Lübeck, Hansestadt

Here you’ll find travel reports about Lübeck, Hansestadt. Discover travel destinations in Germany of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Lubeck Travemünde

June 6 in Germany ⋅ ☀️ 15 °C

Travemünde is a city which seems to be a mix between Benidorm (Portugal) and Deauville (France). A nice beach covered with "teepees" (a kind of) and an ugly tower just close to main beach. Most of what we saw of the city has not really points of interests except Ferry docks to Scandinavia and this beach which has many valuable estates, hotels and restaurantsRead more

Lübeck...

June 24 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Gisteren is met algemene stemmen besloten om nog een dag in Lübeck te blijven.

In het verleden is de stad tot vier keer toe afgebrand, de laatste keer dat de historische binnenstad afbrandde was tijdens de tweede wereldoorlog. Op 28 maart 1942 bombardeerde de Royal Air Force de stad, daarbij werden drie belangrijke kerken verwoest, de Engelse kerk werd gespaard... In die kerk zijn prachtige fresco's te zien.
    Gelukkig werd het grootste deel van de historische binnenstad na de oorlog gerestaureerd en uiteindelijk kwam het in 1987 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco te staan.
    Opnieuw gaan we onder leiding van Jef en Monique een stadswandeling maken om de vele mooie gebouwen te bekijken.

's Avonds om 20.00 uur is er een bijeenkomst gepland om de route te bespreken die we gaan volgen naar en in Denemarken.
    Morgen varen we naar Grave, dat wordt onze uitvalsbasis om de oversteek naar Denemarken te maken, het begint nu spannend te worden, we wachten tot het verantwoord is met de windsterkte.
    Gelukkig zijn er een aantal ervaren zeilers bij ons in de groep die veel verstand hebben van het varen op zee, het is een uitdaging en die uitdaging gaan wij met z'n allen aan!

Genieten...

June 23 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Bij het opstaan is het licht bewolkt en fris, ondanks dat het vandaag zondag is vertrekken we toch om 08.45 uur, niet uitslapen dus...
    We vervolgen onze vaartocht over het Elbe-Lübeckkanaal met vandaag 5 sluizen.
    Tegen half 10 arriveren we bij de eerste sluis, we passen er allemaal gelijktijdig in, wel zo gezellig, intussen is het volledig zonnig geworden met een frisse wind.
    De sluizen zijn gemakkelijk en na de eerste sluis staan de volgende 4 sluizen al op groen als we aan komen varen een soort groene golf op het water...bijzonder praktisch!
    De omgeving van het kanaal is adembenemend mooi en zeker de mooiste op de route tot nu toe, op een gegeven moment spot Henk een kleine ree, maar bij het zien van zoveel boten trekt het reetje zich direct terug in het groen.
    Ondanks de vijf sluizen is het een heerlijke vaardag geweest!

De stad Lübeck komt in zicht, Jef en Monique hebben zich ingespannen om ligplaatsen te reserveren voor 7 boten midden in de stad. Wel is het spannend voor enkele boten vanwege twee érg lage bruggen, stapvoets varen is het devies en de matroos kijkt of het lukt, lukt het eigenlijk nét niet dan geef je vol gas...
    Twee uur ligt iedereen, zonder schade, op zijn plaats en kunnen de schippers het havengeld gaan betalen, enigszins bleek om de neus komen ze terug, we liggen prachtig, maar het heeft ook zo zijn prijs...

In de loop van de middag gaan een klein aantal toervaarders op verkenning in de mooie stad de winkels zijn helaas gesloten, maar de terrassen gelukkig niet!
    Om vijf uur drinken we met een groot aantal toervaarders een borrel op het terras van de jachthaven en evalueren we de dag.

Travemünde

June 20 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Um den Tag zu retten fuhren wir nach der Pleite am Timmendorfer Strand schnell weiter nach Travemünde. Und was sollen wir sagen? Projekt Tagrettung geglückt 🥳☺️. Travemünde ist eine sehr schöne Stadt, auch wenn hier auch wieder vorrangig älteres Klientel unterwegs war🧓👴👵😂. Wir haben uns etwas in der Stadt umgeschaut und mit dem Schiff eine Rundfahrt gemacht ⛵🛳⛴🚢🌊💧. Den Abend haben wir gemütlich an der Promenade von Scharbeutz im Steakhaus verbracht.Read more

Lübeck

June 21 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Heute waren wir in Lübeck unterwegs. Eine wirklich schöne Stadt mit sehr vielen Sehenswürdigkeiten! Die Stadt war proppe voll mit Touristen...
    Nachdem wir uns umgesehen haben und uns leckeres Marzipan Eis gönnten, ging es am späten Nachmittag wieder in Richtung Scharbeutz 🌞🥰.

De sidste sluser og kanaler

May 18 in Germany ⋅ ☀️ 18 °C

Er krøbet op i hjørnet i styrbords side i cockpittet, regnen siler ned trods udsigt til nul regn i følge både YR og DR. Ruderne dugger og varmeapparatet kører lystigt og lapper i sig af dieselen - her er hyggeligt.
    Vi ligger lige nu i en lille havn “Stetiner Yacht” ca. 5-6 km nord for Lübeck. Dagens højdepunkt - masten er hejst - og Rasmine kan nu atter skue langt ud i horisonten.
    Inden vi nåede hertil måtte vi en tur ad Elbe Seite kanal - en sejltur på små 120 km - og hvilke (kedelige) kilometer. Det fik os mange gange til at tænke på den “standhaftige tinsoldats” rejse, der også måtte en tur ud i rendestenen. Det var faktisk som at sejle i en rendesten, der var ingenting at se ud over de skrå sider og det var meget småt med liggesteder for natten.
    Da vi forlod Elbe Seite kanalen kom vi ud på floden Elben, og så kom der lidt mere fart på. Lige fremme ligger Lauenburg, og her havde vi et par gode overliggerdage - det er en lille by med en meget smuk Alt Stadt. Fik handlet ind til nogle dage i Lidl og her fik jeg et “ drømmesyn” lige midt i butikken. Næsten alt kød i denne del af Tyskland er marineret i en grillpaprika/olie eller noget lignende og det gælder både koteletter, mørbrad, schnitzel og lignende køduddkæringer. Det er sikkert godt til lejligheden, men altså bare ikke lige mig. Pludselig får jeg øje på en ensom bleg pakke - jo sørme, de lækreste flæskeskiver, som kunne blive til stegt flæsk med persillesovs og det hele. Der er dog lige et aber derbai - det er ikke blandt Leifs ynglingsretter. Men når nøden er størst er hjælpen ofte lige i nærheden. Lige ved siden af den blege pakke ligger 2 bøffer (selvfølgelig marinerede) til en pris på minus 30 procent, dem nupper jeg og Leif bliver glad, jeg scorer nemme point og får mit stegt flæsk med det hele.
    Efter Lauenburg fortsætter vi af Elbe Lübeck kanal , som er ca 65 km lang. Her havde vi heldigvis udsigt til skov og marker.
    Så er det slut med sluser på vores dejlige rejse. På denne sidste del af rejsen passerer vi en stor sluse " Uelzen"
    og " Scharnebeck Schiffshebewerk" (det største hæveværk i Tyskland med 38 meter) og hertil yderligere fem små sluser. Det er jo ikke noget at snakke om eller være nervøs for, når man kan sit kram😉😉
    På Elbe Lübeck kanalen fandt vi en hel fantastisk lille motorbådshavn “Moellen”, hvor vi blev et par dage. Vi blev taget imod med fagter og store armbevægelser af selve havnemesteren Helmuth. Han pegede ofte mod styrbord ved pladsanvisningen, men må have ment bagbord, da vi ellers havde sejlet på land, men på plads kom vi. En super velfungerende lilleputhavn, der blev styret af Helmuth og hans søde kone, begge er de over 80, som var det deres eget hjem. Da jeg skulle i bad næste morgen, var der tændt op i gasovnen, som om det var sauna. Vasketøjet og tørretumblingen styrede fru Helmuth og hun ønskede ingen indblanding, men smilede bare og sagde, at nu var tøjet klar. Da vi forlod havnen stod de begge og vinkede farvel og vi måtte love at komme igen. Det var et hyggeligt besøg.
    Efter endnu et par dages sejllads nåede vi Lübeck. En spændende by, lå lige i centrum og nød livet på tæt hold.
    Frække Frida er ikke så fræk endda - vi er spændt på sejlturen over Østersøen og I hører nærmere.
    Det regner, og regner og regner.

Bedste hilsner fra os
    RASMINE

PS. I Lübeck har de rettet ind, pigerne i lyskrydsene er røde og drengene er grønne - das problem ist gelost!

Warten auf Nils Holgersson

July 23 in Germany ⋅ ☀️ 19 °C

Gestern Abend haben wir uns noch mit reichlich pfandfreien alkoholischen Leckereien im Weincontor Berner eingedeckt. Heute Morgen stehen wir nun nach einem problemlosen Automaten-Check-In in den Warteschlangen, um auf die Fähre zu fahren.
    Alle Gasgeräte sind aus und wir bereiten uns auf neun Stunden Fahrt bei Sonne und schwachem Seegang vor.
    Zum ersten Mal haben wir (gezwungen durch den Hund) eine Kabine gebucht und sind gespannt ob man dort Chillen und Duschen kann.

Lübeck - Trave - Pasta

May 7, 2018 in Germany ⋅ ☀️ 21 °C

Ab jetzt zu zweit! Erste private Übernachtung über Warmshowers bei Melanie und Markus! :) Wir wurden mit frischer Pasta Bolognese und Gästebett luxusmäßig verwöhnt. Besser könnte die Reise nicht beginnen!
    Neues Fahrradschloss erworben und perfektes Radlerwetter! (wi)

Lübeck, Hansestadt, Luebeck