Pferdekoppel

RASMINE - i vinterhi

September 10, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 23 °C

Så er vi i vinterhavn - her skal Rasmine ligge i ca 8 måneder og drømme om flere nye eventyr.
      “Heidanger” hedder havnen, og den ligger 4 km ned af en stikkanal mod Salzgitter. Havnen er oprindelig en gammel lergrav og blev i 1983 lavet om til en lille havn. I dag er den en oase - smuk med palmer og mange blomster, som bliver plejet og passer af havnens ejer, som også driver en smuk og unik restaurant, hvor ALT er efter tysk grundigheit.
      De sidste par hundrede kilometer ad Mittellandskanalen foregik stille og roligt. Vi besøgte undervejs et par små havne og et par gratis liggepladser, hvis det var muligt.
      Vejret, ja det blev pludselig efterårsagtig - solen og vinden ændrede sig, dog kun en smule, men nok til at vi må indse, at efteråret nu har indtaget førertrøjen.
      Vi sagde på gensyn og tak for hyggelige timer til gode sejlervenner - Bodil og Alf, som skulle videre ad Weserkanalen og hjem til Sønderborg.
      Vel ankommet til Heidanger - fik vi en dejlig overraskelse. Janne og Kaj, som vi mødte første gang i Belgien for to år siden og fulgtes med til Frankrig stod lige pludselig og sagde “hej med jer”. De var på tur sydpå i deres camper og havde fundet vej til os via en sejler GPS. Det blev til et par hyggelige dage sammen. Der var flere gode overraskelser i ærmet - to andre både fra Næstved med Finn og Joyce, Mette og Tage ankom med et par dages mellemrum, så der blev rigtig hygget i havnen.
      Nu er det altså Rasmines tur til at blive forkælet. Alt ude og inde skal pudses og poleres, tøj skal vaskes og pakkes ned i lufttætte poser og motoren skal vinterklargøres plus et par hundrede andre gøremål. Det blev også til et besøg på den lokale genbrugsstation, hvor cyklen blev lavet om til et pakæsel. Det er et stort arbejde at vinterklargøre Rasmine, men vi har heldigvis masser af tid - også til cykelture med madpakke og Frida. Et lille minus - trykvandspumpen afgik ved døden dag to, og det betød farvel til koldt og varmt vand ombord incl. brusebadet, og at alt vand nu skulle hentes i spande, koges hvis nødvendigt, så rengøringen og madlavningen blev en smule mere besværlig. Nå, men jeg ved hvad der kunne have været værre.
      Nu må vi hjemad efter en hel fantastisk tur. Det blev til 2132 km denne sommer med ca 10 km i gennemsnitsfart. Vi har set og oplevet en masse og mødt mange dejlige mennesker på vores (vand)vej og så kan vi bruge de kolde vinterdage til at tænke tilbage på alle oplevelserne og glæde os til alle de nye, som venter forude.
      Tak for at I har kigget og “snakket” med - glæder mig til at vi “snakkes” ved til næste forår.

De bedste sejlerhilsner fra
      Birgit, Leif og skibshunden Frida

PS. ICE/TGV toget afgår i morgen kl. 9.57 til Paris og derfra videre til Nevers, hvor bilen forhåbentlig holder og venter. Holder vejret, skal vi smugkigge lidt på Normandiet, og så er det hjemad til et dejligt og kærligt gensyn med familie og venner.

Braunschweig, unter den Brücken

September 2, 2021 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Über uns die Schnellstraße, hinter uns die Autobahn und um uns herum Industrie.... So habe wir uns unseren Liegeplatz in Braunschweig nicht vorgestellt. Aber so ist es hier eben. Eine andere Möglichkeit gibt es für uns nicht. Wir planen hier bis Montag zu bleiben. Bis dahin haben wir uns sicher an die Umgebung gewöhnt.
      Der freundliche Skipper vom benachbarten Schiff hat uns versichert das es in der Nacht sehr ruhig ist. Außerdem ist es nicht weit zum IKEA, Mc Donalds und Burger King..😁
      Schön ist natürlich, das Utes Bruder und seine Frau uns hier besuchen kommen.

Aus der Nacht

November 10, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 9 °C

Schon vor sechs Uhr morgens stehen wir in der Innenstadt, weil ein Freund uns Reiseproviant mitbringt, den ich bestellt habe. Es ist dunkel, nur die Straßenlaternen sind wach. Und all die Menschen, die morgens arbeiten oder aus der Nachtschicht kommen. Und wir. Es ist noch zu dunkel, um am Feld spazieren zu gehen, also kauf ich erstmal eine süße Schnecke zum Kaffee.

Wie an jedem anderen Morgen flitzt ein kleiner Hase quer übers Feld zum Wald hin, während Hilde ihre Nase ins Brennesselgestrüpp steckt. Der Himmel nimmt Farbe auf und als wir vom Spaziergang zurückkommen, hat die Sonne sich quer über die Wiesen gelegt.

2. Tag

August 9, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 13 °C

Morgens um 7 Uhr wieder losgefahren 😊
      Wir haben uns vorgenommen, so weit zu fahren wie wir Lust haben...... Erst mal geht es in Richtung Schleuse Hohenwarthe, eine mächtige Schleuse mit 19 m Hub. Wir konnten direkt einfahren ohne Wartezeit und schon ging das Tor zu.....
      Und schwupps, waren wir schon oben 😂
      Weiter geht es auf Wolfsburg zu.

😃😉

8/10/19Reply

Schleusen ist echt anstrengend.... 😁 Erst mal etwas ruhen.

8/10/19Reply

Hallo Ihr zwei Lieben, tolle Bilder von der Schleuse, möchte mich am liebsten zu Euch beamen. Viel Spaß weiterhin und danke, lieber Helmut, dass du uns so schön auf dem Laufenden hälst. Ist fast wie dabei sein, aber nur fast... LG Olivia

16. Etappe: Auf Wiedersehen Braunschweig

July 18, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Wir haben unseren Startpunkt für heute erreicht und wandern nach kleinem Stadtrundgang nicht ganz so weit bis Lengede. Die Zeit in Braunschweig war leider zu kurz, wir kommen ein anderes Mal wieder!

Hi Franziska, gestern ist Deine 3. Karte aus Magdeburg angekommen - alle im Büro sind neidisch auf Euren Trip!

7/18/18Reply
      Wanderklebchen

Sehr gut! So viel kann ich schon verraten: Weitere Post wird folgen - es bleibt also spannend 😉

7/18/18Reply

Pferdekoppel