October - November 2019

Via Frankfurt en Schiphol naar huis

November 13, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 4 °C

Om 15:30 uur landen we in Frankfurt waar weer een strenge controle is. Dan een korte vlucht naar Schiphol waar we afscheid nemen van de groep. Wij nemen de trein naar huis. Dat gaat erg moeizaam, door een wisselstoring moeten we omrijden via Nijmegen. Na de ervaring met de treinen in China, valt de trein in Nederland erg tegen. Maar uiteindelijk zijn we om 21:45 uur thuis. Het was een prachtige vakantie. Heel intensief, maar daardoor hebben we wel veel gezien.Read more

Vertrek uit China

November 13, 2019 in China ⋅ ☁️ 11 °C

De laatste dag in China, vandaag vertrekken we weer naar huis. We kunnen rustig aan doen, want het vliegtuig vertrek om 10:30 uur. We worden met de bus weg gebracht. De controles op het vliegveld zijn weer erg streng en ik moet mijn tas ook helemaal leegmaken. De vlucht duurt bijna 11 uur, die ik voorbij laat gaan door verschillende films te kijken.Read more

Panda’s en afscheidsdiner

November 12, 2019 in China ⋅ ☀️ 14 °C

We gaan samen met een klein groepje naar de Zoo om de panda’s te bekijken. Voor heel weinig geld kun je de dierentuin bezoeken. Het Panda verblijf is niet heel groot maar we zien zeven panda’s. De meeste slapen, maar een paar panda’s zijn erg actief. Met de metro gaan we weer naar de Pearl Market. Nicole wil nog wat spulletjes kopen. In een restaurantje eten we eerst nog gebakken rijst die erg lekker is.

Na het bezoek aan de Pearl Market gaan we terug naar het hotel en rusten wat uit. We gaan met de hele groep Pekingeend eten in een restaurant in de buurt. De gerechten worden hier heel mooi gepresenteerd en alles smaakt ook erg goed. De eend wordt aan de tafel gesneden. Hij heeft een dun, knapperig vel, en wordt geserveerd met veel vel en weinig vlees. Maar hij smaakt lekker, vooral met het sausje wat erbij geserveerd wordt. Het is tevens het afscheidsdiner van deze reis. Iemand uit de groep doet nog een afscheidswoordje voor Carl, onze reisleider, en daarna gaan we terug naar het hotel.

Zomerpaleis

November 12, 2019 in China ⋅ ⛅ 8 °C

Vandaag gaan we naar het Zomerpaleis. Het is een groot complex rond het Kumming-meer, een groot kunstmatig meer, en het buitenverblijf van keizers gedurende verschillende dynastieën. Er zijn dan ook veel paviljoenen, galerijen, woningen en tempels. Alles ligt in een groene omgeving met veel bomen en planten. We lopen een stuk door het park richting het meer.

Daar is de Lange Galerij, een galerij die langs het water loopt, en die beschilderd is met duizenden schilderijen. Je hebt er mooi uitzicht over het water. Uiteindelijk kom je bij de marmeren boot, die de keizerin Cixi liet bouwen. We kunnen daar buiten op het terras een lekker kopje koffie drinken. Daarna vertrekken we met een boot naar de overkant van het meer, tot bij de Brug van de Zeventien Bogen. Van daaruit vertrekt de bus weer.

Drumceremonie, huisbezoek en namaak

November 11, 2019 in China ⋅ ☀️ 16 °C

We lopen verder naar de Tromtoren. Met een erg steile trap klimmen we tot boven in de toren, waar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Er is ook een ceremonie met de trommels, dat heel leuk is om te zien en te horen. Met drie personen bespelen ze grote trommels.

Als laatste bezoeken we nog een familie thuis. Sharon geeft ook hier weer interessante uitleg. Het is best bijzonder om bij iemand binnen te kijken. Een gedeelte met de groep gaat terug naar het hotel, wij gaan met twee andere stellen naar de Pearl Market. Dat is een groot winkelcentrum met allemaal namaak spullen. De verkopers zijn soms wel wat opdringerig, maar je kunt er heel veel spullen kopen. We lopen een rondje door het winkelcentrum en Nicole koopt wat spulletjes voor de kinderen. Je moet hier wel heel veel afdingen, anders betaal je veel te veel. We eten nog wat in de buurt van de winkel en nemen dan de metro terug naar het hotel. Het is dan 21:00 uur en we zijn al de hele dag onderweg en dus erg moe.

Hutongs verkennen

November 11, 2019 in China ⋅ ☀️ 17 °C

Samen met een gedeelte van groep worden we afgezet bij de Hutongs, een oude woonwijk in de buurt van de Verboden Stad. Het is een wijk met nauwe straatjes met kleine huisjes, meestal maar één woonlaag. Veel oude woonwijken zijn afgebroken en vervangen door hoogbouw, maar deze wijk is bewaard gebleven. Met riksja’s maken we rondje door de wijk. Maar omdat de straatjes zo smal zijn, mogen de riksja’s alleen over de brede straten om de wijk heen. Dus ik vind het tochtje wat tegenvallen.

Daarna gaan we door de wijk lopen, samen met Sharon, onze lokale gids in Beijing. Dat is wel heel leuk. Sharon heeft hier vroeger gewoond en weet wat het is om in de kleine huisjes te wonen. Ze vertelt leuke verhalen over vroeger. We eindigen in een levendige winkelstraat, waar we nog even rond wandelen.

Wandelen over de Grote Muur

November 11, 2019 in China ⋅ ☀️ 6 °C

Vandaag gaan we weer vroeg op pad. We gaan naar de Grote Muur en willen daar op tijd zijn. Het is prachtig helder weer vandaag, en er is gelukkig geen mist of smog. De Chinese Muur is ongeveer 6400 km lang en is ooit gebouwd om het Chinese Keizerrijk te beschermen tegen vijandelijke nomadische ruitervolken. Na 1,5 uur rijden zijn we bij de muur en kunnen we als eerste met de kabelbaan naar boven gaan. Het is een indrukwekkend gezicht, de muur die over de bergen kronkelt. Van boven af lopen we over de muur naar beneden. Het is prachtig om te zien, ook het landschap in de omgeving.

We lopen van toren naar toren. Omdat de muur de bergen volgt, is het nooit vlak. Nicole en ik willen zo ver mogelijk doorlopen en komen bijna tot toren 1, wat ruim 2 uur lopen is. Het laatste stuk gaat stijl omhoog. Het is nu ook wat drukker geworden op de muur. Uiteindelijk gaan we toch maar weer terug naar beneden, nadat we optimaal genoten hebben van de Grote Muur en zijn omgeving. Na de lunch rijden we weer terug naar Beijing.

Tempel van de Hemel

November 10, 2019 in China ⋅ ☀️ 16 °C

Na de lunch rijden we met de bus naar de Tempel van de Hemel. Deze tempel werd gebouwd in 1420 tijdens het Ming-dynastie, in de tijd dat ook de Verboden Stad werd gebouwd. De tempel werd door de verschillende keizers gebruikt om offers te brengen aan de goden. Ze hoopte hierdoor op een goede toekomst. Het is een mooie ronde tempel. Er zijn ook drie gebedshallen in het tempelcomplex. Daar is de geschiedenis, de bouw en de constructie van de tempel te zien. In het park waar de tempel ligt, zijn veel Chinezen spelletjes aan het doen, vooral kaarten en een soort damspel.

We rijden weer terug naar het hotel. Nicole en ik nemen de metro naar het Olympisch Stadion. Daar zie je het vogelnest stadion en andere sporthallen. Verder is daar niet zoveel te doen. We eten nog wel wat in een winkelcentrum bij het stadion, een lekker mie gerecht.

De Verboden Stad

November 10, 2019 in China ⋅ ☀️ 14 °C

We lopen door de Poort van de Hemelse Vrede en betreden het Keizerlijk Paleis door de Meridiaanpoort. Je komt dan op de eerste binnenplaats van het paleis, waar zich Vijf Gouden Waterbruggen bevinden die over de Gouden Waterstroom liggen. De Meridiaanpoort heeft vijf ingangen, maar de middelste ingang mocht alleen door de keizer gebruikt worden, net zoals de middelste brug. Vanaf deze poort inspecteerde de keizer het leger.

Via een volgend poortgebouw, Poort van de Hoogste Harmonie, kom je op de tweede binnenplaats, ook weer omgeven door verschillende paviljoens. Daar bevind zich de Hal van de Hoogste Harmonie, de grootste hal van het Keizerlijk Paleis, waar de belangrijke ceremoniën plaatsvonden. In de hal bevindt zich de Drakenkroon. Je kunt het gebouw niet in, maar we proberen een glimp op te vangen van de troon, samen met de vele Chinezen. Je ziet hem een beetje, maar het is erg druk daar.

We vervolgen onze weg via de Hal van Bereikte Harmonie en de Hal van Behouden Harmonie en komen uiteindelijk bij de Poort van de Hemelse Zuiverheid. We gaan dan naar de Westelijke Paleizen. Het paleis is te groot om helemaal te bezoeken, de we bekijken een gedeelte ervan. De Westelijke Paleizen zijn gebruikt door de Keizerin en de concubines van de Keizer. Het is best bijzonder om deze gebouwen te zien. We lopen via de Keizerlijke Bloementuin naar de poort aan de noordzijde en verlaten daar het paleis.

Plein van de Hemelse Vrede

November 10, 2019 in China ⋅ ⛅ 11 °C

Het heeft vannacht veel geregend, maar nu is het gelukkig droog. We rijden met de bus naar het Tiananmenplein, ofwel Het Plein van de Hemelse Vrede. Het is een enorm groot plein met veel belangrijke gebouwen: Poort van de Hemelse Vrede, Mausoleum van Mao Zedong, Obelisk, Grote Hal van het Volk, Nationaal Museum en de Zhengyangmenpoort

We beginnen aan de zuidkant van het plein bij de Zhengyangmenpoort. We lopen even wat rond over het plein en zien de rijen voor het Mausoleum. Veel Chinezen willen ten minste eenmaal in hun leven het Mausoleum bezoeken om Mao te eren. Daarna lopen we verder over het plein richting het noorden. We zien de Grote Hal van het Volk, waar het Chinese parlement zich bevindt, en het Nationaal Museum. We zien ook de Nationale Vlag, die hier elke dag gehesen wordt en bewaakt wordt door soldaten die strak in de houding staan.

Dan komen we bij Tiananmen, de Poort van de Hemelse Vrede, dat nu het staatssymbool van de Volksrepubliek is. Op de voorkant, boven de poortdoorgang, hangt het portret van voorzitter Mao. De poort dateert uit 1417 en heette toen de Poort van het Keizerrijk en gaf toegang tot de erachter gelegen keizerlijke Stad.