water uit het kanaal stortte zich alles op zijn weg vernietigend in het omringende dal.
      Pas een jaar later kon het kanaal weer definitief in gebruik worden genomen.

Half twaalf krijgen we de opdracht om los te maken en naar voren te varen en bij groen licht de bak in te varen.
      Dit keer zijn wij, met onze 7 boten, alleen in de bak en genieten...het blijft een bijzondere belevenis met name de snelheid waarmee je 33 meter omhoog getrokken wordt...

Vijf minuten voor twaalf varen we weer op het Elbe-Seitenkanaal met z'n bosrijke oevers en af en toe vergezichten in het dal, mooi!
      Kwart over vier komen we aan bij sluis Ulezen waar net een vrachtboot uitvaart, als de sluis terugkomt vaart er opnieuw een vrachtboot in met een blauwe kegel, dat betekent dat er gevaarlijke stoffen aan boord zijn en moet de boot alleen geschut worden dus nóg maar even wachten.
      Op de wal maken we een praatje met elkaar en strekken onze benen, het is vandaag een lange vaar (wacht) dag!

Half zes mogen wij naar voren varen en wanneer er twee vrachtboten zijn uitgevaren mogen wij in de grote sluis met een verval van 23 meter, gelukkig met drijvende bolders.
      Na de schutting moeten we nog 24 kilometer varen naar de Wittinger-sporthafen waar we om half acht arriveren...
      De vriendelijke havenmeester is op ons blijven wachten, hij heeft een mooie lange steiger voor ons gereserveerd en om kwart voor acht liggen we allemaal op de plaats, rust...alleen nog even koken!

We spreken af morgen om 11.00 uur te vertrekken...

Onverwacht Thais...

August 13, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

De bewolking is gisteren aan het einde van de middag toegenomen en het heeft heel even geregend, vanmorgen is het droog maar zwaar bewolkt en een stuk frisser, veel wind.

De afspraak is dat we om 11.00 uur vertrekken maar tegen half elf is iedereen start klaar dus...varen maar...
      In tegenstelling tot gisteren komen we nu regelmatig vrachtschepen tegen, op de oever zien we hier en daar wat struikjes heide in bloei staan.
      De bouwboeren hebben het graan geoogst en de mais staat manshoog op de akkers, nu zijn de boeren druk met de aardappel oogst, dit zien we allemaal gebeuren tijdens het varen in het verder wat saaie kanaal.

Om 13.40 uur laten we het Elbe-Seitenkanaal achter ons en varen we het Mittelland kanaal op, Monique heeft ligplaatsen voor ons gereserveerd en de havenmeester staat ons op te wachten, heel geordend mogen we een voor een binnen varen
      en worden we geholpen bij het aanleggen, top! Het past allemaal nét in de kleine haven.
      De havenmeester is bijzonder vriendelijk als we gaan betalen, ook hier kosten de drankjes zeer weinig en hij tipt ons dat een zeer goed Thais-restaurant eten in de jachthaven wil komen brengen er zijn zelfs menu kaarten beschikbaar...

We mogen gebruik maken van de kantine van de jachthaven en tegen half zeven wordt het eten gebracht, met elkaar genieten we van het lekkere eten en de gezelligheid, tot slot gaat Frie voor allemaal koffie maken en spreken we af om morgen om 07.50 te gaan varen...

Later op de avond worden de touwen nog maar eens goed aangetrokken vanwege de zuiging in de haven die de scheepvaart veroorzaakt, dit is echt een nadeel van het Mittelland kanaal, de vrachtboten worden steeds groter en varen vaak érg hard...

Spaghetti all’estate…

August 9, 2023 in Germany ⋅ ☀️ 19 °C

In Wolfsburg besuchten wir unsere lieben Freunde Antje und Stefan.

Wir haben zusammen gekocht und hatten uns viel zu erzählen. Vielen Dank für die Gastfreundschaft und den schönen Abend. Wir haben es sehr genossen🤗.Read more

Autostadt Wolfsburg

August 10, 2023 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

In Wolfsburg befindet sich der Hauptsitz der Volkswagenwerke mit 60‘000 Mitarbeitern.

Wir besuchten die Autostadt, ein 28 Hektar grosser Themen- und Erlebnispark von Volkswagen, wo sich alles um die Vergangenheit, Gegenwart und die Zukunft der Mobilität dreht.

Sehr eindrücklich 😀!

Wolfsburg

November 11, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 7 °C

Volkswagen, a volte siglata VW

è una casa automobilistica tedesca

MAGGIOLINO VOLKSWAGEN (foto)
      Il maggiolino nasce per volontà di Hitler di motorizzare il popolo tedesco. Hitler incaricò nel 1934 Ferdinand Porsche di progettare un'autovettura per la famiglia media tedesca, che avesse un consumo non superiore ai 7 lt.Read more

Wolfsburg - Autostadt 🚗

July 24, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 24 °C

Auf dem Weg zu unserem nächsten Hotel haben wir einen Zwischenstopp in Wolfsburg eingelegt. Wir wollten uns die Herkunft der Volkswagen anschauen. Die Autostadt ist ein riesiger Park mit verschiedenen Pavillons und vielen Attraktionen für Kinder (oder Kindgebliebenen). Die Autoausstellung zeigte Fahrzeuge 🚘 aus verschiedenen Epochen, aber auch einige Designhighlights 🏎️. Die Käfer sind dabei natürlich Kult. Bei den beiden hohen Türmen kann man sein neues VW-Auto 🚗 direkt ab Werk abholen, dieser Teil des Parks hat mich am Meisten fasziniert. Das Wasserspiel 💧 oder die Duftbrücke 🌷 sind weitere Spielereien. Das Werk konnten wir leider nicht besuchen. Kleiner Kritikpunkt: Uns persönlich hätte noch die Geschichte des Konzerns interessiert, diese wurde jedoch nirgends präsentiert.Read more

Gescheiden...

June 18, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag vertrekken we, opnieuw onder een stralende zon, voor de laatste 66 kilometer op het Mittellandkanaal.
      In totaal hebben we straks bij de afslag naar het Elbe-Seitenkanaal 233,7 kilometer afgelegd op het Mittellandkanaal en vandaag krijgen we de eerste sluis vrijwel direct na ons vertrek.
      De Hindenburgsluis heeft een verval van 14,7 meter en is prachtig om te zien, helaas staat hij in de steigers, maar aan de binnenkant is de karakteristieke klok wel te zien.
      We moeten hard werken om de boten in bedwang te houden en op tijd de touwtjes te verhangen gelukkig gaat het ons allemaal prima af.

Door een voor ons varende vrachtboot en een versmalling in het kanaal wordt de groep gescheiden, en als we rond drie uur bij de afslag naar het Elbe-Seitenkanaal komen varen er vier boten naar Yacht-club Hoffmanstad waar ze met enige moeite een plaats kunnen vinden.
      Via de marifoon waarschuwen we de twee achterblijvers dat er geen plaats meer voor hen is, zij leggen aan op het kruispunt aan een lange steiger.
      Als we aan de koffie zitten komt Willy ons opzoeken om te kijken of alles bij ons in orde is, hij is daarvoor door korenvelden en hoog gras geploeterd, maar het is hem gelukt... een ware leider!!!
      Natuurlijk wordt hij beloond met een Belgisch biertje...

Über Rothenburg o.d. Tauber nach Aalen

October 25, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 8 °C

Mit insgesamt 43 Personen geht’s auf die Reise Richtung Süden.
      Der Stadtrundgang in Rothenburg o.d. Tauber ist leider von einigen Schauern begleitet, aber so macht es anschließend noch mehr Spaß durch die Läden zu bummeln.Read more

Start nach Gran Canaria

February 2 in Germany ⋅ 🌬 8 °C

Freitag um neun, Nieselregen. Elisa fährt uns und unser Handgepäck zum Wolfsburger Bahnhof. Eine Brötchentüte und ein Wasser für die Fahrt geholt, der ICE ist pünktlich (Bahnstreik pausiert netterweise während unserer ganzen Reise) und komfortabel.

Umsteigen in Hannover Hauptbahnhof, die S-Bahn fährt trotz Nahverkehrsstreik, alles prima. Pünktlich am Flughafen angekommen. Beim Einchecken gelernt, dass Flugkartencodes für die Apple-Wallet auf Android-Wallets nicht funktionieren. Die Mail mit den Flugdokumenten gefunden, problemlos eingecheckt und ab in den Flieger.

Pünktlich angekommen, ein Spaziergang zum Cruise Terminal und noch ein paar Schritte weiter - da lag dann das norwegische Schulschiff "Christian Radich". So ein Reisetag ist doch ein bisschen anstrengend, aber weil wir alles mit reichlich Übergangszeiten geplant hatten, gab es keinen Stress.

Wolfsburg, Þýskalandi

May 30, 2017 in Germany ⋅ 🌧 23 °C

Ég fór og heimsótti Wolkswagen-safnið. Þar var marga bíla að sjá, s.s. hinar ýmsu týpur bifreiða sem VW hefur framleitt, prótótýpur sem aldrei fóru í framleiðslu, sérframleidda bíla og breytta bíla. Hér eru nokkur dæmi:Read more

Landkreis Helmstedt, Helmstedt (district), HE, Kreis Helmstidde