Rondreis door Noorwegen

Weer naar huis

August 14, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 22 °C

We gaan van boord en rijden van Kiel naar Oss. De terugreis gaat goed, soms wat vertraging. We nemen afscheid van Nicole en Thimo en rijden naar huis.

Aankomst in Kiel

August 14, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

We staan op tijd op zodat we rustig kunnen gaan ontbijten. Er is een heel uitgebreid buffet en ik neem wat muesli, brood met zalm en crumble cake. Daarna spullen ingepakt en nog wat op de boot rond gelopen. We zien hoe de boot de haven van Kiel binnen vaart.

Naar de boot in Oslo

August 13, 2018 in Norway ⋅ ☀️ 18 °C

Helaas alweer de laatste dag in Noorwegen. We rijden naar Oslo om daar de boot naar Kiel te nemen. Het is vandaag heerlijk weer en de weg naar Oslo is ook nog heel mooi. Onderweg drinken we nog koffie en we zijn mooi op tijd in Oslo. De boot ligt al klaar en na een tijdje kunnen we aan boord.

Als de boot gaat varen, vieren we een beetje mijn verjaardag aan een tafeltje op het dek. Ik heb een taartje gekocht voor bij de koffie. Daarna doet ieder zijn ding. We verkennen de boot en kijken naar Oslo en omgeving die aan ons oog voorbij trekt. Er is genoeg te doen en te zien op de boot. We eten een lekkere pizza en kijken nog naar een muziek- en dansshow.Read more

Op zoek naar staafkerkjes

August 12, 2018 in Norway

Vandaag gaat iedereen zijn eigen ding doen. Pleun en Nicole gaan een met een Husky rit mee. De jongens blijven thuis. Ik wil eerst gaan wandelen, maar omdat het weer niet zo stabiel is, besluit ik staafkerkjes in de omgeving te gaan bekijken.

Ik rijd richting het Vangsmjøsa meer. Je kunt de gewone weg rijden, maar er is ook een bergweggetje binnendoor. Dat weggetje blijkt niet in de beste staat te zijn, er zitten veel gaten en kuilen in, ook omdat er aan de weg gewerkt wordt. Uiteindelijk kom ik in Høre, maar dat staafkerkje valt wat tegen. Ik rijd verder langs het meer, waarbij de weg overgaat in een gravelweg. De omgeving is wel weer erg mooi.

Het kerkje in Øye is wel heel bijzonder. Het is best klein, maar ook heel oud. Een oud vrouwtje in klederdracht geeft rondleidingen, maar ik heb helaas geen contant geld bij me. Ik rijd aan de andere kant van het meer terug via Vang naar Lomen. Daar staat ook een mooi kerkje.

Ik neem toch maar weer het slechte bergweggetje terug richting Beitestølen. Maar eerst nog even naar het staafkerkje van Hegge. Deze is iets minder mooi, maar hier je mag wel naar binnen. Ik loop even wat rond en rijd dan weer naar huis.

Afwisselende wandeling bij Båtskaret

August 11, 2018 in Norway

De regen is weer weg, het zonnetje schijn. Ideaal wandelweer vandaag. We rijden naar Båtskaret, iets noordelijker van Beitostølen. Van daaruit maken we een rondwandeling door de bergen en langs de meren Vinstre en Olevatnet. Het eerste uur is het klimmen naar een top met mooi uitzicht. Daarna volgt er een afdaling naar het meer Vinstre. Het gebied is rotsachtig en open, maar meer richting Olevatnet verandert het landschap. We lopen nu door een gebied met kleine bomen, een echt bos kun je het niet noemen. Natuurlijk weer overal riviertjes en kleine meertjes.

Bij een wat grotere rivier kunnen we niet oversteken. Er liggen nog wel resten van wat ooit een brug zal zijn geweest. We lopen een stuk stroomopwaarts om een plek te kunnen vinden waar we over de rivier kunnen springen. Dat lukt net. Daarna weer verder door een soort bos.

Het laatste stuk is over een bergkam, maar daardoor moeten we wel een eind klimmen. We hebben al ver gelopen en het klimmen valt dus best wel tegen. De uitzichten aan beide kanten van de bergkam zijn wel erg mooi. Maar we zijn blij dat we naar 5 uur wandelen weer terug bij de auto zijn. Het was wel een leuke afwisselende tocht.

Regen, dus vandaag dagje thuis

August 10, 2018 in Norway

Het regent vandaag en het lijkt erop dat het de rest van de dag blijft regenen. Dus we doen niet veel vandaag. We gaan wel naar de toeristen informatie om te kijken wat er in de buurt te doen is. Ook zoek ik naar wandelingen. Verder een rustig relax dagje.

Beitostølen is een wintersportdorp en je ziet hier dan ook veel outdoor winkels. Gelukkig is er in de zomer ook genoeg te doen. Het plaatsje is uitvalbasis voor veel outdoor activiteiten.Read more

Door de bergen naar Beitostølen

August 9, 2018 in Norway

Vandaag rijden we naar ons laatste huisje in Beitostølen. We verlaten nu de fjorden en gaan het binnenland in. De route is weer erg fraai. Zo rijden we een tijd langs een blauw-groene meer, Oppstrynsvatnet. Ik heb een mooi muziekje op en door de uitzichten om me heen geniet ik volop van de tocht. In Noorwegen heb je geen snelwegen, dus al het verkeer rijd op de verbindingswegen door de bergen, die trouwens goed zijn. Maar zo kan het zijn dat je opeens moet stoppen, of voorzichtig moet rijden, omdat er een stel koeien of schapen op de weg lopen.

Iets verder gaan we even van de route af en nemen een oude bergweg, de Gamle Strynefjellsvegen. Een prachtige bergweg door een desolaat stuk natuur. De weg gaat eerst met veel haardspeldbochten omhoog langs een rivier met veel watervallen. Boven op de pas gaat de asfaltweg over in een gravelweg, die zich van daaruit langzaam naar beneden slingert door een soort maanlandschap.

Als we even later weer op de doorgaande weg zitten, gaan we even pauzeren bij een meertje. Het is daar wat kouder, maar we kunnen toch buiten ons brood opeten en koffie drinken. Bij Lom bekijken we nog even een staafkerkje. De laatste 100 km is ook erg mooi. Door een rustig, mooi berglandschap met mooi uitzicht op de besneeuwde bergen rijden we naar Beitostølen.

Op het eind van de middag komen we daar aan. Het appartement, midden in Beitostølen, is erg groot en mooi. We hebben ook een prachtig uitzicht op de bergen. We doen wat boodschappen en bakken pannenkoeken.

Ålesund

August 8, 2018 in Norway ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag gaan we een dagje naar Ålesund. Eerst weer een veerpont over en dan nog een uur rijden. We lopen wat rond door het stadje. Het is niet groot, maar het oude gedeelte van de stad is mooi. De gekleurde huisjes zijn erg leuk om te zien. Ook mooie huizen in Jugendstil stijl en we zien wat vissers die hun gevangen vis vanaf de boot verkopen.

Bij een bakker drinken we koffie met een erg lekker gebakje erbij. We lopen nog wat verder door de stad en gaan rond de middag ‘fish and chips’ eten. De vis is best lekker. We hebben het stadje wel gezien en rijden nog naar een eilandje in de buurt, maar dat valt wat tegen. Dus rijden we weer terug naar het huisje.

Met de veerboot naar Geiranger

August 7, 2018 in Norway

We willen vandaag naar Geiranger, maar het bljjkt dat we daar met de auto niet zo eenvoudig komen. Dat is hier in Noorwegen wel vaker. Door de bergen en de fjorden moet je vaak heel ver om rijden om ergens te komen. Uiteindelijk blijkt dat het meest eenvoudig is om vanuit Hellesylt de veerboot te nemen. Dat is wel wat duurder, maar ook mooier.

Rond de middag vertrekken we met de veerboot uit Hellesylt. Het is best druk op het bovendek, dus helaas kunnen we niet zitten. Onderweg weer een mooi uitzicht over het fjord en de bergen. De waterval Seven Sisters valt wat tegen. Waarschijnlijk omdat het een erg droge periode is geweest, stroomt er niet veel water van de berg.

Na een uur varen zijn we in Geiranger. Het is hier erg toeristisch, ook omdat er twee grote cruise schepen aangemeerd liggen. We halen een folder met een wandeling bij het informatiecentrum. Een niet te lange wandeling, want we moeten wel weer op tijd terug zijn voor de veerboot.

De wandeling gaat naar Westerås Hytte. Eerst lopen we langs een grote waterval, samen met vele andere toeristen. Daarna lopen we door de bossen. Het is hier wat rustiger. Het pad gaat dan ook best steil omhoog, dus de wandeling is pittig. Het laatste stuk gaat door open landschap. Het uitzicht valt wat tegen, maar na even uitgerust te hebben, moeten toch weer meteen naar beneden om de boot te halen.

Om 17:00 gaan we met de veerboot weer terug. Het is nu heerlijk weer en we zijn op tijd, dus kunnen we buiten op het dek zitten. Na een uurtje zijn we weer in Hellesylt en rijden we terug naar huis.

Verder naar het noorden

August 6, 2018 in Norway ⋅ ⛅ 13 °C

Vandaag rijden we weer verder naar het noorden. Ruim 300 km, ongeveer 5 uur rijden. En we willen onderweg ook nog wat zien, dus we vertrekken op tijd. Het eerste stuk naar Vangsnes is bekend. Daar nemen we de veerpont naar Hella. Langs het Sognefjord rijden we naar Sogndal. We tanken even en doen wat boodschappen. Helaas zien we niet dat er betaald parkeren is en als we na 15 minuten weer bij de auto zijn, hebben we een parkeerboete van 70 euro. Dat is wel balen.

Via de Geo Nature Route rijden we verder. Dit is een mooie bergweg langs en onder de Jostedalsberen gletsjer. Bij een mooi uitzicht op de gletsjer eten we ons brood op. Ook drinken we onderweg nog koffie in een café.

Bij Loen gaan we even van de route af. We rijden de bergen in langs het hele mooie Lovanet meer. Het meer is heel mooi blauw/groen van kleur e de bergen spiegelen er prachtig in. De bergroute gaat verder als klein tolweggetje richting de gletsjer. Daar houd de weg op, maar we zitten te ver van de gletsjer af om er naar toe te wandelen. Dus we lopen wat rond en genieten van de omgeving. We rijden het bergweggetje weer terug en vervolgen nog anderhalf uur de route naar Stranda.