Satellite
Show on map
  • Day 10

    Uitdagende klim naar Fenêtre d’Arpette

    July 27, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 15 °C

    Ik sta rond 6:00 uur op en ga alles op mijn gemak inpakken. Om 7:00 uur is het ontbijt in de berghut. Hier gaat het anders dan in andere hutten, er is een ontbijtbuffet. Dus iedereen stormt op het buffet af. Ik zit weer met de drie dames aan tafel. Een half uur later vertrek ik en begin met een rustige klim over een rotsig paadje, kronkelend langs een riviertje door het bos. Het is nog wel wat bewolkt, dus nog niet veel uitzichten. Zo nu en dan zie je wat van de omgeving. De klim wordt steeds pittiger en duurt uren. Ik maak uiteindelijk 1000 hoogtemeters om bij Fenêtre d’Arpette te komen. Vooral het laatste stuk is zwaar klimmen over rotsblokken. De meeste wolken zijn verdwenen, dus op de top heb ik een mooi uitzicht op Glacier du Trent. Er komen ondertussen steeds meer mensen boven, dus het wordt druk op het smalle topje.

    Na even gerust te hebben, begin ik weer met de afdaling aan de andere kant van de col. Die afdaling is ook lastig, er zitten uitdagende stukken tussen. Om 12:00 uur ben ik beneden bij Chalet du Glacier. Ik drink er iets en neem er een abrikozentaartje bij. Die is erg lekker. Bij het water van de gletsjerrivier eet ik mijn lunch op die ik bij Relais d’Arpette gekocht heb. Het is een rijstsalade en dat smaakt lekker. Ik vul mijn flessen met water uit de rivier en begin aan de volgende klim.
    Read more