Landkreis Uelzen

Op avontuur...

June 19, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 26 °C

Het wordt eentonig, maar opnieuw start de dag zonnig en warm.
    Vier boten verlaten de haven om 08.30 uur om zich bij de andere twee te voegen en zo varen we gezamenlijk het Elbe-Seitenkanaal op het avontuur tegemoet.
    Niemand van de toervaarders heeft deze route eerder gevaren, dus zijn er kaarten bestudeerd en boeken gelezen ter voorbereiding.
    Het Elbe-Seitenkanaal loopt door het Allertal en over de Luneburgerheide en is de noord-zuid verbinding tussen de Elbe en het Mittellandkanaal.
    Het is 115 kilometer lang en er wordt een hoogte verschil overbrugd van 61 meter, door de sluis bij Uelzen 23 meter en door de schepenlift bij Scharnebeck 38 meter.
    Het is in eerste instantie een wat saai, maar niet onprettig kanaal om te varen later komt er meer begroeiing.
    Met grote regelmaat komen we vrachtschepen tegen en ook veel pleziervaart.

Om 14.10 uur komen we aan bij sluis Uelzen, we moeten wachten tot we opgeroepen worden, na een half uur wachten is het zover en varen we achter een vrachtboot de sluis in. De sluiswachter komt controleren of we onze touwen bij de juiste drijvende bolder hebben en dan gaan we zakken. 23 meter is echt veel, maar het gaat allemaal heel rustig. Het gevolg is wel dat we pas om 15.40 uur de sluis uitvaren. Gelukkig is het niet ver meer naar de haven, iedereen vindt een plaats en gezamenlijk gaan we het lidgeld betalen in het clubhuis.
    Omdat het ontzettend warm is reserveren we een tafel in het clubhuis voor het diner en genieten we van een heel gezellige avond.

RASMINE - på vej mod nord

May 11, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 9 °C

Tænk, nu er der allerede gået 14 dage siden vi genså Rasmine i hendes vinterhavn Heidanger.
    Dejligt at have en søster og svoger, der helt frivilligt kørte os og alt vores habengut herned. Nød et par gode dage sammen og så var vi så heldige at blive inviteret til hele to 1. maj fester. Den første (aftenhygge den 30. april) til en lokal grillfest i den lille havn, hvor den smukke majstang blev hejst, grillen tændt og mange “prost” fulgte.
    Næste dag - altså 1. maj var der inviteret til fest i Bortfeldt, som er en hyggelig lille landsby med eget parkanlæg, sådan ca på størrelse med en dansk parcelhusgræsplæne, og selvfølgelig med kirken som nærmeste nabo. Her var der, som altid i de sidste 75 år gjort stads - boder, scene, flag, borde og bænke og alt var parat til at den flotte majstang kunne hejses. Det “freivillige feuerwerker” var mødt taltstærkt op (der skal nemlig gode armmuskler til at hejse den tunge og meget høje majstang), øllet var klar til at løbe i glassene og pølserne, brødet og gurken ( syltet agurker) var parat til de flere hundrede fremmødte lokale borgere. Hatten af for de lokale, store som små, sikken en opbakning.
    Majstangen blev hejst under akkompagnement af det lokale 10 mands blæsehornsorkester, herefter holdt
    den nydelige borgmester tale, efterfulgt af “kulturministeren for museet”, der takkede for enhver donation til det nye stråtag på det gamle museum, som nedbrændte forrige år. Et dejligt indslag var også det lokale børnekirkekor - så herligt. Dejlig dag i solskin og varme.
    Nu skulle Rasmine så gøres klar til hjemrejsen. Spørg ikke om humøret - det er bestemt ikke det samme, som da vi var for udadgående. Ingen sommerfugle i maven, vi er på vej hjem - I kender sikkert følelsen. Men vi kunne jo dreje til venstre ad Mittellandskanalen og snuppe et gensyn med Paris foreslog jeg, men nej vi må vente lidt med gensynet. Det er nu 4. sæson på Europas floder og kanaler, og det har været pragtfuldt, men der venter også andre eventyr.
    Sammen med humøret faldt varmegraderne ligeså hurtigt og ekstra dyner fandt vej til agterkahytten, men den "forbandede hoste” fandt ny næring i kulden. Vi hoster om kap, men Leifs er værre (siger han).
    I Tyskland er det lige nu højsæson for hvide asparges - dem har vi allerede spist os mætte i flere gange. De er så lækre og kan bruges som tilbehør til næsten alt. De skal bare skrælles og koges i 7 (syv minutter), så er de perfekte.
    Den 10. maj slipper vi fortøjningerne og siger på gensyn til Heidanger og vores søde tyske venner - Frida synes ikke helt tilfreds, nu gik det jo lige så godt i Heidanger, synes hun at sige. Hun har fundet mange nye venner, både de to- og firebenede.
    Vi drejer altså til højre (mod nord) og turen går nu mod Lübeck, hvor Rasmine skal have sin mast på og igen blive en rigtig sejlbåd.

Kærlig hilsen os

Dejlig læsning som altid, god tur til jer og glæder mig til vi ses⛵️🍻👍😊🇩🇰

5/11/19Reply

Som vanligt kanon god læsning 🌷🌹 god vind hjemad ❤❤

5/12/19Reply

Schleuse Uelzen, 23m Falltiefe

September 9 in Germany ⋅ ☀️ 24 °C

Es geht ganz schön schnell runter...

Schleuse Uelzen das zweite Abstiegsbauwerk im Verlauf des Elbe-Seitenkanals. In der Nähe von Wrestedt bei Kanal-km 60,62 wird mit der Schleuse ein Höhenunterschied von 23 Meter überwunden. Nach ihrer Fertigstellung 1976 war sie in Deutschland die Schleuse mit der größten Fallhöhe und die größte Sparschleuse der Welt.Read more

Uelzen

August 14 in Germany ⋅ ⛅ 22 °C

Am ersten richtigen Stopp im JRK Uelzen wurden wir ganz herzlich von ganz vielen Kindern begrüßt. Es war ziemlich laut. Tobi hat uns begrüßt und hat uns deren schönes Reich gezeigt. Es war wunderschön dort und echt groß. Als wir die Schloss Besichtigung voll endet haben ging es für uns hoch und wir trommelten den Wirbel zusammen, wir machten eine Kennlernrunde. Als wir alle schön kennengelernt haben beschlossen wir das wir eine kleine Wanderung durch Uelzen zu machen. Als wir auf einen Spielplatz angelangt sind haben wir uns sportlich betätigt und haben Power Verstecken gespielt. Es war ziemlich aufregend. Wir waren ausgepowert und es ging schon zurück. Danach machten wir lecker Pizza. Waren schön gesättigt und gestärkt, sodass wir zum Abschluss den Film Monster AG geguckt.Read more

1. Stopp: Uhlenköper Camp Uelzen

August 5, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 24 °C

Auf geht's!
    Unser erster Stopp: in der Nähe von Uelzen. Dahin ging es über gemütliche Landstraßen. Ein toller Öko Campingplatz mit Bio Shop, Naturschwimmbad und schön großen Stellplätzen. Auch die Sanitären Einrichtungen waren super. Trotz Maske tragen in den Gemeinschaftsräumen.
    Hier waren wir zwei Nächte. Donnerstag stand eine Fahrradtour nach Uelzen auf dem Programm, unter anderem zum Hundertwasser-Bahnhof. Es war so heiß.

Landkreis Uelzen