Germany

NOK

July 25, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Hurra...Wir haben es geschafft...Ein Treffen mit Eike und Günther von "Hobbyline" am Nordostseekanal (NOK) Und dann kam doch tatsächlich noch ein Kreuzfahrtschiff 🛳⛴🕺💃
      Es war ein superschönes Wochenende mit euch, vielen Dank euch beiden...und hoffentlich bis bald im Süden🤗😎 (Anke)Read more

Hinfahrt

October 30, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 14 °C

Ganz entspannt mit dem Zug in nur zwei Umstiegen ging es für uns über Hannover und Hamburg über die dänische Grenze direkt bis nach Aarhus. Auf dem Weg konnte ich die Augen kaum von der wunderschönen herbstlichen Landschaft lassen.Read more

Diversions

June 13, 2023 in Germany ⋅ ☀️ 21 °C

Yet more road/bridge/ferry closures. Yesterday morning I had an additional 10 mile circuit to circle back to 100 metres away on the other side of the canal in order to reach the ferry to cross the estuary - the canal bridge was vertical for repairs.

Next was crossing the Nord Ostsee canal which is a big shipping canal that connects the North sea to the Baltic sea. I crossed using a bike tunnel only to discover a rather more classy transporter bridge just down the road.

Then, today they would not let me along the lake side road i had planned. Sigh. As I debated with the workman-guard how far I needed to divert, a local cyclist arrived and took me under his wing using a short cut path through the woods ( I had to pedal frantically uphill to keep up with his electric bike) and then offering me a cup of tea at his home and optimizing the route for the rest of the day for me. My initial annoyance actually turned out to be a little blessing.

Its gone from cool to pretty hot ( the butter melted and I am no longer wearing everything in bed ). And finally there are more woods and fields and I am coming out of the pancake zone.

January 2, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 7 °C

Heute war ein Aufregender Tag . Zunächst der TÜV . Katta war relaxed aber ich nicht . Lief dann aber alles super. Auto keine Mängel. Nur die Zusatz LED Beleuchtung war nicht H-Kennzeichenkonform aber weil ich mich so dusseilg 😉beim abbauen angestellt habe sagte er "na dann lassen sie die Beleuchtung um Gotteswillen dran "
      Dann unser quasi erster deutscher Supermarkt seit sehr sehr langem ......ein Paradies und alles kam uns so günstig vor.
      Am frühen Abend dann Rendsburg ....mehr oder weniger durch Zufall . Die Schwebefähre ist der Hammer wollte immer da mal hin ....Check ......nicht mehr viel drauf auf der todo Liste. Jetzt Mangold mit Hühnchen und dann ab ins Bett . Toller Tag .

3. Reistag

June 7, 2023 in Germany ⋅ ⛅ 13 °C

Von Bovenden nach Rendsburg, natürlich mit vielen Baustellen und Stau in Hamburg, sind wir gut in Rendsburg mit viel Freude empfangen worden. Dann gab es feine Salate und Fleisch. Jarno musste ins Bett und so verabschiedeten wir uns auch. Es war ein anstrengender Tag, so dass wir bald müde ins Bett fielen 😂Read more

Op een rijtje...

August 7, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

Lekker uitgeslapen vanmorgen...het is licht bewolkt en weinig wind.

Bijna alle toervaarders gebruiken deze morgen om de boot van zout te ontdoen, de was te wassen, ramen te zemen, naar de markt te gaan en boodschappen doen bij de supermarkt, ver lopen...
      Aan het einde van de morgen krijgen we een flinke regenbui op onze schone boten, maar daarna klaart de lucht weer op.

Als we om 13.50 uur klaar staan om met Jef en Monique een stadswandeling te gaan maken komt er opnieuw een bui over dit keer met onweer, de weersvoorspelling wordt geraadpleegd en de wandeling wordt een uurtje uitgesteld, dan is het gedaan met de buien.

We wandelen naar het vestingstadje Rendsburg en maken een wandeling aan de hand van een blauwe lijn op straat die door de stad loopt erg praktisch, het was vroeger een garnizoen stad wat blijkt uit de garnizoens apotheek, veel grote gebouwen en enkele grote exercitie pleinen.
      De binnenstad is mooi vooral het voormalig stadhuis dat binnen alleen te bezichtigen is onder leiding van een gids, helaas waren we daar te laat voor.
      Wel konden we de St. Mariakerk bezoeken, al in 1246 wordt de kerk genoemd en is dus zeer oud en heeft heel veel bijzondere antiek en kunstvoorwerpen binnen haar muren, indrukwekkend.

Voor het stadhuis, met de klokken aan de gevel, drinken we een drankje en lopen dan verder door het stadspark en langs het riviertje de Eider dat door de stad loopt.
      Moe maar voldaan komen we terug bij onze boten die keurig schoon op een rijtje liggen, morgen weer varen..

Het Kielekanaal...

August 6, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Vanmorgen is het licht bewolkt en er staat een stevige wind.

Vandaag gaan we een gedeelte van het Noord-Oostzee kanaal varen, in de volksmond ook wel Kielekanaal genoemd, verbindt de Noordzee met de Oostzee; van Brunsbuttel aan de Elbe tot Holltenau aan het Kieler fjord.

Zoals gewoonlijk vertrekken we om 08.50 uur, als we de haven uit varen is het erg druk op het Kieler fjord, snel steken we de vaarweg over en gaan op weg naar Holtenau waar we een ticket moeten kopen om gebruik te mogen maken van de sluis, de ticket is drie dagen geldig.

Met de ticket op zak moeten we wachten op groen licht en samen met zo'n 24 andere sportboten dobberen we wat rond tot we, na ongeveer een half uur, groen licht krijgen.
      Als eerste varen er twee zeeboten de zeer grote sluis binnen en dan mogen de sportboten in varen, je moet van de boot af om op een drijvend ponton de touwen vast te maken...de sluiswachter komt vanaf de kade controleren of er een ticket is gekocht.
      Er is nauwelijks verval en voor we er erg in hebben moeten we de touwen alweer losmaken en mogen de sportboten als eerste de sluis verlaten.

We varen nu op het Kielekanaal met aan weerszijden bos op de oevers, afgewisseld met koren en maïs velden, erg mooi!
      Als snel worden we ingehaald door de 2 zeeschepen, indrukwekkend groot naast onze bootjes...
      De vaart van deze schepen door het kanaal vindt helemaal gepland plaats, in het kanaal zijn verbredingen waar zeeschepen aan enorme dukdalven kunnen aanleggen, hier wordt het scheepvaart verkeer indien nodig met verkeerslichten geregeld.

Om 14.45 uur arriveren we in de haven van Rendsburg, deze keer liggen we bijna allemaal op één rij tussen de palen.
      We houden aan het einde van de middag palaver op het terras van het restaurant en besluiten twee dagen te blijven liggen in Rendsburg en, omdat het zo gezellig is, blijven we gelijk ook maar eten...het diner is meer dan voortreffelijk en de sfeer zit er góed in.

Morgen op bezoek in Rendsburg...

Platzwechsel

April 9, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 7 °C

Um mein Knie weiter zu schonen, haben wir uns nur zu einem Stellplatzwechsel am Kanal und einer kleinen Fahrradtour durch Rensburg durchgerungen. Der Himmel ist zwar strahlend blau, Temperaturen aber leider nur einstellig. Brrrrrr !!!Read more

Von Walheim, Bergstraße nach Kopenhagen

December 28, 2023 in Germany ⋅ 🌬 9 °C

Viel gibt's nicht zu erzählen. Alle Züge waren trotz Hochwasser pünktlich. Wir hatten Plätze mit Tischen. Perfekt für 3x gutes Frühstück 😃.
      Auf weiten Strecken war das Hochwasser sichtbar: Felder, Wiesen und Wege und auch Nebengleise mit Lokomotiven standen unter Wasser.Read more