De Tour de Mont Blanc met zoveel mogelijk varianten
  • 137kilometers

Naar Les Houches

July 18, 2022 in France ⋅ ☀️ 27 °C

Samen met Lisette ga ik de Tour du Mont Blanc lopen. Gisteren zijn we naar een camping in Langres gereden en vanmorgen zijn we verder gereden naar Les Houches. Het is erg warm onderweg in de auto en we zijn blij als we iets tegen 14:00 uur op de camping arriveren. Het is eigenlijk alleen maar een veldje met wat kleine trekkerstentjes. We zetten onze tentjes ook op het veldje en lopen daarna naar het dorp. We maken een wandelingetje door het dorp en drinken een biertje op het terras. Terug op de camping zoeken we een plekje in de schaduw en gaan wat lezen. Rond 19:00 uur lopen we weer naar het dorp en eten we bij Le Spot. Ik neem een tartiflette, een ovengerecht met aardappelen, uien en reblochon. Het smaakt goed. Lisette neemt een biefstuk, maar die valt erg tegen. Na een kop koffie lopen we weer naar de camping. We doen nog de laatste voorbereidingen en zien hoe de zon ondergaat achter de bergen. Het is weer goed om in de bergen te zijn en ik heb ook veel zin om eindelijk te starten.Read more

De eerste beklimmingen

July 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag gaat het dan echt beginnen. Ik ben al voor 6:00 uur wakker en ga me wassen. Ik begin alvast met inpakken en maak Lisette iets over zessen wakker. We zijn wel even bezig om alles goed in de rugzak te krijgen. Nadat ik de auto verderop geparkeerd heb, lopen we even naar het dorp om brood, kaas en worst te kopen. Om 7:45 uur kunnen we dan eindelijk vertrekken. Vanuit het dorp begint het al snel te klimmen. Soms wel wat over brede grindwegen. In gidsjes staat dit stuk als niet mooi omschreven, maar ik vind het wel meevallen. Je hebt regelmatig mooie uitzichten op het Mont Blanc massief.

Wel merk ik dat Lisette niet zo snel loopt, ik moet regelmatig wachten. We rusten even uit en gaan ontbijten met het brood dat we zojuist gekocht hebben. We klimmen weer verder over een breed pad en om 10:00 uur zijn we bij Col de Voza. We drinken koffie bij restaurant La Rioule en ik neem er een wafel met notenpasta bij.

Daarna klimmen we verder richting de Nepalese brug. Het pad wordt nu weer smaller en het laatste stuk voor de brug is een pittige afdaling. Ook tijdens het afdalen moet ik op Lisette wachten. De brug gaat gelukkig goed voor Lisette met haar hoogtevrees. Daarna begint de beklimming naar Col de Tricot. Dat is een lange klim en Lisette heeft het zichtbaar moeilijk. Ze kan steeds moeilijk op adem komen en denkt dat het aan de Covid ligt. Tijdens de beklimming gaan we ook even brood eten. We hebben tijdens het klimmen prachtig uitzicht op de bergen en de gletsjers. Uiteindelijk komen we boven op de Col de Tricot. We rusten even uit en genieten van het uitzicht.

Dalen en klimmen naar Auberge Le Truc

July 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 24 °C

Vanaf de Col de Tricot volgt er een lange en moeilijke afdaling naar Refugee de Miage. Deze hut ligt in een vallei met mooi uitzicht over de bergen en gletsjers. We drinken er een cola en nemen er Tarte de Maison erbij. Dat is bessentaart met een hele dunne bodem. Nadat we de flessen weer gevuld hebben met water, beginnen we aan de laatste klim naar Auberge le Truc. Nu gaat het erg langzaam met Lisette en ik moet steeds even wachten. Uiteindelijk zijn we boven bij de hut. Het is een kaasboerderij en ziet er gezellig uit. We drinken een cola en overleggen wat we gaan doen. In eerste instantie zouden we bij de hut onze tenten opzetten, maar ze hebben ook nog plaats in de hut. Omdat het ook nog wat gaat onweren, besluiten we in de hut te slapen.

We eten buiten aan tafel met een Pools stel. Eerst een groentesoep en daarna pasta met een soort omelet. Ik vind het wel lekker. Daarna nog reblochon van de boerderij en als toetje een vanillepudding met karamel. We bespreken hoe het vandaag gegaan is en wat er nog gaat komen. Lisette zit er wel aan te denken om te stoppen. We praten ook nog met de eigenaresse van de berghut en ze geeft het advies aan Lisette om niet verder te gaan. Het is een moeilijke en vervelende beslissing. Iets voor 22:00 uur gaan we naar de slaapzaal. Het ligt er helemaal vol, maar gelukkig blijft de hele nacht de deur open staan.

Afscheid en toch weer door

July 20, 2022 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Ik ben iets voor 6:00 uur wakker en ga alvast wat inpakken. Lisette komt wat later uit bed. We gaan ontbijten, brood met jam en koffie. Het wordt een lange dag voor mij, dus ik wil graag op tijd vertrekken. Lisette heeft definitief besloten om te stoppen, ze loopt nog mee naar Contamines en neemt daar de bus. Samen lopen we in een uurtje naar het dal. We nemen afscheid en ik ga aan een klim beginnen.

Het eerste deel vandaag is een variant. Het begint met een saai breed grindpad, maar daarna klim ik door een prachtige vallei naar boven. Er zijn een groot aantal beekjes die ik moet oversteken en er staan veel bloemen langs het pad. Het ruikt er ook heerlijk en ik geniet van het water, het uitzicht en de geuren. Eenmaal boven volgt er een mooi pad langs de rotswand met mooie doorkijkjes. Op het laatst nog een klimmetje tot Refugee de Tré la Tête.

Het is 11:00 uur als ik bij de hut arriveer en dus tijd om koffie te drinken. Ik neem er natuurlijk weer een frambozentaartje bij. Maar deze is wel erg minimaal en niet goedkoop, dus dat is een tegenvaller. Ik loop weer verder en begin aan een afdaling naar Refuge de Nant Borrant. Het is een mooie afdaling, maar wel behoorlijk steil. Het pad loopt door bossen en bestaat vooral uit rotsen. Ik kom beneden uit bij Cascade de Combe Noire die door een nauwe kloof stroomt. Om 12:30 ben ik bij de berghut en eet daar een heerlijke quiche met groenten en een salade. Het is er erg druk, maar dat komt ook omdat de hut niet echt hoog ligt.

Dreigende luchten bij Col du Bonhomme

July 20, 2022 in France ⋅ 🌧 14 °C

Tijdens de lunch wordt het steeds bewolkter en het lijkt er op dat het gaat regenen. Omdat ik nog een beklimming moet doen van zo’n vier uur ga ik snel weer op pad. De beklimming naar Col de Bonhomme begint rustig over een breed grindpad. Maar na Refuge de la Balme wordt het pad smaller en de beklimming steiler. Ik merk ook dat het vandaag een langere tocht is, ik wordt steeds vermoeider en moet ook vaker rusten. Gelukkig blijft de regen voorlopig weg en is de omgeving mooi. Er zijn verschillende watervallen en ik loop door het eerste sneeuwveld. Omdat ik nu over de officiële route loop, is het ook wat drukker onderweg.

Vanaf de Col du Bonhomme is het nog een uurtje klimmen naar Refuge Col de la Croix du Bonhomme. Ik ben blij dat ik uiteindelijk bij de hut ben. Ik leg de spullen op een kamer, die ik deel met 6 anderen. Daarna ga ik buiten zitten. Een Engelsman komt bij me zitten en verteld over zijn voetblessure. Ook gaat hij nog gitaar spelen. Rustige muziek en mooie uitzichten over de bergen, dat is heel ontspannend. Om 18:30 gaan we eten. Ik zit aan tafel met een groepje Fransen en een Duits stel. Maar er wordt onderling niet veel gekletst. Ook hier groentesoep vooraf met brood en kaas. Daarna krijgen we croziflette. Dit is een lokale pastasoort uit de Savoie, kleine vierkante deegplakjes gemaakt van boekweitmeel. Het smaakt goed. Als toetje krijgen we chocoladecake. Ook hier is er watertekort en dus weer geen douche. Ik kan me buiten een beetje wassen aan de waterbak voordat ik ga slapen.

Prachtig uitzicht op Tête Nord des Fours

July 21, 2022 in France ⋅ ☀️ 11 °C

Ik heb al weer slecht geslapen, daar baal ik wel van. Maar gelukkig merk ik er overdag niets van. Iets voor zessen uit bed en buiten aan de waterbak gewassen. Daarna ontbijten met muesli, brood, jam en koffie. Daarna loop ik naar Tête Nord des Fours, waar een mooi uitzicht moet zijn op de Mont Blanc. Onderweg zie ik een paar steenbokken. Het laatste stukje naar de top is wat moeilijker te vinden, maar eenmaal boven is het uitzicht prachtig. Er hangt nog veel bewolking in het dal, maar hierboven schijnt de zon. Een medewerker van de hut is aan het trail runnen naar de top en ik vraag hem naar een alternatieve route die ik op de kaart heb gezien. Dat is een wat avontuurlijker route, maar die blijkt wel goed te doen te zijn. Dus ik ga hem toch proberen.

Het is behoorlijk rotsachtig en er is niet altijd een duidelijk pad, maar de route is wel goed aangegeven. Het is er heel rustig en ik kom niemand tegen. Wel zie ik verschillende steenbokken. Eentje heel dichtbij en een grote groep die de steenvlakte oversteekt. Het is prachtig gezicht waarbij je alleen het geluid van het stappen van de steenbokken hoort. Ik moet twee cols oversteken. Ze zijn bij de top behoorlijk steil en de afdaling is dan ook best avontuurlijk. Na de eerste col zie ik een oudere man bij een ijsveld. Hij blijkt daar vannacht geslapen te hebben op de sneeuw. We kletsen even en hij wil alles weten over wat voor spullen ik heb. Daarna ga ik weer verder en filter wat water uit een meertje. Het smaakt wat vreemd, dus ik drink er niet zo veel van.

Avontuurlijk pad naar Ref. Robert Blanc

July 21, 2022 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Na de korte pauze bij het meertje moet ik nog de tweede col beklimmen. Dat is ook weer een leuke uitdaging. Boven op de col is een smalle richel waar het even balanceren is. Daarna weer omlaag naar een dal waar ik mijn flessen opnieuw kan vullen met gletsjer water. Ik zie de hut al liggen, maar er moet dan nog een hele klim gemaakt worden. Rond 13:00 uur ben ik bij de hut. Ik neem een omelet die er prachtig uitziet en ook nog eens heel lekker is. Ik maak een praatje met Luke uit Londen en even later komt de oude man van het sneeuwveld ook even kletsen. Omdat ik redelijk vroeg in de hut ben, kan ik de rest van de middag wat uitrusten. Vanwege de warmte blijf ik de meeste tijd binnen, maar soms ga ik ook even op het terras zitten.

Om 19:00 uur gaan we eten. Ik zit aan tafel met 2 Franse vriendinnen, Luke, een Canadees stel en het Poolse stel wat we ook in de eerste hut zagen. Het is een gezellige tafel en er wordt veel gekletst en gelachen. Het eten is heerlijk. Groentesoep met erg lekkere crotons en kaas. Daarna pasta met wat groente en het toetje is een soort mousse met ijs. Dat ziet er fantastisch uit en zo smaakt het ook. Ik drink er een biologisch biertje bij en we krijgen van de eigenaar ook nog een borreltje. Luke laat weten dat hij vandaag jarig is, dus zingen we Happy Birthday. We moeten al om 21:00 uur uit de eetzaal en dus gaat iedereen slapen. Ik slaap op een kamer met een stapelbed van 3 verdiepingen. Het is een hele klim, op een smal laddertje, om in bed te komen.

Ontmoeting op Col de la Seigne

July 22, 2022 in France ⋅ ☀️ 13 °C

We kunnen al lekker vroeg ontbijten. Natuurlijk weer brood met jam maar nu is er ook kaas bij. Verschillende wandelaars willen naar Col de la Seigne lopen en al snel staat er een groepje klaar. Ik loop met de twee Franse vriendinnen en met Luke. We blijven een tijdje bij elkaar want er zitten een paar moeilijke stukken tussen en een gevaarlijke oversteek van een waterval. Het gaat allemaal goed en het pad is fantastisch. Je steekt veel riviertjes over, maar het is ook veel klimmen en dalen.

De oversteek van de wilde rivier blijkt gelukkig mee te vallen. Op het laatst is een erg steile beklimming naar de col met kabels over steile rotsen. De Franse dames gaan te snel en dus blijf ik bij Luke. We komen samen op de col en zien daar Bernard, de oudere man van gisteren, die in de buurt van de col geslapen heeft. We kletsen met z’n drieën, maken wat foto’s van elkaar en van de prachtige uitzichten op de col. Daarna gaat Bernard de andere kant op. Ik loop met Luke verder. De Col de la Seigne ligt op de grens van Frankrijk en Italië, dus vanaf hier lopen we in Italië.

Mooie uitzichten op de route in Italië

July 22, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 24 °C

We zitten nu op de officiële route en dat merk je, het is er een stuk drukker. Ook met dagjesmensen die de andere kant oplopen. We lopen nu ook over een breder grindpad. Het pad volgt een rivier en terwijl we lopen kletsen we met elkaar. Luke loopt goed door en ik heb soms moeite om hem bij te houden. Gelukkig verlaten we het brede pad en beginnen we aan de beklimming van de Col Chécrouit. Het is een pittige beklimming en ik moet op een geven moment even rusten en wat eten. Luke is dan al verder, dus ik stuur hem nog wel even een berichtje.

Nadat ik wat gegeten heb, klim ik verder. Maar het gaat best moeizaam en ik moet regelmatig rusten. Maar de uitzichten zijn al de hele dag prachtig. Vandaag sta ik op een camping in het dal en ik moet dan ook van de route af om beneden te komen. Maar het is moeilijk om een pad te vinden, ook omdat er in dit gebied veel skibanen zijn. Uiteindelijk loop ik over een zwarte skipiste omlaag en kom zo bij de camping. Ik sta op een veldje met meerdere trekkerstentjes. Er is ook een winkeltje en er is een douche. Ik doe een wasje en laat alles drogen. Na de heerlijke douche, ga ik om 19:00 uur bij een restaurant eten. Ik neem een pizza met een wijntje erbij en dat smaakt goed. Rond 22:00 uur lig ik in mijn tentje.

Kamwandeling bij Val Ferret

July 23, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag staat voor mij de langste etappe op de planning. Ik sta dus vroeg op en vertrek iets voor 7:00 uur. Het eerste uur loop ik over de weg naar Courmayeur. Net voor Courmayeur kom ik eerst nog in het mooie bergdorpje Dolonne. Terwijl ik door de mooie steegjes loop, pak ik de officiële route van de Tour du Mont Blanc weer op. Al snel ben ik in het stadje Courmayeur, waar ik koffie drink met een croissant en rozijnenkoek als ontbijt. Ook koop ik bij de bakker twee stokbroodjes voor later als lunch. Daarna begint de beklimming naar Rifugio Walter Bonati. Eerst over een grintweg, maar al snel volgt de beklimming over een smal en steil pad. Het is soms best zwaar, maar het klimmen gaat beter dan gisteren.

Na een paar uur ben ik boven. Ik drink een cola met een vruchtentaartje, maar die is erg droog. Ook kruipt er een wesp in mijn blikje, dus kan ik niet alles opdrinken. De berghut ligt op de officiële route dus het is er weer behoorlijk druk. Gelukkig begin ik na de berghut aan een alternatieve route en dan is het weer heerlijk rustig. Ik moet eerst een stuk klimmen naar Mont de la Saxe. Van daaruit gaat er een kamwandeling naar Testa Bernarda. De kamwandeling is erg mooi met spectaculaire uitzichten op het Mont Blanc massief. Ook is het leuk dat je nu over een alpenweide loopt. Wel is er behoorlijk veel wind die uit de vallei komt waaien. Op het hoogste punt rust ik even uit en eet stokbrood met een stuk droge worst. Ondertussen geniet ik van de uitzichten.